Zkratky a pojmy zacinajici na pismeno L
URL : https://www.valka.cz/Zkratky-a-pojmy-L-t14432#54472Verze : 0
Admin
MOD
L | US Navy Glider | |
L | IJN Transport Plane | |
L | USN Plane from Bell; Columbia; Langley | |
l | length | |
LA | Latinská Amerika | |
LANDCENT | Allied Land Forces Central Europe | Spojenecké pozemní síly ve střední Evropě |
LANDJUT | Allied Land Forces Schleswig-Holstein and Jutland | Spojenecké pozemní síly ve Šlesvicku-Holštýnsku a na Jutském poloostrově |
LANDSOUTH | Allied Land Forces Southern Europe | Spojenecké pozemní síly v jižní Evropě |
LAW | Light Antitank Weapon | |
lb | pound = 0,4536 kg | libra - jednotka hmotnosti |
LBE | Load Bearing Equipment | |
LBP | personnel landing boat | |
lbp | length between perpendiculars | |
LBS | support landing boat | |
LBV | vehicle landing boat | |
LC | Letter of Commendation | |
LC(FF) | landing craft, infantry (gunboat) | |
LCA | assault landing craft | |
LCAP | local combat air patrol | |
LCB | landing craft vehicle | |
LCC | amphibious comand ship (formerly AGC) | |
LCC(1) | landing craft, control Mk I | |
LCC(2) | landing craft, control Mk II | |
LCF | Flak Landing Craft | |
LCI | Landing Craft Infantry | |
LCI(G) | Landing Craft Infantry (Gun) | |
LCI(L) | landing craft, infantry (large) | |
LCI(M) | landing craft, infantry (mortar) | |
LCI(R) | landing craft, infantry (rocket) | |
LCM | landing craft, mechanized | |
LCM(2) | landing craft, mechanized, Mk II | |
LCM(3) | landing craft, mechanized, Mk III | |
LCM(6) | landing craft, mechanized, Mk VI | |
LCM(8) | landing craft, mechanized, Mk VIII | |
LCP(N) | landing craft, personnel (nested) | |
LCPL | landing craft, personnel (large) | |
LCPR | landing craft, personnel, ramped | |
LCR(L) | landing craft, inflatable boat (large) | |
LCR(S) | landing craft, inflatable boat (small) | |
LCS(S)(1) | landing craft, support (small) Mk I | |
LCS(S)(2) | landing craft, support (small) Mk II | |
LCSL | landing craft, infantry (support) | |
LCSR | landing craft, swimmer reconnaissance | |
LCT | landing craft, tank | |
LCU | landing craft, utility | |
LCV | landing craft, vehicle | |
LCVP | landing craft, vehicle, personnel | |
LD | Line of Departure/Duty | |
LFR | inshore fire support ship (formerly IFS, LSMR) | |
LFS | amphibious fire support ship | |
LG | Lehrgeschwader | instruktorská eskadra |
LHA | amphibious assault ship (general purpose) | |
Lht | lighthouse tender | |
lim | limiting | |
LIM | Silo launched / Aerial(Space) Intercept / Guided Missile or Drone – zo sila vypúšťaná protilietadlová (protiraketová) riadená strela | |
liner | vyměnitelný tubus uvnitř dělové hlavně zvyšující životnost děla, po opotřebení vývrtu se mění pouze vnitřní tubus a ne celá hlaveň | |
LKA | amphibious cargo ship (formerly AKA) | |
LLDB | lac luong dac biet | jihovietnamské speciální síly |
LLG | Luftlandegeschwader | výsadková eskadra, paradesantní pluk |
LM | Legion of Merit | US vyznamenání |
Ln-Stelle | Luftnachrichten-Stelle | Středisko řízení letecké dopravy |
LO | Laiason Officer | spojovací důstojník |
Loran | long range navigation [system] | |
Lotfe | Lofternrohr | teleskopický bombardovací zaměřovač |
lp | low pressure | |
LPA | amphibious transport (formerly APA) | |
LPD | amphibious transport dock | |
LPH | amphibious assault ship | |
LPR | amphibious transport, small (formerly APD) | |
LS | Lastensegler | nákladní kluzák |
LSD | dock landing ship | |
LSFF | flotilla flagship (amphibious) | |
LSI | landing ship, infantry (giant "Y" boat) | |
LSI(G) | landing ship, infantry (gunboat) | |
LSI(L) | landing ship, infantry (large) | |
LSI(M) | landing ship, infantry (mortar) | |
LSI(R) | landing ship, infantry (rocket) | |
LSM | medium landing ship | |
LSM(R) | medium landing ship (rocket), (now LFR) | |
LSO | Landing Signal Officer | |
LSS(L) | support landing ship (large) Mk III | |
LST | tank landing ship | |
LSTH | landing ship, tank (casualty evacuation) | |
LSTS | landing ship (utility) | |
LSU | landing ship (utility) | |
LSV | landing ship, vehicle | |
LT | large tug (Army) | |
lt | light (displacement) | |
LT | Lufttorpedo | letecké torpédo |
LTS | Lufttansportstaffel | dopravní eskadra |
Lufkin | Lufkin Foundry & Machine Co. | |
Luftfahetkommissariat | Letecké komisařství | |
Luftwaffenführungsstab | operační štáb vojenského letectva | |
Luftwaffengeneralstab | generální štáb vojenského letectva | |
LVA | assault landing vehicle | |
LVT | landing vehicle, tracked | |
LWT | amphibious warping tug | |
LZ | landing zone | přistávací zona |
URL : https://www.valka.cz/Zkratky-a-pojmy-L-t14432#208888Verze : 0
Lufberyho kruh
- (psáno též jako Luffberry, či Lufberry) je letecký defenzivní manévr sloužící k vzájemné ochraně dvou nebo více letounů, kroužících ve více méně vodorovném kruhu (nebo méně často ve vertikální spirále) za účelem vzájemné ochrany a udržení výhodné polohy ke zteči. Každý letoun v kruhu teoreticky chrání před útokem letoun před sebou; pokud by útočník chtěl vstoupit do kruhu a zavěsit se za záď kteréhokoliv stroje, vystavuje se sám palbě dalšího letounu.
