4. stíhací letecký pluk [1938-1959]
4th Fighter Aviation Regiment
4-й истребительный авиационный полк (4 иап)
Název: Name: | 4. stíhací letecký pluk | |
Originální název: Original Name: | 4 истребительный авиационный Краснознамённый полк | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 21.04.1938 | |
Předchůdce: Predecessor: | - | |
Datum zániku: Disbanded: | 14.10.1959 | |
Nástupce: Successor: | bez nástupcu | |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | 21.04.1938-DD.05.1940 56. stíhacia letecká brigáda 01.06.1940-28.06.1940 13. letecká brigáda 28.06.1940-09.07.1940 1. letecká brigáda 09.07.1940-22.06.1941 Vzdušné sily Odeského vojenského okruhu 22.06.1941-25.10.1941 20. zmiešaná letecká divízia 25.10.1941-01.12.1941 22. záložní stíhací letecký pluk 01.12.1941-09.07.1942 147. stíhací letecká divize protivzdušné obrany 03.07.1942-01.08.1942 287. stíhacia letecká divízia 01.08.1942-21.08.1942 3. záložná letecká brigáda 21.08.1942-23.10.1942 288. stíhacia letecká divízia 23.10.1942-12.12.1942 226. zmiešaná letecká divízia 12.12.1942-09.07.1943 287. stíhacia letecká divízia 09.07.1943-28.09.1944 11. zmiešaný letecký zbor 28.09.1944-DD.12.1945 185. stíhacia letecká divízia DD.12.1945-31.01.1946 336. stíhacia letecká divízia 31.01.1946-01.03.1953 315. stíhacia letecká divízia 01.03.1953-01.03.1958 144. stíhacia letecká divízia 01.03.1958-14.10.1959 Vzdušné sily Voronežského vojenského okruhu | |
Dislokace: Deployed: | 21.04.1938-17.09.1939 Babrujsk, Letiště Babrujsk / 17.09.1939-28.09.1939 ?, ? / 07.01.1940-13.03.1940 ?, ? 20.03.1940-DD.05.1940 Bobrujsk, ? / DD.05.1940-01.06.1940 Perelety, ? 01.06.1940-01.08.1941 Banta, ? 01.08.1941-25.10.1941 letisko Volodarskoje, ? / 25.10.1941-01.12.1941 Kinešma, ? / 01.12.1942-12.12.1942 Zaplavnoje, ? / DD.06.1945-DD.01.1946 Eglava, ? / DD.01.1946-DD.03.1958 Bobrujsk, ? / DD.03.1958-DD.10.1959 Voronež, ? / | |
Velitel: Commander: | 22.06.1941-18.08.1941 Orlov, Vladimir Nikolajevič (Major / Mайор) DD.08.1941-15.06.1942 Serenko, Alexandr Vasiľjevič (Major / Mайор) 15.06.1942-03.07.1942 Krymov, Georgij Nikolajevič (Kapitan / Kапитан) 03.07.1942-18.02.1943 Morozov, Anatolij Afanasjevič (Major / Mайор) 18.02.1943-23.07.1944 Mironov, Nikolaj Ivanovič (Podpolkovnik / Подполковник) 06.08.1944-DD.06.1945 Markov, Alexandr Markovič (Podpolkovnik / Подполковник) DD.06.1945-DD.MM.RRRR ?, ? ( ) | |
Podřízené jednotky: Subordinated Units: | ||
Čestný název: Honorary Name: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vyznamenání: Decorations: | 02.08.1944 Rad Červenej zástavy | |
Poznámka: Note: | v bojujúcej armáde: 17.09.1939 - 07.10.1939 18.01.1940 - 13.03.1940 22.06.1941 - 15.10.1941 04.12.1941 - 31.07.1942 21.08.1942 - 28.05.1943 09.07.1943 - 09.05.1945 | |
Zdroje: Sources: | Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9) Zoznam č. 12 leteckých plukov vzdušných síl Červenej armády, ktoré boli súčasťou Bojujúcej armády počas Veľkej vlasteneckej vojny v r. 1941-1945, Príloha smernice generálneho štábu č. 170023 z 18. januára 1960 (Перечень No.12 авиационных полков военно-воздушных сил Красной Армии, входивших в состав Действующей армии в годы Великой Отечественной войны 1941-1945 гг., Приложение к директиве Генерального штаба от 18 января 1960 г., № 170023) ru.wikipedia.org http://allaces.ru/sssr/struct/p/iap4.php |
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#568949Verze : 7
Panzer
MOD
História pluku
História 4. stíhacieho leteckého pluku (4. IAP) sa začala písať 21. apríla 1938 v meste Bobrujsk. V tento deň v rámci Bieloruského osobitného vojenského okruhu oficiálne vznikol 4. IAP, zložený zo štyroch letiek a vyzbrojený stíhacími lietadlami Polikarpov I-16. Nadriadeným veliteľstvom mu bola 56. stíhacia letecká brigáda vzdušných síl Bieloruského osobitného vojenského okruhu. Po deviatich mesiacoch od vzniku, v januári 1939, bola jedna z letiek prezbrojená na stíhačky typu Polikarpov I-16 typ 17, ďalšia letka dostala obratné dvojplošníky Polikarpov I-15bis. S takouto výzbrojou sa pluk v zostave 56. stíhacej leteckej brigády vzdušných síl 4. armády Bieloruského frontu zúčastnil v dňoch 17.09.1939 — 28.09.1939 prepadnutia Poľska, ktoré väčšina súčasných ruských historikov eufemicky označuje ako "oslobodzovanie Západného Bieloruska". Išlo však o obyčajnú okupáciu inej krajiny.
