Jakovlev Jak-1b (1943)

Yakovlev Yak-1b (1943)
Яковлев Як-1б (1943)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-1b (1943) Yakovlev Yak-1b (1943)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-1б (1943)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1942-DD.07.1944 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1942-DD.09.1942 built prototype
DD.09.1942-DD.07.1944 serial production
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4188 (with engine VK-105PF)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2394 kg 5278 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2883 kg 6356 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3098 kg 6830 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 9,69in
Délka:
Length:
8,475 m 27ft 9,875in
Výška:
Height:
2,900 m 9ft 6,17in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
168,105 kg/m2 34.43 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-105SV s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft,
driving a three-blade variable-pitch VISh-105SV propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
408 l 90 UK gallons (108 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
592 km/h v 4100 m 367.9 mph in 13451 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,43 m/s 3037.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,4 min do 5000 m 5,4 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10050 m 32972 ft
Dolet:
Range:
685 km 425 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 140 granátů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 240 náboji.
Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 140 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun in the left cowling, 240 rounds.
Bomb load: Two 220 lb bombs Type FAB-100
Uživatelské státy:
User States:

(Normandie-Niemen)


(Normandie-Niemen)

Poznámka:
Note:
Údaje se vztahují k variantě vyráběné jako etalon 1943 (127. až 192. výrobní série).


Stíhačky Jak-1 této verze byly vybaveny kapkovitou kabinou, která pilotům umožnila dokonalý výhled směrem vzad. Tato úprava byla poprvé použita v polních dílnách, kde byl překližkový "hrb" za kabinou odstraněn a trup snížen. Tato úprava byla použita od 99. výrobní série Jaku-7B. První výrobní série byly poháněny ještě motorem VK-105PA, později byl použit výkonnější VK-105PF, montáž tohoto motoru sebou přinesla také vyšší výkony. Od 127. výrobní série byla zvýšena zásoba střeliva.
Specifications refer to the variant produced as etalon of 1943 (127th to 192nd manufacturing series).


The latter Yak-1 production models had a different fairing of the rear cockpit. This however did little to improve rearward vision. The solution was found by a front-line unit that removed the plywood rear decking, and cut down the rear fuselage slightly. There they installed a molded rear canopy made of Plexiglas. This change was soon incorporated into the production lines, resulting in the Yak-1B designation.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#11
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1b.html
http://hobbyport.ru/avia/yak_1.htm
http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
archiv autora

Jakovlev Jak-1b (1943) -


Jakovlev Jak-1b (1943) -


Jakovlev Jak-1b (1943) -


Jakovlev Jak-1b (1943) -


Jakovlev Jak-1b (1943) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1b-1943-t145381#467846 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více