Main Menu
User Menu

Boeing XF8B-1

     
Název:
Name:
Boeing XF8B-1
Originální název:
Original Name:
Boeing XF8B-1
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.194R Boeing Aircraft Co., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
17.11.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6436 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9302 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
16.46 m
Délka:
Length:
13.18 m
Výška:
Height:
4.95 m
Plocha křídla:
Wing Area:
45.43 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-4360-10 so vzletovým výkonom 2237 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
695.2 km/h v 11125 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
305.8 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
18.6 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11430 m
Dolet:
Range:
5632.7 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
6x guľomet ráže 12.7 mm alebo 6x kanón ráže 20 mm

4x 227kg nebo 2x 726kg bomba v pumovnici
2x 227kg, 454kg nebo 726kg bomba pod křídly
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF8B-1-t18254#67123Verze : 0
Boeing XF8B


Historie: Dne 17.listopadu 1944 se poprvé do vzduchu vznesl prototyp palubního stíhacího letounu Boeing XF8B-1. Vznik a vývoj letounu přineslo několik zajímavostí, které stojí za připomenutí.
Od slavného stíhače Boeing P-26 Peashooter - letounu, který v počátkem třicátých let otevřel éru jednoplošníků, byl Boeing Model 400, po řadě úspěšných bombardovacích letadel, zase stíhač. Za jeho vznikem stály technické specifikace námořního letectva SD-349. Vydáním těchto specifikací US Navy v roce 1943 vzneslo svůj oficiální požadavek na stíhací letadlo s velmi dlouhým doletem, velikost nového stíhače byla obdobná jakou měla torpédová letadla té doby. Vysoké výkony měl nové stíhačce zajistit mohutný motor dvacetiosmiválcový Pratt & Whitney R-4360 s výkonem 3 000 koní. Výkon motoru měly přenášet protiběžné trojlisté vrtule firem Curtiss nebo Aeroproducts. Námořnictvo dne 10.4.1943 předalo Boeingu objednávku na stavbu tří prototypů označených již XF8B-1.
Továrna Boeing však neměla potřebné kapacity na výrobu stíhačky, všechny její výrobní závody dodávaly bombardéry pro americké letectvo a tak se do výroby musely zapojit malé dílny a to se podepsalo na zdržení ve vývoji.
Po provedení pozemních zkoušek prototyp lehce vzlétl a zkušební pilot Robert Lamson konstatoval, že letadlo má příjemné letové vlastnosti, motor byl odladěný a nezpůsoboval žádné potíže, problémy působily velké síly, nutné k ovládání křidélek, sklápění křídel dozadu za letadlo a ještě bylo nutno přemístit chladič oleje. Letoun se upravoval, křídla se zvedala vzhůru a Boeing v průběhu zkoušek za sedadlo pilota instaloval sedadlo pro technika, který za letu mohl sledovat systémy letounu po dobu zkoušek. Technik létal od ledna roku 1945. Zkoušky probíhaly především na letišti Patuxent River v Marylandu, zde proběhly také cvičné souboje s P-59 Airacometem a F7F Tigercatem, do zkoušek se zapojil také druhý a třetí prototyp. Od února 1946 letoun zkoušeli také piloti USAAF na své základně Wright Field, armádní letectvo hledalo v té době stíhací bombardér a pod Boeingův letoun bylo možno zavěsit až 1 450 kg pum. Konec čtyřicátých let však již patřil letounům s proudovými motory a tak o letoun s pístovým motorem již nebyl zájem, první a druhý prototyp byl sešrotován počátkem roku 1948 třetí prototyp je následoval v roce 1950.


Použité zdroje:
William Green:”War Planes of the Second World War - Fighters” Volume 4. Macdonald, London; rok 1961
Václav Němeček: "Vojenská letadla díl 3"; Naše vojsko Praha rok 1992; vydání 3.; ISBN 80-206-0117-1
L+K 5/1997; Václav Němeček Letadla 39-45
https://www.samoloty.ow.pl/str041.htm
https://www.boeing.com/history/boeing/xf8b1.html
www.daveswarbirds.com
www.strangemilitary.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_XF8B
steeljawscribe.blogspot.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF8B-1-t18254#225849Verze : 0
MOD
Boeing XF8B
Boeing XF8B-1 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF8B-1-t18254#67124Verze : 0
Fotografie Boeingu XF8B-1 z období zkoušek
zdroje uvedeny výše
Boeing XF8B-1 -


Boeing XF8B-1 -


Boeing XF8B-1 -


Boeing XF8B-1 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF8B-1-t18254#225851Verze : 0
MOD