Název: Name: | Morane-Saulnier N | |
Originální název: Original Name: | Morane-Saulnier N | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1914-DD.MM.191R Aéroplanes Morane-Saulnier, Villacoublay / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1914-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 49? | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 387 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 444 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,146 m | |
Délka: Length: | 5,830 m | |
Výška: Height: | 2,250 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 11,000 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Le Rhône 9C o výkonu 59 kW/80 k dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 1441) km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 10 min do 2000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4000 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kulomet Hotchkiss ráže 8 mm nebo Vickers ráže 7,7 mm | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) 152 km/h s upraveným profilem křídla Vytrvalost 1,5 h | |
Zdroje: Sources: | Bruce, J. M. Morane-Saulnier Types N, I, V, Windsock Datafile 58. Albatros Publictions, Berkhamsted 1996. ISBN 0-948414-76-6. Hornát, Jiří. Morane Saulnier Type N, L+K 1990/18. |
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-N-t15120#503452Verze : 0
Aubi
MOD
Morane-Saulnier type N
Původně sportovní letoun předvedený poprvé v červnu 1914 na sletu v Aspern u Vídně. V rychlostní soutěži i závodě v nejrychlejším stoupání na něm zvítězil slavný Roland Garros.
Jedná se o středoplošník s mnohaúhelníkovým průřezem trupu a plovoucí vodorovnou ocasní plochou bez stabilizátoru. Křídla dřevěná, potažená plátnem bez křidélek, naklánění kolem podélné osy se dělo nakrucováním křídel. Motor byl původně rotační devítiválec Gnome o výkonu 80 ks, později taktéž devítiválcový Le Rhone 9C o stejném výkonu a nakonec Le Rhone 9J s výkonem zvýšeným na 110 ks. Výzbroj francouzských letadel tvořil kulomet Hotchkiss Modele 1909 ráže 8 mm. Britové použili Lewis Mk.I ráže 7, 7 mm. Pro Brity bylo také vyrobeno několik letounů se změněným profilem křídla, což vedlo ke zvýšení rychlosti o 8-13 km/h za cenu zhoršené stoupavosti. Piloti je údajně měli raději.
Tento letoun bývá označován za první stíhačku světa, je to však omyl.
Často se uvádí, že Garros v březnu 1915 začal létat na frontu s letounem Morane-Saulnier N vyzbrojeným kulometem Hotchkiss a vybaveným deflektory. Je ovšem potvrzeno, že Garros nad frontu vzlétal v jiném stroji téže firmy - hornoplošníku Morane-Saulnier L. Podle jedné z verzí firma Morane-Saulnier původně vůbec neuvažovala nabídnout francouzskému ministerstvu války k bojovému nasazení M.S. type N. Jiná verze uvádí, že Garros testoval v zápolí typ N vybevený kulometem a deflektory, poškodil jej však při přeletu na frontu a Garros proto přenesl kulomet i deflektory na typ L.
Garrosovo jméno je s typem N zřejmě spojováno právě kvůli jeho sportovním úspěchům na tomto typu.
Typ N (a to zřejmě jen prototyp) se objevil na frontě až po Garrosově sestřelení a zajetí, k němuž došlo v polovině dubna 1915. Létal s ním Garosův přítel a spolubojovník z MS.23 E. Gilbert. Stroj také na Garrosovu památku nesl nápis "Le Vengeur" (Mstitel). Teprve potom dostala firma Morane-Saulnier vládní zakázku na typ N.
Pro francouzské letectvo tak byl vyroben neznámý menší počet letounů označených oficiálně jako MoS.6C1. Celkově bylo vyrobeno zřejmě jen 49 kusů. Část sloužila od léta 1915 do jara 1916 ve francouzských jednotkách, kde na nich létala i některá slavná esa, jako třeba J. Navarre.
27 kusů sloužilo v britském RFC, kde tyto stroje, Angličany označované jako Morane "Bullet" (Střela), bojovaly ještě v červenci 1916 na Sommě.
Několik strojů zřejmě létalo i v Rusku.
Jeden z letounů typu N v dubnu 1916 absolvoval cvičný souboj s ukořistěným Fokkerem (zřejmě E.III) a prokázal převahu ve všech ohledech. Přesto piloti tento typ neměli rádi, protože měl špatnou stabilitu a byl tudíž velmi náročný na pilotáž.
Původně sportovní letoun předvedený poprvé v červnu 1914 na sletu v Aspern u Vídně. V rychlostní soutěži i závodě v nejrychlejším stoupání na něm zvítězil slavný Roland Garros.
