Main Menu
User Menu

XA-180

XA-180


V roce 1979 vydala finská armáda technické specifikace na nové obrněné vozidlo, které by v jejích řadách nahradilo letité sovětské BTR-60PB. V následujícím roce byly osloveny dvě finské společnosti, Valmet a Sisu, které měly vyvinout nové obrněné transportéry s tím, že nové (a odzkoušené) stroje musí být dodány do léta 1983. Valmet se soutěže účastnil s šestikolovým projektem Typ 1912-6, Sisu pak s typem XA-180. Ani jedna z firem však nebyla schopna dodat svůj výrobek včas (Sisu armádě předalo XA-180 až 31. října 1983).


Po absolvování rozsáhlých zátěžových a porovnávacích zkoušek nakonec výběrové řízení skončilo 22. prosince ve prospěch společnosti Sisu, která získala zakázku na prvních 59 strojů. Stroje obdržely řadové jednotky finské armády tak i útvary určené pro mise v rámci OSN v roce 1984. Prvního ostrého nasazení se dočkaly hned roku 1984, kdy byly zařazeny v rámci finského praporu působícího v rámci sil OSN na Golanských výšinách. Další finské mise pod hlavičkou OSN s účastí XA-180 pokračovaly v Libanonu, Namibii, Bosně a Hercegovině a naposledy v Kosovu.


XA-180 je třínápravové obojživelné pancéřované vozidlo se stálým pohonem všech kol, přičemž první dvě nápravy jsou říditelné. Kola podvozku jsou vybavena systémem centrálního dohušťování. Pneumatiky Michelin mají rozměry 14.00-20. V konstrukci transportéru se ve velké míře uplatnily prvky používané v nákladních vozidlech Sisu SA-150. V přední části svařované korby (s maximální tloušťkou stěn 10 mm) sedí vlevo řidič vozu, napravo od něj pak velitel. Oba mají k dispozici jak boční dveře, tak i průlezy s poklopy na horní straně korby. Za pracovišti velitele a řidiče sa nalevo nachází motorový prostor opatřený pohonnou jednotkou Valmet 611 a automatickou převodovkou Allison MT 643. Transportér je vybaven dvojící palivových nádrží s celkovým objemem 300 l. Zadní část vozidla pak vyplňuje prostor pro desetičlenný výsadek, který má k dispozici dvě lavice umístěné na bocích korby. Vojáci do transportéru nastupují dvoukřídlými dveřmi v zadním čele korby. V levých dveřích je navíc umístěna střílna s průzory. Na bocích vozidla v prostoru roje se na každé straně nachází tři střílny s průzory. Na stropě korby jsou dva poklopy nad prostorem pro výsadek a jeden poklop nad pohonnou jednotkou. Ve vodě je XA-180 poháněn dvojicí lodních šroubů umístěných na zádi korby. Vozidlo dokáže plavat, avšak ne při plném zatížení.


Na základě zkušeností z mírových misí byla vozidla XA-180 vybavována střeleckými věžemi s kulomety NSV nebo DŠK-M.


Jedním z uživatelů verze XA-180 se stala irská armáda, která objednala dva kusy těchto vozidel. Nejprve se dostaly do UN School v Curragh, kde se s nimi seznámily jejich osádky. Pak již následovalo nasazení pod hlavičkou OSN v Libanonu. Vozidla byla původně vybavena jedním kulometem sovětské provenience v otevřeném stanovišti. Po smrti jednoho ze střelců během odstřelovačského útoku bylo rozhodnuto vozidla vybavit uzavřenými věžemi z francouzských vozidel Panhard M3.



Uživatelé (všechny verze): Finsko, Estonsko, Dánsko, Irsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko


Výrobce: Sisu Defence (dnes Patria Vehicles), Finsko



Verze
XA-180 - obrněný transportér, základní verze, pro kterou platí popis a TTD
XA-180 SA - verze se střeleckou věží vybavenou kulometem NSV
XA-180 YK - verze pro mírové mise s lafetovaným kulometem DŠK-M a lepším klimatizačním zařízením
XA-181 - verze s věží opatřenou osmi PLŘS Crotale NG (více viz ItO 90)
XA-185 - modernizovaná verze XA-180
XA-186 - verze používaná norskou armádou
XA-188 - verze se zesíleným pancéřováním a výkonnějším motorem pro nizozemské vojsko
XA-200 - nová řada vozidel XA vycházející ze základu XA-180
XA-201 - exportní verze nabízená ve výběrovém řízení dánské armádě, nezavedena do výzbroje
XA-202 - verze s prodlouženou zadní částí korby určená jako základ pro velitelské stanoviště, dílnu nebo ambulanci
XA-203 - obrněný transportér z řady XA-200
AMOS - věžový komplet s dvouhlavňovým minometem, který byl zkoušen na XA-185 a XA-203



