Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
PWS 10M1
Originální název:
Original Name:
PWS 10M1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1930-DD.MM.1932 Podlaska Wytwórnia Samolotów, Biała Podlaska /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1930-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
82
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.03.1930
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1080 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1461 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,50 m
Délka:
Length:
7,70 m
Výška:
Height:
2,90 m
Plocha křídla:
Wing Area:
18,25 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Škoda Lorraine Dietrich 12Eb o výkonu 331 kW/450 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
280 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
241,5 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
215 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10,5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
1,75 min do 1000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6125 m
Dolet:
Range:
560 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x Vickers wz.09/18 nebo Vickers wz. E ráže 7,92 mm, 500 nábojů každý
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Letoun byl zkonstruován jako protivarianta konkurenčního PZL P-1 a prototyp vzlétl v červenci 1931. Verze PWS 10M1 bylo vyrobeno celkem 78 kusů. Těmito letouny byly (roku 1932) vyzbrojeny eskadry 3. a 4. stíhacího pluku polského letectva (konkrétně 131, 132, 141 a 142). 20 kusů bylo odkoupeno v listopadu 1936 pro španělské nacionalisty, (oficiálním odběrcem bylo Portugalsko), po okupaci Polska roku 1939 se několik strojů dostalo do rukou Němců a Rusů.

Článek: Na španělském nebi - PWS-10
Zdroje:
Sources:
Morgala, Andrzej. Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939. Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2003. ISBN 83-11-09319-9.
Morgala, Andrzej. Samoloty mysliwskie w lotnicztwe polskim. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1983. ISBN 83-206-0025-1.
Green, W.; Swanborough, G. Encyklopedie stíhacích letounů. Svojtka & Co., Praha 2002. ISBN 80-7237-341-2.
www.samolotypolskie.pl
URL : https://www.valka.cz/PWS-10-t17589#64563Verze : 1
Letouny PWS 10 měly ve Španělsku název Chiquita a pro své poměrně mizerné vlastnosti používány jen ke školním účelům ve škole v Coperu poblíž Sevilly. Některé se dočkaly konce války v roce 1939 ale pak jejich stopa mizí. V Polsku byly letouny nepříliš oblíbené a poměrně brzy byly vyřazovány a rušeny, jen některé se dochovaly do září 1939 a byl z nich sestaven roj (celkem snad 10 strojů) chránících letiště Dęblin, byly ovšem používány jen k hlídkovým letům, protože jejich výkony na stíhání samozřejmě nestačily.
URL : https://www.valka.cz/PWS-10-t17589#64578Verze : 1
Prototyp PWS-10 M1 .
PWS-10 -


URL : https://www.valka.cz/PWS-10-t17589#144953Verze : 0
MOD
PWS 10M1 v barvách Španělského letectva
PWS-10 -


PWS-10 -


URL : https://www.valka.cz/PWS-10-t17589#64564Verze : 0
Schéma letounu





Zdroj: www.airwar.ru/enc/fww1/pws10.html
PWS-10 -


URL : https://www.valka.cz/PWS-10-t17589#337213Verze : 0