Eskadrona obrněných automobilů č. 51 [1939-1939]

Szwadron Samochodów Pancernych nr 51/51st Armoured Car Squadron

     
Název:
Name
Eskadrona obrněných automobilů č. 51
51st Armoured Car Squadron
Originální název:
Original Name:
Szwadron Samochodów Pancernych nr 51
Datum vzniku:
Raised/Formed:
24.08.1939
Předchůdce:
Predecessor:


Datum zániku:
Disbanded:
09.09.1939 1)
Nástupce:
Successor:
-
-
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
24.08.1939-09.09.1939 Obrněná korouhev č. 51 2)
24.08.1939-09.09.1939 51st Armoured Unit
Dislokace:
Deployed:
24.08.1939-25.08.1939 Krakov/? /
25.08.1939-DD.08.1939 Krakov-Olkusz-???/přesun po vlastní ose /
DD.08.1939-29(30?).08.1939 ???/??? /
29(30?).08.1939-01.09.1939 Lubsza/? /
01.09.1939 Lubsza-prostor Koszęcin-Piasek-prostor Woźniki/přesun s bojem /
02.09.1939 prostor Woźniki-Czarny Las-Siedlec-Nadwarcie-Żarki-Góra Włodowska/přesun s bojem /
03.09.1939 Góra Włodowska-Kotowice-vrchy západně Kroczyce-Pradła-Słupia/přesun s bojem /
04.09.1939 Słupia-Sędziszów-Jędrzejów-Staniowice/přesun s bojem /
05.09.1939 Kielce-Dąbrowa-prostor Gózd (Ochmanów?)/přesun s bojem /
06.09.1939 prostor Gózd (Ochmanów?)-Występa (Kajetanów?)-prostor Gózd (Ochmanów?) /přesun s bojem /
07.09.1939 Łączna-Suchedniów-prostor Skarżysko-Kamienna-Skarżysko Kościelne-Mirzec-Pastwiska/přesun s bojem /
08.09.1939 Jasieniec-Błaziny Górne-Iłża-prostor Piłatka-Iłża/přesun s bojem /
09.09.1939 Iłża-Pastwiska-lesy v prostoru Starachowice/přesun s bojem /

Velitel:
Commander:
24.08.1939-01.09.1939 Rusinowski, Jan (porucznik broni pancernej) 3)
01.09.1939-09.09.1939 Schreiner, Leopold (porucznik broni pancernej) 4)
Výzbroj:
Armament:
Eskadrona obrněných automobilů 5)
Poznámka:
Note:
1) Eskadrona zanikla jako organizovaná jednotka po ztrátě posledních bojových vozidel v boji u města Iłża s jednotkami 3. lehké divize. Zbytky eskadrony se vydaly společně se zbytkem celé korouhve pěším pochodem k přechodu přes řeku Vislu a 13.09.1939 (podle Zarzyckého) ji překročily.
2) Dne 01.09.1939 podporovala I. četa předsunuté obranné postavení „Kalety“.
Dne 02.09.1939 spolupracovala s Cyklistická eskadrona Krakovské jezdecké brigády na ose Czarny Las-Siedlec-Nadwarcie
3) Dne 01.09.1939 byl zraněn a odvezen do nemocnice. V průběhu války byl deportován do III. říše a po ukončení války pobýval na území Německa.
4) 10.09.1939 padl do zajetí v prostoru města Iłża. 04.12.1940 byl ze zajetí propuštěn.
5) Od 29(?).08.1939 bylo hospodářské družstvo eskadrony součástí Technicko hospodářské čety korouhve.
05.09.1939 byly ve stavu 4 obrněné automobily wz. 34.
Ráno 08.09.1939 byly ve stavu 4 obrněné automobily.
Ráno 09.09.1939 byly ve stavu 2 obrněné automobily.

Zdroje:
Sources:
http://www.straty.pl/index.php/szukaj-w-bazie
Nawrocki, Antoni-Jakubowski, Ryszard: 5 Batalion Pancerny, Oficyna Wydawnicza „Ajaks″, Pruszków 2003
Proszek, Roman: 51 Dywizjon Pancerny przydzielony do Krakowskiej Brygady Kawalerii w czasie Kampanii Wrześniowej 1939 roku, Przegląd Kawalerii i Broni Pancernej nr 29, Londyn 1963
Szubański, Rajmund: Polska broń pancerna w 1939 roku, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2004
Wspomnienia majora Henryka Świetlickiego, dowódcy 51 Dywizjonu Pancernego Krakowskiej Brygady Kawalerii z walk wrześniowych 1939 roku, in: Przegląd Historyczno-Wojskowy, Rok VIII (LIX) Nr 4 (219), Warszawa 2007 str. 190-202
Zarzycki, Piotr: Południowe zgrupowanie Armii „Prusy“ we wrześniu 1939 roku, Wydawnictwo NERITON, Warszawa 2001

URL : https://www.valka.cz/Eskadrona-obrnenych-automobilu-c-51-1939-1939-t167821#504013 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více