Příjmení: Surname: | Lehmann-Willenbrock | |
Jméno: Given Name: | Heinrich | |
Jméno v originále: Original Name: | Heinrich Lehmann-Willenbrock | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | fregatný kapitán | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 11.12.1911 Brémy / | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 18.04.1986 Brémy / | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | veliteľ 11. ponorkovej flotily | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | Držiteľ Rytierskeho kríža k Železnému krížu s dubovými ratolesťami. | |
Související články: Related Articles: | ||
Zdroje: Sources: | en.wikipedia.org |
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#413454Verze : 0
Radoslav Turik
MOD
Příjmení: Surname: | Lehmann-Willenbrock | |
Jméno: Given Name: | Heinrich | |
Jméno v originále: Original Name: | Heinrich Lehmann-Willenbrock | |
Všeobecné vzdělání: General Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vojenské vzdělání: Military Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Důstojnické hodnosti: Officer Ranks: | DD.MM.RRRR | |
Průběh vojenské služby: Military Career: | Automaticky vyplněné položky: 14.10.1939-30.11.1939 Velitel ponorky : U-8 05.12.1939-11.08.1940 Velitel ponorky : U-5 14.09.1940-28.03.1942 Velitel ponorky : U-96 DD.05.1942-04.09.1944 Velitel : 9. ponorková flotila 02.09.1944-18.10.1944 Velitel ponorky : U-256 DD.12.1944-08.05.1945 Velitel : 11. ponorková flotila Ručně vyplněné položky: | |
Vyznamenání: Awards: |
Železný kříž 1939 II. třídy Iron Cross 2nd Class Eisernes Kreuz II. Klasse - Železný kříž 1939 I. třídy Iron Cross 1st Class Eisernes Kreuz I. Klasse - Rytířský kříž Železného kříže 1939 Knight's Cross of the Iron Cross Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes 1939 - Rytířský kříž Železného kříže s dubovou ratolesti Knight's Cross with Oak Leaves Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub 51. držiteľ Dubových ratolestí. Odznak za zranění 1939 černý Wound Badge 1939 Black Verwundetenabzeichen 1939 in Schwarz - Ponorková bojová spona bronzová Submarine Combat Clasp Bronze U-Boot Frontspange Bronze - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | en.wikipedia.org |
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#429617Verze : 0
Radoslav Turik
MOD
životopis na www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#51959Verze : 0
Schlange
MOD
Fregattenkapitän Heinrich Lehmann-Willenbrock
Přezdíván „Recke“
Narozen 11. 12. 1911 v Brémách
Zemřel 18. 4. 1986 v Brémách
Potopil 25 lodí o celkem 179.125 brt
Poškodil 2 lodi o celkem 15.864 brt
Heinrich Lehmann-Willenbrock začal svou námořní kariéru v dubnu 1931, více než rok trvající službou na lehkém křižníku Karlsruhe (současně s Karl-Friedrich Mertenem) a 18 měsíční službou na školní plachetnici Horst Wessel.
V dubnu 1939 byl přeložen k ponorkovým silám, kde dokončil svůj důstojnický výcvik. Po jeden a půl měsíci na U-8 dostal začátkem prosince velitelské místo na U-5 se kterou vykonal svou první bojovou plavbu. Byla to podpora vylodění v Norsku (Operation Hartmut) na jaře 1940 a plavba nepřinesla žádný úspěch v podobě potopené lodi.
V srpnu U-5 opustil a 14.9.1940 převzal v loděnici novou ponorku U-96 se kterou pak vykonal 8 bojových plaveb. Šlo o člun typu VIIC, tedy značně větší než U-5 (typ II) . Po asi 3 měsících zkoušek lodi a zacvičení posádky, byl i se svou lodí přeložen z Německa k 7. ponorkové flotile v St. Nazaire. Z osmi jeho plaveb s U-96 byla nejúspěšnější třetí v únoru 1942, při níž potopil 7 lodí o celkové tonáži 49 490 brt. Po návratu z plavby byl zmíněn ve vysílání říšského rádia (Wehrmachtsbericht). Vysílání jako obvykle mírně přehánělo a připisovalo mu na této plavbě 55 600 brt potopeného prostoru. V té době měl hodnost Kapitänleutnant.
