Alaparma AP.65 Baldo

     
Název:
Name:
Alaparma AP.65 Baldo
Originální název:
Original Name:
Alaparma AP.65 Baldo
Kategorie:
Category:
víceúčelový letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1949-DD.MM.1951 Alaparma SpA, Parma
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1949-DD.MM.1951
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~ 41
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1949
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
225 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
445 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
7 m
Délka:
Length:
5,1 m
Výška:
Height:
1,45 m
Plocha křídla:
Wing Area:
8,5 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter Mikron III o výkonu 48 kW/65 k
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
210 km/h v m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
180 km/h v m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
min do m
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m
Dolet:
Range:
660 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
vyráběn v řadě variant, lišících se použitou pohonnou jednotkou
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alaparma_Baldo
it.wikipedia.org
https://www.alasewm.com.ar/baldo.htm
URL : https://www.valka.cz/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466345Verze : 0
Alaparma AP.65 Baldo
Firma Alaparma SpA byla roku 1945 založena v Itálii za účelem vytvoření lehkého dvoutrupého dvojmístného turistického letounu. Jeho návrh vytvořil Adriano Mantelli, který jej poprvé zdvihl do vzduchu v r. 1942. Vznikla tak malá série letounků, které se prakticky lišily jen výkonem použitého motoru - M-8, AM-9 a AM-10. Nejznámějším typem byl Alaparma AP.65 Baldo, tedy Smělý.

Stroj byl prakticky celý vyroben ze dřeva. Trupová gondola vejčitého tvaru nesla v přídi dvě sedadla pro letce, umístěná vedle sebe. K bokům kabiny byl na úrovni odtokové hrany křídla připojen z každé strany jeden štíhlý nosník příhradové konstrukce, nesoucí ocasní plochy. Nosníky měly poměrně výrazný odklon od vodorovné osy směrem vzhůru, čemuž odpovídal i úhel sklonu hrany jednoduché kýlovky a směrovky, nesené ve středu jednoduché ocasní plochy. Celek tvořil uspořádání pevného rámu, v té době dost populární.

Letounek byl vybaven řadovým čtyřválcovým válcovým vzduchem chlazeným motorem v tlačném uspořádání, mít dva místa pro letce a byl vybaven řadovým čtyřválcovým válcovým vzduchem chlazeným motorem Walter Mikron III v tlačném uspořádání, od 65 k, předválečným československým výrobkem, který poháněl dvoulistou tlačnou vrtuli.

Křídlo klasické jednonosníkové konstrukce, potažené březovou překližkou, středoplošného uspořádání, mělo šípový tvar, který nepřekážel pilotovi ve výhledu.

Pevný podvozek byl také patřičně neobvyklý - pod přídí malá kluzná ližina, uprostřed pod kabinou hlavní jednoduché kolo. Na konci trupové gondoly pak malé pohyblivé kolečko. Pro usnadnění pohybu po zemi jsou na koncích křídel přidány patky s ližinami, ukončené malými kolečky. Oba nosníky se daly složit, takže letounek bylo možno převážet po silnici na speciálním podvozku taženém automobilem.

Navzdory úsilí tvůrců se ale většího úspěchu nedočkal, vzniklo jen několik kusů následujících verzí, odlišených použitými motory:
Alaparma AP.75 Balvo, tedy Zajíkavý: byl vybaven československým řadovým, vodou chlazeným čtyřválcem Praga D o výkonu 75 k (56 kW), ve vodorovném letu dosahoval maximální rychlost 217 km/h, a cestovní rychlost 192 km/h, prázdná hmotnost 280 kilogramů a vzletová maximální hmotnost 490 kg.

Mantelli AM-10: byl vybaven motorem Continental A-95 o výkonu 65 hp (48 kW), stavěn v Argentině a odlišoval se od svých předchůdců dvěma svislými směrovkami

Mantelli AM-11 Albatros: byl vybaven motorem Ambrosini P-25.
URL : https://www.valka.cz/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466340Verze : 1
Trocha dokumentace:


moc pěkný obrázek zaparkovaného stroje: https://www.abpic.co.uk/photo/1302762/

pramen https://www.aviastar.org/air/italy/alaparma_baldo.php

pramen https://www.airliners.net/photo/1132779/

pramen https://www.aviator.nl/images/A-L/G-BCRH-05367-big.jpg

nepříliš kvalitní letový záběr na AM 10, publikovaný v Aviation Magazine 1951 pramen https://www.aracuan.com.ar/matriculados/LV-X008.jpg

pramen https://it.wikipedia.org/wiki/File:Alaparma_65_Baldo_3-view.svg
URL : https://www.valka.cz/Alaparma-AP-65-Baldo-t144845#466346Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!