Po tejto prvej bojovej skúsenosti bol pluk v decembri 1939 preformovaný. Ostali mu dve z pôvodných letiek a pribudli po jednej letke z 20. stíhacieho leteckého pluku a 35. stíhacieho leteckého pluku. Vo výzbroji tak mal len stíhacie dvojplošníky Polikarpov I-153 a Polikarpov I-15bis. Zároveň zmenil základňu a z materského Bobrujska bol premiestnený na bližšie neurčené letisko Petrozavodského smeru. Ku dňu 18.02.1940 mal v bojovej zostave 64 pilotov, 18 stíhačiek typu Polikarpov I-153 a 46 typu I-15bis, s ktorou sa v dňoch 07.01.1940 — 13.03.1940 zúčastnil Fínskej vojny. Začlenený bol do zostavy Vzdušných síl 8. armády Severozápadného frontu.
Po skončení bojov, pri ktorých stratil jedného pilota a odpísal ako zničených päť lietadiel, sa pluk 20. marca 1940 vrátil na materskú základňu v Bobrujsku. Už o dva mesiace na to, v máji 1940, bol 4. IAP premiestnený na letisko Perelety a začlenený do Odeského vojenského okruhu ako samostatný stíhací letecký pluk. K 01.06.1940 bol podriadený 13. leteckej brigáde vzdušných síl Odeského vojenského okruhu na letisku Banta. Od 28.06.1940 do 09.07.1940 sa pluk zúčastnil ďalšieho prepadnutia inej krajiny. V zostave 1. leteckej brigády vzdušných síl 9. armády Južného frontu podporoval násilné obsadenie Rumunskej Besarábie.
O necelý rok sa však situácia dramaticky obrátila a z agresora sa stala obeť. V nedeľu 22. júna 1941 piloti vyštartovali na strojoch MiG-3, I-16 a I-153 na obranu južných hraníc Sovietskeho zväzu, ktorý bol napadnutý vojskami hitlerovskej koalície. Pluk bol v tom čase súčasťou 20. zmiešanej leteckej divízie vzdušných síl Odeského vojenského okruhu a v stave mal celkovo 60 moderných Migov (z toho 7 v oprave) a 71 zastarávajúcich I-16 a I-153, z ktorých 12 bolo v oprave. Práve na modernej stíhačke typu MiG-3 dosiahol veliteľ pluku major Vladimir Nikolajevič Orlov v prvý deň Veľkej vlasteneckej vojny prvý oficiálny zostrel pluku, keď severne od letiska v Kišineve zostrelil rumunský bombardér, ktorý identifikoval ako Bristol Blenheim. Išlo o jeden z 18 Blenheimov Mk.I, ktoré vlastnilo rumunské kráľovské letectvo. Dvanásť kusov zakúpili v Anglicku a šesť im dodal nemecký spojenec, ktorý ich získal v okupovanej Juhoslávii. V prvý deň vojny stratila rumunská armáda celkovo deväť bombardovacích lietadiel rôznych typov.
