Název: Name: | Morane-Saulnier Type L | |
Originální název: Original Name: | Morane-Saulnier Type L | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1913-DD.MM.191R Aéroplanes Morane-Saulnier, Villacoublay / DD.MM.1914-DD.MM.191R Akciová společnost Dux J. A. Meller, Moskva / DD.MM.1915-DD.MM.191R Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1913-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | Morane-Saulnier: stovky / hundreds Duks: ~400 Lebeděv: ~30 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1913 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 384 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 654 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,20 m | |
Délka: Length: | 6,88 m | |
Výška: Height: | 3,92 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 18,3 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnome 7 Lambda o výkonu 59 kW nebo Le Rhône 9C o výkonu 59 kW dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 115 km/h v 2000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 14 min do 2000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4000 m | |
Dolet: Range: | 450 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný 7,7mm kulomet Vickers nebo 8mm kulomet Hotchkiss 1x pohyblivý 8mm kulomet Hotchkiss v prostoru pozorovatele - u některých strojů 6x 9kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - těsně před vypuknutím války byla licenční výroba zahájena také u firmy Pfalz, která je stavěla ve variantách A.I a A.II, lišících se motorem, a také jako E.III, což byl jednomístný stíhací typ (Němci ovšem provozovali také několik kořistních strojů) - je uváděno přibližně 600 postavených Moranů typ L, není mi známo zda to zahrnuje pouze stroje od mateřské firmy nebo i ruskou produkci | |
Zdroje: Sources: | Bruce, J. M. Morane Saulnier Type L, Windsock Datafile No.16. Albatros Productions, Berkhamsted 1989. ISBN 0-948414-20-0. Víšek, Ivan. Dvojí prvenství letounu Morane-Saulnier typ L, HPM 1995 / 07. Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960. Munson, Kenneth: Fighters, Attack and Training Aircraft 1914-19, Blandford Press, London 1976, ISBN 0-7137-0760-7. www.aviafrance.com |
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#407043Verze : 0
Aubi
MOD
.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#67389Verze : 0
Reklama
.
První stíhací letoun světa. Na tomto Morane-Saulnier L dosáhl u escadrilly MS 26 tří vítězství v dubnu 1915 Roland Garros, ale nakonec na něm byl sestřelen a zajat. Stroj je vyzbrojen pevným kulometem Hotchkiss před pilotem a vybaven ocelovými deflektory na vrtuli. Letoun byl poháněn devítiválcovým motorem Le Rhône a měl starší typ podvozku. Sériové číslo není známé. Stroj je celý v továrních barvách - lakovaný plátěný potah, dřevěné panely na trupu za motorem a všechny kovové části s výjimkou obruče za krytem motoru natřené na černo. Letoun nesl starší typ kokard s širokým modrým středem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Morane-Saulnier |
Typ letounu | Morane-Saulnier L |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Garros, Roland |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.04.1915 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
První stíhací letoun světa. Na tomto Morane-Saulnier L dosáhl u escadrilly MS 26 tří vítězství v dubnu 1915 Roland Garros, ale nakonec na něm byl sestřelen a zajat. Stroj je vyzbrojen pevným kulometem Hotchkiss před pilotem a vybaven ocelovými deflektory na vrtuli. Letoun byl poháněn devítiválcovým motorem Le Rhône a měl starší typ podvozku. Sériové číslo není známé. Stroj je celý v továrních barvách - lakovaný plátěný potah, dřevěné panely na trupu za motorem a všechny kovové části s výjimkou obruče za krytem motoru natřené na černo. Letoun nesl starší typ kokard s širokým modrým středem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403622Verze : 0
Rad
MOD
.
U ruského carského letectva sloužil tento Morane-Saulnier L. Stroj je vybaven novou SOP, používanou na více typech ruských letadel. Pohonnou jednotku tvořil pravděpodobně sedmiválec Gnôme. Netypický tvar přídě naznačuje, že celý kryt motoru i s dřevěnou paneláží za motorem byl převzat z typu Morane G. Stroj nosil výzbroj dvou pum v "síťovkách" na bocích trupu, to však obrázek nezachycuje. Letoun v továrním zbarvení, avšak bez černých lemů trupu a SOP.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Morane-Saulnier |
Typ letounu | Morane-Saulnier L |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
U ruského carského letectva sloužil tento Morane-Saulnier L. Stroj je vybaven novou SOP, používanou na více typech ruských letadel. Pohonnou jednotku tvořil pravděpodobně sedmiválec Gnôme. Netypický tvar přídě naznačuje, že celý kryt motoru i s dřevěnou paneláží za motorem byl převzat z typu Morane G. Stroj nosil výzbroj dvou pum v "síťovkách" na bocích trupu, to však obrázek nezachycuje. Letoun v továrním zbarvení, avšak bez černých lemů trupu a SOP.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403624Verze : 0
Rad
MOD
.
Morane-Saulnier type L, na němž 19. 7. 1915 dosáhl u escadrilly MS 3 svého prvního sestřelu budoucí nejslavnější francouzský stíhač Georges Guynemer. Spolu se svým mechanikem Charlesem Guerderem, jenž ovládal kulomet Lewis upevněný na důmyslné otočné lafetě v prostoru pozorovatele. Letoun v továrním zbarvení, poháněný 9válcem Le Rhône. Kryt motoru novějšího typu s rozšířenou spodní částí.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Morane-Saulnier |
Typ letounu | Morane-Saulnier L |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Guynemer, Georges |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 19.07.1915 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Morane-Saulnier type L, na němž 19. 7. 1915 dosáhl u escadrilly MS 3 svého prvního sestřelu budoucí nejslavnější francouzský stíhač Georges Guynemer. Spolu se svým mechanikem Charlesem Guerderem, jenž ovládal kulomet Lewis upevněný na důmyslné otočné lafetě v prostoru pozorovatele. Letoun v továrním zbarvení, poháněný 9válcem Le Rhône. Kryt motoru novějšího typu s rozšířenou spodní částí.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403625Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
.
V červenci 1915 bylo šest Moranů type L britské RNAS odesláno do Středomoří k tvořícímu se 3. Wingu. Zobrazený stroj létal na základně Mudros vyzbrojený pumami na vzpěrách podvozku. Stroj byl poháněn patrně sedmiválcem Gnôme. Kokardy i trikolora jsou francouzské, neboť znaky britské RNAS a francouzské kokardy zpočátku vypadaly identicky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Morane-Saulnier |
Typ letounu | Morane-Saulnier L |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 3258 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.07.1915 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
V červenci 1915 bylo šest Moranů type L britské RNAS odesláno do Středomoří k tvořícímu se 3. Wingu. Zobrazený stroj létal na základně Mudros vyzbrojený pumami na vzpěrách podvozku. Stroj byl poháněn patrně sedmiválcem Gnôme. Kokardy i trikolora jsou francouzské, neboť znaky britské RNAS a francouzské kokardy zpočátku vypadaly identicky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403627Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.