Bell P-39 Airacobra
Přehled verzí
XP-39
Prototyp s preplňovaným motorom Allison V1710-17 s výkonom 1 150 k.
XP-39A
Prototyp, u kterého byl použit motor bez turbokompresoru.
XP-39B
Prototyp bez turbokompresoru nalétal 28 hodin.
YP-39
Predsériové verzie objednané letectvom, pre problém s preplňovaným motorom bol vybraný nový motor Allison V1710-37 s výkonom 1 090 k. Lietadlo bolo vyzbrojené jedným 37 mm kanónom Oldsmobile T-9, dvomi guľometmi ráže 12,7 mm a dvomi guľometmi ráže 7,62 mm v nose. Opancierované bolo sedadlo pilota.
P-39C
Rovnaké ako presériové verzie YP-39.
P-39D
Vylepšená výzbroj, pridané dva guľomety ráže 7,62 mm.
XP-39E
Původně se počítalo s řadovým motorem Continental, později testy "useklých" konců křídel, přímý předchůdce P-63.
P-400
Britské P-39, 30mm kanón nahradený kanónom British Hispano M1 ráže 20 mm a guľomety nahradené typom Browning 7,7 mm. Po krátkej službe v RAF boli poslané do ZSSR. [článek]
P-39F
Urobené malé zmeny, najväčšia zmena bola vo výfukovom potrubí, na každej strane bolo 12 výfukových otvorov.
P-39J
Verze J vznikla zamontováním nového motoru Allison V-1710-59 (E-12) o 1100 k do posledních 25 kusů verze F.
P-39K, P-39L, P-39M, P-39N
Veľmi podobné verzie, rozdiel v použitých motoroch, vrtuľách a malých detailoch.
P-39Q
Nový motor Allison V1710-85 s výkonom 1 450 k, dva 12,7 mm guľomety boli premiestnené do kontajnerov pod krídlom namiesto 7,62 mm guľometov umiestnených v krídlach. Väčšina z týchto lietadiel bola poslaná do SSSR.
XFL-1 Airabonita
Prototyp námořní verze.
XTDL-1 / XF2L-1K
Dva P-39Q převzaté námořnictvem a používané jako létající cíle.
P-63 Kingcobra
Priamy nasledovník P-39.
Přehled verzí
XP-39
Prototyp s preplňovaným motorom Allison V1710-17 s výkonom 1 150 k.
XP-39A
Prototyp, u kterého byl použit motor bez turbokompresoru.
XP-39B
Prototyp bez turbokompresoru nalétal 28 hodin.
YP-39
Predsériové verzie objednané letectvom, pre problém s preplňovaným motorom bol vybraný nový motor Allison V1710-37 s výkonom 1 090 k. Lietadlo bolo vyzbrojené jedným 37 mm kanónom Oldsmobile T-9, dvomi guľometmi ráže 12,7 mm a dvomi guľometmi ráže 7,62 mm v nose. Opancierované bolo sedadlo pilota.
P-39C
Rovnaké ako presériové verzie YP-39.
P-39D
Vylepšená výzbroj, pridané dva guľomety ráže 7,62 mm.
XP-39E
Původně se počítalo s řadovým motorem Continental, později testy "useklých" konců křídel, přímý předchůdce P-63.
P-400
Britské P-39, 30mm kanón nahradený kanónom British Hispano M1 ráže 20 mm a guľomety nahradené typom Browning 7,7 mm. Po krátkej službe v RAF boli poslané do ZSSR. [článek]
P-39F
Urobené malé zmeny, najväčšia zmena bola vo výfukovom potrubí, na každej strane bolo 12 výfukových otvorov.
P-39J
Verze J vznikla zamontováním nového motoru Allison V-1710-59 (E-12) o 1100 k do posledních 25 kusů verze F.
P-39K, P-39L, P-39M, P-39N
Veľmi podobné verzie, rozdiel v použitých motoroch, vrtuľách a malých detailoch.
P-39Q
Nový motor Allison V1710-85 s výkonom 1 450 k, dva 12,7 mm guľomety boli premiestnené do kontajnerov pod krídlom namiesto 7,62 mm guľometov umiestnených v krídlach. Väčšina z týchto lietadiel bola poslaná do SSSR.
XFL-1 Airabonita
Prototyp námořní verze.
XTDL-1 / XF2L-1K
Dva P-39Q převzaté námořnictvem a používané jako létající cíle.
P-63 Kingcobra
Priamy nasledovník P-39.
