Main Menu
User Menu

4. stíhací letecký pluk [1938-1959]

4th Fighter Aviation Regiment

4-й истребительный авиационный полк (4 иап)

     
Název:
Name:
4. stíhací letecký pluk
Originální název:
Original Name:
4-й истребительный авиационный Краснознамённый полк
Datum vzniku:
Raised/Formed:
21.04.1938
Předchůdce:
Predecessor:
-
Datum zániku:
Disbanded:
14.10.1959
Nástupce:
Successor:
bez nástupcu
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
21.04.1938-DD.05.1940 56. stíhacia letecká brigáda
01.06.1940-28.06.1940 13. letecká brigáda
28.06.1940-09.07.1940 1. letecká brigáda
09.07.1940-22.06.1941 Vzdušné sily Odeského vojenského okruhu
22.06.1941-25.10.1941 20. zmiešaná letecká divízia
25.10.1941-01.12.1941 22. záložný stíhací letecký pluk
01.12.1941-09.07.1942 147. stíhacia letecká divízia PVO
03.07.1942-01.08.1942 287. stíhacia letecká divízia
01.08.1942-21.08.1942 3. záložná letecká brigáda
21.08.1942-23.10.1942 288. stíhacia letecká divízia
23.10.1942-12.12.1942 226. zmiešaná letecká divízia
12.12.1942-09.07.1943 287. stíhacia letecká divízia
09.07.1943-28.09.1944 11. zmiešaný letecký zbor
28.09.1944-DD.12.1945 185. stíhacia letecká divízia
DD.12.1945-31.01.1946 336. stíhacia letecká divízia
31.01.1946-01.03.1953 315. stíhacia letecká divízia
01.03.1953-01.03.1958 144. stíhacia letecká divízia
01.03.1958-14.10.1959 Vzdušné sily Voronežského vojenského okruhu
Dislokace:
Deployed:
21.04.1938-17.09.1939 Babrujsk, Letiště Babrujsk /
17.09.1939-28.09.1939 ?, ? /
07.01.1940-13.03.1940 ?, ?
20.03.1940-DD.05.1940 Bobrujsk, ? /
DD.05.1940-01.06.1940 Perelety, ?
01.06.1940-01.08.1941 Banta, ?
01.08.1941-25.10.1941 letisko Volodarskoje, ? /
25.10.1941-01.12.1941 Kinešma, ? /
01.12.1942-12.12.1942 Zaplavnoje, ? /
DD.06.1945-DD.01.1946 Eglava, ? /
DD.01.1946-DD.03.1958 Bobrujsk, ? /
DD.03.1958-DD.10.1959 Voronež, ? /

Velitel:
Commander:
22.06.1941-18.08.1941 Orlov, Vladimir Nikolajevič (Major / Mайор)
DD.08.1941-15.06.1942 Serenko, Alexandr Vasiľjevič (Major / Mайор)
15.06.1942-03.07.1942 Krymov, Georgij Nikolajevič (Kapitan / Kапитан)
03.07.1942-18.02.1943 Morozov, Anatolij Afanasjevič (Major / Mайор)
18.02.1943-23.07.1944 Mironov, Nikolaj Ivanovič (Podpolkovnik / Подполковник)
06.08.1944-DD.06.1945 Markov, Alexandr Markovič (Podpolkovnik / Подполковник)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
Čestný název:
Honorary Name:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyznamenání:
Decorations:
02.08.1944 Rad Červenej zástavy
Poznámka:
Note:
v bojujúcej armáde:
17.09.1939 - 07.10.1939
18.01.1940 - 13.03.1940
22.06.1941 - 15.10.1941
04.12.1941 - 31.07.1942
21.08.1942 - 28.05.1943
09.07.1943 - 09.05.1945
Zdroje:
Sources:
Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
Zoznam č. 12 leteckých plukov vzdušných síl Červenej armády, ktoré boli súčasťou Bojujúcej armády počas Veľkej vlasteneckej vojny v r. 1941-1945, Príloha smernice generálneho štábu č. 170023 z 18. januára 1960 (Перечень No.12 авиационных полков военно-воздушных сил Красной Армии, входивших в состав Действующей армии в годы Великой Отечественной войны 1941-1945 гг., Приложение к директиве Генерального штаба от 18 января 1960 г., № 170023)
ru.wikipedia.org
https://allaces.ru/sssr/struct/p/iap4.php
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#568949Verze : 7
MOD

