M110 (203mm těžká samohybná houfnice)
M110 (203 mm heavy self-propelled howitzer)
Howitzer, Heavy, Self-Propelled, 8-inch, M110
Název: Name: | M110 | |
Originální název: Original Name: | Howitzer, Heavy, Self-Propelled, 8-inch, M110 | |
Kategorie: Category: | těžká samohybná houfnice | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1962-DD.MM.1963 Pacific Car & Foundry Co., Renton DD.MM.196R-DD.MM.196R FMC Corp., San Jose DD.MM.1965-DD.MM.196R Bowen-McLaughlin-York Inc., West Manchester Township | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1962-DD.MM.196R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~750 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1959 T-236 | |
Osádka: Crew: | 13 (řidič, 2 střelci, 2 nabíječi a 8 v podpůrném vozidle) / 13 (driver, 2 gunners, 2 loaders, 8 at support vehicle) | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 28650 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 7477 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3150 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2936 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 440 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Detroit Diesel 8V71T - vznětový, vidlicový, dvoutaktní, přeplňovaný - počet válců: 8 - maximální točivý moment: 1329 Nm při 1700 ot/min | |
Výkon: Power: | 302 kW při 2300 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | Allison XTG-411-2A - automatická převodovka - počet stupňů: 4 + 2 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 56 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 15 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 725 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 27 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 14 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2.36 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 1.02 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,1 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 203mm houfnice M2A2 - náboje: 2 kusy na vozidle | |
Vedlejší: Secondary: | žádná | |
Uživatelské státy: User States: | ? | |
Poznámka: Note: | varianty: - M110A1 - M110A2 | |
Zdroje: Sources: | Hunnicutt, R. P. Sheridan: A History of the American Light Tank. Volume 2. Presidio Press, Novato 1995. ISBN: 0-89141-570-X. Foss, Christopher F. Jane's Armour and Artillery 1994-95. Jane's Information Group, Coulsdon 1990. ISBN: 0-7106-1154-4. ru.wikipedia.org https://www.military-today.com/artillery/m110.htm https://weaponsystems.net/system/737-M110 www.militaryfactory.com |
Období | - |
Typ stroje | M110 (203mm těžká samohybná houfnice) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/M110-203mm-tezka-samohybna-houfnice-t13046#652349Verze : 3
Gebirgsjäger
MOD
Vývoj samohybná houfnice M 110
Je houfnicí vybavenou krátkou hlavní jejiž rodokmen lze vystopovat až do doby před WW1 i přesto houfnice zaručovala velkou účinnost střelby. Děla M 107 a 110 jsou děla tzv. otevřené nekryté konstrukce umístěné na pásovém podvozku, hlavně děl jsou vyměnitelné. V obou případech ničím nechráněná dělostřelecká část byla zabudovaná v zadní části podvozku. na konci je umístěna velká radlice pro stabilizaci při střelbě a podavač munice.
Děla mají ohraničenou možnost převozu obsluhy a munice.V roce 1976 začaly být montovány nové delší hlavně M110A1, o něco později přibyla i dvoukomorová ústňová brzda M110A2, která je v současnosti základem rodiny děl M 110. V US ARMY jsou určeny hlavně ke střelbě jadernou municí a taktice několika rychlých salev a změny pozice. V současnosti s úpadkem jaderné munice a nástupem moderních MLRS systémů ztrácí dělo svůj význam a je využíváno především jako prostředek dělostřelectva dalekého dosahu
Jako munice se používá především tříštivo-trhací náboj o váze 92,53 kg, a ústňové rychlosti 711 m/s s maximálním dostřelem 22 900 m. Podvozek děl byl použit i pro zabezpečovací vozidlo M578.
Je houfnicí vybavenou krátkou hlavní jejiž rodokmen lze vystopovat až do doby před WW1 i přesto houfnice zaručovala velkou účinnost střelby. Děla M 107 a 110 jsou děla tzv. otevřené nekryté konstrukce umístěné na pásovém podvozku, hlavně děl jsou vyměnitelné. V obou případech ničím nechráněná dělostřelecká část byla zabudovaná v zadní části podvozku. na konci je umístěna velká radlice pro stabilizaci při střelbě a podavač munice.
Děla mají ohraničenou možnost převozu obsluhy a munice.V roce 1976 začaly být montovány nové delší hlavně M110A1, o něco později přibyla i dvoukomorová ústňová brzda M110A2, která je v současnosti základem rodiny děl M 110. V US ARMY jsou určeny hlavně ke střelbě jadernou municí a taktice několika rychlých salev a změny pozice. V současnosti s úpadkem jaderné munice a nástupem moderních MLRS systémů ztrácí dělo svůj význam a je využíváno především jako prostředek dělostřelectva dalekého dosahu
Jako munice se používá především tříštivo-trhací náboj o váze 92,53 kg, a ústňové rychlosti 711 m/s s maximálním dostřelem 22 900 m. Podvozek děl byl použit i pro zabezpečovací vozidlo M578.