Zřejmě následkem této události byl na jeho loď přidělen válečný korespondent Sonderführer-Leutnant Lothar-Günther Buchheim, ten provázel loď na její sedmé bojové plavbě. Později tuto zkušenost využil při psaní své knihy „Das Boot“ (česky Ponorka) podle které byl natočen stejnojmenný film. Kapitán z této knihy má údajně vzor v Lehmann-Willenbrockovi.
Lehmann-Willenbrock předal svou U-96 v březnu 1942 a stal se velitelem 9. ponorkové flotily v Brestu. Zde působil až do roku 1944 a na svou poslední bojovou plavbu se vydal na palubě U-256 pouhých několik dnů před tím než město obsadily americké jednotky. Na palubě dosáhl norského přístavu Bergen, kde převzal velení 11 ponorkové flotily. V této pozici setrval do konce války.
Ze zajetí se Lehmann-Willenbrock vrátil po roce v květnu 1946. Po válce spolu se svým bývalým kolegou [url=https://www.valka.cz//topic/view/13760]Karl-Friedrich Mertenem pracoval na vyzdvižení lodí potopených v Rýnu. V roce 1948 se třemi kamarády postavil plachetnici Magellan, s ní se přeplavili do Buenos Aires v Argentině kde se zúčastnili regaty.
Později byl kapitánem na několika obchodních lodích. Proslavil se v roce 1959 jako kapitán nákladní lodi Inga Bastian kdy s velkou odvahou zachránil z hořící brazilské lodi Commandante Lyra 57 lidí z její posádky. V roce 1961 se stal kapitánem německé výzkumné lodi Otto Hahn, a zde pracoval více než deset let. Za své poválečné zásluhy byl v roce 1974 vyznamenán Spolkovým křížem za zásluhy (Bundes-Verdienstkreuz) kříž byl udělen se stužkou. Po dlouhá léta byl předsedou společnosti ponorkových námořníků v Brémách (U-Bootskameradschaft Bremen), která dnes nese jeho jméno.
Data jmenování do hodnosti:
14.10.1931 - Seekadett
1.1.1935 - Oberfähnrich zur See
1.4.1935 - Leutnant zur See
1.1.1937 - Oberleutnant zur See
1.10.1939 - Kapitanleutnant
1.3.1943 - Korvettenkapitan
1.12.1944 – Fregattenkapitän
Data udělení válečných vyznamenání :
20.4.1940 – železný kříž 2. třídy
31.12.1940 - železný kříž 1. třídy
2.1.1941 - U-Bootskriegsabzeichen
26.2.1941 – rytířský kříž
31.12.1941 – dubové listy k rytířskému kříži
Soupis potopených a poškozených lodí:
Potopené :
11.12.1940 v 15:12 hodin britský parník "Rotorua" o 10.890 brt
11.12.1940 v 21:30 hodin holandský parník "Towa" o 5.419 brt
12.12.1940 v 01:56 hodin švédská loď "Stureholm" o 4.575 brt
2.12.1940 v 04:31 hodin belgický parník "Macedonier" o 5.227 brt
14.12.1940 v 08:55 hodin britská motorová loď "Western Prince" o 10. 926 brt
16.01.1941 v 03:56 hodin britský parník "Oropesa" o 14.118 brt
17.01.1941 v 07:45 hodin britský parník "Almeda Star" o 14.936 brt
13.02.1942 v 15:08 hodin britský tanker "Clea" o 8.074 brt
13.02.1941 v 19:50 hodin britský tanker "Arthur F. Corwin" o 10.516 brt (spolu s U-103)
18.02.1941 v 03:25 hodin britský parník "Black Osprey" o 5.589 brt
22.02.1941 v 15:49 hodin britský tanker "Scottish Standard" o 6.999 brt
23.02.1941 v 23:37 hodin britský parník "Anglo Peruvian" o 5.457 brt
24.02.1941 v 01:16 hodin britský parník "Linaria" o 3.385 brt
24.02.1941 v 08:36 hodin britský parník "Sirkishna" o 5.458 brt
28.04.1941 v 19:25 britský tanker "Oilfield" o 8.516 brt
28.04.1941 v 19:25 hodin norský tanker "Caledonia" o 9.892 brt
28.04.1941 v 19:25 hodin britský parník "Port Hardy" o 8.897 brt
