Main Menu
User Menu

Berijev Be-4

Beriev Be-4

Бериев Бе-4

     
Název:
Name:
Berijev Be-4
Originální název:
Original Name:
Бериев Бе-4
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Taganrožský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Taganrog /
DD.05.1943-DD.MM.1945 Krasnojarský letecký závod č. 477, Krasnojarsk /
Období výroby:
Production Period:
31.07.1939-DD.06.1941 projekt, výroba prototypů a zkoušky
DD.05.1943-DD.MM.1945 sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
46 - 47
První vzlet:
Maiden Flight:
21.10.1940
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
jiné
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2082 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2760 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3468 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m
Délka:
Length:
10,500 m
Výška:
Height:
4,040 m
Plocha křídla:
Wing Area:
25,50 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
108,235 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-62 vzduchem chlazený přeplňovaný hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 735,5 kW (1 000 k) a 625,2 kW (850 k) n h=.
Vrtule trojlistá stavitelná VIŠ-105-62 nebo AV-2-4 o průměru 2 600 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
840 l a 68 l oleje
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
356 km/h v 4700 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
280 km/h v 1000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
12,0 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8100 m
Dolet:
Range:
550 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1050 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přídi a
1 pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm ve hřbetní střelecké věži MV-5 s 500 náboji.
Pumový náklad: 2-4x puma FAB-100 nebo hlubinné pumy PLAB-100 nebo 8x neřízená raketa RS-82 nebo 4x neřízená raketa RS-132.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Plovákový letoun KOR-2 byl zalétnut ještě v roce 1940, do přepadení SSSR byl vyroben ještě jeden prototyp, oba byly intenzivně zkoušeny. Krátce nato byly letouny přejmenovány a z účelového označení byl tento typ přeznačen podle jména hlavního konstruktéra, tedy na Berijev Be-4. Výroba se rozeběhla až od května 1943 v evakuovaném závodě v Krasnojarsku, zde bylo do konce roku 1945 vyrobeno asi 46-47 hydroplánů.
Berijev Be-4 operoval z katapultů křižníků Maxim Gorkij, a Kirov.
Zdroje:
Sources:
Enzo Angelucci, Paolo Matricardi, World War II Airplanes Volume 2,1976
Б. Л. Симаков, Самолеты страны Советов. 1917-1970
https://www.airwar.ru/enc/sww2/be4.html
https://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/kor-2.html
https://www.topedge.com/.../sov/BE4BERIE.html
https://canopus.lpi.msk.su/~watson/kor2.html
https://www.aviastar.org/air/russia/be-4.php
https://upload.wikimedia.org/.../...Molotov1941.jpg - fotografie
https://upload.wikimedia.org/.../Kor-2_%28Be-4%29.jpg - fotografie
archiv autora

Berijev Be-4 -


Berijev Be-4 -


Berijev Be-4 -


Berijev Be-4 -


Berijev Be-4 -


URL : https://www.valka.cz/Berijev-Be-4-t161411#490940Verze : 0
MOD
Berijev KOR-2 (Be-4)


Prakticky současně se svým létajícím člunem KOR-1 pracoval Berijev - Berijev (Beriašvili) Georgij Michailovič (1903-79), pozdější generálmajor, doktor technických věd - na menším člunu. Měl plnit stejné úkoly, jako narychlo konstruovaný KOR-1, ale současně dosahovat lepších parametrů.


Stroj poprvé vzlétl v r. 1940. Překvapil svými moderně vyhlížejícími čistými až elegantními liniemi trupu i křídel typu „obrácený racek“. Eleganci poněkud narušoval ohromný "hrb" motoru s jeho aerodynamickým tělesem, obsahujícím příslušenství motoru, nesený na pylonu nad trupem. V něm byla zakotvena i křídla.


Šlo o celokovový jednoplošník s křídlem typu parasol, člunovitý trup měl spodní část stupněnou pro lepší hydrodynamické vlastnosti. Pro pohyb na hladině bylo se směrovým kormidlem spřaženo i kormidlo vodní, umístěné klasicky na konci trupu. Tvar křídla byl zvolen úmyslně, účelem bylo dostat motor co nejvýše, aby disk rotující třílisté vrtule byl co nejdále od vodní hladiny. Zmenšila se tím výška nosníků vyrovnávacích podkřídelních plováků, což snižovalo jejich aerodynamický odpor. Ocasní plochy byly prakticky shodné koncepce jako u KOR-1, výškovka byla výše a bez vzpěr.


Zkoušky v Sevastopolu proběhly úspěšně a stroj byl v r. 1941 připraven pro sériovou výrobu. Stroj byl přeznačen podle nových předpisů na Be-4 a pro jeho produkci byl určen Berijevův závod v Taganrogu u Azovského moře. Vzhledem k válečným událostem – Sevastopol padl, oblast Taganrogu byla Němci obklíčena – byla produkce velmi omezená – 2 ks v r. 1942, poté byla výroba přenesena do střední Asie a zde v létech 1943 – 1945 vzniklo několik málo dalších kusů. Přesný počet vyrobených strojů není znám. Všechny dodané stroje používalo námořní letectvo.


TTD Be-4
(údaje se mírně liší, proto uvádím v závorce další možnosti)
určení: průzkumný létající člun
rok : 1940
motor : 1 x 900 hp Švecov M-62, hvězdicový vzduchem chlazený devítiválec ( 920 hp, 1000/850 hp )
rozpětí : 12.00 m
délka : 10.50 m
výška : 4.05 m
nosná plocha : 25.5 m²
hmotnost : 2055 kg ( 3050 kg, 2082 kg )
hmotnost vzletová: 2760 kg
Max. rychlost : 360 km/h ( 362 km/h, 356 km/h )
přistávací rychlost: 130 km/h
dostup : 8100 m ( 6000 m )
dolet : 950 km jen s palivem ve vnitřních nádržích ( 1000 km, 550 km /1150 km s přídavnými nádržemi )
vytrvalost letu: 2 hod, 4 hod s vnějšími nádržemi
osádka : 2 ( 3 )
nosnost : (300 kg) bomb nebo hlubinných náloží na podkřídelních závěsnících, při přetížení 400kg bomb
výzbroj : 2 x 7.62 mm kulomety ŠKAS – 1 pevný v přídi, 1 pohyblivý ve věži za pilotním prostorem


https://www.kotfsc.com/aviation/be4.htm
https://www.cofe.ru/avia/B/B-59.htm
https://www.aviation.ru/Be/
https://wmilitary.neurok.ru/kor2.html


trocha obrázků:
Berijev Be-4 - pramen www.aviation.ru 
Za povšimnutí stojí fakt, že tento obrázek je shodný s obrázkem z ctrl.liu-se, který pochází z Šavrovovy knihy Historie stavby letadel v SSSR. Zásah cenzora do pozadí snímku je evidentní.

pramen www.aviation.ru
Za povšimnutí stojí fakt, že tento obrázek je shodný s obrázkem z ctrl.liu-se, který pochází z Šavrovovy knihy Historie stavby letadel v SSSR. Zásah cenzora do pozadí snímku je evidentní.

Berijev Be-4 - poválečný portrét

pramen - www.kotfsc.com

poválečný portrét

pramen - www.kotfsc.com

Berijev Be-4 - www.kotfsc.com

www.kotfsc.com
Berijev Be-4 - www.ctrl-c.liu.se

www.ctrl-c.liu.se
URL : https://www.valka.cz/Berijev-Be-4-t161411#156548Verze : 0
päťpohľadový výkres
Berijev Be-4 -


URL : https://www.valka.cz/Berijev-Be-4-t161411#165109Verze : 0
MOD