Main Menu
User Menu

CZK - Tatra 138 PMS (pontonová mostová souprava)

TATRA 138 PMS


Nosič pontonového mostového pole postavený na podvozku Tatra T-138 PP 16 V


Do výzbroje ČSLA zaváděno od roku 1967. Další informace jsou k dispozici zde.
CZK - Tatra 138 PMS (pontonová mostová souprava) - (ATOM)

(ATOM)
CZK - Tatra 138 PMS (pontonová mostová souprava) - (ATOM)

(ATOM)
CZK - Tatra 138 PMS (pontonová mostová souprava) - (ATOM)

(ATOM)
CZK - Tatra 138 PMS (pontonová mostová souprava) - (ATOM)

(ATOM)
CZK - Tatra 138 PMS (pontonová mostová souprava) - (ATOM)

(ATOM)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-PMS-pontonova-mostova-souprava-t17024#62392Verze : 0
MOD
Fotografia spúšťania riečneho dielu PMS z T 138.


Zdroj : Vojenský historický archív Bratislava
CZK - Tatra 138 PMS (pontonová mostová souprava) - Riečny diel PMS sa po spustení z T 138 roztvára na vodnej prekážke.

Riečny diel PMS sa po spustení z T 138 roztvára na vodnej prekážke.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-PMS-pontonova-mostova-souprava-t17024#311847Verze : 0
Vozidlo určené na prepravu pontónových dielov mostovej súpravy PMS T-138PMS tvorí strojový podvozok automobilu T 138 a špeciálna nadstavba.



Odchýlky od základnej verzie :


- na vlastný podvozok je namontovaný zvláštny nadstavbový rám s plošinou nesúcou všetky mechanizmy pre prácu s pontónovými dielmi,


- navijak T 138 je prispôsobený požiadavkám manipulácie s riečnymi a pobrežnými dielmi. Sú použité dve navijakové laná priemeru 14 mm. Navijak je otočený o 180 oproti polohe T 138 VN aby bolo možné viesť laná dopredu,


- použité iné kúrenie – 6 CON 3,


- niektoré diely prednej nápravy, jej odpruženie a zakotvenie torzných tyčí sú zosilnené,


- kabína je vybavená filtračným a ventilačným zariadením,


- predný nárazník je nahradený závažím o hmotnosti 300 kg. Jazda bez tohto závažia je zakázaná,


- dorazy zadnej nápravy sú staviteľné, aby bolo možné pri zvieraní a nakladaní pontónových dielov vylúčiť pérovanie tejto nápravy,


- na zadnom priečniku nadstavby je použité závesné zariadenie pre príves do hmotnosti 30 t,


- rezerva je umiestnená vodorovne pod plošinou nadstavby,


- obrysové ukazovatele sú naviac vybavené spätnými zrkadlami a nadstavcami pre červené zástavky ( praporky ),


- kabína je po oboch stranách vo výške okien vybavená ochrannou mrežou. Na streche kabíny je rošt chrániaci pred jej premačknutím. Ďalej je na streche umiestnený prídavný reflektor pre osvetlenie plošiny pri práci v noci,


- niektoré ďalšie segmenty sú tiež zosilnené.



Nadstavba podvozku sa skladá :


- z rámu s pracovnou plošinou,
- z upraveného navijaku,
- z mechanizmu rámu,
- z odnímateľného príslušenstva .




Zdroj : Žen-24-10 Pontónová mostová súprava PMS, predpis ČSĽA Praha 1978
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-PMS-pontonova-mostova-souprava-t17024#353703Verze : 0
Diskuse
Tá ochramná mreža - to je tá mriežka za kabínou viditeľná na snímke "Spúšťanie riečneho dielu PMS z T 138.jpg" a "T-138 PMS (4).jpg" ? Inde nič také nevidieť. Rovnako nie je vidieť ani ten ochranný rošt na kabíne.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-PMS-pontonova-mostova-souprava-t17024#353716Verze : 0
MOD
Asi bych to videl tak, ze v predpisu to je sice napsane, ale v praxi...?
Podle meho nazoru se sice jednalo o soucast vybavy k prepravnikum T-138 podle puvodnich, svym zpusobem logickych, pozadavku armady z dob, kdy se tento starsi typ vozidla spolu s PMS zavadel do vyzbroje, ale protoze se "treba zcela neosvedcil", ci se casem jevil zbytecnym, postupne bylo jeho pouziti omezovano.
A pak se na scene objevila T-813 a prepravniky T-138 byly pravdepodobne prestaveny na neco jineho, kde uz mrize a rosty ztratily smysl uplne.
Nebo, jak tak koukam na tu fotku, se mohlo jednat o vymezovaci doraz, aby ponton nenajel az na kabinu. Je to samozrejme cira teorie, ale mohlo jit o nouzove reseni, nez se podarilo konstrukcne vyresit kompatibilitu Made in SSSR a Made in CSSR.
Nezbyva nez doufat, ze se treba objevi nekde nejaka lepsi fotka.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-PMS-pontonova-mostova-souprava-t17024#353730Verze : 0