Jedná se o středoplošník s mnohaúhelníkovým průřezem trupu a plovoucí vodorovnou ocasní plochou bez stabilizátoru. Křídla dřevěná, potažená plátnem bez křidélek, naklánění kolem podélné osy se dělo nakrucováním křídel. Motor byl původně rotační devítiválec Gnome o výkonu 80 ks, později taktéž devítiválcový Le Rhone 9C o stejném výkonu a nakonec Le Rhone 9J s výkonem zvýšeným na 110 ks. Výzbroj francouzských letadel tvořil kulomet Hotchkiss Modele 1909 ráže 8 mm. Britové použili Lewis Mk.I ráže 7, 7 mm. Pro Brity bylo také vyrobeno několik letounů se změněným profilem křídla, což vedlo ke zvýšení rychlosti o 8-13 km/h za cenu zhoršené stoupavosti. Piloti je údajně měli raději.
Tento letoun bývá označován za první stíhačku světa, je to však omyl.
Často se uvádí, že Garros v březnu 1915 začal létat na frontu s letounem Morane-Saulnier N vyzbrojeným kulometem Hotchkiss a vybaveným deflektory. Je ovšem potvrzeno, že Garros nad frontu vzlétal v jiném stroji téže firmy - hornoplošníku Morane-Saulnier L. Podle jedné z verzí firma Morane-Saulnier původně vůbec neuvažovala nabídnout francouzskému ministerstvu války k bojovému nasazení M.S. type N. Jiná verze uvádí, že Garros testoval v zápolí typ N vybevený kulometem a deflektory, poškodil jej však při přeletu na frontu a Garros proto přenesl kulomet i deflektory na typ L.
Garrosovo jméno je s typem N zřejmě spojováno právě kvůli jeho sportovním úspěchům na tomto typu.
Typ N (a to zřejmě jen prototyp) se objevil na frontě až po Garrosově sestřelení a zajetí, k němuž došlo v polovině dubna 1915. Létal s ním Garosův přítel a spolubojovník z MS.23 E. Gilbert. Stroj také na Garrosovu památku nesl nápis "Le Vengeur" (Mstitel). Teprve potom dostala firma Morane-Saulnier vládní zakázku na typ N.
Pro francouzské letectvo tak byl vyroben neznámý menší počet letounů označených oficiálně jako MoS.6C1. Celkově bylo vyrobeno zřejmě jen 49 kusů. Část sloužila od léta 1915 do jara 1916 ve francouzských jednotkách, kde na nich létala i některá slavná esa, jako třeba J. Navarre.
27 kusů sloužilo v britském RFC, kde tyto stroje, Angličany označované jako Morane "Bullet" (Střela), bojovaly ještě v červenci 1916 na Sommě.
Několik strojů zřejmě létalo i v Rusku.
Jeden z letounů typu N v dubnu 1916 absolvoval cvičný souboj s ukořistěným Fokkerem (zřejmě E.III) a prokázal převahu ve všech ohledech. Přesto piloti tento typ neměli rádi, protože měl špatnou stabilitu a byl tudíž velmi náročný na pilotáž.
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-N-t15120#83167Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
.
Morane-Saulnier N, escadrille N 12, říjen 1915, letiště Rosnay, pilot sergent Jean Dominique Navarre, nejúspěšnější francouzský stíhač počátečního období války. Patrně na tomto stroji získal své třetí vítězství dne 26. 10. 1915, když za francouzskými liniemi přinutil k přistání dvoumístný LVG C.II číslo 529/15 od FFA 33 poblíž Jaulgonne. Pilot Uffz. Gerold Otto padl, zatímco pozorovatel Lt. Paul Bucholz byl raněn a zajat. Plátěný potah zůstal v barvě lakovaného plátna, kryty přídě, motoru, kol a vrtulový kužel natřeny tmavou barvou. Z továrny vycházely stroje značky Morane-Saulnier s nátěrem lesklou černou barvou, avšak vzhledem k tomu, že Navarre o půl roku později létal s červeně natřeným Nieuportem 11, je skutečně možné, že tento jeho Morane byl přetřen na červeno. Lomené šití na boku trupu je s největší pravděpodobností nakresleno chybně, protože takto řešené šití měly Morany vyrobené pro britský RFC. Na francouzských strojích byly švy kryty dvěma černými porty (plátěnými pásy), které šly po hraně podélníků trupu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Detail znaku firmy Morane-Saulnier, jenž se nacházel na boku motorového krytu. Šlo o plastický kovový reliéf.
