Název: Name: | Gloster Gladiator Mk.I | |
Originální název: Original Name: | Gloster Gladiator Mk.I | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.03.1935-DD.12.1398 Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote | |
Období výroby: Production Period: | DD.03.1935-DD.12.1398 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 378 + 37 J8 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.09.1934 Prototyp SS.37 03.04.1935 prototyp s motorem Bristol Mercury IX | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1459 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2084 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.830 m | |
Délka: Length: | 8.360 m | |
Výška: Height: | 3.580 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 30.01 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 69,44 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Bristol Mercury IX vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 618 kW 203 Gladiatorů mělo dvoulistou dřevěnou vrtuli Watts o průměru 3 280 mm od roku 1937 trojlistá vrtule Fairey Reed o průměru 3 200 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 318 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 407.2 km/h v 4420 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11.7 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,75 min do 3048 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9997 m | |
Dolet: Range: | 689 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | Prvních 71 letadel: 2x synchronizované kulomety Vickers Mk.V ráže 7.7 mm na bocích trupu s 600 náboji na hlaveň, 2x kulomet Lewis ráže 7,7 mm pod spodním křídlem se zásobou 97 nebo 100 nábojů na hlaveň. Později: 2x synchronizovaný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm na bocích trupu se zásobou 600 nábojů na hlaveň, 2x kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm pod spodním křídlem se zásobou 400 nábojů na hlaveň | |
Uživatelské státy: User States: | RAF and FAA (39 letadel verzí Mk.I a Mk.II od RAF) (22) (36) (18) (15 ukořistěných v SSSR) (15 + 29 Mk.I a Mk.II od RAF) (4) SAAF (1 od RAF) (26) (14) (6) (15) (27) (5 lotyšských a 12 litevských) (37 licenčních J8) | |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost: 1 h 54 min. 01. 07. 1935 - První objednávka na 23 letadel. | |
Zdroje: Sources: | Dne 11.04.2010 upravil a doplnil moderátor Vláďa s použitím: Alex Crawford, Gloster Gladiator, pp. 120-121, Redbourn, UK, Mushroom Model Publications, 2002, ISBN 83-916327-0-9. Francis K. Mason, The Gloster Gladiator, Leatherhead, UK, Profile Publications, 1966 www.classicwarbirds.co.uk fleetairarmarchive.net http://surfcity.kund.dalnet.se/gladiator.htm surfcity.kund.dalnet.se www.aeroflight.co.uk http://www.airwar.ru/enc/fww2/gladtor.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#5271Verze : 0
Schlange
MOD
.
Gloster Gladiator Mk.I na němž byl 4. 8. 1940 sestřelen v boji s Fiaty CR. 32 italské 160. Squadriglie F/O P. G. Wykeham-Barnes.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Gloster |
Typ letounu | Gloster Gladiator Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Wykeham-Barnes, Peter Guy |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | L8009 |
Taktické označení / imatrikulace | IYK |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 80. peruť RAF |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 04.08.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Gloster Gladiator Mk.I na němž byl 4. 8. 1940 sestřelen v boji s Fiaty CR. 32 italské 160. Squadriglie F/O P. G. Wykeham-Barnes.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#396907Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
.
V boji 4. 8. 1940 ztratila 80. peruť RAF celkem tři Gladiatory. Tento pilotoval M. T. St. J. Pattle, jenž se zachránil na padáku.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Gloster |
Typ letounu | Gloster Gladiator Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Pattle, Marmaduke Thomas |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | L8011 |
Taktické označení / imatrikulace | OYK |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 80. peruť RAF |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 04.08.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
V boji 4. 8. 1940 ztratila 80. peruť RAF celkem tři Gladiatory. Tento pilotoval M. T. St. J. Pattle, jenž se zachránil na padáku.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#396915Verze : 0
Rad
MOD
.
Norští piloti se v dubnu 1940 odvážně postavili vlnám nacistických letounů v zastaralých letounech Gladiator. Zobrazený letoun dne 9. 4. 1940 pilotoval Loytnant Dag Krohn. Napadl skupinu asi 150 letounů, nárokoval sestřel He 111 a poškození Do 17. V roce 1978 byl vykopán vrak jím sestřeleného stroje a ukázalo se, že šlo o Bf 110 z 1./ZG 76 pilotovaného Leutnantem Erhardem Kortem se střelcem Unteroffizierem Heinrichem Bockheimerem, kteří zahynuli.
Gladiator 421 byl ztracen dne 21. 4. 1940, když jeho pilot Sersjant Per Waaler zavadil vrtulí o stromy. Podařilo se mu nouzově přistát, avšak letoun byl odepsán.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Gloster |
Typ letounu | Gloster Gladiator Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 421 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 09.04.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Norští piloti se v dubnu 1940 odvážně postavili vlnám nacistických letounů v zastaralých letounech Gladiator. Zobrazený letoun dne 9. 4. 1940 pilotoval Loytnant Dag Krohn. Napadl skupinu asi 150 letounů, nárokoval sestřel He 111 a poškození Do 17. V roce 1978 byl vykopán vrak jím sestřeleného stroje a ukázalo se, že šlo o Bf 110 z 1./ZG 76 pilotovaného Leutnantem Erhardem Kortem se střelcem Unteroffizierem Heinrichem Bockheimerem, kteří zahynuli.
