Název: Name: | Messerschmitt Bf 109 G-10 | |
Originální název: Original Name: | Messerschmitt Bf 109 G-10 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.RR.1944-DD.RR.1945 Messerschmitt GmbH, Regensburg / DD.RR.1944-DD.RR.1945 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig / DD.RR.1944-DD.RR.1945 Wiener Neustädter Flugzeugwerke, Wiener Neustadt / DD.RR.1944-DD.RR.1945 Diana GmbH, Tišnov / 1) | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1944-DD.04.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~2600: 445 (G-10, do 30.11.1944 / until 30.11.1944) 49 (G-10/R6, do 30.11.1944 / until 30.11.1944) Messerschmitt: 112 G-10 (W.Nr.: 130000-130500) Erla-Maschinenwerk: 333 G-10 + 49 G-10/R6 (W.Nr.: 150700-151000, 151500-152000, 490000-490800, 491000-491600) Wiener Neustädter Flugzeugwerke: ? (W.Nr.: 610300-610600, 610900-611000, 611900-612000, 612700-613000, 613000-613300, 770000-770400, 770900-771000, 771000-7712000) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1970 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3500 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,924 m | |
Délka: Length: | 8,940 m | |
Výška: Height: | 2,600 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 16,1 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 217.391 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Daimler-Benz DB 605 DB - invertní do V (60°) - počet válců: 12 - maximální výkon: 1140 kW (1550 PS) (1324 kW / 1800 PS s MW 50) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 400 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 6551) km/h v 9000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 525 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 17 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,5 min do 6000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12500 m | |
Dolet: Range: | 560 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 8502) km | |
Výzbroj: Armament: | 2x 13mm kulomet MG 131 v přídi, každý 300 nábojů 1x 20mm kanón MG 151/20 střílející nábojem vrtule, 200 nábojů | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) 685 km/h v 7500 m (s MW 50) 2) s přídavnou nádrží (300 l) pod trupem 3) Diana GmbH - v tunelech na nedokončené trati z Tišnova do Křižanova Rüstsätze: Bf 109 G-10/R1 - se závěsníkem ETC 500 IXb Bf 109 G-10/R2 - se závěsníkem ETC 50 VIIId Bf 109 G-10/R3 - s 300l přídavnou nádrží Bf 109 G-10/R4 - s výmetnicí pumiček SD 2 Bf 109 G-10/R6 - se dvěma MG 151/20 pod křídlem Bf 109 G-10/R7 - s radiokompasem (Peilrufanlage) Rüstzustände: Bf 109 G-10/R1 - stíhací bombardér (Jabo Rei) Bf 109 G-10/R2 - s kamerou Rb 50/30 Bf 109 G-10/R3 - s kamerou Rb 75/30 Bf 109 G-10/R4 - s kamerou Rb 20/30 Bf 109 G-10/R6 - vybaven FuG 125 a PKS 12 pro lety za každého počasí Umbausätze: Bf 109 G-10/U1 - s vrtulí Me P6 Bf 109 G-6/U2 - se systémem GM 1 Bf 109 G-10/U4 - Motorkanone typu MK 108 Bf 109 G-10/U5 - Motorkanone typu MG 151/20 a dvěma MK 108 pod křídlem Bf 109 G-10/U6 - Motorkanone typu MK 108 a dvěma MK 108 pod křídlem | |
Zdroje: Sources: | Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 G/K, Flugzeug Profile 5 Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992 Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998 http://www.messerschmitt-bf109.de/ |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#298614Verze : 0
Vláďa
MOD
Messerschmitt Bf 109 G-10
Další vývojový stupeň Gustava po verzi Bf 109 G-6 a předchůdce Bf 109 K-4.
