Main Menu
User Menu

SOV - GAZ-AA (přehled verzí)

ГАЗ-АА

GAZ-AA / ГАЗ-АА



Sovietska licenčná výroba nákladného automobilu Ford Model AA.



Základné verzie:



GAZ-AA / ГАЗ-АА - licenčná výroba Ford Model AA (časť z dovezených dielov z USA a časť z dielov vyrobených v ZSSR).


GAZ-MM / ГАЗ-ММ - modernizovaná verzia s vyšším výkonom motora, úpravou riadenia, zadných tlmičov atď.


GAZ-42 / ГАЗ-42 - úprava GAZ-AA na pohon drevoplynom. Vyrábabý v rokoch 1939-1946 v počte 33840 vozidiel


GAZ-55 / ГАЗ-55 - sanitné vozidlo vybavené oplechovanou drevenou nástavbou na prepravu 4 ležiacich a 2 sediacich ranených. Vo výrobe v rokoch 1938-1945, vyrobených 9130 ks.


GAZ-60 / ГАЗ-60 - polopásové nákladné vozidlo, vyrobených 896 ks.


GAZ-03-30 / ГАЗ-03-30 - 16 miestny autobus, vyrobených 18613 ks.


GAZ-410 / ГАЗ-410 - nákladný automobil - sklápač.


Zdroj: М. Князев: Автомобили Красной Армии 1941-1945 г.; Бронеколлекциа - Специальный выпуск 2/2006 г.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#393894Verze : 0
MOD
Niektoré ďalšie verzie automobilov na podvozku GAZ-AA :


GAZ-MM - ГАЗ-ММ - nosič 4 veľkorážnych guľometov DŠK,


Typ A (PM-3) - А (ПМ-3) - poľná opravárenská dielňa,


PRM-A / ПРМ-А - poľná opravárenská dielňa,


BZ-42 - БЗ-42 - automobilová cisterna.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) - Cesta života cez zamrznuté Ladožské jazero. https://englishrussia.com/?p=2239#more-2239

"Cesta života" cez zamrznuté Ladožské jazero. https://englishrussia.com/?p=2239#more-2239
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) - GAZ - AA s prívesom PK vz. 43  © autogallery.ru

GAZ - AA s prívesom PK vz. 43 © autogallery.ru
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#227829Verze : 0
Tento konkrétní kousek je zrovna jeden z prvních kusů, které byly smontovány z komponentů Ford. Jsou na něm nápravy (a snad i rám) označené znakem Fordu (na nábojích kol).
Škoda jen té kamufláže Sad
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#110651Verze : 0
GAZ-AA


Délka: 5335 mm
Šířka: 2040 mm
Výška: 1970 mm
Hmotnost: 1.81t
Max. rychlost: 70 km/h





V roce 1929 byly smontovány první automobily Ford-AA v Nižnyj Novgorodu z částí dovezených z USA. Současně začala v Niznyj Novgorodu (od r.1932 Gorkyj) vznikat nová továrna na automobily. Název GAZ vznikl zkrácením názvu továrny Gorkij Automobile Zavod. V lednu 1932 byly vyrobeny první vozy GAZ-AA (takřka přesné kopie Fordu AA) v nové továrně. Toto vozidlo spolu se ZIS-5 bylo hlavním nákladním vozidlem používaným Rudou Armádou v prvních dvou letech 2. světové války. Nevýhodou těchto vozidel bylo, že v této době byla už více než 10 let stará. Jejich výhodou však byla jejich nepopiratelná jednoduchost a zjednodušení unifikace armády, která tak měla pouhé dva modely nákladních automobilů. Tento vůz byl v Sovětském svazu velmi respektovaným a proslaveným. Pro jeho kapacitu 1,5 tunového nákladu byl nazýván Polutorka.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#46862Verze : 0
MOD
Pohon: 4x2
Rozměry ložné plochy: 2450x1870
Rozvor náprav: 3340 mm
Výška nad vozovkou: 200 mm
Poloměr otáčení: 7,5 m
Rám: Svařený nosný rám
Pneu: 6,50-20
Motor: 4-taktní, řadový 4- válec s karburátorem,
průměr / chod pístu 98,43/107,95
komprese 4,2:1
výkon v koňských silách 40
zdvihový objem l. 3,285[/table]
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#110652Verze : 0
Přidávám jednu dobovou fotografii. Ze snímku je patrné, že tento typ používaly i čs jednotky v SSSR.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#157117Verze : 0
Snímek z válečného Vyškova. Jde o přehlídku ku příležitosti pohřbu Martina Hrustaka z Čechyně který padl na východní frontě. Vyškovská radnice. Jde o rok 1944. Pod vlajkou ve vyzdobeném průjezdu je vystavena rakev s ostatky.
Vozidlo je pravděpodobně kamuflované německou žlutou se zalenými a hnědými hádky. Tedy klasický německý standard 1943-1945. Na blatníku je znak příslušnosti k duhu vojska, vevnitř je vepsána dvojka .SPZ je WH 108017. Na dveřích vozidla jsou malá tmavá písmena.
Dolin
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#190520Verze : 0
GAZ-AA


