Název: Name: | SU-76 | |
Originální název: Original Name: | СУ-76 | |
Kategorie: Category: | samohybné dělo | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Zavod 38 (Завод № 38), Kirov / | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1942-DD.03.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 560 - 1942: 25 - 1943: 535 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1942 (SU-12) | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 11200 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 5000 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2740 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2200 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 300 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | GAZ-203 (2x GAZ-202) - zážehový, řadový - počet válců: 6 | |
Výkon: Power: | 2x 51,5 kW při 3400 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | mechanické převodovky GAZ-MM - počet stupňů: 4+1 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 44 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 10-25 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 250 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 30 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 35 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,6 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 0,9 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 76 mm kanon ZIS-3 - zásoba munice: 60 nábojů - náměr: -3° až +25° - odměr: ±15° | |
Vedlejší: Secondary: | - | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Čubarin, A.: SU-76. Bratskaja mogila ili oružije Pobědy?, Eksmo, 2009 |
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76-t177380#20818Verze : 0
Anabáza vzniku tohoto samohybného dela bola dlhá a zaujímavá. Toto ľahké samohybné delo bolo prvým masovo vyrábaným strojom tejto kategórie v ZSSR. Vzniklo ako odpoveď na nemecké samohybné delá, ktoré preukázali veľké výhody.
Požiadavka na vývoj a výrobu takéhoto samohybného dela bola zadaná vývojovým kanceláriám začiatkom 3/1942. Stroj mal využívať platformu ľahkých tankov T-60 a T-70. Jeho primárnou výzbrojou mal byť 76,2mm kanón ZIS-3. Vývojom boli poverené závody č. 38, č.40 a GAZ.
Zámery vyvinúť samohybné delo ľahkej konštrukcie však boli i pred rokom 1942. Vznikli rôzne pokusy vytvoriť akúsi univerzálnu platformu vychádzajúcu zo staršieho ľahkého tanku T-60, spolu s využitím komponentov nákladných vozidiel ZIS a GAZ. Na tomto základe mali vzniknúť ako samohybné delo s kanónom ráže 76,2mm (v roku 1939 s USV, v roku 1940 s tankovým kanónom F-34), tak i protilietadlové samohybné delo s 37mm kanónom, stíhač tankov so 45mm kanónom, bojové vozidlo pechoty, sanitné vozidlo, samohybný mínomet, dielenské vozidlo a delostrelecký ťahač. Medzi 14.4.1942 - 15.4.1942 zasadalo plénum delostreleckých odborníkov a funkcionárov, kde sa preberali dosiahnuté vývojové výsledky a nové požiadavky na budúci vývoj. Zavŕšením vývoja tejto univerzálnej platformy bolo rozhodnutie zamerať sa len na vývoj samohybného 76,2mm dela na podporu pechoty a protilietadlovej verzie. Vývoj samohybky bol zadaný závodu č. 37 a vedúcim projektu sa stal V.G. Grabin. Pôvodný projekt z továrne č. 37 využíval predĺženú platformu T-60 a upravený divízny kanón ZIS-3 Š (šturmovyj). Tento projekt však bol zamietnutý.
I ďalšie konštrukčné skupiny usilovne pracovali na tomto projekte.
Firma UZTM (Uralský závod) spolu s konštrukčnou kanceláriou závodu č.37 vypracovala projekt SU-31 využívajúci platformu T-60 a hlavnú výzbroj mal tvoriť 76,2mm tankový kanón ZIS-5 (BGS-5 na platforme SU-32). Projekt bol v 10/1942 predaný závodu č. 38, kde poslúžil ako inšpirácia pri vývoji SU-76.
V 6/1942 boli rozpracované nové špecifikácie na projekt samohybného delo tejto koncepcie.
19.10.1942 bolo rozhodnuté, ktoré závody majú pripraviť do 1.12.1942 nové projekty samohybných diel ráže 76,2mm, 122mm a protilietadlovú samohybku s 37mm kanónom. Poverené boli závody č. 38 (Kirovov závod) a GAZ. Vývoj protilietadlového vozidla pripadlo závodu č. 37.