URL : https://www.valka.cz/M110-203mm-tezka-samohybna-houfnice-t13046#47017Verze : 1
Reklama
Samohybná houfnice byla zavedena do výzbroje US. armády v roce 1962. Zbraň bylo možno přepravovat letecky jen se musela sundat houfnice z podvozku. Houfnice nemá úsťovou brzdu a má delší vyvažovače. Zbraň je určena jako standardní prostředek jaderného napadení, je umístněna na lehkém pásovém podvozku s pěti nosnými koly (hnací je vpředu) a sklopným rydlem, které zajišťuje stabilitu při střelbě.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/M110-203mm-tezka-samohybna-houfnice-t13046#45897Verze : 2
Doplnění dat
M110
Zavedena 1962
Výroba:Pacific Car and Foundry Co.; FMC Corp.; Bowen-McLaughlin-York
Bojová váha 26,5 t (31,2 t jiný tdroj)
Osádka 13 ks 5+8
Střelec nalevo lafety
Střelec napravo lafety
Dva nabíječi napravo lafety (vedle nabíjecího zařízení) jeřábu
Řidič nalevo vepředu tam co je volant
8 levných pracovních sil na dopňování (nošení) munice z muničního auta
Houfnice 8" M2A2
Lafeta M158
Zásoba munice 2 ks (proto ta levná pracovní síla
)
Max.dostřel 17 000 m (16,800 m)
Rychlost střelby max. 2 rány/min. standartně 1 rána 2 minuty
Náměr -2 až +60°
Max. rychlost zvedání hlavně 6°/sec
Odměr 60° 30° nalevo 30° napravo ručně nebo hydraulicky
Max. rychlost otáčení hlavně 8°/sec
Délka bez houfnice 6 459 mm
Délka houfnice čnící před vozidlo 1020 mm
Délka celkem 7479 mm
Šířka 3150 mm
Výška s houfnicí v cestovní poloze 2936 mm
Světlá výška podlahy vozidla 442 mm
Výška střelecké pozice 2000 mm
Specifický tlak podvozku 0.772kg/cm²
Rozchod pásů 2692 mm
Motor: General Motors 8V71T, 8 válců, přeplňovaný diesel, V motor (Detroit 8V-71T jiný zdroj z mnoha)
Max. tloušťka pancíře ( korby) 13 mm
Pancíř: válcovaná homogenní ocel
Okruh činnosti 724 km (450 mil)
Max. rychlost 55 km/h
Výkon motoru: Net: 345k při 2300rpm Gross: 405k při 2300rpm
Kroutící moment: Net: 895 ft-lb při 1600rpm Gross: 980 ft-lb@1700rpm
Obsah nádrže 1100 L (1137 L jiný zdroj)
Převodovka Allison XTG-411-2A, 4 rychlosti vpřed, 2 vzad
Řízení mechanické
Brzdy vícekotoučové
Brodění 1,1 m
Příkop 2,1 m
Stěna 1 m ( 0,5 m jiný zdroj)
Svah 60%
M110
Zavedena 1962
Výroba:Pacific Car and Foundry Co.; FMC Corp.; Bowen-McLaughlin-York
Bojová váha 26,5 t (31,2 t jiný tdroj)
Osádka 13 ks 5+8
Střelec nalevo lafety
Střelec napravo lafety
Dva nabíječi napravo lafety (vedle nabíjecího zařízení) jeřábu
Řidič nalevo vepředu tam co je volant
8 levných pracovních sil na dopňování (nošení) munice z muničního auta
Houfnice 8" M2A2
Lafeta M158
Zásoba munice 2 ks (proto ta levná pracovní síla

Max.dostřel 17 000 m (16,800 m)
Rychlost střelby max. 2 rány/min. standartně 1 rána 2 minuty
Náměr -2 až +60°
Max. rychlost zvedání hlavně 6°/sec
Odměr 60° 30° nalevo 30° napravo ručně nebo hydraulicky
Max. rychlost otáčení hlavně 8°/sec
Délka bez houfnice 6 459 mm
Délka houfnice čnící před vozidlo 1020 mm
Délka celkem 7479 mm
Šířka 3150 mm
Výška s houfnicí v cestovní poloze 2936 mm
Světlá výška podlahy vozidla 442 mm
Výška střelecké pozice 2000 mm
Specifický tlak podvozku 0.772kg/cm²
Rozchod pásů 2692 mm
Motor: General Motors 8V71T, 8 válců, přeplňovaný diesel, V motor (Detroit 8V-71T jiný zdroj z mnoha)
Max. tloušťka pancíře ( korby) 13 mm
Pancíř: válcovaná homogenní ocel
Okruh činnosti 724 km (450 mil)
Max. rychlost 55 km/h
Výkon motoru: Net: 345k při 2300rpm Gross: 405k při 2300rpm
Kroutící moment: Net: 895 ft-lb při 1600rpm Gross: 980 ft-lb@1700rpm
Obsah nádrže 1100 L (1137 L jiný zdroj)
Převodovka Allison XTG-411-2A, 4 rychlosti vpřed, 2 vzad
Řízení mechanické
Brzdy vícekotoučové
Brodění 1,1 m
Příkop 2,1 m
Stěna 1 m ( 0,5 m jiný zdroj)
Svah 60%
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/M110-203mm-tezka-samohybna-houfnice-t13046#47567Verze : 1
Reklama
M110, Korejský válečný památník, FiBe © 2018
URL : https://www.valka.cz/M110-203mm-tezka-samohybna-houfnice-t13046#612073Verze : 1
FiBe
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.