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Morane-Saulnier |
Typ letounu | Morane-Saulnier N |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Navarre, Jean |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací letka N 12 [1915-1917] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 26.10.1915 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Morane-Saulnier N, escadrille N 12, říjen 1915, letiště Rosnay, pilot sergent Jean Dominique Navarre, nejúspěšnější francouzský stíhač počátečního období války. Patrně na tomto stroji získal své třetí vítězství dne 26. 10. 1915, když za francouzskými liniemi přinutil k přistání dvoumístný LVG C.II číslo 529/15 od FFA 33 poblíž Jaulgonne. Pilot Uffz. Gerold Otto padl, zatímco pozorovatel Lt. Paul Bucholz byl raněn a zajat. Plátěný potah zůstal v barvě lakovaného plátna, kryty přídě, motoru, kol a vrtulový kužel natřeny tmavou barvou. Z továrny vycházely stroje značky Morane-Saulnier s nátěrem lesklou černou barvou, avšak vzhledem k tomu, že Navarre o půl roku později létal s červeně natřeným Nieuportem 11, je skutečně možné, že tento jeho Morane byl přetřen na červeno. Lomené šití na boku trupu je s největší pravděpodobností nakresleno chybně, protože takto řešené šití měly Morany vyrobené pro britský RFC. Na francouzských strojích byly švy kryty dvěma černými porty (plátěnými pásy), které šly po hraně podélníků trupu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | Morane-Saulnier |
Typ letounu | Morane-Saulnier N |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Navarre, Jean |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací letka N 12 [1915-1917] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 26.10.1915 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Morane-Saulnier N |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail znaku firmy Morane-Saulnier, jenž se nacházel na boku motorového krytu. Šlo o plastický kovový reliéf.
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-N-t15120#569256Verze : 0
Rad
MOD
Letoun patrně původně patřil Rolandu Garrosovi. Po jeho zajetí jej používal jeho přítel Eugène Gilbert, jenž na něm dosáhl dvou sestřelů.
Prototyp Morane-Saulnier N, sériové číslo MS 388, pilot Sgt. Eugène Gilbert, escadrille MS 49, letiště Fontaine. Letoun je nápadně podobný Moranu, na němž v červnu 1914 vyhrál rychlostní závod v rakouském Aspernu Roland Garros. Pravděpodobně jde o tentýž stroj. Po Garrosově zajetí Gilbert na tento stroj nainstaloval deflektory a kulomet Hotchkiss a opatřil jej nápisem Le Vengeur (Mstitel - míněno Garrosův). Ke svým dosavadním třem sestřelům přidal Gilbert ve dnech 7. a 17. 6. 1915 další dva sestřely na tomto stroji a stal se esem. V posledním souboji jej však nicméně střelec německé dvousedadlovky poškodil natolik, že stroj musel být vyřazen. Na obrázku je zvolena červená příď, avšak továrním schématem firmy Morane-Saulnier v té době byla černá barva. Šití boku trupu na obrázku je chybně - toto lomené šití se později používalo pro stroje vyrobené pro Brity, podle fotografií měl tento stroj šití klasicky kryté dvěma černými porty u podélníků trupu. Letoun později dostal na směrovku číslo MS 388.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | První světová válka [1914-1918] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Morane-Saulnier N |
Kamufláž | Prototypová |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Gilbert, Eugène |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | MS 388 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | Le Vengeur |
Jednotka | Stíhací letka MS 49 [1915-1915] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 17.06.1915 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Prototyp Morane-Saulnier N, sériové číslo MS 388, pilot Sgt. Eugène Gilbert, escadrille MS 49, letiště Fontaine. Letoun je nápadně podobný Moranu, na němž v červnu 1914 vyhrál rychlostní závod v rakouském Aspernu Roland Garros. Pravděpodobně jde o tentýž stroj. Po Garrosově zajetí Gilbert na tento stroj nainstaloval deflektory a kulomet Hotchkiss a opatřil jej nápisem Le Vengeur (Mstitel - míněno Garrosův). Ke svým dosavadním třem sestřelům přidal Gilbert ve dnech 7. a 17. 6. 1915 další dva sestřely na tomto stroji a stal se esem. V posledním souboji jej však nicméně střelec německé dvousedadlovky poškodil natolik, že stroj musel být vyřazen. Na obrázku je zvolena červená příď, avšak továrním schématem firmy Morane-Saulnier v té době byla černá barva. Šití boku trupu na obrázku je chybně - toto lomené šití se později používalo pro stroje vyrobené pro Brity, podle fotografií měl tento stroj šití klasicky kryté dvěma černými porty u podélníků trupu. Letoun později dostal na směrovku číslo MS 388.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-N-t15120#611945Verze : 0
Rad
MOD
Několik fotografií, na první je Morane - Saulnier type N v plné kráse
Na druhé je předváděna obsluha kulometu Hotchkiss M 1909
Na druhé je předváděna obsluha kulometu Hotchkiss M 1909
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-N-t15120#83168Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
http://www.airwar.ru/enc/fww1/msn.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Morane-Saulnier N |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Morane-Saulnier N |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Morane-Saulnier N |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-N-t15120#503453Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.