Firmy pripravili svoje prototypy v 11/1942. Firma GAZ svoj projekt označovaný ak SU-71. Závod č. 38 zasa svoj projekt SU-12.
Firma GAZ využila konštrukčné uzly T-60/T-70 na unifikovanom predĺženom podvozku T-70. Stroj nebol plne pancierovaný, bojový priestor posádky bol zhora otvorený. Výzbroj tvoril ZIS-3 a 2 guľomety DT. K termínu pripravila dva prototypy. Po testoch bolo skonštatované, že nevyhovuje požiadavkám a bolo by nutná rozsiahla rekonštrukcia motoprevodových častí.
Projekt závodu č. 38 SU-12 mal plne uzavretú konštrukciu. Opäť využíval predĺžený podvozok T-70, rovnakú kanónovú výzbroj (namiesto guľometov mala posádka k dispozícii dva samopaly PPŠ-41) i celkové konštrukčné celky ako konkurenčný projekt. Tento projekt bol s pripomienkami akceptovaný a stroj pod označením SU-76 bol zaradený do výzbroje Červenej armády. Do konca roka 1942 bola vyrobená prvá séria 25 ks SU-76. Stroje boli zaradené k výcvikovej jednotke a neskôr k prvým dvom samostatným plukom samohybného delostrelectva (č. 1433 a 1434). Tie boli nasadené na volchovskú frontu, kde sa prejavila nevyzretosť konštrukcie. Stroje trpeli vysokou poruchovosťou zapríčinenou nevhodným riešením pohonu. Ten tvorili dva motory GAZ 202 spojené dvoma 4-stupňovými prevodovkami GAZ-MM. Tomuto spojeniu však chýbala synchronizácia a preto dochádzalo k ničeniu prevodových ozubení. Výrobný závod preto urýchlene pristúpil k rekonštrukcii konštrukcie, ktorá viedla k typu SU-76M.
Celkovo bolo v pôvodnej podobe (SU-76) vyrobených okolo 560 ks strojov. Tie sa aktívne zúčastnili bojov a priebežne boli upravované na štandard SU-76M.
Požiadavka na vývoj a výrobu takéhoto samohybného dela bola zadaná vývojovým kanceláriám začiatkom 3/1942. Stroj mal využívať platformu ľahkých tankov T-60 a T-70. Jeho primárnou výzbrojou mal byť 76,2mm kanón ZIS-3. Vývojom boli poverené závody č. 38, č.40 a GAZ.
Zámery vyvinúť samohybné delo ľahkej konštrukcie však boli i pred rokom 1942. Vznikli rôzne pokusy vytvoriť akúsi univerzálnu platformu vychádzajúcu zo staršieho ľahkého tanku T-60, spolu s využitím komponentov nákladných vozidiel ZIS a GAZ. Na tomto základe mali vzniknúť ako samohybné delo s kanónom ráže 76,2mm (v roku 1939 s USV, v roku 1940 s tankovým kanónom F-34), tak i protilietadlové samohybné delo s 37mm kanónom, stíhač tankov so 45mm kanónom, bojové vozidlo pechoty, sanitné vozidlo, samohybný mínomet, dielenské vozidlo a delostrelecký ťahač. Medzi 14.4.1942 - 15.4.1942 zasadalo plénum delostreleckých odborníkov a funkcionárov, kde sa preberali dosiahnuté vývojové výsledky a nové požiadavky na budúci vývoj. Zavŕšením vývoja tejto univerzálnej platformy bolo rozhodnutie zamerať sa len na vývoj samohybného 76,2mm dela na podporu pechoty a protilietadlovej verzie. Vývoj samohybky bol zadaný závodu č. 37 a vedúcim projektu sa stal V.G. Grabin. Pôvodný projekt z továrne č. 37 využíval predĺženú platformu T-60 a upravený divízny kanón ZIS-3 Š (šturmovyj). Tento projekt však bol zamietnutý.
