Messerschmitt Me 262

přehled verzí
Messerschmitt Me 262
Vyrobené verzie



Me 262 V1
Prototyp s motorom Jumo 210G (710 k), od novembra 1941 s motormi BMW-003 (5.41kN), prvý vzlet 18. apríla 1941


Me 262 V3
Ako V1, ale s motormi Jumo 004A (8.24 kN)


Me 262 V2
Vylepšený model V3


Me 262 V4
Podobný V2, urobené malé zmeny


Me 262 V5
Prerobený podvozok


Me 262 V6
Lietadlo už malo moderný trojkolesový plnezaťahovatelný podvozok


Me 262 V7
Posledný prototyp


Me 262 V10
Prototyp stíhacieho bombardéru s dvoma 250 kg bombami


Me 262 A-0
Predsériové stroje, niektoré boli uravené na rôzne testy, napríklad V12 upravený na vysoké rýchlosti dosiahol 1 005 km/h

Me 262 A-1a
Motory Jumo 004B (8,83 kN), vyzbrojený štyrmi 30mm kanónmi MK-108 v nose, vrchný pár mal po 100 nábojoch a spodný pár po 80 nábojoch, pôvodne bol použitý reflexný zameriavač Revi 16B, neskôr gyroskopický zameriavač Askania EZ-42, nepriestreľné predné sklo a opancierované sedadlo.


Me-262 A-2a
Doplnené o dve 250 kg bomby pod trupom, spodný pár kanónov odstránený, pilotný priestor bol o niečo menej opancierovaný, doplnené a zväčšené palivové nádrže pre väčší dolet


Me 262 B-1a
Dvojsedadlová verzia s dvojitým riadením určená pre výcvik nových pilotov


Me 262 B-1a/U1
Nočný stíhač s radarmi FuG-218 Neptun a Naxos, výzbrojou 2x 30 mm kanón MK-108 a dva 20 mm kanóny MG-151/20


Me 262 B-2a
Nočný stíhač s predĺženým trupom, zväčšenými palivovými nádržami a novým radarom Berlin s predĺženým doletom


Avia S-92
Me-262A-1a výrábané v Československu


Avia CS-92
Výcviková verzia Me-262B-1a vyrábaná v Československu


Me 262 A-1a/U1 - prezbrojený, 2x 30 mm kanón MK-108, 2x 30 mm MK-103 a 2x 20 mm kanón MG-151/20


Me 262 A-1a/U2
Verzia s lepším prístrojovým vybavením určená do každého počasia


Me 262 A-1/U4
Dva letouny vyzbrojené kanónem BK5 ráže 50mm. Zkoušky s tímto kanónem byly prováděny na Me 262 A-1 (WNr.130083) Jinak se plánovala instalace kanónu MK114 ráže 55mm,ale byla nerealizována ve prospěch montáže kanónu Rheinmetall-Mauser MK 214 A ráže 50mm v jednom Me 262 provedena v březnu 1945.


Me 262 A-3
Predpokladaná verzia na podporu pozemných vojsk s prídavným pancierovaním, nikdy nebola postavená


Me 262 A-2a/U1
Verzia so zameriavačom bômb


Me 262 A-2a/U2
Verzia s preskleným nosom pre zameriavač bômb Lofte 7H


Me 262 A-1a/U3
Prieskumná verzia bez výzbroje


Me 262 A-5a
Prieskumná verzia s dvoma 30 mm kanónmi MK-108, dvoma kamerami v nose a dvoma prídavnými vonkajšími 300 litrovými palivovými nádržami


Me 262 C-1a
Pridaný raketový motor Walter v chvoste pre lepšiu stúpavosť, lietadlo malo slúžiť ako záchytný stíhač


Me 262 C-2b
S motormi BMW 003R, ktoré už mali zabudovanú raketovú forsáž v sebe


Me 262 HG
Lietadlo malo upravené skosené krídla a chvost, bolo prispôsobené pre veľké rýchlosti, nikdy nebolo postavené
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-262-t15721#59021 Verze : 0
História Me 262 „Schwalbe“

Na konštrukcii Me 262 začali v Nemecku pracovať v jeseni 1938. Ríšskemu ministerstvu letectva RLM predložili 7. júna 1939 projekt Me P1065. Išlo o samonosný celokovový dolnoplošník s rozpätím 9,40 m a dĺžkou 9,30 m. Ako pohonné jednotky sa predpokladali dva prúdové motory typu BMW P3302 s ťahom 1200 kp. Predpokladaná rýchlosť bola do 900 km/h, čo bolo v tých časoch ťažko pochopiteľné. Pre prototyp označovaný ako V1 uvažovali popri pretlakovej kabíne s katapultovacou sedačkou i s brzdiacim padákom, ako aj s nepriestrelnými nádržami paliva.

