Příjmení: Surname: | Gablech | |
Jméno: Given Name: | Imrich | |
Jméno v originále: Original Name: | Imrich Gablech | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | brigádní generál v.v. | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 04.11.1915 Hrachovište / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 16.12.2016 Havlíčkův Brod | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | - | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | - účastník úletu ôsmich slovenských pilotov do Poľska 07.06.1939 - v roku 2005 mu vyšla na Slovensku životopisná kniha Hallo, airfield-control, go ahead! (Spomienky vojnového pilota) | |
Související články: Related Articles: | | |
Zdroje: Sources: | http://www.ustrcr.cz/cs/imrich-gablech www.pametnaroda.cz www.svazletcu-praha.cz https://www.valka.cz/topic/postview/435596/ www.novinky.cz www.rozhlas.cz |
URL : https://www.valka.cz/Gablech-Imrich-t168054#504399Verze : 2
Janko PALIGA
MOD
URL : https://www.valka.cz/Gablech-Imrich-t168054#504401Verze : 8
Janko PALIGA
MOD
Reklama
Imrich Gablech sa narodil 04.11.1915 v Hrachovišti Danielovi a Anne Gablechovcom. Otec Daniel bol maloroľník a okrem Imricha mali ďalších 6 detí. Malý Imrich absolvoval miestnu obecnú školu a po nej nastúpil na Gymnázium do Nového Mesta nad Váhom. Aj keď spočiatku mal problémy s prospechom, postupne sa vypracoval na najlepšieho žiaka svojej triedy a získal prospechové štipendium. Podľa želania rodičov mal pokračovať v ďalšom štúdiu za kňaza, ale mladý Imrich sa rozhodol inak. V roku 1936 sa v rámci náboru 1000 nových polotov republike prihlásil k armáde a 01.10.1936 nastúpil na základnú vojenskú službu do Piešťan. Odtiaľto bol prevelený na leteckú a poddôstojnícku školu do Chebu a od januára 1937 pôsobil na Pilotnej škole v Prostějove.
Po absolvovaní školy pôsobil v cvičnej letke a neskôr v poľnej letke na letisku vo Vajnoroch a Žiline. Mladý pilot nesúhlasil s rozpadom ČSR a pronemeckou politikou novovzniknutého štátu a využil jednu z prvých príležítistí k opusteniu republiky. Dňa 07.06.1939 odletela ilegálne skupina 4 lietadiel s 8 osobami na palubách zo Slovenska do Poľska, kde pristáli na leltisku Deblin. Gablech vstúpil do radov poľského letectva a 02.09.1939 ho na letisku Debline zastihol nálet nemeckých bombardérov. Pri pokuse o úlet bol jeho stroj prenasledovaný a následne havaroval. Napriek tomu sa mu podarilo nájsť iný letuschopný stroj a preletel na letisko Gora Pulawska, kde sa sústredila väčšina pilotov z Deblinu. Gablech bol jedným z pilotov, ktorí sa dobrovoľne rozhodli vrátiť do Deblinu, kde mali prevziaľ letuschopné lietadlá pre letku. Pri návrate k letke, 18.08.1939, na letisku v Lucku Gablecha zadržali príslušníci Červenej armády a spolu s ostatnými pilotmi ho internovali v meste Gorodenko. Bol vyšetrovaný NKVD, obvinený zo špionáže a odsúdený na 5 rokov nútených prác. Spočiatku pracoval v uhoľných baniach, ale následne bol premiestnený na Síbír, Pracovný tábor č. 19 na rieke Pečora v Komiskej autonómnej sovietskej socialistickej republike. V roku 1941 vypukla v tábore vzbura a po jej potlačení bol Gablechovi trest rozšírený o ďalších 10 rokov nútených prác.
