CZK - BOPAS

     
Název:
Name:
BOPAS BOPAS
Originální název:
Original Name:
BOPAS
Kategorie:
Category:
obrněný transportér armoured personnel carrier
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR SPE n.p. ČKD Sokolovo, Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
0
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
?
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
? osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
18500 kg 40786 lb
Celková délka:
Overall Length:
6550 mm 21 ft 5 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
3000 mm 9 ft 10 ⅛ in
Celková výška:
Overall Height:
2200 mm 7 ft 2 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Pancéřování:
Armour:
6-15 mm 6-15 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-2-34 nebo V-2-34M
- vidlicový, čtyřtaktní, vznětový s přímým vstřikováním a kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: 2 200 Nm při 1 200 ot/min
- chladící kapalina:
- v letním období: voda
- v zimním období: nízkotuhnoucí směs
- spouštění motoru: elektrické (pomocné spouštění vzduchem)
- objem chladící soustavy: 107 l
- objem mazací soustavy: 85 l / 60 l
V-2-34 or V-2-34M
- V-type, four-stroke, diesel with direct injection, water cooled
- number of cylinders: 12
- maximum torque: 1622.6 lb.ft at 1 200 rpm
- cooling liquid:
- summer: water
- winter: slow-setting mixture
- engine starting: electrical (auxiliary air starting)
- cooling liquid volume: 23,5 Imp gal
- lubricating system volume: 18,7 Imp gal / 13,2 Imp gal
Výkon:
Power:
368 kW při 1800 ot/min 493.5 bhp at 1800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
6+2xR 6+2xR
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
55 km/h 34 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
25 km/h 16 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
35 ° 78 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,5 m 98 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,75 m 30 in
Brodivost:
Fording Depth:
1 m 39 in
Výzbroj:
Armament:
? ?
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
TTD platia pre návrh 0 SPE 2712 (11.8.1955) Data for design 0 SPE 2712 (11.8.1955).
Zdroje:
Sources:
Mgr. Martin Dubánek - BOPAS Projekt československého pásového obrněného transportéru z let 1954-1956, časopis Naše vojsko č.5/2008, ISSN: 0027-8211
URL : https://www.valka.cz/CZK-BOPAS-t175795#518927 Verze : 0
Po skončení 2.svetovej vojny sa v rámci armády využívali americké obrnené transportéry M3 (v československu označované ako "Internacionál") a anglické Bren Carrier, ktoré si doviezla ČSOB z Veľkej Británie. Ďalšími obrnenými transportérmi boli nemecké Sd.Kfz.250 a Sd.Kfz.251. Vzhľadom na nedostatok náhradných dielov i zastaralosť koncepcií týchto obrnených transportérov vznikali viaceré snahy o vývoj domáceho obrneného transportéra.
Projekt samotný vznikol pravdepodobne na základe požiadavky Veliteľstva ženijného vojska bol v 11/1954 zadaný vývoj obrneného transportéra označovaného ako BOPAS (bojové pásové vozidlo). Projekčné práce boli pridelené vývojovému oddeleniu SPE n.p. ČKD Sokolovo. Vozidlo malo byť určené pre ženijné jednotky streleckých, tankových a mechanizovaných divízií. Poslúžiť mali hlavne k odmínovaniu, kde malo byť vozidlo vybavené výbušnými odmínovačmi PRUNA (PRUNA I a PRUNA III), ktorých vývoj práve prebiehal. Rátalo sa s dvojicou verzií s rôzne veľkým nákladovým priestorom (ložnou plochou).


Boli zadané prvé špecifikácie:
Maximálna hmotnosť: 16 ton
Nosnosť: 4 tony
Dĺžka: ?/? (Verzia I/Verzia II)
Výška: 2200 mm
Šírka: 3000 mm
Motor: nešpecifikovaný vznetový typ
Maximálna rýchlosť: 55 km/hod
Priemerná rýchlosť v stredne ťažkom teréne: 25 km/hod
Minimálna rýchlosť v ťažkom teréne: 4 km/hod
Dojazd na ceste: 300 km
Priekopa: 2,5 m
Stena: 0,75 m
Brod: 1 m
Stúpavosť: 35°
Náklon: 25°
Nájazdový uhol vpredu: 90°
Nájazdový uhol vzadu: 35°
Pancierovanie:
-čelo: odolávanie strelám ráže 12,7 mm zo vzdialenosti 200 metrov
-boky: odolávanie priebojným strelám ráže 7,92 mm
-dno: 6 mm
Merný tlak: 0,7 kg/cm2


