BMW 003 A-2

Název:
Name:
BMW 003 A-2 BMW 003 A-2
Originální název:
Original Name:
BMW 109-003 A-2
Kategorie:
Category:
proudový motor turbojet
Výrobce:
Producer:
Bayerische Motoren Werke (Bavorské Motorové Závody), Spandau a Bruckmühl /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1944-DD.04.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
cca 500
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1940
Použití: Use: Arado Ar 234C-3, V6 a V8
Heinkel He 162
Heinkel He 219A (pouze testy, proudový motor byl pod trupem)
Heinkel He 280 V9 (zkoušky motorů)
Henschel Hs 132 (rozestavěný prototyp)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost:
Weight:
625 kg 1378 lb
Celková délka:
Overall Length:
3635 mm 11ft 11,11in
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
690 mm 2ft 3,17in
Palivo:
Fuel:
syntetické palivo z uhlí označené J2 nebo
motorová nafta s označením K1 nebo
letecký benzín B4 (87 oktanů) - vysoká spotřeba
popř. jejich směs
standard fuel - J2 synthetic fuel from coal or
diesel fuel K1 or aviation gasoline B4 - high rate of consumption.
Kompresor:
Compessor:
Axiální 7 stupňů 7-stage Axial compressor
Spalovací komora :
Combustors:
1 prstencová spalovací komora 1 annular combustion chamber
Turbína:
Turbine:
jednostupňová axiální Single-stage axial turbine
Výkony:
Performance:
 
Maximální tah:
Maximum thurst:
7,84 kN (800 kp) při 9 500 ot/min při vzletu 1,760 lbf at 9,500 rpm at sea level for take-off
Poznámka:
Note:
Start proudového motoru byl proveden pomocí dvoudobého motoru, který byl uložen v přední části proudového motoru. Pístový motor o zdvihovém objemu 270 cm3 o výkonu 7,5 kW (10,5 k) roztočil turbínu do startovních otáček. Systém startování navrhl ing. Norbert Riedel. The starter system Riedel which consisted of a 10 hp two-stroke flat engine hidden in the intake jet-engine When starting of the jet engine a small piston engine spun up the turbine.
Zdroje:
Sources:
Bill Gunston, World Encyclopedia of Aero Engines. Cambridge, England. Patrick Stephens Ltd., 1989. ISBN 1-85260-163-9
Antony L. Kay, German Jet Engine and Gas Turbine Development, 1930-45, Crowood Press, 2002, ISBN: 1-84037-294-X
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_003
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/BMW-003-A-2-t178973#536992 Verze : 3
Vývoj motora začal koncom 30-tych rokov vo firme Brandenburgische Motorenwerke (Bramo) ako 109-003 pod vedením Hermanna Östricha. Po kúpe Brama firmou BMW prebiehal vývoj motora až do roku 1940. Ďalším vývojom bola v roku 1944 vyvinutá verzia pre sériovú výrobu, ktorá bola určená najmä pre Heinkel He 162.


Podľa výkresov a fotografií motora v Japonsku vyvinuli jeho verziu Išikawadžima Ne-20.


Po vojne ukoristené motory slúžili na pohon lietadla MiG-9 a jeho kópie sa v Sovietskom zväze vyrábali pod označením RD-20. V Československu motory pod označením M-03 poháňali lietadlo Avia CS-92.7.



Dĺžka: 3635 mm
Prriemer: 690 mm
Hmotnosť suchého motora (tj. bez prevádzkových náplní): 620 kg


Kompresor: axiálny (osový) sedmemstupňový
Spaľovacia komora: prstencová
Turbína: jednostupňová axiálna
Teplota plynov za turbínou: 620 °C
Palivo: B4 (etylizovaný letecký benzín s oktanovým číslom 87)


Ťah: 800 kp (7,84 kN) pri 9 500 ot/min.
Merná spotreba paliva: 1,48 kg/kp.h (151 kg/kN.h)
Pomer ťah/hmotnosť: 1,29 kp.kg (0,01265 kN/kg)


Zdroj:
http://cs.wikipedia.org/wiki/BMW_003
URL : https://www.valka.cz/BMW-003-A-2-t178973#525642 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více