I ďalšie konštrukčné skupiny usilovne pracovali na tomto projekte.
Firma UZTM (Uralský závod) spolu s konštrukčnou kanceláriou závodu č.37 vypracovala projekt SU-31 využívajúci platformu T-60 a hlavnú výzbroj mal tvoriť 76,2mm tankový kanón ZIS-5 (BGS-5 na platforme SU-32). Projekt bol v 10/1942 predaný závodu č. 38, kde poslúžil ako inšpirácia pri vývoji SU-76.
V 6/1942 boli rozpracované nové špecifikácie na projekt samohybného delo tejto koncepcie.
19.10.1942 bolo rozhodnuté, ktoré závody majú pripraviť do 1.12.1942 nové projekty samohybných diel ráže 76,2mm, 122mm a protilietadlovú samohybku s 37mm kanónom. Poverené boli závody č. 38 (Kirovov závod) a GAZ. Vývoj protilietadlového vozidla pripadlo závodu č. 37.
Firmy pripravili svoje prototypy v 11/1942. Firma GAZ svoj projekt označovaný ak SU-71. Závod č. 38 zasa svoj projekt SU-12.
Firma GAZ využila konštrukčné uzly T-60/T-70 na unifikovanom predĺženom podvozku T-70. Stroj nebol plne pancierovaný, bojový priestor posádky bol zhora otvorený. Výzbroj tvoril ZIS-3 a 2 guľomety DT. K termínu pripravila dva prototypy. Po testoch bolo skonštatované, že nevyhovuje požiadavkám a bolo by nutná rozsiahla rekonštrukcia motoprevodových častí.
Projekt závodu č. 38 SU-12 mal plne uzavretú konštrukciu. Opäť využíval predĺžený podvozok T-70, rovnakú kanónovú výzbroj (namiesto guľometov mala posádka k dispozícii dva samopaly PPŠ-41) i celkové konštrukčné celky ako konkurenčný projekt. Tento projekt bol s pripomienkami akceptovaný a stroj pod označením SU-76 bol zaradený do výzbroje Červenej armády. Do konca roka 1942 bola vyrobená prvá séria 25 ks SU-76. Stroje boli zaradené k výcvikovej jednotke a neskôr k prvým dvom samostatným plukom samohybného delostrelectva (č. 1433 a 1434). Tie boli nasadené na volchovskú frontu, kde sa prejavila nevyzretosť konštrukcie. Stroje trpeli vysokou poruchovosťou zapríčinenou nevhodným riešením pohonu. Ten tvorili dva motory GAZ 202 spojené dvoma 4-stupňovými prevodovkami GAZ-MM. Tomuto spojeniu však chýbala synchronizácia a preto dochádzalo k ničeniu prevodových ozubení. Výrobný závod preto urýchlene pristúpil k rekonštrukcii konštrukcie, ktorá viedla k typu SU-76M.
Celkovo bolo v pôvodnej podobe (SU-76) vyrobených okolo 560 ks strojov. Tie sa aktívne zúčastnili bojov a priebežne boli upravované na štandard SU-76M.
Ivo Pejčoch - Obrněná technika 4 - SSSR 1939-1945 (2.část), vydavateľstvo Ares, Praha 2002, ISBN 80-86158-18-7(ARES)
Alexander Čubačin - Samochodnoje orudie SU-76 i mašiny na jevo baze - edícia Broněprojektcia, séria Bronětankovyj muzej, Moskva, rok 2006
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76-t177380#208039Verze : 4
brano
MOD
Samohybné houfnice SU-76 přejíždí přes improvizovaný dřevěný most u obce Černo, Rusko, léto 1944.
(ABL)
Období | - |
Typ stroje | SOV - SU-76 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(ABL)
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-76-t177380#41441Verze : 0
Elvis
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.