Zdroj: https://englishrussia.com/?p=462
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) - Sovietsky GAZ-AA - veľmi dobre zachovaný veterán

Sovietsky GAZ-AA - veľmi dobre zachovaný veterán
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) - Americký Ford AA. Riadenie na ľavej strane - zrejme exportná verzia.

Americký Ford AA. Riadenie na ľavej strane - zrejme exportná verzia.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#298823Verze : 0
Gaz-AA v čs.armáde



Dnešným dňom (14.2.1948) prideľujem nasledujúce mot. vozidlá jednotlivým riadičom takto :


Gaz-AA ev.č. 43731, voj. Mackulin Miroslav,
Gaz-AA ev.č. 43732, voj. Argalaš Štefan,
Gaz-AA ev.č. 43733, voj. Seták Ján,
Gaz-AA ev.č. 43734, voj Česlak Mikuláš.



Zdroj : DR veliteľa Delostreleckého oddielu 261 Košice, mjr. Jána Keníža rok 1948


Fond VHA VHÚ Bratislava
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#460321Verze : 0
Diskuse
Podle některých zdrojů přísluší označení AA jen starším vozům (s lisovanými blatníky) pozdější modely byly údajně označeny MM. tyto zjednodušené válečné modely měly motor z vozu GAZ M1 a měly blatníky tvořené z rovných ploch, zjednodušenou kabinu (často i jen s jedněmi dveřmi nebo bez dveří jen s plachtou) a jen jeden reflektor (na pravé straně). Vozy byly vyráběny až do roku 1950 poslední už pod značkou UAZ.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#157134Verze : 0
Musel jsem se rychle kouknout do literatury a musím říct, že bitaxe má (opět Smile ) pravdu. Např. Bart Vaderveen uvádí GAZ-MM jako: "Velmi zjednodušená vojenská verze vozidla GAZ-AA známá jako "Ruský Ford" (některá vozidla měla jediný světlomet a vzadu jednoduché pneumatiky)..."
Na www stránkách (rkkaww2.armchairgeneral.com) jsou k tomuto typu výkresy a fotografie. Verze bez dveří (resp. s plátěnými dveřmi) je tam označovaná jako model 1941. Verze s dřevěnými dveřmi (ke které přikládám další snímek čs. jednotky) je označována jako model 1943.