História pluku


História 4. stíhacieho leteckého pluku (4. IAP) sa začala písať 21. apríla 1938 v meste Bobrujsk. V tento deň v rámci Bieloruského osobitného vojenského okruhu oficiálne vznikol 4. IAP, zložený zo štyroch letiek a vyzbrojený stíhacími lietadlami Polikarpov I-16. Nadriadeným veliteľstvom mu bola 56. stíhacia letecká brigáda vzdušných síl Bieloruského osobitného vojenského okruhu. Po deviatich mesiacoch od vzniku, v januári 1939, bola jedna z letiek prezbrojená na stíhačky typu Polikarpov I-16 typ 17, ďalšia letka dostala obratné dvojplošníky Polikarpov I-15bis. S takouto výzbrojou sa pluk v zostave 56. stíhacej leteckej brigády vzdušných síl 4. armády Bieloruského frontu zúčastnil v dňoch 17.09.1939 — 28.09.1939 prepadnutia Poľska, ktoré väčšina súčasných ruských historikov eufemicky označuje ako "oslobodzovanie Západného Bieloruska".


Po tejto prvej bojovej skúsenosti je pluk v decembri 1939 preformovaný. Ostávajú mu dve z pôvodných letiek a pribudli po jednej letke z 20. stíhacieho leteckého pluku a 35. stíhacieho leteckého pluku. Vo výzbroji tak mal len stíhacie dvojplošníky Polikarpov I-153 a Polikarpov I-15bis. Zároveň mení základňu a z materského Bobrujska je premiestnený na bližšie neurčené letisko Petrozavodského smeru. Ku dňu 18.02.1940 mal v bojovej zostave 64 pilotov, 18 stíhačiek typu Polikarpov I-153 a 46 typu I-15bis, s ktorou sa v dňoch 07.01.1940 — 13.03.1940 zúčastnil Fínskej vojny. Začlenený bol do zostavy vzdušných síl 8. armády Severozápadného frontu.


Po skončení bojov, pri ktorých stratil jedného pilota a odpísal ako zničených päť lietadiel, sa pluk 20. marca 1940 vrátil na materskú základňu v Bobrujsku. Už o dva mesiace na to, v máji 1940, je 4. IAP premiestnený na letisko Perelety a začlenený do Odeského vojenského okruhu ako samostatný stíhací letecký pluk. K 01.06.1940 je podriadený 13. leteckej brigáde vzdušných síl Odeského vojenského okruhu na letisku Banta. Od 28.06.1940 do 09.07.1940 sa pluk zúčastnil ďalšieho prepadnutia inej krajiny. V zostave 1. leteckej brigády vzdušných síl 9. armády Južného frontu podporuje násilné obsadenie Rumunskej Besarábie.


O necelý rok sa však situácia dramaticky obracia a z agresora sa stáva obeť. V nedeľu 22. júna 1941 piloti štartujú na strojoch MiG-3, I-16 a I-153 na obranu južných hraníc Sovietskeho zväzu, ktorý bol napadnutý vojskami hitlerovskej koalície. Pluk bol v tom čase súčasťou 20. zmiešanej leteckej divízie vzdušných síl Odeského vojenského okruhu a v stave mal celkovo 60 moderných Migov (z toho 7 v oprave) a 71 zastarávajúcich I-16 a I-153, z ktorých 12 bolo v oprave. Práve na modernej stíhačke typu MiG-3 dosiahol veliteľ pluku major Vladimir Nikolajevič Orlov v prvý deň Veľkej vlasteneckej vojny prvý oficiálny zostrel pluku, keď severne od letiska v Kišineve zostrelil rumunský bombardér, ktorý identifikoval ako Bristol Blenheim. Išlo o jeden z 18 Blenheimov Mk.I, ktoré vlastnilo rumunské kráľovské letectvo. Dvanásť kusov zakúpili v Anglicku a šesť im dodal nemecký spojenec, ktorý ich získal v okupovanej Juhoslávii. V prvý deň vojny stratila rumunská armáda celkovo deväť bombardovacích lietadiel rôznych typov.