Gladiator 421 byl ztracen dne 21. 4. 1940, když jeho pilot Sersjant Per Waaler zavadil vrtulí o stromy. Podařilo se mu nouzově přistát, avšak letoun byl odepsán.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#396925Verze : 0
Rad
MOD
.
Gloster Gladiator Mk.I se sériovým číslem v podobě, v jaké sloužil v červnu 1938 v řadách 3. squadrony na letišti v Kenley. S letounem létal Sqn. Ldr. H. L. Lester. Stroj na jaře roku 1939 převzala 615. (Fighter) Squadron, přičemž letoun pravděpodobně dostal kamuflážní nátěr. Zobrazený stroj nesl na všech plochách nátěr hliníkovou barvou a nesl šest kokard typu A na obvyklých místech.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Gloster |
Typ letounu | Gloster Gladiator Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | K7960 |
Taktické označení / imatrikulace | P 3 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 3. peruť RAF |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.06.1938 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Gloster Gladiator Mk.I se sériovým číslem v podobě, v jaké sloužil v červnu 1938 v řadách 3. squadrony na letišti v Kenley. S letounem létal Sqn. Ldr. H. L. Lester. Stroj na jaře roku 1939 převzala 615. (Fighter) Squadron, přičemž letoun pravděpodobně dostal kamuflážní nátěr. Zobrazený stroj nesl na všech plochách nátěr hliníkovou barvou a nesl šest kokard typu A na obvyklých místech.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#503189Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
.
Gloster Gladiator Mk.I, sériové číslo K6145 v barvách A flightu 3. (Fighter) Squadron RAF. Stroj létal na jaře 1937 z letiště Kenley. Letoun nese na všech plochách nátěr hliníkovou barvou, šest kokard typu A je na obvyklých místech.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Gloster |
Typ letounu | Gloster Gladiator Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | K6145 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 3. peruť RAF [1924-1957] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1937 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Gloster Gladiator Mk.I, sériové číslo K6145 v barvách A flightu 3. (Fighter) Squadron RAF. Stroj létal na jaře 1937 z letiště Kenley. Letoun nese na všech plochách nátěr hliníkovou barvou, šest kokard typu A je na obvyklých místech.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#506268Verze : 0
Rad
MOD
.
Gloster Gladiator Mk.I sériového čísla K7985 sloužil v srpnu 1937 u letky "B" 73. perutě RAF na letišti Digby. Tehdy na něm létal E. J. Kain, vynikající akrobat a budoucí první eso RAF. Stroj nese obvyklý hliníkový nátěr na všech plochách, barevný symbol perutě na trupu se opakoval také na obou polovinách horního křídla, zatímco sériové číslo se opakovalo na obou polovinách spodního křídla, přičemž na levé polovině bylo "vzhůru nohama" (dalo se přečíst, když letoun klesal přídí dolů, když byl přídí nahoru dalo se pro změnu přečíst číslo na pravé polovině křídla).
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Gloster |
Typ letounu | Gloster Gladiator Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Kain, Edgar James |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | K7985 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 73. peruť RAF [1937-1969] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.08.1937 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Gloster Gladiator Mk.I sériového čísla K7985 sloužil v srpnu 1937 u letky "B" 73. perutě RAF na letišti Digby. Tehdy na něm létal E. J. Kain, vynikající akrobat a budoucí první eso RAF. Stroj nese obvyklý hliníkový nátěr na všech plochách, barevný symbol perutě na trupu se opakoval také na obou polovinách horního křídla, zatímco sériové číslo se opakovalo na obou polovinách spodního křídla, přičemž na levé polovině bylo "vzhůru nohama" (dalo se přečíst, když letoun klesal přídí dolů, když byl přídí nahoru dalo se pro změnu přečíst číslo na pravé polovině křídla).
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#593647Verze : 0
Rad
MOD
.
Gloster Gladiator Mk.I sériového čísla K8036 se počátkem roku 1939 v rámci 33. (Fighter) Squadron RAF účastnil policejních akcí v Palestině. Stroj létal z letiště Ramleh. Letoun nese na všech plochách předválečný nátěr hliníkovou barvou, ale barevné doplňky značící příslušnost k jednotce již byly nahrazeny kódovými písmeny "SO".
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Gloster |
Typ letounu | Gloster Gladiator Mk.I |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | K8036 |
Taktické označení / imatrikulace | SO |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 33. peruť RAF [1929-1955] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1939 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Gloster Gladiator Mk.I sériového čísla K8036 se počátkem roku 1939 v rámci 33. (Fighter) Squadron RAF účastnil policejních akcí v Palestině. Stroj létal z letiště Ramleh. Letoun nese na všech plochách předválečný nátěr hliníkovou barvou, ale barevné doplňky značící příslušnost k jednotce již byly nahrazeny kódovými písmeny "SO".
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#506270Verze : 0
Rad
MOD
en.wikipedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Gloster Gladiator Mk.I |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#536275Verze : 0
Aubi
MOD
en.wikipedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Gloster Gladiator Mk.I |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#536276Verze : 0
Aubi
MOD
Trojpohledový náčrtek z mého archivu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Gloster-Gladiator-Mk-I-t1350#354348Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.