Main Menu
User Menu

2. letka (armádní) Průzkumné skupiny 10 [1938-1943]

2nd Squadron (Army) of the 10th Reconnaissance Group / 2. Staffel (H) der Aufklärungsgruppe 10 (2.(H)/Aufkl.Gr. 10)

     
Název:
Name:
2. letka (armádní) Průzkumné skupiny 10
Originální název:
Original Name:
2. Staffel (H) der Aufklärungsgruppe 10
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.11.1938
Předchůdce:
Predecessor:
2. letka blízkého průzkumu Průzkumné skupiny 11
Datum zániku:
Disbanded:
31.03.1943
Nástupce:
Successor:
2. letka Skupiny blízkého průzkumu 12
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.1939-DD.MM.1939 Velitelství letectva 3. armády
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
22.06.1941-DD.MM.RRRR Velitelství letectva 6. armády
DD.05.1942-DD.08.1942 Skupina blízkého průzkumu 10
DD.09.1942-DD.01.1943 Skupina blízkého průzkumu 9
DD.11.1942-DD.12.1942 Průzkumná skupina Fleischmann
DD.02.1943-DD.03.1943 Skupina blízkého průzkumu 12
Dislokace:
Deployed:
01.11.1938-DD.08.1939 Neuhausen, Fliegerhorst Neuhausen /
DD.08.1939-DD.09.1939 Ganshorn
DD.04.1940-DD.05.1940 Flensburg, Fliegerhorst Flensburg-Weiche /
DD.05.1940-DD.12.1940 Oslo, Fliegerhorst Oslo-Fornebu /
DD.12.1940-DD.01.1941 Eschweiler
DD.01.1941-DD.02.1941 Craiova
DD.03.1941-DD.04.1941 Novo Selczi
DD.04.1941-DD.MM.1941 Larissa, Fliegerhorst Larissa /
DD.05.1941-DD.06.1941 Dub
DD.07.1941-DD.09.1941 Žytomyr, ? /
DD.09.1941-DD.11.1941 Iwankov
DD.11.1941-DD.02.1942 Inkow
DD.02.1942-DD.06.1942 Charkiv, Fliegerhorst Charkow-Nord /
DD.07.1942-DD.09.1942 Bachmut, Einsatzhafen Artemowsk /
DD.09.1942-DD.11.1942 Borissowka
DD.11.1942-DD.12.1942 Krasnodar, ? /
DD.12.1942-DD.01.1943 Tacinskaja, Fliegerhorst Tatsinskaja /
DD.01.1943-17.03.1943 Roveňky, Einsatzhafen Rowenki /

Velitel:
Commander:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Thiet, Albert (Oberstleutnant)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Jäger, Hans-Joachim (Hauptmann)
Výzbroj:
Armament:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Henschel Hs 126 B-1
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Focke-Wulf Fw 189 A
Poznámka:
Note:
T1+
Zdroje:
Sources:
https://www.ww2.dk/air/recon/aufklg10.htm
URL : https://www.valka.cz/2-letka-armadni-Pruzkumne-skupiny-10-1938-1943-t181505#535474Verze : 6
MOD

2.(H)/Aufkl.Gr. 10 "Tannenberg"


(Unit Code: T1+)


Formování letky
(listopad 1938 - srpen 1939)
Letka byla zformována 01.11.1938 v Neuhausenu z 2.(H)/11) a byla vyzbrojena letouny Heinkel He 46. Během jara a léta 1939 byla přezbrojena na letouny Henschel Hs 126.


Invaze do Polska a severní Německo
(září 1939 - březen 1940)
Před invazí do Polska se z Neuhausenu se přesunula do Ganshorn ve Východním Prusku s 12 letouny Hs 126, aby podporovala operace 3. Armee z oblasti Graudenz-Mlawa východně a jižně směrem do oblasti Bialystok - Brest-Litovsk. Poté se pravděpodobně vrátila do Neuhausenu k závěru kampaně na konci září 1939. Důkazy nasvědčují tomu, že byla podřízena Luftflotte 2 v severozápadním Německu na konci roku 1939 nebo na začátku roku 1940. Havárie Hs 126 byly zaznamenány u Fassbergu dne 10.01.1940 a v Travemünde dne 22.03.1940.


Okupace Dánska a Norska
(duben 1940 - leden 1941)
V dubnu 1940 byla přidělen k X. Fliegerkorps na podporu pozemních operací XXI. Armeekorps v Norsku. Při přesunu na sever přes Aalborg došlo 20.04.1940 během letu ke kolizi dvou Hs 126 a následné havárii, při které zahynuly obě posádky. Po příletu do Oslo-Fornebu 21.04.1940 byly 4 letouny Hs 126 poškozeny na zemi během nočního náletu RAF z 22.04.1940 na 23.04.1940. Během dalšího nočního náletu z 01.05.1940 na 02.05.1940 byl na zemi zničen jeden letoun Hs 126. Další Hs 126 B-1 byl ztracen v důsledku protiletadlové palby britských jednotek nedaleko Mo ve středním Norsku, pilot a pozorovatel byli zajati. Letka 28.05.1940 opustila Trondheim-Vaernes a přesunula se do Německa, přesuny po tomto datu však nejsou známy.
Jeden ze zdrojů uvádí, že se letka přesunula do Belgie, pravděpodobně na konci května na podporu 18. Armee a pak pokračovala do severní Francie. Tato informace však nemůže být potvrzena a jeví se jako pochybná. Dne 30.08.1940 bázovala letka na pobřeží Lamanšského kanálu v podřízenosti Koluft 9 na podporu VIII. Armeekorps pro plánovanou invazi do Anglie. V listopadu 1940 byla zpět v Německu. Dne 17.12.1940 došlo ke smrtelné nehodě letounu u Eschweiler v severozápadním Německu, což naznačuje přítomnost letky na některém z letišť v této oblasti.


