Main Menu
User Menu

25. peruť RAF

No. 25 Squadron RAF - přehledové téma

25. peruť RAF
No. 25 Squadron RAF

období existence
25. peruť RFC [1915-1918]
25. peruť RAF [1918-1920]
25. peruť RAF [1920-1958]
25. peruť RAF [1958-1962]
25. peruť RAF [1963-1989]
25. peruť RAF [1989-2008]
25. peruť RAF [2018- ]

motto
Feriens Tego (Útočit i bránit / Striking I defend)

historie
Peruť vznikla 25. září 1915 na letišti Montrose přejmenováním výcvikové 6. záložní perutě (No. 6 (Reserve) Squadron). Zpočátku se věnovala výcviku a jejími letci byly doplňovány stávající perutě ve Francii. V únoru následujícího roku se přesunula do Francie také. Začínala jako stíhací a průzkumná jednotka. Její letci si zakrátko připsali dvě zajímavá vítězství. V dubnu 2nd/Lt Doune s pozorovatelem 2nd/Lt Walkerem sestřelili letoun člena saské královské rodiny barona Georga Wilhelma von Saalfeld a v červnu se posádka Lt McCubbin/Cpl Waller stali přemožiteli slavného esa Maxe Immelmana. Postupně se začala specializovat na fotoprůzkum a dálkové bombardování a v této roli působila až do konce války. Poté působila v Belgii a následně v Německu jako součást britských okupačních sil. Po návratu do Velké Británie v září 1919 byla rámcována a 31. ledna 1920 rozpuštěna.

Již následující den (1.2.1920) byla jako stíhací obnovena na základně Hawkinge a jako taková sloužila po celé meziválečné období. Od září 1922 do října 1923 působila v Turecku během Chanacké krize. Koncem roku 1938 se začala přezbrojovat na dvoumístné dvoumotorové "těžké" stíhačky Blenheim a během následujícího roku se stala první perutí, která začala při nočním stíhání používat radar.

Jako noční stíhací jednotka tak vstoupila i do bojů 2. světové války a postupně byla přezbrojována na modernější letouny. Po pominutí přímého nebezpečí ze strany Luftwaffe nad britskými ostrovy začaly od počátku roku 1943 její posádky podnikat i noční ofenzivní výpady na cíle v Německu a okupované Evropě a ochranu vlastních bombardovacích letounů. Během války, resp. krátce po jejím ukončení, u perutě působila i jedna československá posádka.

Konec války zastihl jednotku na letišti Castle Camps s letouny Mosquito. Základny poté sice několikrát měnila, ale jako noční stíhací jednotka na strojích Mosquito operovala až do roku 1951. Tehdy vkročila do proudové éry přezbrojením na letouny Vampire, které o tři roky později nahradily noční stíhací verze letounu Meteor. Ty zůstaly ve výzbroji až do rozpuštění jednotky 23. června 1958.

Již 1. července 1958 byla opět aktivována přečíslováním 153. perutě na základně Waterbeach, opět jako noční stíhací. Pouhé čtyři roky existence byly ukončeny 30. listopadu 1962 jejím zrušením.

Nezvyklá kapitola v historii jednotky se začala psát 1. října 1963. Tehdy byla odnovena na základně North Coates jako pozemní jednotka zajišťující protivzdušnou obranu raketami země-vzduch. V letech 1970 - 1983 působila v Německu. Po návratu do Velké Británie byla dislokována na základně Wyton a zde také zanikla 1. října 1989 sloučením s 85. perutí.

Téhož dne však byla znovu obnovena jako "létající" na základně Leeming vybavena stíhačkami Tornado. Podílela se např. na kontrole bezletových zón v Iráku či Bosně a Hercegovině, nebo chránila vzdušný prostor pobaltských států NATO. S plánovaným vyřazováním letounů Tornado byla 4. dubna 2008 zrušena.

Zatím naposledy byla obnovena 8. září 2018 na základně Valley. Zde zajišťuje pokračovací výcvik na proudových letounech pro příslušníky letectva (RAF) a námořnictva (RN/FAA).

bojová ocenění / Battle Honours
Home Defence, 1916
Western Front, 1916-1918
Somme, 1916
Arras
Ypres, 1917
Cambrai, 1917
Somme, 1918
Lys
Hindenburg Line
Channel & North Sea, 1939-1941
Battle of Britain, 1940
Fortress Europe, 1943-1944
Home Defence, 1940-1945
France & Germany, 1944-1945

zdroje:
Halley, James J. The Squadrons of the Royal Air Force & Commonwealth 1918–1988. Tonbridge, Kent, UK: Air Britain (Historians) Ltd., 1988. ISBN 0-85130-164-9.
Jefford, Wing Commander C.G., MBE, BA, RAF(Retd.). RAF Squadrons, a Comprehensive record of the Movement and Equipment of all RAF Squadrons and their Antecedents since 1912. Shrewsbury, Shropshire, UK: Airlife Publishing, 1988 (second edition 2001). ISBN 1-85310-053-6.
Rawlings, John D.R. Coastal, Support and Special Squadrons of the RAF and their Aircraft. London: Jane's Publishing Company Ltd., 1982. ISBN 0-7106-0187-5.
https://en.wikipedia.org/wiki/No._25_Squadron_RAF
https://www.rafweb.org/Squadrons/Sqn021-25.htm
https://www.raf.mod.uk/organisation/25squadron.cfm
https://www.25squadron.org.uk/
www.historyofwar.org
https://www.mossie.org/squadrons/25_squadron.htm
https://www.bloodhoundmkii.org.uk/25s.htm
URL : https://www.valka.cz/25-perut-RAF-t18312#315488Verze : 13
MOD
Znak jednotky byl oficiálně autorizován králem Edwardem VIII. v říjnu 1936.
URL : https://www.valka.cz/25-perut-RAF-t18312#67264Verze : 1
MOD