Main Menu
User Menu

Jakovlev UTI-26

Yakovlev UTI-26

Яковлев УТИ-26

     
Název:
Name:
Jakovlev UTI-26
Originální název:
Original Name:
Яковлев УТИ-26
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
25.01.1940-17.06.1940 UTI-26-1
25.01.1940-17.09.1940 UTI-26-2
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
01.07.1940 UTI-26-1
16.09.1940 UTI-26-2
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2181 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2750 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m
Délka:
Length:
8,480 m
Výška:
Height:
2,750 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
160,350 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 772,25 kW (1 050 k).
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
415 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
586 km/h v 4500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,67 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,5 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9400 m
Dolet:
Range:
700 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, po 500 nábojích.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
UTI-26 vznikl ve dvou exemplářích, které byly stavěny souběžně. Důraz byl kladen na to, že se tento cvičný letoun měl co nejvíce podobat prototypu I-26, to se povedlo a tak UTI-26 mohl usnadnit přechod na stíhací Jaky-1.
UTI-26-1 byl dokončen v červnu 1941 a v průběhu státních zkoušek bylo zjištěno několik nedostatků, ale i tak byl doporučen do výroby, potřeba pokračovacích cvičných letadel byly vskutku veliká.
UTI-26-2 byl dokončen v září 1940, státní zkoušky dokončil v lednu 1941. Konstruktéři zde provedli několik úprav (větší kola podvozku, vlastně celý podvozek byl inovován, upraveny byly přistávací klapky, mírně byly zvětšeny ocasní plochy a plochy kormidel, úpraveno bylo také uchycení vrtulového kužele), letoun tak získal na stabilitě, ale zároveň byl schopen provádět akrobatické prvky. Tento letoun byl doporučen k sériové výrobě a následně bylo vyrobeno 186 pokračovacích cvičných Jaků-7UTI.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
L+K č 15/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-7 (UTI-26), Jiří Hornát
https://vspomniv.ru/Yak_7.htm
https://www.airwar.ru/enc/other2/uti26.html
www.e-reading-lib.org
https://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft21333.htm
https://www.airpages.ru/ru/yak7.shtml
www.topedge.com
archiv autora

Jakovlev UTI-26 -


Jakovlev UTI-26 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-UTI-26-t145140#467273Verze : 0
MOD