Název: Name: | TAM | |
Originální název: Original Name: | TAM | |
Kategorie: Category: | střední tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1979-DD.MM.1985 Tanque Argentino Mediano Sociedad del Estado, Buenos Aires | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1979-DD.MM.1985 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 230 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.197R TH-301 (?) | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 30500 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 8230 mm | |
Délka korby: Hull Length: | 6775 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3120 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2420 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 440 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 450 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | ? MPa | |
Pancéřování: Armour: | odolné proti bežným strelám do kalibru 40 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | MTU MB822 Ka-500 - 6 valcov do V, dieselový štvortaktný - vodou chladený | |
Výkon: Power: | 530 kW při 2400 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | hydromechanické, Renk HSWL-204 (4-rýchlosti vpred, 4 vzad) | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 75 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 45 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 550 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 30 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 14 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,90 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,90 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,40 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | - 105mm kanón L743 (50 nábojov) s elektrohydraulickým stabilizátorom | |
Vedlejší: Secondary: | - 7,62mm spriahnutý guľomet MAG FN-60-40 - 7,62mm protilietadlový guľomet MAG FN-60-20 - 8 x dymový granát - 6000 nábojov 7,62 mm | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | TAM = Tanque Argentino Mediano Licenčná výroba projektu nemeckej spoločnosti Thyssen-Henshel TH-301 využívajúci upravený podvozok Marder. Odvodené verzie | |
Zdroje: Sources: | Михаил Барятинский: Все современные танки; Эксмо 2013; ISBN 9785699642038 |
URL : https://www.valka.cz/ARG-TAM-t13219#577199Verze : 0
buko1
MOD
TAM
V letech 1974 až 76 byl na objednávku Argentiny vyvinut firmou Thyssen Henschel střední tank s nezvyklým konstrukčním uspořádáním. Využita byla tehdy nová věž s německým kanónem ráže 105mm firmy Rheinmetall typu Rh-105-30 na vylepšeném podvozku bojového vozidla pěchoty Marder. Němci označili tank jako TH-301, v Argentině dostal jméno TAM (Tanque Argentino Mediano - Argentínský střední tank).
Podvozek byl oproti výcozímu Marderu překonstruován. Došlo ke zmenšení tloušťky pancíře, navíc byly přidány konstrukční prvky, které zvětšily tuhost korby, aby vydržela větší hmotnost stropu s umístěnou věží. Snahou bylo i to, aby nebyl přetěžovaný motor MB-833 Ka-500 od firmy MTU. Hmotnost podvozku je nakonec o 200 kg nižší než u Marderu.
Tato koncepce byla zvolena z důvodu, že Jižní Amerika má těžké terénní podmínky s ne moc dobře rozvinutou strukturou silniční sítě, vysokými a strmými horami a velkým počtem řek s malou nosností mostů.
V zadní části vozidla je vstupní prostor kde je umístěná i zásoba munice. Pohonná jednotka je umístěná v přední pravé části vozidla, nalevo od ní se nachází stanoviště řidiče.
V systému řízení palby je využit panoramatický denní zaměřovací systém TRP-2A se zvětšením od 6x do 20x (nestabilizovaný) doplněný noktovizorem nebo zaměřovačem TZF od společnosti Zeiss s osminásobným zvetšením na stanovišti střelce.
Kanón je stabilizovaný podobně jako u tanku Leopard 1A4 (vezená zásoba munice ráže 105 mm činí 50 kusů). Dodatečnou výzbrojí jsou 2 kulomety ráže 7,62 mm se zásobou 6 000 nábojů.
V první polovině osmdesátých let v závodech v Buenos Aires bylo vyrobeno cca 150 tanků (z původně objednaných 512 kusů), společně s nimi sjelo z výrobní linky 200 kusů bojového vozidla pěchoty VCTP na stejném podvozku. Na konci osmdesátých let let bylo na podvozcích TAM postaveno 20 (25 ?) samohybných houfnic VCA 155. Podvozek pro houfnice byl prodloužen o jeden pár pojezdových kol a osazen italskou věží Palmaria.
Zajímavostí je, že když v Ekvádoru probíhaly porovnávací testy s tankem Stingray TAM získal 950 bodů z 1000 možných, Stingray 750 bodů.
V letech 1974 až 76 byl na objednávku Argentiny vyvinut firmou Thyssen Henschel střední tank s nezvyklým konstrukčním uspořádáním. Využita byla tehdy nová věž s německým kanónem ráže 105mm firmy Rheinmetall typu Rh-105-30 na vylepšeném podvozku bojového vozidla pěchoty Marder. Němci označili tank jako TH-301, v Argentině dostal jméno TAM (Tanque Argentino Mediano - Argentínský střední tank).
Podvozek byl oproti výcozímu Marderu překonstruován. Došlo ke zmenšení tloušťky pancíře, navíc byly přidány konstrukční prvky, které zvětšily tuhost korby, aby vydržela větší hmotnost stropu s umístěnou věží. Snahou bylo i to, aby nebyl přetěžovaný motor MB-833 Ka-500 od firmy MTU. Hmotnost podvozku je nakonec o 200 kg nižší než u Marderu.
Tato koncepce byla zvolena z důvodu, že Jižní Amerika má těžké terénní podmínky s ne moc dobře rozvinutou strukturou silniční sítě, vysokými a strmými horami a velkým počtem řek s malou nosností mostů.
V zadní části vozidla je vstupní prostor kde je umístěná i zásoba munice. Pohonná jednotka je umístěná v přední pravé části vozidla, nalevo od ní se nachází stanoviště řidiče.
V systému řízení palby je využit panoramatický denní zaměřovací systém TRP-2A se zvětšením od 6x do 20x (nestabilizovaný) doplněný noktovizorem nebo zaměřovačem TZF od společnosti Zeiss s osminásobným zvetšením na stanovišti střelce.
Kanón je stabilizovaný podobně jako u tanku Leopard 1A4 (vezená zásoba munice ráže 105 mm činí 50 kusů). Dodatečnou výzbrojí jsou 2 kulomety ráže 7,62 mm se zásobou 6 000 nábojů.
V první polovině osmdesátých let v závodech v Buenos Aires bylo vyrobeno cca 150 tanků (z původně objednaných 512 kusů), společně s nimi sjelo z výrobní linky 200 kusů bojového vozidla pěchoty VCTP na stejném podvozku. Na konci osmdesátých let let bylo na podvozcích TAM postaveno 20 (25 ?) samohybných houfnic VCA 155. Podvozek pro houfnice byl prodloužen o jeden pár pojezdových kol a osazen italskou věží Palmaria.
Zajímavostí je, že když v Ekvádoru probíhaly porovnávací testy s tankem Stingray TAM získal 950 bodů z 1000 možných, Stingray 750 bodů.
URL : https://www.valka.cz/ARG-TAM-t13219#48811Verze : 0
Tank TAM z výzbroje argentinské armády.
(Army Recognition)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(Army Recognition)
URL : https://www.valka.cz/ARG-TAM-t13219#46967Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.