Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Praga V3S
Originální název:
Original Name:
Praga V3S
Kategorie:
Category:
valník
Výrobce:
Producer:
Automobilové závody Klementa Gottwalda n.p., Praha-Vysočany /
Automobilové závody Letňany n.p., Praha-Letňany /
Opravy zemědělských strojů n.p., Vinoř /
Období výroby:
Production Period:
02.04.1953-DD.MM.1983 (Praga V3S)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~130 000 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
19.02.1952 (1. prototyp / 1st prototype)
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 1 (+ 25 na korbě / + 25 on the platform)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x6
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
55501) kg
Užitečné zatížení:
Payload:
55102) kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
110603) kg
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
55004) kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
165605) kg
Celková délka:
Overall Length:
69106) mm
Celková šířka:
Overall Width:
2320 mm
Celková výška:
Overall Height:
29257) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm
Rozvor:
Wheelbase:
3580 mm - 1120 mm
Rozchod:
Track:
1870 mm - přední náprava
1755 mm - zadní nápravy
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, jednookruhová, bubnová
parkovací - převodová, pásová
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 12 V
ukostřený kladný pól
dva akumulátory: 12 V / 125 Ah
dynamo: 12 V / 300 W
Pneumatiky:
Tyres:
8,25-20 HD 10 PR
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-912
- vznětový, řadový, vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 6
- vrtání: 110 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 7 412 cm3
- maximální točivý moment: 353 Nm při 1400 ot/min
- maximální výkon: 70 kW při 2100 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, 4+1, normální a redukovaný chod
Spojka:
Clutch:
suchá, jednokotoučová, mechanické ovládání
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
120 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
60 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
32 l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
600 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
72 ° / 32 °
Svah:
Gradient:
348) °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m
Uživatelské státy:
User States:








9)


Poznámka:
Note:
1) skříňová verze 6268 kg
2) na silnici (skříňová verze 3500 kg), 3510 kg v terénu
3) na silnici, 9060 kg v terénu
4) na silnici, 3100 kg v terénu
5) na silnici, 12160 kg v terénu
6) skříňová verze 7150 mm
7) plachta v horní poloze, 2530 mm po kabinu, skříňová verze 3020 mm
8) na silnici i v terénu
9) skříňová verze

přehled verzí
Zdroje:
Sources:
Tanková a automobilová technika v české a slovenské armáde, Naše vojsko, 2003, ISBN 80-206-0684-X
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#183821Verze : 0
Praga V3S


Automobil V3S je určen pro přepravu materiálu do hmotnosti 3350 kg nebo pro přepravu 25 osob a tah přívěsu do hmotnosti 3100 kg v terénu nebo pro přepravu materiálu do hmotnosti 5350 kg a tah přívěsu do hmotnosti 5500 kg na silnici.


Automobil měl na svoji dobu dobré jízdní vlastnosti a dostatečnou tažnou sílu. Je opatřen třemi hnanými nápravami; zadní nápravy mají uzávěrky diferenciálů.


Dobré jízdní vlastnosti v terénu umožňuje příznivé rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a velká světlá výška dosažená redukcemi v kolech na všech nápravách. Automobil je poháněn řadovým, čtyřdobým, šestiválcovým, naftovým vzduchem chlazeným motorem o výkonu 70 kW.


Elektrické zařízení a příslušenství je konstruováno pro stejnosměrné jmenovité napětí 12 V. Elektrická instalace je jednovodičová s ukostřeným kladným pólem. Budka řidiče je polokapotová, celokovové konstrukce. Výhled z budky řidiče je možný do vzdálenosti 2 m před přední nárazník.


Automobil má celkem 10 rychlostních stupňů (8 vpřed a 2 vzad), což je umožněno použitím přídavné převodovky. Z přídavné převodovky je vyveden pohon pro bubnový naviják dimenzovaný na tah 30 kN směrem dozadu a s možností tahu dopředu i na ložnou plochu (účinnost vodicích kladek zmenšuje tah asi 0,7x).


Rám automobilu z ocelových nosníků je vybaven vpředu i vzadu silně dimenzovanými nárazníky. Řízení je mechanické s globoidním šnekem s kladkou o celkovém rozsahu rejdu 61°; nejmenší poloměr zatáčky činí 10,5 m.


Valníková plošina je zhotovena z dřevěných drážkovaných prken. Bočnice a zadní čelo jsou odklopné, podlaha je pokryta ocelovými pásky. V bočnicích jsou zabudovány sklopné laťové lavice. Plošina je opatřena snímatelnou vozovou plachtou.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#184325Verze : 0
Terénny nákladný automobil P V3S (valník) je možné upraviť pre odsun ranených.


TTD vozidla sú totožné s vozidlom Praga V3S.