19.05.1941 v 03:24 hodin britský parník "Empire Ridge" o 2.922 brt
05.07.1941 v 08:29 britský parník "Anselm" o 5.954 brt
31.10.1941 v 22:47 hodin holandský parník "Bennekom" o 5.998 brt
31.10.1941 v 22:48 neznámý parník o ca. 5.000 brt
20.02.1942 v 00:03 hodin britská motorová loď "Empire Seal" o 7.965 brt
20.02.1942 v 04:53 hodin americká motorová loď "Lake Osweya" o 2.398 brt
22.02.1942 v 02:44 hodin norský parník "Torungen" o 1.948 brt
22.02.1942 v 22:57 hodin britský tanker "Kars" o 8.888 brt
09.03.1942 v 21:09 hodin norská motorová loď "Tyr" o 4.265 brt
Poškozené :
14.12.1940 v 21:02 hodin britský parník "Empire Razorbill" 5.118 brt
18.12.1940 v 16:15 hodin holandský tanker "Pendrecht" o 10.746 brt
05.07.1941 v 08:29 hodin neznámá loď o ca. 5.000 brt (nepotvrzeno a nezapočítán)
Přezdíván „Recke“
Narozen 11. 12. 1911 v Brémách
Zemřel 18. 4. 1986 v Brémách
Potopil 25 lodí o celkem 179.125 brt
Poškodil 2 lodi o celkem 15.864 brt
Heinrich Lehmann-Willenbrock začal svou námořní kariéru v dubnu 1931, více než rok trvající službou na lehkém křižníku Karlsruhe (současně s Karl-Friedrich Mertenem) a 18 měsíční službou na školní plachetnici Horst Wessel.
V dubnu 1939 byl přeložen k ponorkovým silám, kde dokončil svůj důstojnický výcvik. Po jeden a půl měsíci na U-8 dostal začátkem prosince velitelské místo na U-5 se kterou vykonal svou první bojovou plavbu. Byla to podpora vylodění v Norsku (Operation Hartmut) na jaře 1940 a plavba nepřinesla žádný úspěch v podobě potopené lodi.
V srpnu U-5 opustil a 14.9.1940 převzal v loděnici novou ponorku U-96 se kterou pak vykonal 8 bojových plaveb. Šlo o člun typu VIIC, tedy značně větší než U-5 (typ II) . Po asi 3 měsících zkoušek lodi a zacvičení posádky, byl i se svou lodí přeložen z Německa k 7. ponorkové flotile v St. Nazaire. Z osmi jeho plaveb s U-96 byla nejúspěšnější třetí v únoru 1942, při níž potopil 7 lodí o celkové tonáži 49 490 brt. Po návratu z plavby byl zmíněn ve vysílání říšského rádia (Wehrmachtsbericht). Vysílání jako obvykle mírně přehánělo a připisovalo mu na této plavbě 55 600 brt potopeného prostoru. V té době měl hodnost Kapitänleutnant.
Zřejmě následkem této události byl na jeho loď přidělen válečný korespondent Sonderführer-Leutnant Lothar-Günther Buchheim, ten provázel loď na její sedmé bojové plavbě. Později tuto zkušenost využil při psaní své knihy „Das Boot“ (česky Ponorka) podle které byl natočen stejnojmenný film. Kapitán z této knihy má údajně vzor v Lehmann-Willenbrockovi.
Lehmann-Willenbrock předal svou U-96 v březnu 1942 a stal se velitelem 9. ponorkové flotily v Brestu. Zde působil až do roku 1944 a na svou poslední bojovou plavbu se vydal na palubě U-256 pouhých několik dnů před tím než město obsadily americké jednotky. Na palubě dosáhl norského přístavu Bergen, kde převzal velení 11 ponorkové flotily. V této pozici setrval do konce války.
Ze zajetí se Lehmann-Willenbrock vrátil po roce v květnu 1946. Po válce spolu se svým bývalým kolegou [url=https://www.valka.cz//topic/view/13760]Karl-Friedrich Mertenem pracoval na vyzdvižení lodí potopených v Rýnu. V roce 1948 se třemi kamarády postavil plachetnici Magellan, s ní se přeplavili do Buenos Aires v Argentině kde se zúčastnili regaty.