1. augusta 1941 bol pluk na ukrajinskom letisku Volodarskoje preformovaný podľa tabuľkového počtu 015/134 a o dva mesiace stiahnutý z frontu na preformovanie a preškolenie na novú techniku. Tou boli britské stíhacie lietadlá typu Hawker Hurricane, dodané do ZSSR v rámci tzv. zmluvy o pôžičke a prenájme (Lend-Lease). Preškolenie trvalo dva mesiace (25.10.-01.12.1941) a prebehlo v 22. záložnom leteckom pluku Moskovského vojenského okruhu, dislokovanom v meste Kinešma Ivanovskej oblasti.
Začiatkom decembra 1941 sa pluk zapojil do bojov v zostave 147. stíhacej leteckej divízie PVO. V júli 1942 prešiel z vojsk protivzdušnej obrany k armádnym vzdušným silám a v podriadenosti 287. stíhacej leteckej divízii 1. stíhacej leteckej armády bojoval na Brjanskom fronte. Po pár týždňovom doplnení čerstvými silami a preškolení sa na Jakovlevy Jak-7B v 3. záložnej leteckej brigáde v auguste 1942 je pluk začlenený do 287. stíhacej leteckej divízie 8. leteckej armády Stalingradského frontu. V decembri 1942 došlo k opätovnému preškoleniu na novú techniku - Jakovlevy Jak-1. S týmito obratnými stíhačkami bojovali piloti pluku na prelome rokov 1942/1943 a celú jar 1943 roku na Stalingradskom, Južnom fronte a Severokaukazskom fronte. V lete roku 1943, po preškolení sa na vynikajúce stíhacie lietadlá Jak-9 bojoval pluk na Západnom fronte a Brjanskom fronte, ktorý bol v októbri 1943 premenovaný na 2. pobaltský front.
Za odvahu v bojoch a vzorné plnenie rozkazov bol pluku 2. augusta 1944 udelený Rad Červenej zástavy.
Po skončení vojny pluk prešiel postupne na novú leteckú techniku, kedy z Jak-3 sa piloti koncom roka 1948 preškolili na stíhačky Lavočkin La-11. Na reaktívnu techniku piloti pluku prešli v lete 1953, kedy si osvojili pilotáž MiG-15.
14. októbra 1959 bol pluk po 21 rokoch existencie zrušený.
Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
https://www.worldwar2.ro/arr/?article=4
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598590Verze : 23
Panzer
MOD
Reklama
Bojová činnosť pluku počas druhej svetovej vojny
Druh bojovej úlohy | Spolu | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 |
útoky na pozemné vojská | 815 | 756 | 5 | 16 | 38 | - |
prieskum | 1080 | 204 | 581 | 69 | 188 | 38 |
voľné stíhanie | 380 | - | - | - | 204 | 176 |
zachytenie nepriateľských lietadiel | 709 | 283 | 200 | 33 | 189 | 4 |
podpora svojich vojsk | 4011 | 835 | 1673 | 514 | 841 | 148 |
osobitné úlohy | 156 | 156 | - | - | - | - |
útoky na nepriateľské letiská | 126 | 44 | - | 18 | - | 64 |
stíhacie krytie | 3497 | 296 | 748 | 310 | 1835 | 308 |
Spolu bojových letov | 10774 | 2574 | 3207 | 960 | 3295 | 738 |
Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598581Verze : 2
Panzer
MOD
Zostrelené nepriateľské lietadlá
Podľa typov | Spolu | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 |
stíhacie lietadlá zostrelené v leteckom súboji zničené na zemi | 343 23 | 14 13 | 89 - | 122 - | 91 - | 27 10 |
bombardovacie lietadlá zostrelené v leteckom súboji zničené na zemi | 113 42 | 18 17 | 33 - | 49 21 | 13 - | - 4 |
ostatné typy lietadiel zostrelené v leteckom súboji zničené na zemi | 16 10 | 9 - | 2 - | 1 3 | 1 - | 3 7 |
Spolu zničené v leteckom súboji zničené na zemi | 547 472 75 | 71 41 30 | 124 124 0 | 196 172 24 | 105 105 0 | 51 30 21 |
Pri útokoch na pozemné ciele bolo zničených:
20 autocisterien, 6 bojových prieskumných vozidiel, 2 letecké opravovne, 1 balón, 1 prievoz, 18 protilietadlových stanovísť, 456 automobilov, 1 ťahač, 130 povozov, 3 lokomotívy, 45 železničných vagónov a 3 sklady streliva.
Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598583Verze : 3
Panzer
MOD
Vlastné straty lietadiel
Druh straty | Spolu | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | 1945 |
BOJOVÉ zostrelené v leteckom súboji zostrelené protilietadlovou paľbou zničené na letisku nevrátilo sa z bojového letu | 72 15 2 45 | 24 - - 3 | 20 - - 15 | 12 2 - 17 | 15 11 2 10 | 1 2 - - |
Celkom | 134 | 27 | 35 | 31 | 38 | 3 |
NEBOJOVÉ letecké nehody havárie | 6 21 | 1 5 | 2 4 | - 3 | 2 6 | 1 3 |
Celkom | 27 | 6 | 6 | 3 | 8 | 4 |
Spolu | 161 | 33 | 41 | 34 | 46 | 7 |
Podľa typov lietadiel:
6 I-16
1 I-15bis
11 I-153
18 Jak-1
1 Jak-3
20 Jak-7B
73 Jak-9
15 MiG-3
16 Hurricane
Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598587Verze : 3
Panzer
MOD
Reklama
Vlastné straty na ľuďoch
Druh straty | Celkom | Piloti | Mechanici | Ostatní |
zahynuli v leteckom súboji | 30 | 30 | - | - |
zostrelení protilietadlovou paľbou | 10 | 10 | - | - |
nevrátili sa z bojového letu | 44 | 44 | - | - |
zomreli na následky oranení | 5 | - | 4 | 1 |
zahynuli pri leteckej nehode | 6 | 6 | - | - |
zahynuli pri náletoch | 1 | - | 1 | - |
ostatné nebojové | 1 | - | - | 1 |
Spolu | 97 | 90 | 5 | 2 |
Podľa rokov:
1941 19 (17 pilotov, 2 mechanici)
1942 23 (pilotov)
1943 22 (pilotov)
1944 29 (25 pilotov, 3 mechanici, 1 iný)
1945 4 (3 piloti, 1 mechanik)
Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598589Verze : 0
Panzer
MOD
Rozkazom č. 07 z 23. októbra 1944 veliteľ 185. stíhacej leteckej divízie podpolkovnik Zajcev nariadil plukom podriadeným divízii konkrétne farebné prevedenie trupových čísel a doplnkov. Toto opatrenie malo slúžiť na rýchlejšiu identifikáciu toho ktorého pluku. Týmto rozkazom v podstate len formalizoval dovtedajšiu prax označovania lietadiel v rámci divízie.
Vrtuľový kužeľ sa mal fabiť na červeno, pričom 10 cm od špičky bude namaľovaný 5 cm široký pruh, pruh bude aj na hornej časti zvyslej chvostovej plochy. Trupové čísla, pruh na vrtuľovom kuželi a chvostovej ploche mal byť nasledovnej farby:
4. stíhací letecký pluk - modrá farba
148. stíhací letecký pluk - žltá farba
293. stíhací letecký pluk - biela farba
V prílohe je kresba Jakovlevu Jak-9T patriaceho 4. IAP, na ktorom lietal na jeseň 1943 neskorší dvojnásobný Hrdina Sovietskeho zväzu kapitan I.N. Stepanenko.
Vrtuľový kužeľ sa mal fabiť na červeno, pričom 10 cm od špičky bude namaľovaný 5 cm široký pruh, pruh bude aj na hornej časti zvyslej chvostovej plochy. Trupové čísla, pruh na vrtuľovom kuželi a chvostovej ploche mal byť nasledovnej farby:
4. stíhací letecký pluk - modrá farba
148. stíhací letecký pluk - žltá farba
293. stíhací letecký pluk - biela farba
V prílohe je kresba Jakovlevu Jak-9T patriaceho 4. IAP, na ktorom lietal na jeseň 1943 neskorší dvojnásobný Hrdina Sovietskeho zväzu kapitan I.N. Stepanenko.
https://wio.ru/simbols/iad185.htm
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598600Verze : 3
Panzer
MOD
Ďalšie stíhacie eso, ktoré bojovalo v radoch 4. IAP je major Sultan Amet-Chan. V prílohe je podoba jeho Jak-7A, na ktorej bojoval v tomto pluku v auguste-septembri 1942 pod Stalingradom.