1. augusta 1941 bol pluk na ukrajinskom letisku Volodarskoje preformovaný podľa predpísaného počtu 015/134 a o dva mesiace stiahnutý z frontu na preformovanie a preškolenie na novú techniku. Tou boli britské stíhacie lietadlá typu Hawker Hurricane, dodané do ZSSR v rámci tzv. zmluvy o pôžičke a prenájme (Lend-Lease). Preškolenie trvalo dva mesiace (25.10.-01.12.1941) a prebehlo v 22. záložnom leteckom pluku Moskovského vojenského okruhu, dislokovanom v meste Kinešma Ivanovskej oblasti.


Začiatkom decembra 1941 sa pluk zapája do bojov v zostave 147. stíhacej leteckej divízie PVO. V júli 1942 prechádza z vojsk protivzdušnej obrany k armádnym vzdušným silám a v podriadenosti 287. stíhacej leteckej divízii 1. stíhacej leteckej armády bojuje na Brjanskom fronte. Po pár týždňovom doplnení čerstvými silami a preškolení sa na Jakovlevy Jak-7B v 3. záložnej leteckej brigáde v auguste 1942 je pluk začlenený do 287. stíhacej leteckej divízie 8. leteckej armády Stalingradského frontu. V decembri 1942 dochádza k opätovnému preškoleniu na novú techniku - Jakovlevy Jak-1. S týmito obratnými stíhačkami bojujú piloti pluku na prelome rokov 1942/1943 a celú jar 1943 roku na Stalingradskom, Južnom fronte a Severokaukazskom fronte. V lete roku 1943, po preškolení sa na vynikajúce stíhacie lietadlá Jak-9 bojuje pluk na Západnom fronte a Brjanskom fronte, ktorý je v októbri 1943 premenovaný na 2. pobaltský front.


Za odvahu v bojoch a vzorné plnenie rozkazov bol pluku 2. augusta 1944 udelený Rad Červenej zástavy.


Po skončení vojny pluk prechádza postupne na novú leteckú techniku, kedy z Jak-3 sa piloti koncom roka 1948 preškoľujú na stíhače Lavočkin La-11. Na reaktívnu techniku piloti pluku prechádzajú v lete 1953, kedy si osvojili pilotáž MiG-15.


14. októbra 1959 je pluk po 21 rokoch existencie zrušený.


Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
https://www.worldwar2.ro/arr/?article=4
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598590Verze : 17
MOD

Bojová činnosť pluku počas druhej svetovej vojny


Druh bojovej úlohySpolu19411942194319441945
útoky na pozemné vojská
815
756
5
16
38
-
prieskum
1080
204
581
69
188
38
voľné stíhanie
380
-
-
-
204
176
zachytenie nepriateľských lietadiel
709
283
200
33
189
4
podpora svojich vojsk
4011
835
1673
514
841
148
osobitné úlohy
156
156
-
-
-
-
útoky na nepriateľské letiská
126
44
-
18
-
64
stíhacie krytie
3497
296
748
310
1835
308
Spolu bojových letov
10774
2574
3207
960
3295
738




Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598581Verze : 2
MOD

Zostrelené nepriateľské lietadlá


Podľa typovSpolu19411942194319441945
stíhacie lietadlá
zostrelené v leteckom súboji
zničené na zemi

343
23

14
13

89
-

122
-

91
-

27
10
bombardovacie lietadlá
zostrelené v leteckom súboji
zničené na zemi

113
42

18
17

33
-

49
21

13
-

-
4
ostatné typy lietadiel
zostrelené v leteckom súboji
zničené na zemi

16
10

9
-

2
-

1
3

1
-

3
7
Spolu
zničené v leteckom súboji
zničené na zemi
547
472
75
71
41
30
124
124
0
196
172
24
105
105
0
51
30
21



Pri útokoch na pozemné ciele bolo zničených:
20 autocisterien, 6 bojových prieskumných vozidiel, 2 letecké opravovne, 1 balón, 1 prievoz, 18 protilietadlových stanovísť, 456 automobilov, 1 ťahač, 130 povozov, 3 lokomotívy, 45 železničných vagónov a 3 sklady streliva.



Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598583Verze : 3
MOD

Vlastné straty lietadiel


Druh stratySpolu19411942194319441945
BOJOVÉ
zostrelené v leteckom súboji
zostrelené protilietadlovou paľbou
zničené na letisku
nevrátilo sa z bojového letu

72
15
2
45

24
-
-
3

20
-
-
15

12
2
-
17

15
11
2
10

1
2
-
-
Celkom
134
27
35
31
38
3
NEBOJOVÉ
letecké nehody
havárie

6
21

1
5

2
4

-
3

2
6

1
3
Celkom
27
6
6
3
8
4
Spolu
161
33
41
34
46
7

Podľa typov lietadiel:


6 I-16
1 I-15bis
11 I-153
18 Jak-1
1 Jak-3
20 Jak-7B
73 Jak-9
15 MiG-3
16 Hurricane


Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598587Verze : 3
MOD

Vlastné straty na ľuďoch


Druh stratyCelkomPilotiMechaniciOstatní
zahynuli v leteckom súboji
30
30
-
-
zostrelení protilietadlovou paľbou
10
10
-
-
nevrátili sa z bojového letu
44
44
-
-
zomreli na následky oranení
5
-
4
1
zahynuli pri leteckej nehode
6
6
-
-
zahynuli pri náletoch
1
-
1
-
ostatné nebojové
1
-
-
1
Spolu
97
90
5
2

Podľa rokov:


1941 19 (17 pilotov, 2 mechanici)
1942 23 (pilotov)
1943 22 (pilotov)
1944 29 (25 pilotov, 3 mechanici, 1 iný)
1945 4 (3 piloti, 1 mechanik)


Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598589Verze : 0
MOD
Rozkazom č. 07 z 23. októbra 1944 veliteľ 185. stíhacej leteckej divízie podpolkovnik Zajcev nariadil plukom podriadeným divízii konkrétne farebné prevedenie trupových čísel a doplnkov. Toto opatrenie malo slúžiť na rýchlejšiu identifikáciu toho ktorého pluku. Týmto rozkazom v podstate len formalizoval dovtedajšiu prax označovania lietadiel v rámci divízie.


Vrtuľový kužeľ sa mal fabiť na červeno, pričom 10 cm od špičky bude namaľovaný 5 cm široký pruh, pruh bude aj na hornej časti zvyslej chvostovej plochy. Trupové čísla, pruh na vrtuľovom kuželi a chvostovej ploche mal byť nasledovnej farby:
4. stíhací letecký pluk - modrá farba
148. stíhací letecký pluk - žltá farba
293. stíhací letecký pluk - biela farba


V prílohe je kresba Jakovlevu Jak-9T patriaceho 4. IAP, na ktorom lietal na jeseň 1943 neskorší dvojnásobný Hrdina Sovietskeho zväzu kapitan I.N. Stepanenko.


https://wio.ru/simbols/iad185.htm

URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598600Verze : 2
MOD
Ďalšie stíhacie eso, ktoré bojovalo v radoch 4. IAP je major Sultan Amet-Chan. V prílohe je podoba jeho Jak-7A, na ktorej bojoval v tomto pluku v auguste-septembri 1942 pod Stalingradom.


Bykov, M.J.: Samoljoty sovetskych asov. Bojevaja raskraska "stalinskych sokolov", Moskva, Jauza-katalog, 2016, I5ВN 978-5-906716-51-4 (Быков, М. Ю.: Самолеты советских асов. Боевая раскраска «сталинских соколов», Москва, Яуза-каталог, 2016)

URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598604Verze : 2
MOD
Je zaujímavé, že podľa jedného z ruských zdrojov to mali byť práve piloti 4. IAP, ktorí mali pokoriť štvrtého najlepšieho nemeckého stíhača (podľa počtu zostrelov) Oberleutenanta Otta Kittela (267 víťazstiev). V tom čase tento velil 2. letke Jagdgeschwader 54.