Měl bych tedy opravit komentář k předchozímu snímku. Příslušníci čs jednotky (měla by to být paradesantní brigáda) jedou na vozidlech GAZ-MM.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#157138Verze : 0
Ono to s tím označením není tak úplně jisté, je uváděno jen některými zdroji a není zcela jisté zda jde o označení továrny nebo třeba armády. V dokladech které vydávala policie (tedy milice) je údajně jen verze AA, ale to může být až poválečná záležitost a přesné rozlišení verzí už mohlo být v té době lhostejné (původní AA i nové MM byly odlišné spíše v tom že se zjednodušila výroba než v něčem jiném a policie je nemusela rozlišovat) Některé ruské zdroje verzi MM uvádí, proto jsem na ni upozornil Smile Ale píšu to z hlavy takže může někde být i chyba Sad .
Vozy se velmi proslavily při zásobování Leningradu kdy udržovaly "cestu života" po zamrzlém jezeře v provozu až do jara (i díky své malé hmotnosti) Řidiči je díky jejich jednoduchosti (a tedy snadným opravám) měli rádi i když už v době zavedení do výroby nebyly nikterak moderní.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#157142Verze : 0
Vážení příznivci GAZů AA,
ten Ford, který je výše vyfocen (zřejmě v Rokycanech, vedle CMP F60L) není GAZ AA, ačkoli se tak tváří. Zřejmě vznikl ze dvou (nebo více) vraků, GAZ AA a nejaká Fordka (asi německá, např. BB) Zadní náprava nemá správnou pozici vůči kabině, což dává vozidlu odlišnou celkoovou kompozici a zavěšení zadní nápravy vypadá jako na Fordu BB, nebo pozdější verzi, rozhodně však ne GAZ/Ford AA. Původní zavěšní zadní nápravy bylo výhradně typu "cantilever", viz obrázek dole. Pravděpodobně také motor, převodovka a kardan není původní.
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#169479Verze : 0
Ještě několik slov na téma GAZ AA vs MM:


Několik následujících milníků by mělo osvětlit historii výroby Gazů AA/MM


Dne 31. května 1929 podepsali Valerij Měšlajuk, zástupce předsedy Nejvyššího sovětu pro národní hospodářství a Peter E. Martin, vicepresident Ford Motor Co. dohodu o vybudování závodu na výrobu automobilů Ford A a Ford AA


13. srpna 1929 začaly zemní práce u Nižného Novgorodu


20. května 1930 byl položen základní kámen nového závodu


V listopadu 1931 byla podstatná část celého závodu připravená na instalaci technologických zařízení.


Během výstavby nového závodu probíhala montáž vozidel GAZ AA dvou menších továrnách, Gudok Oktjabrja v Nižném Novgorodu a moskevský KIM (pozdější AZLK, vyrábějící Moskviče). První ruské Fordy AA (GAZ AA to byl až po rozběhnutí výroby v Nižném Novgorodě) smontované z amerických dílů vyjely ještě během roku 1930.


1. dubna 1932 začala licenční výroba v závodě GAZ (Gorkovskij Avtomobilnyj Závod, neboť Nižnyj Novgorod byl mezi tím přejmenován na Gorkij)


17. dubna 1935 sjel s výrobního pásu jubilejní stotisící GAZ


v roce 1936 byla v zahájena výroba nového osobního automobilu GAZ M1 (Emka) s novým motorem M1, což byl benzínový čtyřválec o výkonu 50 koní. Tato pohonná jednotka se stala také základem modernizace typové řady nákladních automobilů GAZ MM (čili první Gazy MM měly stejnou kabinu a blatníky jako GAZ AA). Již tehdy ale existovala snaha ušetřit některé karosářské díly a tak se objevil GAZ MM s dřevěnou budkou a se střechou z dehtované plachtoviny.


Za války, kdy byla továrna značně poškozena německým bombardováním, nastalo další zjednodušení konstrukce. Přední blatníky dostaly nový hranatý tvar a nebyly už lisované, ale pouze ohýbané, ubyl jeden přední reflektor, dřevěná kabina dostala místo dveří pouze závěsy z pogumovaného plátna. Tyto válečné modely jsou někdy zmiňovány jako GAZ-MM-V (v azbuce B, Vojennyj).


Po válce byla výroba Gazů AA/MM v Gorkém zastavena a výrobní linky byly přesunuty do závodu UAZ, kde se v roce 1947 rozběhla výroba Gazů MM, která tam probíhala až do roku 1950.