Bykov, M.J.: Samoljoty sovetskych asov. Bojevaja raskraska "stalinskych sokolov", Moskva, Jauza-katalog, 2016, I5ВN 978-5-906716-51-4 (Быков, М. Ю.: Самолеты советских асов. Боевая раскраска «сталинских соколов», Москва, Яуза-каталог, 2016)
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598604Verze : 2
Panzer
MOD
Je zaujímavé, že podľa jedného z ruských zdrojov to mali byť práve piloti 4. IAP, ktorí mali pokoriť štvrtého najlepšieho nemeckého stíhača (podľa počtu zostrelov) Oberleutenanta Otta Kittela (267 víťazstiev). V tom čase tento velil 2. letke Jagdgeschwader 54.
Popis situácie z ruského pohľadu:
16. februára 1945 osmička Jak-9, vedená veliteľom letky 4. IAP majorom Stepanenkom, vyletela na "vyčistenie vzduchu" pred príletom bitevných Iljušinov Il-2 z 225. bitevnej leteckej divízie. "Lietajúce tanky" mali zaútočiť na zoskupenie nemeckých a litovských jednotiek v oblasti Tukums - Libava. Keďže sa už ale nepísal rok 1941 ale 1945, skúsení sovietski letci vytvorili v cieľovom priestore dve skupiny - spodnú údernú skupinu a kryciu skupinu, nachádzajúcu sa v prevýšení. Úderná skupina, vedená dvojnásobným Hrdinom Sovietskeho zväzu majorom Rjazanovom sa nad cieľom dostala do potýčky so štvoricou FW-190. Zároveň skupina majora Stepanenka bola napadnutá dvoma skupinami nemeckých stíhačiek, ktoré prileteli zo smeru od Baltického mora. K "šturmovikom" sa však podarilo dostať len jednému nepriateľskému stíhačovi, ktorým bol podľa všetkého práve Oberleutenant Otto Kittel. Kvôli sústredenej paľbe palubných strelcov bitevníkov, letiacich nad cieľom v obrannom kruhu, uhol jeho Focke-Wulf nabok a vtedy ho mal zasiahnuť dávkou svojich palubných zbraní major Rjazanov. V dôsledku toho sa mal nemecký stroj prevaliť po pravom krídle a naraziť do zeme. Keď bol krátko na to zostrelený majorom Stepanenkom aj druhý "fokker", ako nemecké stroje v žargóne nazývali sovietski piloti, zvyšok skupiny sa stiahol z bojiska.
Pre majora Stepanenka to bol 30. samostatný zostrel, pre majora Rjazanova 29.
Keďže podľa nemeckých údajov v uvedený deň a na uvedenom mieste boli zostrelení dvaja príslušníci Jagdgeschwader 54 - Oberleutenant Otto Kittel a Unteroffizier Albrecht Licht je možné pripustiť aj ruskú verziu, že palubní strelci šturmovikov zasiahli stroj Oberleutenanta Otta Kittela a tento následne dorazil major Rjazanov.
Popis situácie z ruského pohľadu:
16. februára 1945 osmička Jak-9, vedená veliteľom letky 4. IAP majorom Stepanenkom, vyletela na "vyčistenie vzduchu" pred príletom bitevných Iljušinov Il-2 z 225. bitevnej leteckej divízie. "Lietajúce tanky" mali zaútočiť na zoskupenie nemeckých a litovských jednotiek v oblasti Tukums - Libava. Keďže sa už ale nepísal rok 1941 ale 1945, skúsení sovietski letci vytvorili v cieľovom priestore dve skupiny - spodnú údernú skupinu a kryciu skupinu, nachádzajúcu sa v prevýšení. Úderná skupina, vedená dvojnásobným Hrdinom Sovietskeho zväzu majorom Rjazanovom sa nad cieľom dostala do potýčky so štvoricou FW-190. Zároveň skupina majora Stepanenka bola napadnutá dvoma skupinami nemeckých stíhačiek, ktoré prileteli zo smeru od Baltického mora. K "šturmovikom" sa však podarilo dostať len jednému nepriateľskému stíhačovi, ktorým bol podľa všetkého práve Oberleutenant Otto Kittel. Kvôli sústredenej paľbe palubných strelcov bitevníkov, letiacich nad cieľom v obrannom kruhu, uhol jeho Focke-Wulf nabok a vtedy ho mal zasiahnuť dávkou svojich palubných zbraní major Rjazanov. V dôsledku toho sa mal nemecký stroj prevaliť po pravom krídle a naraziť do zeme. Keď bol krátko na to zostrelený majorom Stepanenkom aj druhý "fokker", ako nemecké stroje v žargóne nazývali sovietski piloti, zvyšok skupiny sa stiahol z bojiska.