Popis situácie z ruského pohľadu:
16. februára 1945 osmička Jak-9, vedená veliteľom letky 4. IAP majorom Stepanenkom, vyletela na "vyčistenie vzduchu" pred príletom bitevných Iljušinov Il-2 z 225. bitevnej leteckej divízie. "Lietajúce tanky" mali zaútočiť na zoskupenie nemeckých a litovských jednotiek v oblasti Tukums - Libava. Keďže sa už ale nepísal rok 1941 ale 1945, skúsení sovietski letci vytvorili v cieľovom priestore dve skupiny - spodnú údernú skupinu a kryciu skupinu, nachádzajúcu sa v prevýšení. Úderná skupina, vedená dvojnásobným Hrdinom Sovietskeho zväzu majorom Rjazanovom sa nad cieľom dostala do potýčky so štvoricou FW-190. Zároveň skupina majora Stepanenka bola napadnutá dvoma skupinami nemeckých stíhačiek, ktoré prileteli zo smeru od Baltického mora. K "šturmovikom" sa však podarilo dostať len jednému nepriateľskému stíhačovi, ktorým bol podľa všetkého práve Oberleutenant Otto Kittel. Kvôli sústredenej paľbe palubných strelcov bitevníkov, letiacich nad cieľom v obrannom kruhu, uhol jeho Focke-Wulf nabok a vtedy ho mal zasiahnuť dávkou svojich palubných zbraní major Rjazanov. V dôsledku toho sa mal nemecký stroj prevaliť po pravom krídle a naraziť do zeme. Keď bol krátko na to zostrelený majorom Stepanenkom aj druhý "fokker", ako nemecké stroje v žargóne nazývali sovietski piloti, zvyšok skupiny sa stiahol z bojiska.


Pre majora Stepanenka to bol 30. samostatný zostrel, pre majora Rjazanova 29.


Keďže podľa nemeckých údajov v uvedený deň a na uvedenom mieste boli zostrelení dvaja príslušníci Jagdgeschwader 54 - Oberleutenant Otto Kittel a Unteroffizier Albrecht Licht je možné pripustiť aj ruskú verziu, že palubní strelci šturmovikov zasiahli stroj Oberleutenanta Otta Kittela a tento následne dorazil major Rjazanov.



www.libma.ru
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598608Verze : 6
MOD
Po kritickej analýze dostupných zdrojov sebakriticky uznávam, že som pochybil Embarassed. Nekriticky som prevzal info zo zdroja, ktorý sa javil byť ako celok dôveryhodným, no minimálne v detailoch o zostrele Oberleutenanta Otta Kittela stavia na výmysloch. Mám na mysli tento link www.libma.ru, ktorý obsahuje článok z časopisu Aviacija i Kosmonavtika č. 1/1999.


I.N. Stepanenko dosiahol svoj posledný zostrel 06.01.1945 východne od Dzukste, takže sa uvedeného boja určite zúčastniť nemohol. Takýto boj nespomína ani vo svojej autobiografickej knihe Plamennoje nebo, ktorá vyšla v roku 1983 (Степаненко И.Н. Пламенное небо — К.: Политиздат Украины, 1983).


A. K. Rjazanov zase, podľa návrhu na udelenie vyznamenania, odlietal od 28.01.1945 do 14.05.1945 2 (slovom dva) bojové lety, pri ktorých však nezostrelil žiadne nepriateľské lietadlo. Ak by tomu tak bolo, bolo by to na 100% v návrhu uvedené. Navyše v januári bol ťažko ranený a liečil sa v nemocnici.


Takže mýtus o zostrelení Oberleutenanta Otta Kittela sovietskymi esami zrejme padol. Pravdepodobnejšou verziou bude jeho zostrelenie palubným strelcom Iljušinu Il-2 - rjadovym Grigorijom Dmitrievičom Perepelicom (viac info tu).


Anochin, V.A., Bykov, M.J.: Vse istrebiteľnyje aviapolki Stalina. Pervaja polnaja encyklopedia. Jauza-Press, 2014 (Анохин, В. А.; Быков, М. Ю.: Все истребительные авиаполки Сталина. Первая полная энциклопедия. Яуза-пресс, 2014, ISBN 978-5-9955-0707-9)
militera.lib.ru
https://podvignaroda.ru/?#id=28167285
URL : https://www.valka.cz/4-stihaci-letecky-pluk-1938-1959-t17077#598892Verze : 8
MOD