Technicko-taktická data
Bojová hmotnost: 15 500 kg
Hmotnost prázdného vozidla: 12 500 kg
Osádka: 2 (velitel a řidič)
Výsadek: 10


Rozměry:
- délka: 7 350 mm
- šířka: 2 900 mm
- výška (verze bez střelecké věže): 2 300 mm
- světlá výška: 400 mm


Brodivost: obojživelné vozidlo


Překročivost: 1 m
Výstupnost: 0,6 m


Pohonná jednotka:
- typ: Valmet 611, šestiválcový turbodiesel
- maximální výkon: 176 kW (236 k)


Převodovka:
- MT 643, automatická


Maximální rychlost:
- na silnici: 105 km/h
- plavby: 10 km/h


Výzbroj:
- bez výzbroje, případně kulomet Tksp12,7, DŠK-M či NSV, všechny ráže 12,7 mm
XA-180 - (Puolustusvoimat)

(Puolustusvoimat)
XA-180 - Stroje finské armády (Puolustusvoimat)

Stroje finské armády (Puolustusvoimat)
XA-180 - Vozidlo irské armády (M. McNamara/Curragh Historical Group)

Vozidlo irské armády (M. McNamara/Curragh Historical Group)
URL : https://www.valka.cz/XA-180-t13883#51809Verze : 0
MOD
Přidal bych jednu fotku z Kosova kde je dobře vidět pohon ve vodě Razz
XA-180 -


URL : https://www.valka.cz/XA-180-t13883#53007Verze : 1
XA-180 EST


Citace :

Estonská armáda převzala (19. dubna 2005) první ze šedesáti objednaných obrněných transportérů SISU 6x6 XA-180EST. Kontrakt na jejich odkoupení z nadpočetné výzbroje finské armády v hodnotě 7,2 mil € podepsalo Estonsko v závěru roku 2004. Vozidla procházíve Finsku postupnou modernizací a poslední z nich bude estonské armádě předané koncem roku 2007. Tam doplní a postupně nahradí kolem třiceti ruských vozidel BTR-60 a BTR-70. Z celkového počtu šedesáti transportérů bude 51 modifikováno do základní varianty určené k přepravě bojových jednotek. Bude vyzbrojena kulometem ráže 12,7 mm se zásobou 1 000 kusů munice, umístěným v horní střední části vozidla. V přepravním prostoru je kromě dvoučlenné osádky místo pro desetičlenný výsadek. další vozidla budou konfigurována do zdravotnické verze, tři jako spojovací vozidla vybavená příslušnými komunikačními prostředky a dvě jako pojízdná velitelská stanoviště. Vozidla XA-180EST budou tvořit výzbroj mechanizovaného praporu, který bude Estonsko schopno nasadit v případě potřeby i do zahraničních misí.



Zdroj: ATM, Aktuality, 8/2005, str.5, ISSN 1336-2003
XA-180 - Na cvičení Amber Hope 2005 (MO Estonska)

Na cvičení Amber Hope 2005 (MO Estonska)
XA-180 - (MO Estonska)

(MO Estonska)
XA-180 - (MO Estonska)

(MO Estonska)
XA-180 - (MO Estonska)

(MO Estonska)
URL : https://www.valka.cz/XA-180-t13883#131371Verze : 0
MOD
Vozidlo XA-180 používané v misii UNDOF.
XA-180 - Spredu

Spredu
XA-180 - Spredu zľava

Spredu zľava
XA-180 - Miesto vodiča

Miesto vodiča
XA-180 - Palubná doska stred

Palubná doska stred
XA-180 - Miesto pod volantom

Miesto pod volantom
XA-180 - Výstrelné štrbiny

Výstrelné štrbiny
XA-180 - Poklop veže

Poklop veže
XA-180 - Poklop výsadku

Poklop výsadku
XA-180 - Chodbička od výsadku ku veliteľovi vozidla

Chodbička od výsadku ku veliteľovi vozidla
XA-180 - Palubná doska od veliteľa

Palubná doska od veliteľa
XA-180 - Nasávací otvor chladiaceho vzduchu

Nasávací otvor chladiaceho vzduchu
XA-180 - Vrch korby vozidla

Vrch korby vozidla
XA-180 - Zľava zozadu

Zľava zozadu
XA-180 - Miesto výsadku

Miesto výsadku
XA-180 - Zozadu sprava

Zozadu sprava
XA-180 - Pravý bok korby medzi nápravami.

Pravý bok korby medzi nápravami.
XA-180 - Miesto veliteľa

Miesto veliteľa
URL : https://www.valka.cz/XA-180-t13883#298494Verze : 1
MOD