Název: Name: | MG FF | |
Originální název: Original Name: | MG FF "Flügel Fest" | |
Výrobce: Producer: | Ikaria, Gesellschaft für Flugzeugzubehör mbH, Berlin / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1937-DD.MM.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1936 | |
Použití: Use: | He 112 B-1 Bf 109 E-3 Bf 110 B-1 C-1 FW 200 C-3 He 111 H-6 V nočních stíhačkách jako "Schräge Musik". | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost: Weight: | 28 kg | |
Ráže: Calibre: | 20 mm / 0.79 inch | |
Náboj: Cartridge: | 20x80RB | |
Délka hlavně: Barrel Length: | 822 mm | |
Celková délka: Overall Length: | 1338 mm | |
Používaná munice: Ammo Used: | průbojná - 115 g trhavá zápalná všechny typy munice byly se stopovkou nebo bez stopovky | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: | 0,6 - 0.8 km | |
Rychlost střelby: Rate of Fire: | 520 ran/min | |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: | 585 m/s | |
Poznámka: Note: | Existovaly dvě varianty: MG FF (A) s mechanickou spouští, pro pohyblivou montáž, spoušť ovládal střelec. MG FF (B) s elektrickým odpalovačem, určena pro pevnou vestavbu. Zásobování kanónu náboji bylo prováděno z krátkého řadového zásobníku na 15 granátů nebo z bubnových zásobníků s kapacitou 30, 45, 60, 75 i 100 nábojů. Hmotnost prázdného bubnového zásobníku na 60 granátů 8,2 kg, plný vážil 20,3 kg. Pro kanón MG FF byla vyvinuta účinnější munice Minengeschoss, která dala vzniknout modernizovanému MG FF/M (munice nebyla záměnná). Oba typy kanónů MG FF a MG FF/M byly montovány do stíhacích letadel jako pevné zbraně, při zástavbě do křídla letounu působil problémy dosti rozměrný bubnový zásobník. U letounů Fw 190 A-1 až A-5 byla obvyklá kombinace moderních kanónů MG 151/20 s kanóny MG FF a častěji s MG FF/M, je ale pravdou, že u jednotek byly kanóny MG FF i MG FF/M často demontovány pro úsporu hmotnosti. Tato zbraň měla i svůj comeback, v letech 1942 - 1943 byla montována do trupů nočních stíhaček jako Schräge Musik. | |
Zdroje: Sources: | http://www.airwar.ru/weapon/guns/mgff.html users.telenet.be http://www.quarryhs.co.uk/ http://www.airpages.ru/eng/lw/mgff.shtml www.ww2aircraft.net www.wehrmacht-history.com http://www.desertwar.net/mg-ff-cannon.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/DEU-MG-FF-20-mm-kanon-t16317#527847Verze : 1
Vláďa
MOD
Kanón Oerlikon FF ráže 20 mm
Je letecký kanón s jednoduchým závěrem vyráběný firmou Oerlikon a používaný Luftwaffe od roku 1935. Jedná se o zbraň, která již svým principem byla vhodná pro vyzbrojení letounů různých typů.
Tento kanón měl totiž neuzamčený závěr s takzvaným předzápalem. Princip jeho činnosti stavěl na tom, že náboj ( s téměř válcovou nábojnicí ) byl závěrem zasunut do nábojové komory nepohyblivé hlavně a během tohoto pohybu vpřed byl iniciován. Tím se na začátku pohybu střely v hlavni musela část energetického impulzu výstělu nejprve spotřebovat na zastavení závěru a teprve zbývající část pak odsouvala závěr vzad. Použití předzápalu tak umožnilo podstatně snížit hmotnost závěru, z důvodů jeho menšího namáhání výstřelovými tlaky a rázy. Důležité bylo, že došlo k menšímu namáhání lafetace kanónu a přenášení výstřelových rázů na celou konstrukci letounu. Na letoun se nepřenášely síly a rázy působící v hlavni při výstřelu, ale pouze síly pružin, které závěr při svém zpětném pohybu stlačoval. Tento princip sebou ale také přinášel určité nevýhody, jako například poměrně nízkou úsťovou rychlost.
