102. peruť RAF

No. 102 Squadron RAF - přehledové téma
102. peruť RAF
No. 102 Squadron RAF (Ceylon)


období existence
102. peruť RFC [1917-1918]
102. peruť RAF [1918-1919]
102. peruť RAF [1935-1946]
102. peruť RAF [1954-1956]
102. peruť RAF [1959-1963]


motto
Tentate et perficite (Pokusit se a dosáhnout / Attempt and Achieve)


historie
09.08.1917 - založena na základně Hingham jako bombardovací
24.09.1917 - přesouvá se do Francie a zde bojuje až do konce 1. sv. války
26.03.1919 - návrat do Velké Británie
03.07.1919 - rozpuštěna
01.10.1935 - obnovena jako bombardovací na základně Worthy Down
09.1939-05.1945 - během 2. sv. války provádí převážně noční nálety na cíle v Německu, Itálii a okupované Evropě
08.05.1945 - přeložena k dopravnímu letectvu
28.02.1946 - rozpuštěna
20.10.1954 - obnovena jako bombardovací na základně Gütersloh
20.08.1956 - zaniká přečíslováním na 59. peruť
01.08.1959 - obnovena na základně Full Sutton jako raketová jednotka
27.04.1963 - rozpuštěna
více viz. příspěvek níže


zdroje
Halley, James J. The Squadrons of the Royal Air Force & Commonwealth 1918–1988. Tonbridge, Kent, UK: Air Britain (Historians) Ltd., 1988. ISBN 0-85130-164-9.
Jefford, Wing Commander C.G., MBE, BA, RAF(Retd.). RAF Squadrons, a Comprehensive record of the Movement and Equipment of all RAF Squadrons and their Antecedents since 1912. Shrewsbury, Shropshire, UK: Airlife Publishing, 1988 (second edition 2001). ISBN 1-85310-053-6.
http://www.102ceylonsquadron.co.uk/index.html
http://www.rafweb.org/Squadrons/Sqn101-105.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/No._102_Squadron_RAF
http://www.raf.mod.uk/history/102squadron.cfm
www.raf.mod.uk
http://www.lancaster-archive.com/bc_sqn-102.htm
www.historyofwar.org
http://www.epibreren.com/ww2/raf/102_squadron.html
URL : https://www.valka.cz/102-perut-RAF-t18185#66716 Verze : 2
102 squadrona


102. squadrona RFC vznikla v Hingham, Norfolk v srpnu 1917.


Od září 1917 až do uzavření příměří sloužila na západní frontě jako noční bombardovací squadrona vybavená letouny F.E. 2b. Její služba zahrnovala noční bombardovaní letišť, železnic a ubikací, noční průzkum a ostřelování pěchoty a transportů. Během své služby na západní frontě svrhla squadrona celkem 365 tun bomb, z čehož bylo 317 tun svrženo mezi 21. březnem 1918 (den, kdy Němci zahájili jarní ofenzivu) a koncem války. Vlaky byli bombardovány 102. squadronou v 93 případech a transporty ve 113 případech.


102. squadrona byla zrušena roku 1919 a znovu vytvořena roku 1936 jako squadrona těžkých bombardérů. Na počátku války operovala s letouny Whitley. Již v noci ze 4. na 5.září 1939 provedli tři její bombardéry Whitley první nálet 102. squadrony na Porůří, přičemž svrhli propagandistické letáky. Když 102. squadrona provedla o čtyři noci později další „letákový“ nálet na Porůří se šesti letouny, dva z nich se nevrátily. Jeden byl přinucen k přistání v Belgii a jeho posádka byla internována a druhý přistál v německu a posádka se dostala do zajetí. To byli první ztráty 102. squadrony. První bombardovací útok provedli letouny 102. squadrony v noci z 12. na 13.12.1939, kdy bombardovali světla v blízkosti Syltu, kde předpokládali základnu hydroplánů. Poté, co Itálie vyhlásila Británii válku, provedlo v noci z 11. na 12.6.1940 sedm letounů 102. squadrony přelet na předsunutou základnu na ostrově Jersey, aby odtud zaútočily na objekty továrny Fiat v Turíně. Pět letounů se muselo kvůli špatnému počasí vrátit, ale jeden úspěšně bombardoval hlavní cíl a druhý letoun bombardoval náhradní cíl.


102. squadrona bude vždy spojována se jménem Leonard Cheshire. V noci z 12. na 13.11.1940 Pilot Officer Cheshire byl kapitánem letounu Whitley V P5005 "N - Nuts", který měl za úkol bombardovat rafinérii v Wesseling, poblíže Kolína n./Rýnem. Nad cíl se dostal podle plánu, ale pro poruchu interkomu musel dvacet minut zaměřovat cíl, který byl zatím zakryt oblaky. Proto se rozhodl zaútočit na železniční depa v Kolíně n./Rýnem. Když však prolétal poblíž cíle, letoun byl zasažen obrovskou explozí, při níž Cheshire ztratil kontrolu nad letounem a ten se propadl o 2000 stop a začal mu hořet trup. Cheshire dokázal získat opět kontrolu nad letounem a podařilo se mu po osmi a půl hodinách vrátit se zpět na základnu, i když s obrovskou dírou v trupu. Cheshire za tuto akci dostal DSO.


Roku 1942 byla 102. squadrona vybavena letouny Halifax. Účastnila se tří náletů s 1000 bombardéry v květnu až červnu 1942 a později se účastnila bitev nad Porůřím, Hamburkem a Berlínem. Byla to dobrá příprava pro bombardovací nálety na železniční dopravu ve Francii před vyloděním v Normandii a během dne D se 102.squadroně podařilo vyslat 26 bombardérů – nejvíce letounů na jeden nálet v celé její historii – na bombardování dělostřelecké baterie na pobřeží Normandie. V září až říjnu 1944 dostala 102. squadrona za úkol transport paliva pro Second Army, bojující v Belgii. Během jednoho týdne se jí podařilo převézt až 134250 galonů paliva. Příslušníci 102. squadrony obdržely během druhé světové války celkem 5 DSO, 115 DFC, 2 DFC & bar a 34 DFM.


7.května 1945 byla 102.squadrona přesunuta k Transport Command a v září 1945 byla přesunuta do Bassingbourn, kde byla přezbrojena na Liberatory. V lednu 1946 byla přesunuta do Indie, kde plnila transportní úkoly, ale již 28. února 1946 byla 102. squadrona zrušena.


Dne 20.10.1954 byla 102. squadrona znovuvytvořena v Gütersloh a byla vybavena Canberrami. 20.8.1956 však byla přečíslována na 56. peruť RAF (No. 56 Squadron).


Dne 1.8.1959 bylo označení 102. squadrony uděleno oddílu strategických raket Thor ve Full Sutton a ten byl zrušen 27.4.1963.
URL : https://www.valka.cz/102-perut-RAF-t18185#120796 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více