Z dôvodov nepripravenosti prúdových motorov BMW zalietavali prototyp Me 262 V-1 vybavený piestovým motorom Jumo 210 G, s výkonom 550 kW (750 k). Motor bol umiestnený v prednej časti trupu. Zostal tam i pri neskoršom zamontovaní 2 turbínových motorov BMW 003A-0 (ťah 4511N (460 kp); neskôr vystupňovaný na 7845 N (800 kp)). Prvý let v tejto kombinácii v marci 1942 sa skončil neúspešne, pretože už vo výške 50 m vysadili obe turbíny a pristátie umožnil len motor Jumo 210G.

Pretože vývoj motorov pôvodne určených pre toto lietadlo sa stále omeškával, uplatnili sa motory Jumo 004. Boli účelnejšie, výkonnejšie a skôr skonštruované – pri 8700 ot./min. mali ťah 8727 N (890 kp).

Me 262 V-3 vybavený dvoma motormi Jumo 004A absolvoval 18. júla 1942 svoj prvý 12 minútový prúdový let zo spevnenej dráhy letiska Leipheim pri Ulme. Problémy však trvali i naďalej. Spôsoboval ich klasický podvozok s ostrohovým kolesom, ktorý bol aj príčinou zničenia V-3, keď sa po ďalších piatich skúšobných letoch pri štarte rozlomil.

Pri piatom prototype Me 262 V-5 vyskúšali podvozok s pevnou prednou podvozkovou nohou, ktorý vyhovoval a tým získal Me 262 svoju charakteristickú podobu. Okrem V-6, ktorý ako prvý Me 262 vybavili zaťahovaním prednej podvozkovej nohy, vzlietol 20. decembra aj V-7. Do prototypu V-8 zamontovali výzbroj štyroch kanónov kalibru 30 mm do prednej časti trupu a motory Jumo 004B.V júli 1943 bol štvrtý prototyp predstavený Hermannovi Göringovi a v novembri 1943 Adolfovi Hitlerovi. Hitler bezpodmienečne požadoval úpravu na bombardovacie lietadlo a sám ho označil ako "Blitzbomber". Do V-9 boli skúšobne zamontované rádiové a navigačné prístroje. Tento deviaty prototyp vzlietol 19. januára 1944 a bol východiskovým vzorom prvej série Me 262A-1. Do úplného súčtu prototypov patrí ešte V-10, ktorý mal na spodnej časti trupu dva závesníky ETC 504 pre dve 250 kg bomby a bol prototypom bombardéra Me 262A-2. Poslednými prototypmi boli V-11 a V-12, ktoré použili najmä pri skúškach na veľké rýchlosti. Je zaujímavé, že čiastočne upravený V-12 dosiahol v júli 1944 rýchlosť 1004 km/h. Po vyrobení predsériových Me 262A-0, ktoré boli dodané Luftwaffe v apríli 1944, začali v polovici roku 1944 sériovo vyrábať a v júli 1944 dodávať prvé sériové Me 262A-1a s motormi Jumo 004B-1 až B-3. Ich kanóny MK 108 však nevyhovovali pre pomerne malú rýchlosť streľby a neveľký dostrel (400 až 450 m). Neskôr sa preto začali používať dokonalejšie zbrane, napríklad kanóny BK 5, alebo MK 214.

Ďalšie verzie upravovali podľa požiadaviek, hlavne čo sa týka výzbroje. Do trupu zamontovali kanón MK 214 kalibru 50 mm, asi 60 kusov Me 262 A-1 vybavili pod každým krídlom dreveným koľajnicovým roštom pre dvanásť 55 mm neriadených rakiet R 4/M, ktoré sa osvedčili ako účinná zbraň proti americkým bombardérom.

Okrem rakiet R 4/M sa pre Me 262 vyvíjali i ďalšie rakety:
- R 100/BS od Rheinmetall-Borsig (lietadlo malo niesť 5 týchto rakiet kalibru 210 mm, z ktorých každá vážila 110 kg a mala dosah 2000 m)
- X 4 Ruhrstahl (dve tieto rakety sa mali zavesiť pod krídla, ich dosah bol 5000 m)
- granáty WGr. 21 nasadili už pri typoch Bf 109, Bf 110, Fw 190 a boli obmenou dymových granátov používaných v pozemných bojoch. Mali dosah 2 200 m, váhu 111 kg. Tieto zbrane však pri Me 262 nepoužili.

V lete 1944 prestal platiť Hitlerov príkaz o výhradnej výrobe bombardovacích Me 262 a tak sa väčšina Me 262 vyrábala v stíhacej úprave. Pre uľahčenie výcviku boli od novembra 1944 dodávané dvojmiestne varianty Me 262B-1a s dvojitým riadením.

Me 262 vyhotovili skoro v troch desiatkach verzií: ako stíhací, bombardovací (niektoré boli vybavené špeciálnymi zameriavačmi), cvičný (s dvojitým riadením), prieskumný i ako nočný stíhač.
Veľkou nevýhodou nočných verzií bola ich malá výdrž vo vzduchu – iba 78 minút. Dodatočnou montážou nádrží v trupe sa zvýšilo množstvo paliva v trupe na 3 070 l a čas letu sa predĺžil na 130 až 140 minút. Ďalej bolo možné montovať pod trup dve 300 l odhadzovacie nádrže.

