Název: Name: | Jakovlev Jak-1 (odlehčený) | Yakovlev Yak-1 (lightened) |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-1 (облегченный) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.05.1942-DD.10.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1942-DD.10.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 30 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.05.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2229 kg | 4914 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2743 kg | 6047 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 10in |
Délka: Length: | 8,475 m | 27ft 9,75in |
Výška: Height: | 2,900 m | 9ft 6in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 160,117 kg/m2 | 32.79 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 408 l | 90 UK gallons (108 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 592 km/h v 3800 m | mph in ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 18,8 m/s | 3700.8 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,7 min do 5000 m | 4,7 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11000 m | 36089 ft |
Dolet: Range: | 1100 km | 683.5 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Tyto Jaky byly zařazeny v PVO (12. GIAP). | These Yaks were relegated to air defense units. |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2. http://wio.ru/tacftr/yak-rus.htm http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#11 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-105pf.html http://www.wio.ru/tacftr/yak1lurk2.htm www.spacephys.ru archiv autora |