Obrázek dole ukazuje, že přes nedostatek masa byly v Moskvě na všechno připraveni
SOV - GAZ-AA (přehled verzí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#169480Verze : 0
Dík za doplnění (spíš vysvětlení Smile ) o přechodu výroby AA na MM. Dá se starší verze MM nějak vnějsškově poznat od předchozí verze AA ?
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170215Verze : 0
Jak od sebe dle vnějšího vzhledu rozpoznat GAZ-AA a první GAZ-MM (tzn. ty, které ječtě mely původní kulaté blatníky a kulatou uzavřenou budku), to tedy opravdu nevím. Určitě ty původní, smontované ještě z amerických dílů, mely zcela jiný znak na chladiči (ne ten odlitý, jako má ten náklaďák z Rokycan, ale smaltovaný, s nápisem Russkij Ford, nebo tak nějak). Určitě ta ruské Gazy měly jiný tvar výfuku (tlumič bylo válcovité těleso) zatímco americké i ruské Fordy měly tvar tlumiče kuželový. Ale jelikož hlavním rozdílem byl jiný motor, je možné AA a první MM rozlišit pouze při pohledu pod kapotu. To asi také vedlo k tomu, že se všeobecně má za to, že AA = kulaté blatníky a MM = hranaté blatníky, což, jak bylo ukázáno výše, není zcela korektní.
A jedna zajímavá poznámka na okraj. Montážní a výrobní linky v Gorkém byly sestaveny výhradně z dovezených strojů. Je velmi pravděpodobné, že se jednalo buď výhradně, nebo ve velké většině o stroje dovezené z Německa, kde se tou doboou likvidovala výroba Fordů A/AA a zaváděla výroba Fordů BB. To se zmiňované problematiky AA vs MM netýká, ale je to celkem zajímavé, zejména s ohledem na další vývoj vztahů.


Náklaďákům zdar!
Honza Moštěk.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170393Verze : 0
Německé stroje jsou asi pravděpodobné i z jiného důvodu, americké by zřejmě byly upraveny na americkou normu a tedy na závity whitworth ne metrické, to jsem ale o AA nikdy neslyšel (což neznamená že to tak nebylo) takže evropské stroje jsou opravdu velmi pravděpodobné tím spíš že vztahy v té době byly mezi oběma zeměmi značně blízké.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170395Verze : 0
Ohledně metrické a palcové soustavy, to rozhodně NEBYL důvod, neboť ruská vozidla, stejně jako německá, měla vše v palcích a závoty byly Withworth. Podle mě důvodem bylo to, že Ford v Německu byl nejblíž a obecně v té době existovaly velmi dobré vztahy mezi Německem a SSSR. Ale to se dostávám do oblasti dohadů. Nicméně ty palce a závity, to je fakt. To se ale do značné míry týkalo i jiných automobilů. Když se podíváte na rozměry loížisek, průměry čepů. vrtání atd. na ostatních automobilech, jsou to sice rozměry v mm, ale v řadě případů se jedná pouze o přepočty z palců. Prostě, bez ohledu na třídní nepřátelství, Amerika byla vzorem... Smile
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170635Verze : 0
to že amerika byla vzorem (a dodavatelem je dobře doloženo třeba výrobou traktorů Stalinec Smile původně Best 60, licence prodaná firmou Caterpillar závod stavěna rozjet pod americkým dohledem Smile ) není třeba pochybovat. V technice je minimum věcí u nichž není snadno najít původní vzor (občas i anglický).
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#170962Verze : 0

Citace :

Snímek z válečného Vyškova...



Pro němce atypická je značka, je to značka patřící dozadu, a staršího typu (pozdější nemají useknuté rohy) dopředu patří značka obdélníková a obvykle byla uprostřed. Proti sovětským vozidlům je dodán světlomet pro jízdu při zatemnění (Notek)
URL : https://www.valka.cz/SOV-GAZ-AA-prehled-verzi-t13211#190539Verze : 0