CZK - R 10 na podvozku T-34/85 (57 mm samohybný protilietadlový kanón)

     
Název:
Name:
57 mm protilietadlový kanón R 10 na podvozku T-34/85 57 mm R 10 AA gun on the T-34/85 chassis
Originální název:
Original Name:
57 mm protilietadlový kanón R 10 na podvozku T-34/85
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Závody K. J. Vorošilova n. p. (ZKJV), Dubnica nad Váhom /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp/demonštrátor
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1953
Osádka:
Crew:
6
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
? kg ? lb
Celková délka:
Overall Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
? mm ?
Celková výška:
Overall Height:
? mm ?
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1ft 3,75in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-2-34 nebo V-2-34M
- vidlicový, čtyřtaktní, vznětový s přímým vstřikováním a kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: 2 200 Nm při 1 200 ot/min
- chladící kapalina:
- v letním období: voda
- v zimním období: nízkotuhnoucí směs
- spouštění motoru: elektrické (pomocné spouštění vzduchem)
- objem chladící soustavy: 107 l
- objem mazací soustavy: 85 l / 60 l
V-2-34 or V-2-34M
- V-type, four-stroke, diesel with direct injection, water cooled
- number of cylinders: 12
- maximum torque: 1622.6 lb.ft at 1 200 rpm
- cooling liquid:
- summer: water
- winter: slow-setting mixture
- engine starting: electrical (auxiliary air starting)
- cooling liquid volume: 23,5 Imp gal
- lubricating system volume: 18,7 Imp gal / 13,2 Imp gal
Výkon:
Power:
368 kW při 1800 ot/min 493.5 bhp at 1800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
- number of gears: 5+1
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
? km/h ? mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m 106 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,4 m 55 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
57 mm protilietadlový kanón R 10 (200+200 nábojov 1) alebo 300+300 nábojov 2)) 57 mm antiaircraft gun R 10 (200+200 rounds 1) or 300+300 rounds 2))
Vedlejší:
Secondary:
spodní kulomet DTM (se zaměřovačem PPU-8-T)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 1500 m
- náboje pro oba kulomety: 1890 kusů
DTM (with PPU-8-T gunsight) lower machine gun
- calibre: 7,62 mm
- maximum range of aimed shooting: 0,93 mi
- ammunition for both machine guns: 1890 rounds
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
1) verzia so slabším pancierovaním
2) verzia so silnejším pancierovaním


TTD pre T-34/85.
1) version with lower armor
2) version with stronger armor


Data for T-34/85.
Zdroje:
Sources:
Mgr.Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7
URL : https://www.valka.cz/CZK-R-10-na-podvozku-T-34-85-57-mm-samohybny-protilietadlovy-kanon-t129369#436097 Verze : 0
Dňa 19.9.1952 bola Veliteľstvom delostrelectva vznesená na VTÚ (Vojenský technický ústav) požiadavka na vývoj lafetácie 57 mm protilietadlového kanóna R 10 (neskorší sériový 57 mm PLK čs.) na platforme stredného tanku T-34/85. Zvolená platforma nebola príliš vhodná, no nič iné nebolo v tom čase k dispozícii. Malo sa jednať o viacúčelový stroj, ktorý by okrem protilietadlovej ochrany vedel podporovať pechotu v boji proti nepriateľskej pechote a proti ľahkej obrnenej technike. Pre vedenie priamej paľby mal poslúžiť zameriavač vz. 47, s nepriamou paľbou sa nerátalo. Kanón mal byť lafetovaný v plne otočnej veži otvorenej konštrukcie. Vznikli dva návrhy riešenia pancierovej ochrany veže. Slabšie pancierovaná (10 - 20 mm) mala odolávať strelám veľkorážnych guľometov a črepinám granátov, silnejšia verzia (40 mm čelný štít) mohla odolať i paľbe protitankových zbraní. Vyrobený prototyp mal však vežu vyrobenú z dreva. Technická dokumentácia (výkres Zb 6139P) vyhotovená národným podnikom Konštrukta Trenčín bola datovaná k 29.4.1953. Funkčný demonštrátor bol vyrobený ZKJV Dubnica nad Váhom. Jazdné skúšky prebehli medzi 25.5.1953 - 28.5.1953 v Martine, strelecké testy prebehli v 7/1953. Vyhodnotenie skúšok nebolo priaznivé. Platforma napriek obavám obstála, neobstála veža, v ktorej bola málo pracovného priestoru pre posádku, veža mala veľkú výšku, ktorá z nej robila veľmi zraniteľnú. Otvorená konštrukcia neposkytovala dostatočnú ochranu posádky pred streľbou. Napriek uspokojivému stanovisku Veliteľstva delostrelectva bol na porade MNO z 29.8.1953 prijatý záver, že projekt je nevyhovujúci a došlo k jeho zrušeniu.
Predpokladanú zostavu protilietadlovej batérie malo tvoriť šesť protilietadlových tankov a jedno veliteľské vozidlo.


Mgr. Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7
Archív VHÚ

CZK - R 10 na podvozku T-34/85 (57 mm samohybný protilietadlový kanón) -


CZK - R 10 na podvozku T-34/85 (57 mm samohybný protilietadlový kanón) -


CZK - R 10 na podvozku T-34/85 (57 mm samohybný protilietadlový kanón) -


CZK - R 10 na podvozku T-34/85 (57 mm samohybný protilietadlový kanón) -


CZK - R 10 na podvozku T-34/85 (57 mm samohybný protilietadlový kanón) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-R-10-na-podvozku-T-34-85-57-mm-samohybny-protilietadlovy-kanon-t129369#436095 Verze : 12
Zbierka JOK difrologie Praha (s povolením publikovať)

CZK - R 10 na podvozku T-34/85 (57 mm samohybný protilietadlový kanón) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-R-10-na-podvozku-T-34-85-57-mm-samohybny-protilietadlovy-kanon-t129369#733823 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více