Název: Name: | Fairey Firefly FR Mk.5 | |
Originální název: Original Name: | Fairey Firefly FR Mk.5 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1948-DD.MM.1950 The Fairey Aviation Co. Ltd., Hayes | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1948-DD.MM.1950 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 352 (včetně AS Mk.5 a NF Mk.5) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.12.1947 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4388 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 6181 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 7301 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12.540 m | |
Délka: Length: | 11.560 m | |
Výška: Height: | 4.370 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 30.66 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 201.598 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Griffon 74 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec s bojovým výkonem 1 674 kW Vrtule čtyřlistá s konstantní rychlostí otářek Rotol | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1164 l 2x 205 nebo 409 l přídavná nídrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 621.2 km/h v 4267 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 354.1 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 10.4 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6.8 min do 3048 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11948 m | |
Dolet: Range: | 1062.2 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2092.1 km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kanón Hispano Mk.V ráže 20 mm, 160 nábojů každý Pumový náklad: 2x 454 kg bomba nebo 2x 227 kg bomba a 8x neřízená raketa RP-3 | |
Uživatelské státy: User States: | (FR Mk.5) (AS Mk.5) (NF Mk.5) | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Bussy, Geoffrey. Fairey Firefly F.Mk.1 to U.Mk.9, Warpaint Series 28. Hall Park Books, Milton Keynes 2001. ISBN 0-9999-00284. Harrison, William A. Fairey Firefly in Action, In Action No.200. Squadron/Signal Publications, Carrollton 2006. ISBN 0-89747-501-1. Luranc, Zbigniew. Fairey Firefly MK I, Skrzydla w Miniaturze 9. Avia-Press, Gdańsk 1994. Luranc, Zbigniew. Firefly Mk II - Mk 8, Skrzydła w Miniaturze 10. Avia-Press, Gdańsk 1994. Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912, Naval Institute Press, Annapolis 1991. ISBN 1-55750-076-2. http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Firefly http://www.airwar.ru/enc/fww2/firefly.html www.britishaircraft.co.uk |
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Firefly-FR-Mk-5-t1738#395205Verze : 1
Aubi
MOD
U 812. perutě FAA sídlící v roce 1951 na letadlové lodi HMS Glory létal i tento stroj FR Mk.5 sériového čísla WB382 s volacím znakem 206. Velké černé písmeno R na kylové ploše značí, že stroj je nerozlučně spjat právě s HMS Glory. Invazní pruhy na křídlech a trupu nám říkají, že nejbližší příděl ostré munice bude určen pro severní Korejce nebo čínské "dobrovolníky".
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Válka v Koreji [1950-1953] |
Výrobce | Fairey |
Typ letounu | Fairey Firefly FR Mk.5 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | WB382 |
Taktické označení / imatrikulace | R206 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 812. námořní letecká peruť FAA [1933-1942] |
Základna | CVL - HMS Glory (R62) |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1951 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Firefly-FR-Mk-5-t1738#397898Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Fairey Firefly FR Mk.5, serial number WB271, byl vyroben v roce 1949 a po svém zařazení do 812. squadrony Fleet Air Arm byl bojově nasazen v korejské válce. Po skončení bojů byl s několika dalšími stroji téhož typu odeslán k Royal Australian Air Force, kde byl v roce 1966 vyřazen k sešrotování. Ještě téhož roku však byl zakoupen britskými leteckými nadšenci z Royal Navy Historic Flightu, zde byl počátkem sedmdesátých let uveden do letuschopného stavu a pravidelně se účastnil leteckých show v povoleném limitu 50 letových hodin na rok. Jeho kariéra byla tragicky ukončena v červenci 2003. Toto jsou jedny z posledních fotek tohoto nešťastného stroje a jeho osádky na leteckém dni v Duxfordu. Stroj se zřítil a oba muži zahynuli. Čest jejich pamatce.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()










URL : https://www.valka.cz/Fairey-Firefly-FR-Mk-5-t1738#6704Verze : 0
Admin
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.