Název: Name: | A 19 | |
Originální název: Original Name: | A 19 | |
Kategorie: Category: | protitankový kanón | |
Výrobce: Producer: | Československé závody těžkého strojírenství n.p., Praha / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR (sériová výroba nezahájena / serial production not started) | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 prototypy / 2 prototypes | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1949 | |
Obsluha: Crew: | ? | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 1700 kg | |
Přepravní hmotnost: Manoeuvre Weight: | 1700 kg | |
Ráže: Calibre: | 76,2 mm | |
Délka hlavně: Barrel Length: | 5300 mm | |
Celková délka: Overall Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | ? mm | |
Celková výška: Overall Height: | ? mm | |
Náměr: Elevation: | -12 ° - +20 ° | |
Odměr: Traverse: | 65 ° ° | |
Přepravní rychlost : Manoeuvre Speed: | ? km/h | |
Používaná munice: Ammo Used: | pancierový granát nárazový granát | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: | 13800 m / 10000 m | |
Rychlost střelby: Rate of Fire: | ? ran/min | |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: | pancierový granát - 915 m/s nárazový granát - 525 m/s | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Mgr.Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7 |
URL : https://www.valka.cz/CZK-A-19-76-mm-protitankovy-kanon-t174598#517065Verze : 2
brano
MOD
V roku 1948 bol zahájený vývoj nového proitankového kanóna A 19 ráže 76,2mm. Vo vývzbroji mal nahradiť ukoristené nemecké 7,5cm PaK 40 a sovietské 76,2mm vz.42 S.
Požadovaná bola maximálna hmotnosť 1675 kg, použiť sa mala klinový záver v horizontálnom prevedení, použiť sa mala unifikovaná sovietská munícia z kanóna vz.42 S. Zbraň mala na 1000 metrov preraziť 100mm pancier sklonený pod uhlom 30 stupňov.
Vyrobená bola dvojica prototypov. Jeden s mechanickým odpaľovaním (Typ I), druhý s elektrickým odpaľovaním (Typ II). Po otestovaní prototypov bolo zistené, že zbraň nemá dostatočný výkon a pre dosiahnutie požiadaviek sa musí zväčšiť nábojnica. To by však viedlo k porušeniu unifikácie. Nábojnica bola predĺžená o 151mm, granát zostal zachovaný pôvodný sovietský typ. I tak však neboli výkony dostatočné. Nádej na dosiahnutie požadovaných výkonov sa sústredil na vývoj podkalibernej munície.
Zbrane prechádzali od polovice roka 1955 dôkladnými streleckými testami. Došlo k niektorým úpravám konštrukcie. V rámci plánovanej lafetácie kanóna A 19 do stíhačov tankov ST-I (Jagdpanzer 38(t)) a samohybných diel SD 75/44N (StuG III) sa rátalo, že v prípade sériovej výroby bude použitý záver z 85mm tankového kanóna vz.44 S (T-34/85).
Skúšky kanónov dopadly úspešne, neprejavila sa žiadna vážnejšia porucha. Bolo požadované zvýšiť úsťovú rýchlosť protitankového granátu. DO 1/1951 sa mali ukončiť jazdné testy, do 5/1951 sa mala preveriť a vyskúšať vertikálny záver a poloautomatika, resp. použitie celej zadnej časti tankového kanóna vz.44 S. Upraviť sa mala duša dela a zväčšiť sa mal nábojový priestor. Keďže to vyžadovalo výrobu novej hlavne provizórne sa mal upraviť druhý prototyp (Typ II).
V roku 1951 však zástupcovia VTÚ (Vojenský technický ústav) navrhli prejsť na perspektívnejší kaliber 85mm. To viedlo k zastaveniu prác na tomto projekte.
Prototyp A 19 Typ I sa nachádza v depozitári Vojenského technického múzea v Lešanoch v Českej republike.
*zdroj:
Mgr.Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7
Požadovaná bola maximálna hmotnosť 1675 kg, použiť sa mala klinový záver v horizontálnom prevedení, použiť sa mala unifikovaná sovietská munícia z kanóna vz.42 S. Zbraň mala na 1000 metrov preraziť 100mm pancier sklonený pod uhlom 30 stupňov.
Vyrobená bola dvojica prototypov. Jeden s mechanickým odpaľovaním (Typ I), druhý s elektrickým odpaľovaním (Typ II). Po otestovaní prototypov bolo zistené, že zbraň nemá dostatočný výkon a pre dosiahnutie požiadaviek sa musí zväčšiť nábojnica. To by však viedlo k porušeniu unifikácie. Nábojnica bola predĺžená o 151mm, granát zostal zachovaný pôvodný sovietský typ. I tak však neboli výkony dostatočné. Nádej na dosiahnutie požadovaných výkonov sa sústredil na vývoj podkalibernej munície.
Zbrane prechádzali od polovice roka 1955 dôkladnými streleckými testami. Došlo k niektorým úpravám konštrukcie. V rámci plánovanej lafetácie kanóna A 19 do stíhačov tankov ST-I (Jagdpanzer 38(t)) a samohybných diel SD 75/44N (StuG III) sa rátalo, že v prípade sériovej výroby bude použitý záver z 85mm tankového kanóna vz.44 S (T-34/85).
Skúšky kanónov dopadly úspešne, neprejavila sa žiadna vážnejšia porucha. Bolo požadované zvýšiť úsťovú rýchlosť protitankového granátu. DO 1/1951 sa mali ukončiť jazdné testy, do 5/1951 sa mala preveriť a vyskúšať vertikálny záver a poloautomatika, resp. použitie celej zadnej časti tankového kanóna vz.44 S. Upraviť sa mala duša dela a zväčšiť sa mal nábojový priestor. Keďže to vyžadovalo výrobu novej hlavne provizórne sa mal upraviť druhý prototyp (Typ II).
V roku 1951 však zástupcovia VTÚ (Vojenský technický ústav) navrhli prejsť na perspektívnejší kaliber 85mm. To viedlo k zastaveniu prác na tomto projekte.
Prototyp A 19 Typ I sa nachádza v depozitári Vojenského technického múzea v Lešanoch v Českej republike.
*zdroj:
Mgr.Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7
URL : https://www.valka.cz/CZK-A-19-76-mm-protitankovy-kanon-t174598#517104Verze : 0
brano
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.