Úlohová karta bola spracovaná a schválená 13.11.1954. Projektanti ČKD predložili v 3/1955 štyri návrhy líšiace sa dĺžkou, tvarom korby, počtom pojazdových kolies, veľkosťou ložnej plochy i motorom. Trojica návrhov mala mať 8-valec Tatra 928K a prevodovku z nákladného vozidla Tatra 137 (5+R(x2)). Štvrtá verzia mala byť poháňaná tankovým motorom V2 a prevodovka mala byť typu Wilson. Podvozok malo tvoriť hnacie koleso vzadu, napínacie koleso vpredu a päť (jedna verzia) alebo šesť (tri verzie) pojazdových kolies odpružených torznými tyčami. Nemali byť použité podporné kladky pásov.


Štvorica verzií bola zakreslená do výkresov:
0 SPE 2688 z 23.3.1955
0 SPE 2689 z 25.3.1955 (krátka verzia s piatimi pojazdovými kolesami)
1 SPE 5876 z 30.3.1955
0 SPE 2712 z 11.8.1955 (podvozok VOŽ)


Krátka verzia nevyhovela z dôvodu nemožnosti umiestnenia odmínovacieho zariadenia PRUNA. Zvyšné návrhy tiež neboli prijaté kladne. Nevyhovelo umiestnenie pohonných jednotiek, otvorená konštrukcia, ktorá nechránila posádku pred účinkam zbraní hromadného ničenia atď. Pre neskoré zadanie nebolo možné vypracovať návrh montáže radlice požadovanej Veliteľstvom tankomechanizovaného vojska. Preto sa upravili požadované takticko technické požiadavky, medzi ktoré sa dostala i požiadavka na schopnosť plavby vozidla. Záujem sa tak sústredil len na jeden návrh a to návrh využívajúci platformu a komponenty z VOŽ (0 SPE 2712 z 11.8.1955). Vzhľadom na uzavretú konštrukciu horili problémy s chladením motora. 8.11.1955 sa na schôdzi MNO prejednával okrem iného i projekt BOPAS. Preberali sa plavebné možnosti a požiadavky vozidla, kde bolo vzhľadom na požadovanú rýchlosť plavby 10-12 km/hod nutné projekt prepracovať. Pokračovanie vývoja síce bolo schválené, ale vzhľadom na presťahovávanie vývojového pracoviska na Slovensko a vyťaženosťou vývojových kapacít prípravami na sériovú výrobu tankov T-54 nebol projekt zahrnutý do prác v roku 1956.
V roku 1956 sa však záujem armády presunul k novým projektom obrnených transportérov a napriek požiadavkám Veliteľstva ženijného vojska na pokračovaní na projekte bolo z kapacitných dôvodov rozhodnuté o nepokračovaní vo vývoji tohoto typu. V porovnaní s neskôr zavedenými typmi BTR-50 a OT-62 TOPAS by na tom projekt BOPAS nebol vôbec zle, v niektorých charakteristikách by bol zmieneným typom nadradený.


Mgr. Martin Dubánek - BOPAS Projekt československého pásového obrněného transportéru z let 1954-1956, časopis Naše vojsko č.5/2008, ISSN: 0027-8211
URL : https://www.valka.cz/CZK-BOPAS-t175795#518926 Verze : 5

Diskuse

Vážení,
sháním informace o uložení výkresů konstrukční kanceláře SPE z poválečné ČKD. Zajímá mne zda níže uvedené výkresy jsou uloženy v Národním archivu na Chodovci, nebo ve vojenských archivech v Ruzyni, či Olomouci.
0-SPE-2688
0-SPE-2689
0-SPE-2712
1-SPE-2676
CZK - BOPAS - Foto rekonstrukce výkresů podle Martina Dubánka.

Foto rekonstrukce výkresů podle Martina Dubánka.
URL : https://www.valka.cz/CZK-BOPAS-t175795#704752 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více