Po napadnutí ZSSR Nemeckom bol Gablech prepustený a cez Moskvu a Archangeľsk bol dopravený do Británie, kam dorazil 13.10.1941. Cez poľskú bombardovaciu peruť sa dostal na Československý inšpektorát letectva a následne k Náhradnému telesu ČS armády kde bol 27.10.1941 prezentovaný a zaradený k Leteckej skupine. V rovnaký deň bol prijatý do radov dobrovoľných záloh RAF (Voluntary Reserve) v hodnosti Aircraftsman No 2 Class a premiestnený k RAF Czechoslovak Depot vo Wilmslowe. K 06.11.1941 bol povýšený do československej hodnosti rotný v zálohe, britskú hodnosť Sergeant získal 22.11.1941. Aj keď mal záujem o lietanie, pobyt v pracovných táboroch sa podpísal na jeho zdraví. Po prvom lete upadol do bezvedomia, strácal zrak a mal problémy so žalúdkom. K 01.12.1942 bol povýšený do hodnosti Flight Sergeant, ale zhoršujúce sa zdravie mu znemožnilo pilotovať aj bombardovacie lietadlá.
Vďaka podpore bývalých spolubojovníkov bol 10.10.1943 zaradený na pozíciu letiskového kontrolóra, odkiaľ bol vyslaný k Airfield Controller School, kde absolvoval kurz letiskovej kontroly a od 06.11.1943 bol ako letiskový kontrolór zaradený na základňu Ibsley. Vo februári 1944 bol vyslaný na kurz letovej kontroly a 07.03.1944 bol povýšený do československej hodnosti rotmajster letectva v zálohe. Od 22.04.1944 pôsobil na základni Coltishall, kde bol k 17.10.1944 povýšený do britskej hodnosti Pilot Officer. K 01.11.1944 bol premiestnený na základňu North Wealt a od 27.02.1945 pôsobil na základni Manston. Tu bol k 07.03.1945 menovaný do československej hodnosti podporučík v zálohe a následne 17.04. bol povýšený do britskej hodnosti Flight Officer.
Do ČSR sa Gablech vrátil 02.08.1945 a do júna 1946 vykonával funkciu leteckého kontrolóra na Hlavnom štábe veliteľstva letectva v Prahe – Ruzyni. Tu bol k 01.01.1946 povýšený do hodnosti poručík letectva a k 07.03.1946 do hodnosti nadporučík letectva. Následne bol premiestneny na letisko Havlíčkův Brod, kde pôsobil ako letecký kontrolór a výkonný letec – pilot až do februára 1949. K 03.08.1946 bol povýšený na kapitána letectva a 01.09.1947 do hodnosti štábneho kapitána letectva. Od augusta 1948 pôsobil ako dočasný veliteľ Leteckej základne 10 v Havlíčkovom Brode a súčasne aj ako veliteľ letiska a posádky.
Vzhľadom k politickému vývoju v krajine bol vo februári 1949 odvolaný z funkcie a odoslaný na „dovolenku zo služobných dôvodov“ (fakticky prepustenie zo služby), oficiálne prepustenie zo služby a zaradenie do zálohy s dosiahnutou hodnosťou prebehlo v januári 1950. Od júna 1949 pôsobil ako účtovník v Čs. stavebných závodoch n.p. Havlíčkov Brod. V roku 1951 bol zatknutý,a le pre nedostatok dôkazov bol po týždni prepustený. Od decembra 1954 pôsobil ako mzdový účtovník v Pilnikárni n.p. Havlíčkov Brod. Vzhľadom na svoje pôsobenie v RAF neprešiel cez kádrové čistky v roku 1958 a od mája pracoval ako kontrolór pilníkov v Železiarňach Prostějov, n.p. Havlíčkův Brod. V rokoch 1959-1961 absolvoval strojnícku priemyslovku v Jihlave a v júli 1960 začal pracovať ako technický kontrolór v Závodoch na valivé ložiská a traktory Brno, n. p. Havlíčkův Brod. Po nezhodách s nadriadenými pozíciu kontrolóra v októbri 1961 opustil a zamestnal sa ako skladník v podniku Rico n. p. Havlíčkův Brod, kde pracoval až do odchodu do dôchodku 05.11. 1970. K 01.05.1965 bol povýšený do hodnosti major v zálohe a 21.01.1969 do hodnosti podplukovník v zálohe.
