Název: Name: | Alaparma AP.65 Baldo | |
Originální název: Original Name: | Alaparma AP.65 Baldo | |
Kategorie: Category: | víceúčelový letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1949-DD.MM.1951 Alaparma SpA, Parma | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1949-DD.MM.1951 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~ 41 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1949 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 225 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 445 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 7 m | |
Délka: Length: | 5,1 m | |
Výška: Height: | 1,45 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 8,5 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Walter Mikron III o výkonu 48 kW/65 k | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 210 km/h v m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 180 km/h v m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | min do m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | 660 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | vyráběn v řadě variant, lišících se použitou pohonnou jednotkou | |
Zdroje: Sources: | https://en.wikipedia.org/wiki/Alaparma_Baldo it.wikipedia.org https://www.alasewm.com.ar/baldo.htm |
URL CZ: https://www.valka.cz/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466345Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466345Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466345Version : 0
Alaparma AP.65 Baldo
Firma Alaparma SpA byla roku 1945 založena v Itálii za účelem vytvoření lehkého dvoutrupého dvojmístného turistického letounu. Jeho návrh vytvořil Adriano Mantelli, který jej poprvé zdvihl do vzduchu v r. 1942. Vznikla tak malá série letounků, které se prakticky lišily jen výkonem použitého motoru - M-8, AM-9 a AM-10. Nejznámějším typem byl Alaparma AP.65 Baldo, tedy Smělý.
Stroj byl prakticky celý vyroben ze dřeva. Trupová gondola vejčitého tvaru nesla v přídi dvě sedadla pro letce, umístěná vedle sebe. K bokům kabiny byl na úrovni odtokové hrany křídla připojen z každé strany jeden štíhlý nosník příhradové konstrukce, nesoucí ocasní plochy. Nosníky měly poměrně výrazný odklon od vodorovné osy směrem vzhůru, čemuž odpovídal i úhel sklonu hrany jednoduché kýlovky a směrovky, nesené ve středu jednoduché ocasní plochy. Celek tvořil uspořádání pevného rámu, v té době dost populární.
Letounek byl vybaven řadovým čtyřválcovým válcovým vzduchem chlazeným motorem v tlačném uspořádání, mít dva místa pro letce a byl vybaven řadovým čtyřválcovým válcovým vzduchem chlazeným motorem Walter Mikron III v tlačném uspořádání, od 65 k, předválečným československým výrobkem, který poháněl dvoulistou tlačnou vrtuli.
Křídlo klasické jednonosníkové konstrukce, potažené březovou překližkou, středoplošného uspořádání, mělo šípový tvar, který nepřekážel pilotovi ve výhledu.
Pevný podvozek byl také patřičně neobvyklý - pod přídí malá kluzná ližina, uprostřed pod kabinou hlavní jednoduché kolo. Na konci trupové gondoly pak malé pohyblivé kolečko. Pro usnadnění pohybu po zemi jsou na koncích křídel přidány patky s ližinami, ukončené malými kolečky. Oba nosníky se daly složit, takže letounek bylo možno převážet po silnici na speciálním podvozku taženém automobilem.
Navzdory úsilí tvůrců se ale většího úspěchu nedočkal, vzniklo jen několik kusů následujících verzí, odlišených použitými motory:
Alaparma AP.75 Balvo, tedy Zajíkavý: byl vybaven československým řadovým, vodou chlazeným čtyřválcem Praga D o výkonu 75 k (56 kW), ve vodorovném letu dosahoval maximální rychlost 217 km/h, a cestovní rychlost 192 km/h, prázdná hmotnost 280 kilogramů a vzletová maximální hmotnost 490 kg.
Mantelli AM-10: byl vybaven motorem Continental A-95 o výkonu 65 hp (48 kW), stavěn v Argentině a odlišoval se od svých předchůdců dvěma svislými směrovkami
Mantelli AM-11 Albatros: byl vybaven motorem Ambrosini P-25.
