Main Menu
User Menu

FFVS J 22

     
Název:
Name:
FFVS J 22
Originální název:
Original Name:
FFVS J 22
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1946 Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm, Stockholm
Období výroby:
Production Period:
23.10.1941-21.09.1942 stavba prototypu
23.11.1943-06.04.1946 sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
141 - J 22A
57 - J 22B
První vzlet:
Maiden Flight:
21.09.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2020 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2835 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m
Délka:
Length:
7,800 m
Výška:
Height:
3,600 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
177,188 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
SFA STWC-3G (Pratt & Whitney R-1830 SC3-G Twin Wasp) vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 794 kW (1 080 k).
Vrtule trojlistá stavitelná typu 3E50-E2270.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
525 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
575 km/h v 3500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
340 km/h v 4000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8,4 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9300 m
Dolet:
Range:
1270 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
J 22A:
2x pevný kulomet M/39A ráže 13,2 mm a
2x pevný kulomet M/22F ráže 7,9 mm


J 22B:
4x pevný kulomet M/39A ráže 13,2 mm.
Všechny zbraně byly uloženy v křídlech a střílely mimo okruh vrtule.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Celkem byly postaveny dva prototypy, oba havarovaly, první prototyp havaroval pravděpodobně pro nedostatečné množství kyslíku pro pilota a druhý prototyp měl závadu na motoru.
- Šéfkonstruktér Bo Lundberg navrhl z hlediska výroby i údržby velmi jednoduchou konstrukci. Později se do výroby zapojilo více než 500 subdodavatelů, kteří neměli žádné zkušenosti s výrobou letadel a na kvalitu a rychlost výroby to nemělo velký vliv.
- Letoun J 22 byl vyroben ve dvou verzích, které se od sebe odlišovaly pouze výzbrojí.
J 22A měl dva kulomety ráže 13,2 mm a dva ráže 7,9 mm
J 22B nesl čtyři kulomety ráže 13,2 mm.
- Piloti i pozemní personál měly letouny J 22 v oblibě, s ohledem na výkon motoru byl rychlý a do výšky 5 000 m si zachovával dobré výkony, byl dobře ovladatelný. Na údržbu a opravy byl nenáročný.
Zdroje:
Sources:
L+K č. 11 / 1972, Václav Němeček, Monografie FFVS J 22, str. 33 a 34.
ipmsstockholm.org
www.x-plane.org
https://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/113J22.htm
https://www.airwar.ru/enc/fww2/j22.html
www.x-plane.org
https://www.aviastar.org/air/sweden/ffvs_j22.php
www.flugzeuginfo.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#472575Verze : 3
MOD
FFVS J-22


- Byl středokřídlý jednomístný jednomotorový stíhací letoun s plně zatahovacím podvozkem záďového typu.




- Trup tvořila kostra svařená z ocelových tenkostěnných trubek, která byla pokryta panely z březové překližky. Dvounosníkové křídlo bylo stejné konstrukce. U křidélek bylo jako potahový materiál použito plátno. To samé bylo použito i pro ocasní plochy. Pilotní kabina byla zcela zakryta průhledným překrytem, který se odklápěl vpravo. Podvozkové nohy byly kotveny do trupu. Výhodou tohoto řešení bylo zjednodušení a odlehčení křídla. Nevýhodou byl malý rozchod, což zmenšilo stabilitu letounu při pojíždění, vzletu a přistání.


- Pohon letounu zajišťoval dvouhvězdicový čtrnáctiválec Pratt and Whitney R-1830 Twin Wasp o výkonu 1 065 k. K pohonu tohoto stroje musel být využit právě tento motor, protože jiný se v té době ve Švédsku nevyráběl. Švédové neměli na Twin Wasp licenci, ale přesto ho vyráběli celou válku. K narovnání s americkým výrobcem došlo až po válce.


- Výzbroj letounu byla umístěna v křídlech a všechny zbraně střílely mimo okruh vrtule. U verze A byla střelecká výzbroj tvořena kombinací dvou kulometů Madsen M/22F ráže 7,9 mm a dvou M/39A ráže 13,2 mm, vždy po jednom 7,9 a 13,2 v každém křídle. U verze B byla ráže kulometů sjednocena, takže v tomto provedení letoun disponoval celkem čtyřmi kulomety M/39A ráže 13,2 mm a to po dvou v každém křídle.




Zdroje :
- HPM 3/2001
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#252248Verze : 0
Výroba letounů FFVS J-22

Prototyp - zalétávací pilot Major Olof Enderlein, náčelník zkušebního střediska letectva
První série - verze J-22 A - 60 ks - výrobní čísla 22101 až 22160
Druhá série - verze J-22 B - 138 ks - výrobní čísla 22161 až 22298

Důležitá data
23.10.1941 - začala montáž prototypu
21.03.1942 - objednávka 60 ks J-22 A
01.09.1942 - vzlet prototypu
19.06.1943 - havárie prototypu
23.11.1943 - první sériový J-22
06.04.1946 - ukončena výroba letounu J-22
.........1952 - poslední J-22 vyřazeny z výzbroje


Zdroje :
- HPM 3/2001
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#252249Verze : 0
Švédské stíhací letouny J-22 nesly standardní kamufláž, tvořenou tmavě zeleným odstínem na horních a bočních plochách a světle šedým na spodních. Výsostné znaky jsou obvyklého typu. Zobrazený stroj patřil do stavu křídla F10. Na přídi se nachází emblém jednotky — erb s hlavou mýtické nestvůry Grippena.


URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#403111Verze : 0
MOD
J-22 se spirálou na vrtulovém kuželu náležel do stavu křídla F3. Po vyřazení ze služby se zachoval v muzeu v Malmö.


URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#403112Verze : 0
MOD
J-22 křídla F9 s emblémem čerta s vidlemi na boku - znakem letky.




URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#403113Verze : 0
MOD
Další z letounů jednotky F9, zde její 2. letky. Stroj vyzdobili symbolem letky - figurkou vosy v letecké kukle a kožených botách, s nataženými boxerskými rukavicemi.


URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#403114Verze : 0
MOD
J-22A ze sestavy 2. letky křídla F9 v závěru se operační kariéru u švédského letectva.


URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#486087Verze : 0
MOD
Letoun J-22B, který v roce 1945 sloužil ve stavu křídla F10.




URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#486086Verze : 0
MOD
FFVS J-22

Zdroje:
https://www.airwar.ru/image/idop/fww2/j22/j22-6.jpg
https://www.airwar.ru/image/idop/fww2/j22/j22-2.jpg





URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#339364Verze : 0
F10 museum, Ängelholm, vlastni foto


















URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#541592Verze : 2
MOD
Zdroj : www.aviastar.org

FFVS J-22 třípohledový náčrt
URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#252757Verze : 0