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#58745Verze : 0
Počty vyrobených Bell P-39 Airacobra (sériové stroje)
Verze | Počet vyrobených kusů |
---|---|
P-39C | 20 |
P-39D | 923 |
P-39F | 229 |
P-39K | 210 |
P-39L | 250 |
P-39M | 240 |
P-39N | 2095 |
P-39Q | 5 065 |
P-400 | Objednáno 675 ks, RAF však převzala pouze 248 ks těchto letounů. Zbytek strojů zařadilo do své výzbroje americké letectvo. |
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#250386Verze : 1
Reklama
Dodávky letounů Bell P-39 Airacobra do SSSR (bez rozlišení verze)
V dodávkách byl nejpočetněji zastoupen model P-39Q. Letouny se do SSSR dostávaly dvěma cestami. První zpusob představoval transport lodními konvoji a druhý byl letecký a to tzv. jižní trasou přes Írán a trasou Aljaška - Sibiř.
Celkem bylo do SSSR dodáno 4 758 ks P-39 Airacobra.
Pozn. Informace o celkovém počtu letounů Cobra dodaných do SSSR se v různých pramenech liší. Nejčastěji uváděné číslo (nejvíce důvěryhodných pramenů) jsem uvedl i ve svém příspěvku. Rozdílné jsou počty letounů v dodávkách roku 1943.
Zdroje :
Rok | Počet kusů |
---|---|
1941 | 1 |
1942 | 192 |
1943 | 2 433 |
1944 | 2 127 |
1945 | 5 |
V dodávkách byl nejpočetněji zastoupen model P-39Q. Letouny se do SSSR dostávaly dvěma cestami. První zpusob představoval transport lodními konvoji a druhý byl letecký a to tzv. jižní trasou přes Írán a trasou Aljaška - Sibiř.
Celkem bylo do SSSR dodáno 4 758 ks P-39 Airacobra.
Pozn. Informace o celkovém počtu letounů Cobra dodaných do SSSR se v různých pramenech liší. Nejčastěji uváděné číslo (nejvíce důvěryhodných pramenů) jsem uvedl i ve svém příspěvku. Rozdílné jsou počty letounů v dodávkách roku 1943.
Zdroje :
- Ivo Pejčoch, Bojové legendy P - 39, první vydání, J.Vašut s.r.o, 2008, ISBN 978-80-7236-573-9.
- M.Šedivý / V.Dymič, Triumf a tragédie, první vydání, Svět křídel, 2001, ISBN 80-85280-70-1
- firemní dokumenty
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#250393Verze : 2
Bell P-39 Airacobra - důležitá data
Zdroje :
Datum | Událost |
---|---|
7. října 1937 | podepsání objednávky prototypu |
6. dubna 1939 | první vzlet prototypu Airacobry |
12. října 1939 | objednávka série P-39C / P-39D |
13. září 1940 | objednávka série P-39F |
duben 1941 | zalétána první P-400 (Airacobra Mk.I) |
duben 1941 | první P-39D přicházejí k jednotkám |
25. srpna 1941 | objednávka modelů P-39K, P-39L, P-39M a P-39N |
19. dubna 1942 | první let Airacobry v SSSR |
30. dubna 1942 | první bojová operace nad Novou Guineou |
květen 1942 | zařazení Airacobry do výzbroje sovětského letectva |
červenec 1942 | první P-39K / P-39L přicházejí k jednotkám |
22. srpen 1942 | první Airacobra na Guadalcanalu |
listopad 1942 | první P-39M / P-39N přicházejí k jednotkám |
květen 1943 | první P-39Q přicházejí k jednotkám |
Zdroje :
- Ivo Pejčoch, Bojové legendy P - 39, první vydání, J.Vašut s.r.o, 2008, ISBN 978-80-7236-573-9.
- M.Šedivý / V.Dymič, Triumf a tragédie, první vydání, Svět křídel, 2001, ISBN 80-85280-70-1
- firemní dokumenty
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#250397Verze : 1
Upravený prototyp XP-39B, rok 1939.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Bell |
Typ letounu | Bell P-39 Airacobra |
Kamufláž | - |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 38-326 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1939 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#530718Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
Zdroj :
en.wikipedia.org
Velice působivé ... palebná síla Airacobry
en.wikipedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Velice působivé ... palebná síla Airacobry
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#262825Verze : 0
Zdroj:
upload.wikimedia.org
Proto byla tak vyjímečná ... měla motor za pilotní kabinou.
upload.wikimedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Proto byla tak vyjímečná ... měla motor za pilotní kabinou.
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39-Airacobra-t15615#262827Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.