Povolený počet prepravovaných osôb : 25


Odsunová kapacita :


- s využitím lavičiek : 20 sediacich,
- s použitím jednej súpravy DRNA : 6 ležiacich na nosidlách a 7 sediacich na ložnej ploche,
- pri improvizovanom spôsobe s využitím lavičiek a bočníc celkom 11 ležiacich na nosidlách, z toho 7 nosidiel je umiestnených naprieč automobilu na bočniciach a 4 nosidlá sú umiestnené pozdĺžne, voľne na podlahe.


Zdroj : Zdrav-23-3 TTD poľného zdravotníckeho materiálua techniky - predpis ČSLA, Praha 1986
CZK - Praga V3S - Odsunová úprava P V3S

Odsunová úprava P V3S
CZK - Praga V3S - Jedna z odsunových verzií

Jedna z odsunových verzií
CZK - Praga V3S - Praga P V3S odsunová úprava

Praga P V3S odsunová úprava
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#309056Verze : 0
Schémata konstrukčních skupin automobilu Praga V3S.


Zdroj: Příručka řidiče automobilu Praga V3S, Naše Vojsko, 1984, 2. upravené vydání

CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#253949Verze : 0
Schémy vozidla Praga V3S.

Zdroj:
Učebnice řidiče z povolání, Naše vojsko, Svaz pro spolupráci s armádou, Praha 1960
Automobil a motocykl v obrazech, Díl druhý-Obrazové přílohy, Naše vojsko, Svaz pro spolupráci s armádou, Praha 1962

CZK - Praga V3S - Šasi terénneho nákladného vozidla Praga V3S

Šasi terénneho nákladného vozidla Praga V3S
CZK - Praga V3S - Redukčná (prídavná) prevodovka

Redukčná (prídavná) prevodovka
CZK - Praga V3S - Pohon nápravy s redukciou v kolesách

Pohon nápravy s redukciou v kolesách
CZK - Praga V3S - Poháňaná tuhá predná náprava

Poháňaná tuhá predná náprava
CZK - Praga V3S - Riadenie so šnekom a kladkou

Riadenie so "šnekom" a kladkou
CZK - Praga V3S - Schéma rozvodu el. prúdu

Schéma rozvodu el. prúdu
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#278284Verze : 0
Stredný terénny automobil P V3S.



Zdroj : Automobil 1962 č.4
CZK - Praga V3S - Ovládacie prvky vozidla P V3S - popis.

Ovládacie prvky vozidla P V3S - popis.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#377723Verze : 0
Demonštrácia priechodnosti "vetriesky" terénom.


Zdroj : Vojenská technika 1958
CZK - Praga V3S - Stredný terénny automobil PRAGA V3S   © VOJENSKÁ TECHNIKA 1958

Stredný terénny automobil PRAGA V3S © VOJENSKÁ TECHNIKA 1958
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#213978Verze : 0
Málo známe využitie stredného nákladného terénneho vozidla P V3S ako snežného pluhu.



Zdroj : Zápisník - ročník a strana bližšie neurčené
CZK - Praga V3S - Snežný pluh namontovaný na Pragu V3S   © ZÁPISNÍK

Snežný pluh namontovaný na Pragu V3S © ZÁPISNÍK
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#228021Verze : 0
Činnost u automobilu Praga V3S - mužstvo. Skeny z diapozitivů dobového výcvikového manuálu.

Květoslav Konvalina via Dolin

CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#244775Verze : 0
Činnost u automobilu Praga V3S - mužstvo. Skeny z diapozitivů dobového výcvikového manuálu.

Květoslav Konvalina via Dolin

CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#244777Verze : 0
V3S s přepravní nádrží na pohonné hmoty (pravděpodobně) NP-3 staršího provedení (rok 1968).

Květoslav Konvalina via Dolin

CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#245226Verze : 0
Sýrska PV3S poškodená v bojoch s Izraelom, Jomkippurská vojna, október 1973.

Zdroj: Military in the Middle East

CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#407115Verze : 0
MOD
Praga V3S (VPZ 334 77-46), 4. základna taktického letectva, letiště Čáslav, 1999
CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#214534Verze : 0
Praga V3S české armády jako učební pomůcka.

Zdroj: vlastní archív

CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#279376Verze : 0
Praga V3S - valník v soukromém civilním použití.

Zdroj: soukromý archiv

CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#292340Verze : 0
Praga V3S vyřazená z výzbroje Armády České republiky, Přelouč, 6.5.2009.
CZK - Praga V3S - vlastní foto

vlastní foto
CZK - Praga V3S - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#311843Verze : 0
MOD
Praga V3S se skříňovou karoserií. Vnitřní rozměry skříně činily 4,55 x 1,19 x 1,85 m.
CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#84517Verze : 0
Valník Praga V3S vybavený hydraulickou rukou HR2503 (rok výroby 1973).


Fotografie:
Vladek Vácha, https://vhtm.valka.cz

CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


CZK - Praga V3S -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303#576150Verze : 2