JVBT-55A
Cieľom tohot projektu bolo vyvinúť pre zahraničných odberateľov špeciálne pásové vozidlo na podvozku tanku T-55A s využitím koštukčných skupín vyslobodzovacieho tanhu VT-55A, ktoré by okrem vyslobodzovacích úkolov bolo schopné dvíhať bremená do 20 ton (nadvihnúť prednú alebo zadnú časť stredného tanku, premiestniť vežový komplet tanku a pod.) a vykonávať terénne úpravy pomocou tankového buldozéra.
Vývoj JVBT-55A začal vo Vývojovom závode Turčianskych strojárni n.p. Martin v roku 1967 na základe požiadavky bývalého NDR. Skončil výrobu jedného prototypu v roku 1970. V roku 1971 bola vyrobenná prvá séria týchto vozidiel, sérová výroba pokračovala až do roku 1983. Približne 50% vyrobených vozidiel exportovali z Martina do krajín bývalej Varšavskej zmluvy, zvyšok do tzv. nesocialistických štátov.
Vozidlo je schopné prekonávať vodné prekážky do šírky 1000 m hlbokým brodením pomocou zariadenia "RIEKA" do hĺbky 5 m. Strelecká a protiradiačná odolnosť je na úrovni tanku T-55A. S tankom T-55A má unifikovanú pohonnú jednotku, prevodové ustrojenstvo a podvozok.
Počet vyrobených kusů: 508
Uživatelé (vývoz): NDR (používány pod označením T-55TK), Finsko (stroje z ex-NDR), MLR, Jugoslávie (používány pod označením T-55TZI), SSSR
Zdroj: MOT 9/2000
Cieľom tohot projektu bolo vyvinúť pre zahraničných odberateľov špeciálne pásové vozidlo na podvozku tanku T-55A s využitím koštukčných skupín vyslobodzovacieho tanhu VT-55A, ktoré by okrem vyslobodzovacích úkolov bolo schopné dvíhať bremená do 20 ton (nadvihnúť prednú alebo zadnú časť stredného tanku, premiestniť vežový komplet tanku a pod.) a vykonávať terénne úpravy pomocou tankového buldozéra.
Vývoj JVBT-55A začal vo Vývojovom závode Turčianskych strojárni n.p. Martin v roku 1967 na základe požiadavky bývalého NDR. Skončil výrobu jedného prototypu v roku 1970. V roku 1971 bola vyrobenná prvá séria týchto vozidiel, sérová výroba pokračovala až do roku 1983. Približne 50% vyrobených vozidiel exportovali z Martina do krajín bývalej Varšavskej zmluvy, zvyšok do tzv. nesocialistických štátov.
Vozidlo je schopné prekonávať vodné prekážky do šírky 1000 m hlbokým brodením pomocou zariadenia "RIEKA" do hĺbky 5 m. Strelecká a protiradiačná odolnosť je na úrovni tanku T-55A. S tankom T-55A má unifikovanú pohonnú jednotku, prevodové ustrojenstvo a podvozok.
Počet vyrobených kusů: 508
Uživatelé (vývoz): NDR (používány pod označením T-55TK), Finsko (stroje z ex-NDR), MLR, Jugoslávie (používány pod označením T-55TZI), SSSR
Zdroj: MOT 9/2000