Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-1b (1943)

Yakovlev Yak-1b (1943)

Яковлев Як-1б (1943)

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-1b (1943)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-1б (1943)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.09.1942-DD.07.1944 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1942-DD.09.1942 built prototype
DD.09.1942-DD.07.1944 serial production
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4188 (with engine VK-105PF)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2394 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2883 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3098 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m
Délka:
Length:
8,475 m
Výška:
Height:
2,900 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
168,105 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-105SV s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
408 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
592 km/h v 4100 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,43 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,4 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10050 m
Dolet:
Range:
685 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 140 granátů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 240 náboji.
Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100
Uživatelské státy:
User States:

(Normandie-Niemen)

Poznámka:
Note:
Údaje se vztahují k variantě vyráběné jako etalon 1943 (127. až 192. výrobní série).


Stíhačky Jak-1 této verze byly vybaveny kapkovitou kabinou, která pilotům umožnila dokonalý výhled směrem vzad. Tato úprava byla poprvé použita v polních dílnách, kde byl překližkový "hrb" za kabinou odstraněn a trup snížen. Tato úprava byla použita od 99. výrobní série Jaku-7B. První výrobní série byly poháněny ještě motorem VK-105PA, později byl použit výkonnější VK-105PF, montáž tohoto motoru sebou přinesla také vyšší výkony. Od 127. výrobní série byla zvýšena zásoba střeliva.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
https://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#11
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html
https://hobbyport.ru/avia/yak_1.htm
https://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
archiv autora

Jakovlev Jak-1b (1943) -


Jakovlev Jak-1b (1943) -


Jakovlev Jak-1b (1943) -


Jakovlev Jak-1b (1943) -


Jakovlev Jak-1b (1943) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1943-t145381#467846Verze : 1
MOD