Po revolúcii bol v roku 1990 povýšený do hodnosti plukovník vo výslužbe a pri príležitosti stých narodenín bol k 11.11.2015 menovaný do hodnosti brigádny generál vo výslužbe.
Zomrel 16.12.2016 v Havlíčkovom Brode vo veku 101 rokov.
Zdroj: www.mod.gov.sk
Po absolvovaní školy pôsobil v cvičnej letke a neskôr v poľnej letke na letisku vo Vajnoroch a Žiline. Mladý pilot nesúhlasil s rozpadom ČSR a pronemeckou politikou novovzniknutého štátu a využil jednu z prvých príležítistí k opusteniu republiky. Dňa 07.06.1939 odletela ilegálne skupina 4 lietadiel s 8 osobami na palubách zo Slovenska do Poľska, kde pristáli na leltisku Deblin. Gablech vstúpil do radov poľského letectva a 02.09.1939 ho na letisku Debline zastihol nálet nemeckých bombardérov. Pri pokuse o úlet bol jeho stroj prenasledovaný a následne havaroval. Napriek tomu sa mu podarilo nájsť iný letuschopný stroj a preletel na letisko Gora Pulawska, kde sa sústredila väčšina pilotov z Deblinu. Gablech bol jedným z pilotov, ktorí sa dobrovoľne rozhodli vrátiť do Deblinu, kde mali prevziaľ letuschopné lietadlá pre letku. Pri návrate k letke, 18.08.1939, na letisku v Lucku Gablecha zadržali príslušníci Červenej armády a spolu s ostatnými pilotmi ho internovali v meste Gorodenko. Bol vyšetrovaný NKVD, obvinený zo špionáže a odsúdený na 5 rokov nútených prác. Spočiatku pracoval v uhoľných baniach, ale následne bol premiestnený na Síbír, Pracovný tábor č. 19 na rieke Pečora v Komiskej autonómnej sovietskej socialistickej republike. V roku 1941 vypukla v tábore vzbura a po jej potlačení bol Gablechovi trest rozšírený o ďalších 10 rokov nútených prác.
Po napadnutí ZSSR Nemeckom bol Gablech prepustený a cez Moskvu a Archangeľsk bol dopravený do Británie, kam dorazil 13.10.1941. Cez poľskú bombardovaciu peruť sa dostal na Československý inšpektorát letectva a následne k Náhradnému telesu ČS armády kde bol 27.10.1941 prezentovaný a zaradený k Leteckej skupine. V rovnaký deň bol prijatý do radov dobrovoľných záloh RAF (Voluntary Reserve) v hodnosti Aircraftsman No 2 Class a premiestnený k RAF Czechoslovak Depot vo Wilmslowe. K 06.11.1941 bol povýšený do československej hodnosti rotný v zálohe, britskú hodnosť Sergeant získal 22.11.1941. Aj keď mal záujem o lietanie, pobyt v pracovných táboroch sa podpísal na jeho zdraví. Po prvom lete upadol do bezvedomia, strácal zrak a mal problémy so žalúdkom. K 01.12.1942 bol povýšený do hodnosti Flight Sergeant, ale zhoršujúce sa zdravie mu znemožnilo pilotovať aj bombardovacie lietadlá.
Vďaka podpore bývalých spolubojovníkov bol 10.10.1943 zaradený na pozíciu letiskového kontrolóra, odkiaľ bol vyslaný k Airfield Controller School, kde absolvoval kurz letiskovej kontroly a od 06.11.1943 bol ako letiskový kontrolór zaradený na základňu Ibsley. Vo februári 1944 bol vyslaný na kurz letovej kontroly a 07.03.1944 bol povýšený do československej hodnosti rotmajster letectva v zálohe. Od 22.04.1944 pôsobil na základni Coltishall, kde bol k 17.10.1944 povýšený do britskej hodnosti Pilot Officer. K 01.11.1944 bol premiestnený na základňu North Wealt a od 27.02.1945 pôsobil na základni Manston. Tu bol k 07.03.1945 menovaný do československej hodnosti podporučík v zálohe a následne 17.04. bol povýšený do britskej hodnosti Flight Officer.
