Jakovlev Jak-1 (odlehčený)

Yakovlev Yak-1 (lightened)
Яковлев Як-1 (облегченный)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-1 (odlehčený) Yakovlev Yak-1 (lightened)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-1 (облегченный)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1942-DD.10.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1942-DD.10.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
30
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2229 kg 4914 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2743 kg 6047 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 10in
Délka:
Length:
8,475 m 27ft 9,75in
Výška:
Height:
2,900 m 9ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
160,117 kg/m2 32.79 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
408 l 90 UK gallons (108 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
592 km/h v 3800 m mph in ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
18,8 m/s 3700.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,7 min do 5000 m 4,7 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m 36089 ft
Dolet:
Range:
1100 km 683.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů. One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Tyto Jaky byly zařazeny v PVO (12. GIAP). These Yaks were relegated to air defense units.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
http://wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#11
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-105pf.html
http://www.wio.ru/tacftr/yak1lurk2.htm
www.spacephys.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-odlehceny-t145794#468867 Verze : 0
Jak-1 pro PVO


Stíhací letoun Jak-1 postupem doby nabíral na hmotnosti, jednak to bylo způsobeno probíhajícími úpravami, např. větší chladiče apod., dále z Jaků se stal frontový letoun a jako takový nesl pod křídly závěsníky pro šest neřízených raket RS-82, nebo pro dvě stokilové pumy FAB-100. Hmotnost u řadových Jaků-1 vzrostla až ke třem tunám, takový letoun ztratil původní manévrovatelnost a hbitost a většinou již nemohl plnit úkoly záchytné stíhačky PVO, proto desítka Jaků prošla poměrně drastickým odlehčením. Během této odlehčovací kůry byly odstraněny oba kulomety ŠKAS, zjednodušen byl zaměřovač, zmenšena byla zásoba stlačeného vzduchu, dále byl odstraněn vzduchový filtr, mřížka před chladičem, dřevěná ocasní část byla nahrazena lehčí kovovou, pocházející z letounu Jak-7, palivová nádrž byla zbavena houbovité ochrany (ta měla zajistit samosvornost), odstraněny byly také závěsníky neřízených raket nebo pum atd. Celkem se podařilo zredukovat hmotnost o 162 kg. S takovým odlehčením se Jakům vrátila lehkost, obratnost a stoupavost.


V květnu 1942 prošel jeden z těchto strojů továrními zkouškami, následovaly testy u PVO a po státních zkouškách (12. - 17. října 1942) bylo vyrobeno dalších dvacet odlehčených strojů.


Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
www.spacephys.ru
archiv autora

Jakovlev Jak-1 (odlehčený) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-odlehceny-t145794#468872 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více