Zástavbou výkonnějšího motoru DB 605 D byla verze G-10 optimalizována pro boj se stíhači ve velkých výškách. Vzhledem k výrobním problémům s motorem DB 605 D se do prvních sérií G-10 montoval motor DB 605 AS. Byl to vlastně DB 605 A s větším kompresorem z motoru DB 603 G. Dalšími úpravami tohoto "spářence"(úprava vačkového hřídele, úprava olejové vany, zvětšení olejové nádrže) vznikl již zmiňovaný motor DB 605 D, který byl ve většině případů instalován se zařízením MW-50. To umožňovalo krátkodobé (max. 10 min s 5 min přestávkou před dalším zapnutím) zvýšení výkonu vstřikováním speciální směsi do kompresoru motoru. Směs tvořilo 50% methanolu, 49,5% vody a 0,5% antikorozní kapaliny. V tom případě se za písmeno D v označení motoru přidávalo písmeno M.
Motor byl konstruován pro dva druhy paliva: B4 - oktanové číslo 87, nebo C3 - oktanové číslo 96. Celé označení motoru pak bylo podle používaného paliva a zařízení zvyšující výkon buď DB 605 DBM, nebo DB 605 DCM.
Naprostá většina Bf 109 G-10 měla zvětšenou SOP vyrobenou ze dřeva, ale je známo i použití starší SOP z kovu. Ostruhové kolečko nebylo možno zatahovat a bylo prodlouženo, aby se zlepšil výhled vřed.
Letoun byl vybaven zaměřovačem Revi 16B.
Výroba byla zahájena až na podzim 1944 z důvodu zdržení dodávek motorů DB 605 D, které měly být hlavním znakem G-10.
Celkový přesný počet vyrobených strojů Bf 109 G-10 není znám, ale odhaduje se, že bylo vyrobeno zhruba 2600 strojů.
Motor: Invertní vidlicový dvanáctiválec DB 605 DCM
Startovní výkon: 1323 kW/ 1800 k
Max. výkon ve výšce 7800 m: 845 kW/ 1150 k
Délka: 2304 mm
Šířka: 837 mm
Výška: 1037 mm
Motor: Invertní vidlicový dvanáctiválec DB 605 AS
Startovní výkon: 1470 kW/ 2000 k
Max. výkon ve výšce 5100 m: 1323 kW/ 1800 k
Délka: 2304 mm
Šířka: 793 mm
Výška: 1072 mm
Další vývojový stupeň Gustava po verzi Bf 109 G-6 a předchůdce Bf 109 K-4.
Zástavbou výkonnějšího motoru DB 605 D byla verze G-10 optimalizována pro boj se stíhači ve velkých výškách. Vzhledem k výrobním problémům s motorem DB 605 D se do prvních sérií G-10 montoval motor DB 605 AS. Byl to vlastně DB 605 A s větším kompresorem z motoru DB 603 G. Dalšími úpravami tohoto "spářence"(úprava vačkového hřídele, úprava olejové vany, zvětšení olejové nádrže) vznikl již zmiňovaný motor DB 605 D, který byl ve většině případů instalován se zařízením MW-50. To umožňovalo krátkodobé (max. 10 min s 5 min přestávkou před dalším zapnutím) zvýšení výkonu vstřikováním speciální směsi do kompresoru motoru. Směs tvořilo 50% methanolu, 49,5% vody a 0,5% antikorozní kapaliny. V tom případě se za písmeno D v označení motoru přidávalo písmeno M.
Motor byl konstruován pro dva druhy paliva: B4 - oktanové číslo 87, nebo C3 - oktanové číslo 96. Celé označení motoru pak bylo podle používaného paliva a zařízení zvyšující výkon buď DB 605 DBM, nebo DB 605 DCM.
Naprostá většina Bf 109 G-10 měla zvětšenou SOP vyrobenou ze dřeva, ale je známo i použití starší SOP z kovu. Ostruhové kolečko nebylo možno zatahovat a bylo prodlouženo, aby se zlepšil výhled vřed.
Letoun byl vybaven zaměřovačem Revi 16B.
Výroba byla zahájena až na podzim 1944 z důvodu zdržení dodávek motorů DB 605 D, které měly být hlavním znakem G-10.