Název je odvozen patrně od jména R. Lufberyho, nejúspěšnějšího stíhače Escadrille Lafaytte. Ve skutečnosti však byl používán dříve, než vůbec Lufbery přišel na frontu. Jak manévr přišel ke svému jménu není zcela jasné.
Manévr vznikl již v počátcích vzdušného boje za 1. sv. války. Tato taktika byla určena pro pomalejší a těžší letouny. Typicky ji v roce 1916 používaly britské letouny F.E. 2 proti německým Fokkerům E.III.
Tento způsob manévrování byl účinný zejména proti relativně pomalým letounům ze začátku války, jejichž slabé motory prakticky neumožňovaly vést manévrový boj v vertikále a nutily tak piloty převádět veškeré manévry do horizontálních zatáček.
S tím, jak v průběhu války přicházely na frontu výkonnější stroje, byla tato taktika postupně opouštěna, protože při útoku ve vertikále představuje letoun v kruhu pomalý cíl, letící navíc na snadno předvídatelném kurzu. Pro útočníka spouštějícího se střemhlav navíc nepředstavuje další stroj v kruhu žádné ohrožení.
Přesto byla užívána ještě během 2. sv. války. Používaly ji Bf 110 během bitvy o Británii, byla typickou taktikou bitevních Il-2 na východní frontě, kde dokonce byl při pokusu o vstup do kruhu „šturmoviků“ sestřelen německý „expert“ Otto Kittel. Naopak zcela neúčinným se tento manévr ukázal proti jinému německému esu, H. J. Marseilleovi, jenž 6. 6. 1942 v Africe sestřelil během 11 minut celkem 6 britských Tomahawků, které se pokoušely bránit Lufberyho kruhem. V Tichomoří jej používali jak Japonci, tak Američané. Úspěch tohoto manévru velmi záležel na situaci a kvalitě pilotů – proti nezkušeným letcům se mohl ukázat jako velmi účinným.
Dnes, v době protiletadlových řízených střel, se obecně tento manévr pokládá za přežitek, přesto byl zřejmě naposledy použit severovietnamskými Mig-17 během války ve Vietnamu, které se tak pokoušely vlákat těžší a rychlejší americké F-4 do manévrového boje.
Zdroje:
web.volny.cz
http://en.wikipedia.org/wiki/Lufbery_circle
archiv autora
- (psáno též jako Luffberry, či Lufberry) je letecký defenzivní manévr sloužící k vzájemné ochraně dvou nebo více letounů, kroužících ve více méně vodorovném kruhu (nebo méně často ve vertikální spirále) za účelem vzájemné ochrany a udržení výhodné polohy ke zteči. Každý letoun v kruhu teoreticky chrání před útokem letoun před sebou; pokud by útočník chtěl vstoupit do kruhu a zavěsit se za záď kteréhokoliv stroje, vystavuje se sám palbě dalšího letounu.
Název je odvozen patrně od jména R. Lufberyho, nejúspěšnějšího stíhače Escadrille Lafaytte. Ve skutečnosti však byl používán dříve, než vůbec Lufbery přišel na frontu. Jak manévr přišel ke svému jménu není zcela jasné.
Manévr vznikl již v počátcích vzdušného boje za 1. sv. války. Tato taktika byla určena pro pomalejší a těžší letouny. Typicky ji v roce 1916 používaly britské letouny F.E. 2 proti německým Fokkerům E.III.
Tento způsob manévrování byl účinný zejména proti relativně pomalým letounům ze začátku války, jejichž slabé motory prakticky neumožňovaly vést manévrový boj v vertikále a nutily tak piloty převádět veškeré manévry do horizontálních zatáček.
S tím, jak v průběhu války přicházely na frontu výkonnější stroje, byla tato taktika postupně opouštěna, protože při útoku ve vertikále představuje letoun v kruhu pomalý cíl, letící navíc na snadno předvídatelném kurzu. Pro útočníka spouštějícího se střemhlav navíc nepředstavuje další stroj v kruhu žádné ohrožení.
Přesto byla užívána ještě během 2. sv. války. Používaly ji Bf 110 během bitvy o Británii, byla typickou taktikou bitevních Il-2 na východní frontě, kde dokonce byl při pokusu o vstup do kruhu „šturmoviků“ sestřelen německý „expert“ Otto Kittel. Naopak zcela neúčinným se tento manévr ukázal proti jinému německému esu, H. J. Marseilleovi, jenž 6. 6. 1942 v Africe sestřelil během 11 minut celkem 6 britských Tomahawků, které se pokoušely bránit Lufberyho kruhem. V Tichomoří jej používali jak Japonci, tak Američané. Úspěch tohoto manévru velmi záležel na situaci a kvalitě pilotů – proti nezkušeným letcům se mohl ukázat jako velmi účinným.
Dnes, v době protiletadlových řízených střel, se obecně tento manévr pokládá za přežitek, přesto byl zřejmě naposledy použit severovietnamskými Mig-17 během války ve Vietnamu, které se tak pokoušely vlákat těžší a rychlejší americké F-4 do manévrového boje.
Zdroje:
web.volny.cz
http://en.wikipedia.org/wiki/Lufbery_circle
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Zkratky-a-pojmy-L-t14432#326085Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.