Balkánská kampaň
(únor 1941 - květen 1941)
V polovině února 1941 byla letka převelena do Craiova v Rumunsku do podřízenosti VIII. Fliegerkorps, 05.04.1941 se přesunula do Bulharska, aby od 06.04.1941 podporovala pozemní operace 12. Armee v Jugoslávii a v Řecku. K první ztrátě došlo dne 14.04.1941 v Katerine jihovýchodně od Soluně, když Hs 126 byl sestřelen letounem Hawker Hurricane od RAF a byl zraněn pozorovatel Oblt. Hans Wiedemann. Následovala dne 21.04.1945 ztráta Hs 126 (T1+KK), který byl sestřelen protiletadlovou palbou v oblasti Thermopyl. Dne 11.05.1941 byla letka dislokována v Larissa ve středním Řecku.


Jižní Rusko
(červen 1941 - červen 1942)
V červnu 1941 byla letka převelena z Řecka do oblasti Zamość v jihovýchodním Polsku a podřízena Koluft 6 pro útok na Sovětský svaz, který byl zahájen dne 22.06.1941. Dne 19.06.1941 došlo k podivné události, kdy 3 letouny Fi 156 (T1+NK, T1+OK, T1+PK) patřící do stavu letky byly hlášeny jako ztracené během transportních letů východně od Gleiwitz ve Slezsku. V polovině září po postupu přes Žytomyr podporovala operace 6. Armee v oblasti Boryspil a pak v oblasti Belgorod od prosince 1941 do března 1942. V té době byla dislokována v Charkow I stále v podřízenosti Koluft 6. Ke dni 01.03.1942 bylo hlášeno ve stavu letky 6 letounů Hs 126 B-1. Dne 10.04.1942 se letka přesunula do Charkow-Woitschenko pro přeškolení na letouny Focke-Wulf Fw 189. Během prvního roku operací v Rusku nebyly hlášeny žádné ztráty, ale je velmi těžké uvěřit tomu, že k nim nedošlo.


Severní Kavkaz
(červenec 1942 - prosinec 1942)
Po dokončení přeškolovacího výcviku na 8 letounů Fw 189A koncem června 1942, byla letka podřízena NAGr. 9 na podporu 17. Armee při ofenzívě na severní Kavkaz. První zaznamenaná ztráta letky v Rusku se stala dne 18.07.1942 u Artemowsk v důsledku havárie Fw 189, tříčlenná posádka zahynula. K první ztrátě v boji došlo 05.09.1942, když Fw 189 byl sestřelen pozemní palbou u Borisovky, Hptm. Rolf Kober a jeho posádka byli raněni. Letka byla dislokována v Krasnodaru v listopadu 1942, v prosinci 1942 bylo nařízeno, aby se přesunala na sever do Millerovo na podporu bojů západně od Stalingradu. Následně byla převedena do podřízenosti NAGr. 12.


Jižní Rusko
(prosinec 1942 - duben 1943)
Tváří v tvář silným sovětským vojskům postupujícím západně od Stalingradu se letka byla nucena evakuovat letište v Rovenki k 31.12.1942 a pak letiště v oblasti Gorlovka-Stalino v lednu a únoru 1943. Dne 13.02.1943 Fw 189 (VX+NB) s Oblt. Hans Kraft a posádkou nevrátil z mise u Voroschilovgrad. Když byla fronta v Doněcké pánvi víceméně stabilizována, byla letka převelena do Jesau ve výchdoním Prusku, kde dne 22.02.1943 začala konverze na Messerschmitt Bf 109G, ale přesto několik Fw 189 s posádkami zůstalo v jižním Rusku. Tam byl jeden Fw 189 protiletadlovou palbou sestřelen u Voroschilovgrad. Ke dni 01.03.1943 měla letka k dispozici 8 letounů Fw 189A. V 01.04.1943 byla letka přejmenován 2./NAGr. 12.


Číslo polní pošty (FpN): L 06067


Velitelé letky:
Obstlt. Albert Thiet (k DD.09.1939)
Hptm. Hans-Joachim Jäger (k DD.05.1940)


Zdroje:
Tessin, G.: Verbände und Truppen der Deutschen Wehrmacht und Waffen-SS 1939-1945. Teil 14: Die Luftstreitkräfte
forum.axishistory.com
URL : https://www.valka.cz/2-letka-armadni-Pruzkumne-skupiny-10-1938-1943-t181505#560429Verze : 0
MOD