Do ČSR sa Gablech vrátil 02.08.1945 a do júna 1946 vykonával funkciu leteckého kontrolóra na Hlavnom štábe veliteľstva letectva v Prahe – Ruzyni. Tu bol k 01.01.1946 povýšený do hodnosti poručík letectva a k 07.03.1946 do hodnosti nadporučík letectva. Následne bol premiestneny na letisko Havlíčkův Brod, kde pôsobil ako letecký kontrolór a výkonný letec – pilot až do februára 1949. K 03.08.1946 bol povýšený na kapitána letectva a 01.09.1947 do hodnosti štábneho kapitána letectva. Od augusta 1948 pôsobil ako dočasný veliteľ Leteckej základne 10 v Havlíčkovom Brode a súčasne aj ako veliteľ letiska a posádky.
Vzhľadom k politickému vývoju v krajine bol vo februári 1949 odvolaný z funkcie a odoslaný na „dovolenku zo služobných dôvodov“ (fakticky prepustenie zo služby), oficiálne prepustenie zo služby a zaradenie do zálohy s dosiahnutou hodnosťou prebehlo v januári 1950. Od júna 1949 pôsobil ako účtovník v Čs. stavebných závodoch n.p. Havlíčkov Brod. V roku 1951 bol zatknutý,a le pre nedostatok dôkazov bol po týždni prepustený. Od decembra 1954 pôsobil ako mzdový účtovník v Pilnikárni n.p. Havlíčkov Brod. Vzhľadom na svoje pôsobenie v RAF neprešiel cez kádrové čistky v roku 1958 a od mája pracoval ako kontrolór pilníkov v Železiarňach Prostějov, n.p. Havlíčkův Brod. V rokoch 1959-1961 absolvoval strojnícku priemyslovku v Jihlave a v júli 1960 začal pracovať ako technický kontrolór v Závodoch na valivé ložiská a traktory Brno, n. p. Havlíčkův Brod. Po nezhodách s nadriadenými pozíciu kontrolóra v októbri 1961 opustil a zamestnal sa ako skladník v podniku Rico n. p. Havlíčkův Brod, kde pracoval až do odchodu do dôchodku 05.11. 1970. K 01.05.1965 bol povýšený do hodnosti major v zálohe a 21.01.1969 do hodnosti podplukovník v zálohe.
Po revolúcii bol v roku 1990 povýšený do hodnosti plukovník vo výslužbe a pri príležitosti stých narodenín bol k 11.11.2015 menovaný do hodnosti brigádny generál vo výslužbe.
Zomrel 16.12.2016 v Havlíčkovom Brode vo veku 101 rokov.
Zdroj: www.mod.gov.sk
www.pametnaroda.cz
www.upn.gov.sk
URL : https://www.valka.cz/Gablech-Imrich-t168054#563981Verze : 6
buko1
MOD
Vitrína s medailami Imricha Gablecha, ako letovod pôsobil na základniach RAF Ibsley, Coltishall, North Weald a Manston. Príslušníkom RAF bol rokoch 1942-1945, P/O, 788199 (184905).
Zdroj:
www.svazletcu-praha.cz
http://www.acr.army.cz/acr/raf/seznam/g.htm
dzieje.pl
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2644
Zdroj:
www.svazletcu-praha.cz
http://www.acr.army.cz/acr/raf/seznam/g.htm
dzieje.pl
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2644
URL : https://www.valka.cz/Gablech-Imrich-t168054#504406Verze : 0
Janko PALIGA
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.