Main Menu
User Menu

Chrysler XIV-2200-11

     
Název:
Name:
Chrysler XIV-2200-11
Originální název:
Original Name:
Chrysler XIV-2200-11
Kategorie:
Category:
invertní vidlicový motor
Výrobce:
Producer:
Chrysler Corporation, Kenosha, Wisconsin
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
jen několik motorů / only a few engines
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1945
Použití:
Use:
Republic XP-47H, Curtiss XP-60C (nerealizováno)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Počet válců:
Number of Cylinders:
16
Hmotnost:
Weight:
1102,2 kg
Celková délka:
Overall Length:
3098,8 mm
Celková šířka / Průměr:
Overall Width / Diameter:
850,9 mm
Celková výška:
Overall Height:
850,9 mm
Vrtání:
Bore:
147,3 mm
Zdvih:
Stroke:
133,4 mm
Zdvihový objem:
Swept Volume: (l/cu in)
36,36 l
Palivo:
Fuel:
Benzín s oktanovým číslem 100/130
Příprava palivové směsi:
Carburation or Injection:
Jeden dvojitý bezplovákový karburátor Bendix-Stromberg PD-16D1 se vstřikem paliva s automatickým řízením bohatosti směsy.
Kompresní poměr:
Compression Ratio:
6,3 : 1
Plnění válců:
Mixture Charging:
Přeplňování: mechanickým kompresorem s chladičem vzduchu a dále turbodmychadlem General Electric CH-5 s kapalinovým mezichladičem.
Chlazení:
Cooling:
přetlakové-kapalinové
Výkony:
Performance:
 
Výkon:
Power:
1864.3 kW při 3400 ot/min
Poznámka:
Note:
Výkon motoru:
vzletový - 1 864 kW při 3 400 ot/min
bojový - 1 864 kW v h= 7 620 m
nominální - 1 603 kW při 3 200 ot/min
cestovní - 1 081 kW při 2 800 to/min.


Ventilový rozvod: OHC, dva ventily na každý válec.


Firma Chrysler se kromě výroby vozidel chtěla stát dodavatelem vysokovýkonných leteckých motorů, jejich cesta pro dosažení velkého výkonu byla neobvyklá, místo toho aby použili obvyklé cesty jako zvýšení plnícího tlaku, otáček zdokonaleného plnění válců byl jejich motor invertní vidlicový šestnáctiválec. Byl velmi dlouhý a těžký.
Konstruktéři se snažili aby jejich motor nebyl tak dlouhý a aby kliková hřídel nebyla příliš mohutná, proto použili neobvyklé řešení - výkonu byl odebrán uprostřed motoru, tímto řešením se příliš nezvýšila celková hmotnost motoru.
Vývoj se protahoval, problémem se ukázala být i pevnost klikové skříně, původní dodavatel nedokázal vyrobit dostatečně pevnou hliníkovou slitinu.
Zajímavým konstrukčním řešením byl také způsob přeplňování motoru, byl použit turbokompresor s kapalinou ochlazovaným mezichladičem vzduchu a dále mechanický odstředivý kompresor s chladičem stlačeného vzduchu, díky tomuto přeplňování se podařilo udržet plný výkon až do výšky 7 250 m.
Zdroje:
Sources:
Bill Gunston, World Encyclopedia of Aero Engines, 5th Edition, Phoenix Mill, Gloucestershire, England, UK, Sutton Publishing Ltd. 2006, ISBN 0-7509-4479-X.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_IV-2220
upload.wikimedia.org
archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Chrysler-XIV-2200-11-t164913#498265Verze : 0
MOD