Zásobování kanónu náboji bylo prováděno z bubnových zásobníků na 45, 60, 75 a dokonce i 100 nábojů. To bylo sice konstrukčně jednoduché, ale bubnové zásobníky zaujímaly dost značný prostor. To výrazně ztěžovalo způsob lafetace.
Velmi zajímavou instalací do letounů bylo uložení těchto kanónu v systému zvaném " Schräge Musik" používaný u těžkých stíhacích letounů. Kanóny byly nainstalovány v trupu ( většinou za kabinou ) a střílely šikmo vzhůru. Toho mělo být využíváno k postřelování nepřátelských bombardovacích letounů při průletu pod nimi.
Příklad používané munice :
20 mm zápalný-svítící
Hmotnost náboje : 183 g
Hmotnost střely : 115 g
Hmotnost prachu : 13,3 g
Délka náboje : 147 mm
Úsťová rychlost : 585 m/s
Zdroje :
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- J. Schmid, Letadla 1939-45 ( Německo 1/2), Jiří Fraus 1993, ISBN 80-85784-02-5/80-85784-10-6
- archiv autora
Je letecký kanón s jednoduchým závěrem vyráběný firmou Oerlikon a používaný Luftwaffe od roku 1935. Jedná se o zbraň, která již svým principem byla vhodná pro vyzbrojení letounů různých typů.
Tento kanón měl totiž neuzamčený závěr s takzvaným předzápalem. Princip jeho činnosti stavěl na tom, že náboj ( s téměř válcovou nábojnicí ) byl závěrem zasunut do nábojové komory nepohyblivé hlavně a během tohoto pohybu vpřed byl iniciován. Tím se na začátku pohybu střely v hlavni musela část energetického impulzu výstělu nejprve spotřebovat na zastavení závěru a teprve zbývající část pak odsouvala závěr vzad. Použití předzápalu tak umožnilo podstatně snížit hmotnost závěru, z důvodů jeho menšího namáhání výstřelovými tlaky a rázy. Důležité bylo, že došlo k menšímu namáhání lafetace kanónu a přenášení výstřelových rázů na celou konstrukci letounu. Na letoun se nepřenášely síly a rázy působící v hlavni při výstřelu, ale pouze síly pružin, které závěr při svém zpětném pohybu stlačoval. Tento princip sebou ale také přinášel určité nevýhody, jako například poměrně nízkou úsťovou rychlost.
Zásobování kanónu náboji bylo prováděno z bubnových zásobníků na 45, 60, 75 a dokonce i 100 nábojů. To bylo sice konstrukčně jednoduché, ale bubnové zásobníky zaujímaly dost značný prostor. To výrazně ztěžovalo způsob lafetace.
Velmi zajímavou instalací do letounů bylo uložení těchto kanónu v systému zvaném " Schräge Musik" používaný u těžkých stíhacích letounů. Kanóny byly nainstalovány v trupu ( většinou za kabinou ) a střílely šikmo vzhůru. Toho mělo být využíváno k postřelování nepřátelských bombardovacích letounů při průletu pod nimi.
Příklad používané munice :
20 mm zápalný-svítící
Hmotnost náboje : 183 g
Hmotnost střely : 115 g
Hmotnost prachu : 13,3 g
Délka náboje : 147 mm
Úsťová rychlost : 585 m/s
Zdroje :
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- J. Schmid, Letadla 1939-45 ( Německo 1/2), Jiří Fraus 1993, ISBN 80-85784-02-5/80-85784-10-6
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/DEU-MG-FF-20-mm-kanon-t16317#253517Verze : 1
Nahoře MG FF, Type 99 pevný a Type 99 pohyblivý, Wehrtechnische Studiensammlung Koblenz, Německo, 2009. (©Radek Havelka)



URL : https://www.valka.cz/DEU-MG-FF-20-mm-kanon-t16317#378308Verze : 0
karaco
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.