Na konci roku 1944 sa rozhodli pokusne prestavať 3 Me 262 na prepadové záchytné stíhače. Prvú verziu Me 262 C-1a dodatočne vybavili prídavným raketovým motorom na tekuté pohonné látky typu HWK 509A v zadnej časti trupu. Vo februári 1945 dosiahol výšku 11 700 m za 4,5 min. Avšak i tak jeho rýchlosť stúpania 43 m/s zostala pod vypočítanou hodnotou.

Druhá verzia Me 262 C-2b s motormi BMW 003R a raketovým motorom BMW 718 dosiahla pri stúpaní 70 m/s výšku 12 000 m za 3,9 min.

Posledný projekt prepadového záchytného stíhača, označovaný ako Me 262 C-3a, mal pod prednou časťou trupu raketový motor HWK 509A, ktorý bol spojený s pred ním ležiacou nádržou s pohonnými látkami. Všetky tri varianty zostali len v štádiu prototypov.
Na základe dvojmiestneho variantu Me 262B-1a vznikol dvojmiestny nočný stíhací Me 262B-1a/U1 vybavený rádiolokátorom „Lichtenstein“ NS-2 (FuG 220) s typickými stromčekovými anténami, znižujúcimi rýchlosť lietadla až o 59 km/h. Chystala sa preto inštalácia nového rádiolokátora FuG 240 „Berlin“ s malou parabolickou anténou pod aerodynamickým krytom, ku ktorej však už nedošlo.
Celkovo bolo postavených 1 433 kusov Me 262z toho 865 v roku 1945. Niektoré trofejné exempláre skončili aj v ZSSR, Veľkej Británii, vo Francúzku a v USA.

Pokračovanie povojnového vývoja Me-262 v Československu ako S-92 (CS-92)

Druhy výzbroje:

Me 262A-1a (Avia S-92):
- 4x 30 mm kanón Rheinmetall MK 108 (2x MK 108 u S-92)

Me 262A-1a/U1:

- 2x 30 mm kanón Rheinmetall MK 103
- 2x 30 mm kanón Rheinmetall MK 108
- 2x 20 mm kanón Mauser MG 151/20

Me 262A-1a/U4:
- 1x 50 mm kanón Rheinmetall BK 5 alebo MK 214

Me 262A-2a:
- jednomiestny rýchly bombardér
- 2x 30 mm kanón Rheinmetall MK 108
- 2x 250 kg bomby

Me 262A-2a/U2:
- dvojmiestny rýchly bombardér s bombardovacím zameriavačom vpredu
- pod trupom jedna 500 kg bomba, alebo dve 250 kg bomby pod krídlom

Me 262A-5a:
- prieskumná verzia vybavená kamerou a prídavnými nádržami 2x 300 l
- 2x 30 mm kanón Rheinmetall MK 108

Me 262B-1a (Avia CS-92):
- dvojmiestna cvičná verzia

Technické údaje Messerschmitt Me 262A-1a „Schwalbe“:
Rok vzniku 1944
Počet členov osádky 1
Rozpätie 12,51 m
Dĺžka 10,60 m
Výška 3,84 m
Nosná plocha 21,70 m²
Hmotnosť prázdneho lietadla 3795 kg
Hmotnosť vzletová 6925 kg
Počet motorov 2
Typ motora Jumo 004B-1
Ťah motora 8727 N/(890 kp)
Max. rýchlosť 862 km/h
Dolet 1040 km
Max. dostup 11 450 m
Stúpavosť pri zemi 20,2 m/s


Pramene:
1) Václav Němeček Vojenská letadla III., Naše vojsko, 3. vydanie, Praha 1992
2) Jiří Valenta S vrtulí na srdci, Zlínek, Zlín 1999
3) Internet
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-262-t15721#156676 Verze : 4
Pohled "pod kůži" letounu Me 262, který na konci druhé světové války sloužil u stíhací eskadry JG 7.
Messerschmitt Me 262 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-262-t15721#397838 Verze : 0
Pár fotek prototypu.
Messerschmitt Me 262 -


Messerschmitt Me 262 -


Messerschmitt Me 262 -


Messerschmitt Me 262 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-262-t15721#152099 Verze : 0
www.ebay.de
Messerschmitt Me 262 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-262-t15721#420903 Verze : 0
Me 262 C-2b (Me 262 V-12) Heimatschützer II překonstruovaný ze stroje výrobního čísla 170074. Poháněly jej dva motory BMW 003 R, které vznikly spojením proudových motorů BMW 003 A s raketovými motory BMW 718 dávajícím po dobu tří minut tah 9,87 kN. Zálet stroje provedl pilot Bauer 26.03.1945 v Lechfeldu, kdy během 01:30 minuty vystoupal do hladiny 8200 m. Druhý a zároveň poslední let provedl 29.03.1945.


Zdroj:
www.ebay.com
www.lexikon-der-wehrmacht.de

Messerschmitt Me 262 -


Příloha je viditelná až po registraci/přihlášení

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-262-t15721#581015 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více