Firma Alaparma SpA byla roku 1945 založena v Itálii za účelem vytvoření lehkého dvoutrupého dvojmístného turistického letounu. Jeho návrh vytvořil Adriano Mantelli, který jej poprvé zdvihl do vzduchu v r. 1942. Vznikla tak malá série letounků, které se prakticky lišily jen výkonem použitého motoru - M-8, AM-9 a AM-10. Nejznámějším typem byl Alaparma AP.65 Baldo, tedy Smělý.
Stroj byl prakticky celý vyroben ze dřeva. Trupová gondola vejčitého tvaru nesla v přídi dvě sedadla pro letce, umístěná vedle sebe. K bokům kabiny byl na úrovni odtokové hrany křídla připojen z každé strany jeden štíhlý nosník příhradové konstrukce, nesoucí ocasní plochy. Nosníky měly poměrně výrazný odklon od vodorovné osy směrem vzhůru, čemuž odpovídal i úhel sklonu hrany jednoduché kýlovky a směrovky, nesené ve středu jednoduché ocasní plochy. Celek tvořil uspořádání pevného rámu, v té době dost populární.
Letounek byl vybaven řadovým čtyřválcovým válcovým vzduchem chlazeným motorem v tlačném uspořádání, mít dva místa pro letce a byl vybaven řadovým čtyřválcovým válcovým vzduchem chlazeným motorem Walter Mikron III v tlačném uspořádání, od 65 k, předválečným československým výrobkem, který poháněl dvoulistou tlačnou vrtuli.
Křídlo klasické jednonosníkové konstrukce, potažené březovou překližkou, středoplošného uspořádání, mělo šípový tvar, který nepřekážel pilotovi ve výhledu.
Pevný podvozek byl také patřičně neobvyklý - pod přídí malá kluzná ližina, uprostřed pod kabinou hlavní jednoduché kolo. Na konci trupové gondoly pak malé pohyblivé kolečko. Pro usnadnění pohybu po zemi jsou na koncích křídel přidány patky s ližinami, ukončené malými kolečky. Oba nosníky se daly složit, takže letounek bylo možno převážet po silnici na speciálním podvozku taženém automobilem.
Navzdory úsilí tvůrců se ale většího úspěchu nedočkal, vzniklo jen několik kusů následujících verzí, odlišených použitými motory:
Alaparma AP.75 Balvo, tedy Zajíkavý: byl vybaven československým řadovým, vodou chlazeným čtyřválcem Praga D o výkonu 75 k (56 kW), ve vodorovném letu dosahoval maximální rychlost 217 km/h, a cestovní rychlost 192 km/h, prázdná hmotnost 280 kilogramů a vzletová maximální hmotnost 490 kg.
Mantelli AM-10: byl vybaven motorem Continental A-95 o výkonu 65 hp (48 kW), stavěn v Argentině a odlišoval se od svých předchůdců dvěma svislými směrovkami
Mantelli AM-11 Albatros: byl vybaven motorem Ambrosini P-25.
URL CZ: https://www.valka.cz/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466340Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466340Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466340Version : 0
Trocha dokumentace:
moc pěkný obrázek zaparkovaného stroje: https://www.abpic.co.uk/photo/1302762/
pramen
www.aviastar.org
pramen
https://www.airliners.net/photo/1132779/
pramen
www.aviator.nl
nepříliš kvalitní letový záběr na AM 10, publikovaný v Aviation Magazine 1951
pramen
https://www.aracuan.com.ar/matriculados/LV-X008.jpg
pramen
it.wikipedia.org
moc pěkný obrázek zaparkovaného stroje: https://www.abpic.co.uk/photo/1302762/
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Alaparma AP.65 Baldo |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen
www.aviastar.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Alaparma AP.65 Baldo |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen
https://www.airliners.net/photo/1132779/
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Alaparma AP.65 Baldo |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen
www.aviator.nl
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Alaparma AP.65 Baldo |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
nepříliš kvalitní letový záběr na AM 10, publikovaný v Aviation Magazine 1951
pramen
https://www.aracuan.com.ar/matriculados/LV-X008.jpg
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Alaparma AP.65 Baldo |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen
it.wikipedia.org
URL CZ: https://www.valka.cz/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466346Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466346Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466346Version : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.