Později byl kapitánem na několika obchodních lodích. Proslavil se v roce 1959 jako kapitán nákladní lodi Inga Bastian kdy s velkou odvahou zachránil z hořící brazilské lodi Commandante Lyra 57 lidí z její posádky. V roce 1961 se stal kapitánem německé výzkumné lodi Otto Hahn, a zde pracoval více než deset let. Za své poválečné zásluhy byl v roce 1974 vyznamenán Spolkovým křížem za zásluhy (Bundes-Verdienstkreuz) kříž byl udělen se stužkou. Po dlouhá léta byl předsedou společnosti ponorkových námořníků v Brémách (U-Bootskameradschaft Bremen), která dnes nese jeho jméno.
Data jmenování do hodnosti:
14.10.1931 - Seekadett
1.1.1935 - Oberfähnrich zur See
1.4.1935 - Leutnant zur See
1.1.1937 - Oberleutnant zur See
1.10.1939 - Kapitanleutnant
1.3.1943 - Korvettenkapitan
1.12.1944 – Fregattenkapitän
Data udělení válečných vyznamenání :
20.4.1940 – železný kříž 2. třídy
31.12.1940 - železný kříž 1. třídy
2.1.1941 - U-Bootskriegsabzeichen
26.2.1941 – rytířský kříž
31.12.1941 – dubové listy k rytířskému kříži
Soupis potopených a poškozených lodí:
Potopené :
11.12.1940 v 15:12 hodin britský parník "Rotorua" o 10.890 brt
11.12.1940 v 21:30 hodin holandský parník "Towa" o 5.419 brt
12.12.1940 v 01:56 hodin švédská loď "Stureholm" o 4.575 brt
2.12.1940 v 04:31 hodin belgický parník "Macedonier" o 5.227 brt
14.12.1940 v 08:55 hodin britská motorová loď "Western Prince" o 10. 926 brt
16.01.1941 v 03:56 hodin britský parník "Oropesa" o 14.118 brt
17.01.1941 v 07:45 hodin britský parník "Almeda Star" o 14.936 brt
13.02.1942 v 15:08 hodin britský tanker "Clea" o 8.074 brt
13.02.1941 v 19:50 hodin britský tanker "Arthur F. Corwin" o 10.516 brt (spolu s U-103)
18.02.1941 v 03:25 hodin britský parník "Black Osprey" o 5.589 brt
22.02.1941 v 15:49 hodin britský tanker "Scottish Standard" o 6.999 brt
23.02.1941 v 23:37 hodin britský parník "Anglo Peruvian" o 5.457 brt
24.02.1941 v 01:16 hodin britský parník "Linaria" o 3.385 brt
24.02.1941 v 08:36 hodin britský parník "Sirkishna" o 5.458 brt
28.04.1941 v 19:25 britský tanker "Oilfield" o 8.516 brt
28.04.1941 v 19:25 hodin norský tanker "Caledonia" o 9.892 brt
28.04.1941 v 19:25 hodin britský parník "Port Hardy" o 8.897 brt
19.05.1941 v 03:24 hodin britský parník "Empire Ridge" o 2.922 brt
05.07.1941 v 08:29 britský parník "Anselm" o 5.954 brt
31.10.1941 v 22:47 hodin holandský parník "Bennekom" o 5.998 brt
31.10.1941 v 22:48 neznámý parník o ca. 5.000 brt
20.02.1942 v 00:03 hodin britská motorová loď "Empire Seal" o 7.965 brt
20.02.1942 v 04:53 hodin americká motorová loď "Lake Osweya" o 2.398 brt
22.02.1942 v 02:44 hodin norský parník "Torungen" o 1.948 brt
22.02.1942 v 22:57 hodin britský tanker "Kars" o 8.888 brt
09.03.1942 v 21:09 hodin norská motorová loď "Tyr" o 4.265 brt
Poškozené :
14.12.1940 v 21:02 hodin britský parník "Empire Razorbill" 5.118 brt
18.12.1940 v 16:15 hodin holandský tanker "Pendrecht" o 10.746 brt
05.07.1941 v 08:29 hodin neznámá loď o ca. 5.000 brt (nepotvrzeno a nezapočítán)
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#75801Verze : 0
Fregattenkapitän Heinrich Lehmann-Willenbrock po návrate z plavby, 25.05.1941.
zdroj. www.bundesarchiv.de
zdroj. www.bundesarchiv.de
URL : https://www.valka.cz/Lehmann-Willenbrock-Heinrich-t13756#535241Verze : 0
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.