Pre majora Stepanenka to bol 30. samostatný zostrel, pre majora Rjazanova 29.
Keďže podľa nemeckých údajov v uvedený deň a na uvedenom mieste boli zostrelení dvaja príslušníci Jagdgeschwader 54 - Oberleutenant Otto Kittel a Unteroffizier Albrecht Licht je možné pripustiť aj ruskú verziu, že palubní strelci šturmovikov zasiahli stroj Oberleutenanta Otta Kittela a tento následne dorazil major Rjazanov.
www.libma.ru
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598608Verze : 6
Panzer
MOD
Po kritickej analýze dostupných zdrojov sebakriticky uznávam, že som pochybil.
Nekriticky som prevzal info zo zdroja, ktorý sa javil byť ako celok dôveryhodným, no minimálne v detailoch o zostrele Oberleutenanta Otta Kittela stavia na výmysloch. Mám na mysli tento link www.libma.ru, ktorý obsahuje článok z časopisu Aviacija i Kosmonavtika č. 1/1999.
I.N. Stepanenko totiž dosiahol svoj posledný zostrel v druhej svetovej vojne dňa 06.01.1945 východne od Dzukste, takže sa uvedeného boja zrejme nezúčastnil. Takýto boj totiž nespomína ani vo svojej autobiografickej knihe Plamennoje nebo, ktorá vyšla v roku 1983 (Степаненко И.Н. Пламенное небо — К.: Политиздат Украины, 1983).
A. K. Rjazanov zase, podľa návrhu na udelenie vyznamenania, odlietal od 28.01.1945 do 14.05.1945 celkovo 2 (slovom dva) bojové lety, pri ktorých však nezostrelil žiadne nepriateľské lietadlo. Ak by tomu tak bolo, bolo by to na 100% v návrhu uvedené. Navyše v januári bol ťažko ranený a liečil sa v nemocnici.
Takže mýtus o zostrelení Oberleutenanta Otta Kittela sovietskymi esami zrejme padol. Pravdepodobnejšou verziou bude jeho zostrelenie palubným strelcom Iljušinu Il-2 - rjadovym Grigorijom Dmitrievičom Perepelicom (viac info tu).
Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)

I.N. Stepanenko totiž dosiahol svoj posledný zostrel v druhej svetovej vojne dňa 06.01.1945 východne od Dzukste, takže sa uvedeného boja zrejme nezúčastnil. Takýto boj totiž nespomína ani vo svojej autobiografickej knihe Plamennoje nebo, ktorá vyšla v roku 1983 (Степаненко И.Н. Пламенное небо — К.: Политиздат Украины, 1983).
A. K. Rjazanov zase, podľa návrhu na udelenie vyznamenania, odlietal od 28.01.1945 do 14.05.1945 celkovo 2 (slovom dva) bojové lety, pri ktorých však nezostrelil žiadne nepriateľské lietadlo. Ak by tomu tak bolo, bolo by to na 100% v návrhu uvedené. Navyše v januári bol ťažko ranený a liečil sa v nemocnici.
Takže mýtus o zostrelení Oberleutenanta Otta Kittela sovietskymi esami zrejme padol. Pravdepodobnejšou verziou bude jeho zostrelenie palubným strelcom Iljušinu Il-2 - rjadovym Grigorijom Dmitrievičom Perepelicom (viac info tu).
Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
militera.lib.ru
https://podvignaroda.ru/?#id=28167285
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598892Verze : 13
Panzer
MOD
Jakovlev Jak-9T "biela 48" zo zostavy 812. stíhacieho leteckého pluku na ktorom lietal veliteľ 3. letky A.M. Mašenkin na jeseň 1943 počas bojov na Južnom fronte. Na tomto stroji bol 25.09.1943 zostrelený a padol do zajatia.
Znak okrídlenej hviezdy na nose lietadla niesli v tom období všetky stíhacie stroje 812. stíhacieho leteckého pluku.
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/679830
Znak okrídlenej hviezdy na nose lietadla niesli v tom období všetky stíhacie stroje 812. stíhacieho leteckého pluku.
https://soviet-aces-1936-53.ru/abc/m/mashenkin.htm
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/679830
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#679835Verze : 0
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.