Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-1 (odlehčený)

Yakovlev Yak-1 (lightened)

Яковлев Як-1 (облегченный)

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-1 (odlehčený)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-1 (облегченный)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.05.1942-DD.10.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1942-DD.10.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
30
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2229 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2743 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m
Délka:
Length:
8,475 m
Výška:
Height:
2,900 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
160,117 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
408 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
592 km/h v 3800 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
18,8 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,7 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m
Dolet:
Range:
1100 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Tyto Jaky byly zařazeny v PVO (12. GIAP).
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
https://wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
https://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#11
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-105pf.html
https://www.wio.ru/tacftr/yak1lurk2.htm
www.spacephys.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-odlehceny-t145794#468867Verze : 0
MOD
Jak-1 pro PVO


Stíhací letoun Jak-1 postupem doby nabíral na hmotnosti, jednak to bylo způsobeno probíhajícími úpravami, např. větší chladiče apod., dále z Jaků se stal frontový letoun a jako takový nesl pod křídly závěsníky pro šest neřízených raket RS-82, nebo pro dvě stokilové pumy FAB-100. Hmotnost u řadových Jaků-1 vzrostla až ke třem tunám, takový letoun ztratil původní manévrovatelnost a hbitost a většinou již nemohl plnit úkoly záchytné stíhačky PVO, proto desítka Jaků prošla poměrně drastickým odlehčením. Během této odlehčovací kůry byly odstraněny oba kulomety ŠKAS, zjednodušen byl zaměřovač, zmenšena byla zásoba stlačeného vzduchu, dále byl odstraněn vzduchový filtr, mřížka před chladičem, dřevěná ocasní část byla nahrazena lehčí kovovou, pocházející z letounu Jak-7, palivová nádrž byla zbavena houbovité ochrany (ta měla zajistit samosvornost), odstraněny byly také závěsníky neřízených raket nebo pum atd. Celkem se podařilo zredukovat hmotnost o 162 kg. S takovým odlehčením se Jakům vrátila lehkost, obratnost a stoupavost.


V květnu 1942 prošel jeden z těchto strojů továrními zkouškami, následovaly testy u PVO a po státních zkouškách (12. - 17. října 1942) bylo vyrobeno dalších dvacet odlehčených strojů.


Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
www.spacephys.ru
archiv autora

Jakovlev Jak-1 (odlehčený) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-odlehceny-t145794#468872Verze : 0
MOD