PB-34
Idea pásového buldozeru postaveného na podvozku tanku T-34 vznikla na tehdejším Ministerstvu národní obrany pravděpodobně někdy v polovině 60. let. Samotné realizace se ujal vojenský opravářský závod v Novém Jičíně. V čele projektu pásového buldozeru PB-34 stál pplk. Lukáš. Do října 1969 byly postaveny tři prototypy tohoto stroje, přičemž první z nich vznikl ve velice krátkém období čtyř měsíců. Jejich následné zkoušky probíhaly například v Severočeském hnědouhelném revíru či elektrárnách.
Základem pro stavbu buldozeru se stal podvozek tanku T-34, jimiž Československá lidová armáda disponovala ve značných počtech. V polovině šedesátých let se tyto tanky v podmínkách střední Evropy hodily již prakticky k jedinému úkolu – sešrotování. Proto byl také iniciován tento projekt jejich využití v civilní sektoru. Podvozek tanku T-34 bez věže byl vpředu opatřen buldozerovým zařízením a vzadu rozrývačem. Prostor řidiče byl vyvýšen a opatřen kabinou z nákladního automobilu TATRA T-813.
Buldozerové zařízení je tvořeno radlicí nesenou dvěma tlačnými rameny, která jsou uchycena přibližně 500 mm před těžištěm celého prostředku. Tlačná ramena jsou vyrobena uzavřený svařený nosník. Svislý pohyb radlice umožňují dva hydraulické válce o zdvihu 1 000 mm. To umožňuje zahloubení radlice o 400 mm a její zvednutí nad normální polohu o 800 mm. Oboustranné vyklonění zajišťuje třetí hydraulický válec, úhel vyklonění radlice od horizontální roviny je 7°.
Rozrývač v zadní části buldozeru sestávající ze tří stavitelně zavěšených zubů dovoluje rozpojení zmrzlé zeminy či kamenitého terénu. Zdvih rozrývače 800 mm zajišťuje dvojice hydraulických válců. Základní zahloubení rozrývače je 400 mm, při přestavení zubů se zvýší o 300 mm.
Kabina je vybavena nastavitelným sedadlem řidiče, za ním je ještě umístěna čalouněná lavice pro tři osoby.
Technicko-taktická data
PB-34
Hmotnost: 32 000 kg
Rozměry:
- délka: 8 850 mm
- šířka: 3 800 mm
- výška: 2 750 mm
Pohonná jednotka:
- čtyřdobá, vznětová s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 12
Převodovka:
- 3 stupně vpřed, 1 vzad
Pracovní rychlosti:
- vpřed: 4,6 km/h
- vzad: 5,5 km/h
- přepravní: 20 km/h
Pracovní výkon: 135 m3/h při přepravní vzdálenosti 20 m
Radlice
Hmotnost: 3 000 kg
Rozměry:
- šířka: 3 800 mm
- výška: 1 350 mm
Zdvih: 800 mm
Zahloubení: 400 mm
Svahování: 7° na obě strany
Rozrývač
Rozměry:
- délka: 1 700 mm
- šířka: 2 500 mm
Zahloubení 0 - 700 mm
Idea pásového buldozeru postaveného na podvozku tanku T-34 vznikla na tehdejším Ministerstvu národní obrany pravděpodobně někdy v polovině 60. let. Samotné realizace se ujal vojenský opravářský závod v Novém Jičíně. V čele projektu pásového buldozeru PB-34 stál pplk. Lukáš. Do října 1969 byly postaveny tři prototypy tohoto stroje, přičemž první z nich vznikl ve velice krátkém období čtyř měsíců. Jejich následné zkoušky probíhaly například v Severočeském hnědouhelném revíru či elektrárnách.
Základem pro stavbu buldozeru se stal podvozek tanku T-34, jimiž Československá lidová armáda disponovala ve značných počtech. V polovině šedesátých let se tyto tanky v podmínkách střední Evropy hodily již prakticky k jedinému úkolu – sešrotování. Proto byl také iniciován tento projekt jejich využití v civilní sektoru. Podvozek tanku T-34 bez věže byl vpředu opatřen buldozerovým zařízením a vzadu rozrývačem. Prostor řidiče byl vyvýšen a opatřen kabinou z nákladního automobilu TATRA T-813.
Buldozerové zařízení je tvořeno radlicí nesenou dvěma tlačnými rameny, která jsou uchycena přibližně 500 mm před těžištěm celého prostředku. Tlačná ramena jsou vyrobena uzavřený svařený nosník. Svislý pohyb radlice umožňují dva hydraulické válce o zdvihu 1 000 mm. To umožňuje zahloubení radlice o 400 mm a její zvednutí nad normální polohu o 800 mm. Oboustranné vyklonění zajišťuje třetí hydraulický válec, úhel vyklonění radlice od horizontální roviny je 7°.
Rozrývač v zadní části buldozeru sestávající ze tří stavitelně zavěšených zubů dovoluje rozpojení zmrzlé zeminy či kamenitého terénu. Zdvih rozrývače 800 mm zajišťuje dvojice hydraulických válců. Základní zahloubení rozrývače je 400 mm, při přestavení zubů se zvýší o 300 mm.
Kabina je vybavena nastavitelným sedadlem řidiče, za ním je ještě umístěna čalouněná lavice pro tři osoby.
Technicko-taktická data
PB-34
Hmotnost: 32 000 kg
Rozměry:
- délka: 8 850 mm
- šířka: 3 800 mm
- výška: 2 750 mm
Pohonná jednotka:
- čtyřdobá, vznětová s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 12
Převodovka:
- 3 stupně vpřed, 1 vzad
Pracovní rychlosti:
- vpřed: 4,6 km/h
- vzad: 5,5 km/h
- přepravní: 20 km/h
Pracovní výkon: 135 m3/h při přepravní vzdálenosti 20 m
Radlice
Hmotnost: 3 000 kg
Rozměry:
- šířka: 3 800 mm
- výška: 1 350 mm
Zdvih: 800 mm
Zahloubení: 400 mm
Svahování: 7° na obě strany
Rozrývač
Rozměry:
- délka: 1 700 mm
- šířka: 2 500 mm
Zahloubení 0 - 700 mm