Celkový přesný počet vyrobených strojů Bf 109 G-10 není znám, ale odhaduje se, že bylo vyrobeno zhruba 2600 strojů.
Motor: Invertní vidlicový dvanáctiválec DB 605 DCM
Startovní výkon: 1323 kW/ 1800 k
Max. výkon ve výšce 7800 m: 845 kW/ 1150 k
Délka: 2304 mm
Šířka: 837 mm
Výška: 1037 mm
Motor: Invertní vidlicový dvanáctiválec DB 605 AS
Startovní výkon: 1470 kW/ 2000 k
Max. výkon ve výšce 5100 m: 1323 kW/ 1800 k
Délka: 2304 mm
Šířka: 793 mm
Výška: 1072 mm
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#62304Verze : 0
.
Osobní stroj rotného (örmester) Fabiána Istvána, esa 101. stíhací skupiny. Na zobrazeném stroji létal na podzim 1944. Kamufláž standardní: spodní a a boční plochy světle šedé (RLM 76), na horních plochách lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá), na bočních plochách navíc stříkané skvrny týmiž barvami, vrtulový kužel černozelený RLM 70.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 G-10 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Fábián, István |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | W.069 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 101. stíhací eskadra "Puma" |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR podzim 1944 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Osobní stroj rotného (örmester) Fabiána Istvána, esa 101. stíhací skupiny. Na zobrazeném stroji létal na podzim 1944. Kamufláž standardní: spodní a a boční plochy světle šedé (RLM 76), na horních plochách lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá), na bočních plochách navíc stříkané skvrny týmiž barvami, vrtulový kužel černozelený RLM 70.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#401682Verze : 0
Rad
MOD
.
Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu I./KG(J) 6, o čemž svědčí černočerveně šachovaný pruh kolem zadní části trupu. Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 G-10 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | bílá 9 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Bombardovací eskadra 6 [1942-1944] |
Základna | Praha-Kbely, Letiště |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.05.1945 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu I./KG(J) 6, o čemž svědčí černočerveně šachovaný pruh kolem zadní části trupu. Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414162Verze : 0
Rad
MOD
.
Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu Stab I./KG(J) 6 letci, jenž zastával funkci Gruppe Adjutant, o čemž svědčí černočerveně šachovaný pruh kolem zadní části trupu (označení jednotky) a černý klín na boku trupu (označení funkce). Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 G-10 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | černé < |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Bombardovací eskadra 6 [1942-1944] |
Základna | Praha-Kbely, Letiště |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.05.1945 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu Stab I./KG(J) 6 letci, jenž zastával funkci Gruppe Adjutant, o čemž svědčí černočerveně šachovaný pruh kolem zadní části trupu (označení jednotky) a černý klín na boku trupu (označení funkce). Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414167Verze : 0
Rad
MOD
.
Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu I./JG 53, o čemž svědčí černý pruh kolem zadní části trupu. Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 G-10 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | bílá 9 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací eskadra 53 [1939-1945] |
Základna | Praha-Kbely, Letiště |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.05.1945 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu I./JG 53, o čemž svědčí černý pruh kolem zadní části trupu. Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414165Verze : 0
Rad
MOD
Bf 109 G-10 ("žlutá 7") z výzbroje stíhací eskadry JG 300.
Zdroj: viz výše
Zdroj: viz výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 G-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414512Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Italská Bf 109 G-10 (W.Nr.: 491333) ze sestavy I° Gruppo Caccia.
Zdroj: viz výše
Zdroj: viz výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 G-10 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414513Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Něco málo z pozůstatků Messerschmittu Bf 109 G-10 z továrenského komplexu DIANA u Tišnova
- kola hlavního podvozku, ostruhové kolo a elektrovybavení
(Foto - Dolin, foceno 4/2007)
- kola hlavního podvozku, ostruhové kolo a elektrovybavení
(Foto - Dolin, foceno 4/2007)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#215936Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.