Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
T-72M4 CZ
Originální název:
Original Name:
T-72M4 CZ
Kategorie:
Category:
hlavní bojový tank
Výrobce:
Producer:
VOP 025, Nový Jičín
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.2003-DD.MM.2005
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
27 (+ 1 prototyp / prototype)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1997
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
48000 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9800 mm
Délka korby:
Hull Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
3790 mm
Celková výška:
Overall Height:
27201) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
360 mm
Šířka pásu:
Track Width:
? mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,0941 MPa
Pancéřování:
Armour:
vychází z typu T-72M (korba + věž), přidáno dynamické pancéřování DYNA-72
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Perkins CV-12-1000 TCA Condor
- maximální kroutící moment: 3410 Nm při 1 700 ot/min
- zdvihový objem válců: 26 100 cm3
- počet válců: 12
- sklon válců: 60°
- vrtání / zdvih válce: 135 mm / 152 mm
- kompresní poměr: 14,5:1
- rozměry:
-- délka: 1375 mm
-- šířka: 935 mm
-- výška: 975 mm
- hmotnost (bez náplní): 2 000 kg
Výkon:
Power:
746 kW při 2300 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
převodovka XTG 411-6-N
- rozměry:
-- délka: 1 337 mm
-- šířka: 1 761 mm
-- výška: 662 mm
- hmotnost (bez náplní): 1 100 kg
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
61 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
422) km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
700 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
4303) km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 °
Boční náklon:
Side Slope:
25°
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,83 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,24) m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón 2A46
- ráže: 125 mm
- náboje pro kanón: 37 kusů
- stabilizátor kanónu: 2E28M
- střelba na dálku:
-- ve dne: 5000 m
-- v noci: 4000 m
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet PKT
- ráže: 7,62 mm
- náboje pro spřažený kulomet: 2000 kusů

protiletadlový kulomet NSVT
- ráže: 12,7 mm
- náboje pro protiletadlový kulomet: 720 kusů
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) po zaměřovač, po strop věže 2180 mm
2) průměrná na polní cestě
3) na polní cestě
4) bez přípravy, s přípravou 5 m;
maximální šířka vodní překážky: 500 m



zrychlení:
- z 0 na 32 km/h: do 10 s (8,5 s ?)

průměrná spotřeba paliva:
- na silnici: 170 l / 100 km
- na polní cestě: 280 - 300 l / 100 km

měření dálky laserem: 240 - 9995 m

detekce cíle na dálku:
- ve dne: minimálně 5000 m
- v noci: minimálně 4000 m

Zaměřovací, pozorovací a orientační přístroje:
laserový dálkoměrný zaměřovač: TURMS-T
zaměřovací infradalekohled: TURMS-T
pozorovací přístroj velitele: TURMS-T
noční pozorovací přístroj: TURMS-T
infrahled řidiče: NV-3P
navigační systém: NBV-97

Spojovací prostředky:
souprava přijímač - vysílač: RF-1350
radiová stanice: RF-13
zesilovač: ZV-13
interkom: BCC 600

Pasivní a aktivní ochrana:
dynamická ochrana: DYNA-72
systém detekce a indikace ozáření: SCC-1 OBRA
zadýmovací zařízení: TDA
dýmové granáty: DGO-1
ochrana proti radiolokačnímu průzkumu: REDA
maskovací barva: U 2500
Zdroje:
Sources:
firemní materiály VOP 025
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#323139Verze : 0
MOD
T-72M4 CZ


Hlavním podnětem pro modernizaci tanků řady T-72 v Československu, resp. ČR a SR se staly zkušenosti z Války v Perském zálivu z roku 1991, kdy poslední generace západních tanků v řadě parametrů jasně deklasovala nejmodernější tanky zavedené v irácké armádě, jimiž byly právě T-72 (není bez zajímavosti, že minimálně 90 iráckých exemplářů bylo vyrobeno v osmdesátých letech v Československu).


Hlavním cílem modernizačního úsilí, jehož počátky v případě české modernizace sahají zhruba do roku 1994 byly následující položky:
- zvýšení pravděpodobnosti zásahu stacionárních i pohybujících se cílů ve dne, v noci, za snížené viditelnosti a za pohybu
- zvýšení palebné síly tanku účinnější municí
- zvýšení schopnosti tanku přežít v boji
- zvýšení pohyblivosti
- zlepšení provozních vlastností tanku (větší spolehlivost, snadnější údržba a obsluha)


Jako hlavní realizátor modernizace byla roku 1995 Ministerstvem obrany vybrána společnost VOP 025 Nový Jičín. V únoru téhož roku byla vyhlášena výběrová řízení na dodavatele hlavních modernizovaných skupin tanku. Na začátku roku 1996 byly zahájeny konstrukční práce a do konce roku 1996 byl zhotoven první modernizovaný tank T-72M3 CZ. Hlavním rozdílem této verze oproti finální podobě je do značné míry identické pohybové ústrojí tvořené původními převodovkami a výkonnější verzí originálního motoru značenou V-46TC se dvěma turbodmychadly. Druhý prototyp, tentokrát představující konečnou variantu T-72M4 CZ, byl dokončen v dubnu 1997. Zatímco u verze M3 byla pohyblivost a manévrovatelnost téměř stejná jako u nemoderizovaného tanku, pak u provedení M4 bylo dosaženo výrazného zlepšení.


Největší obtíže, které se během fáze zkoušek objevily, byly způsobeny integrací italského systému řízení palby TURMS-T. Problémy s tímto zařízením trvaly zhruba od léta roku 1997 a úspěšně se je podařilo vyřešit až o tři roky později díky asistenci slovenského podniku EVPÚ z Dubnice nad Váhem. Do konce roku 2000 byly dokončeny všechny podnikové, vojskové a kontrolní zkoušky, takže modernizované tanky měly cestu do výzbroje AČR otevřenou. Poslední nevyřešenou otázku představoval počet tanků, které podstoupí modernizaci. Původní požadavek na 350 tanků byl v dubnu 2001 usnesením vlády sice redukován na 140 exemplářů, ale jak se posléze ukázalo, na ekonomickou realitu ČR to bylo stále vysoké číslo. Na základě ekonomické analýzy ze srpna 2001 byla 30. listopadu téhož roku podepsána smlouva na dodávku 30kusové série, která byla určena k vyzbrojení jednoho tankového praporu. V roce 2003 byla zahájena úprava prvního tanku z ověřovací série čítající 5 kusů. V témže roce byly provedeny zkoušky této ověřovací série. Na sklonku roku 2003 bylo 73. smíšenému mechanizovanému praporu (na začátku roku 2005 došlo k transformaci jednotky na 73. tankový prapor) dodáno prvních devět kusů. Výroba pokračovala v následujícím roce zhotovením dalších jedenácti exemplářů. Dodávky 27 ks tanků T-72M4 CZ byly ukončeny v roce 2005. V tomto roce došlo k předání osmi kusů (včetně jednoho velitelského), zbylé dva velitelské T-72M4 CZ-W pak byly armádě dodány 28. února 2006. Ze všech vyrobených tanků tedy byly tři ve velitelské verzi T-72M4 CZ-W. V roce 2007 pak následovala dodávka trojice vyprošťovacích strojů VT-72M4 CZ. V rámci modernizace bylo dodáno i 5 souprav modernizačních komponent náhradních dílů pro T-72M4 CZ. V roce 2007 proběhlo plnění dodávek prvků učebně-výcvikové základny: 3 kusy simulátorů osádky SO-72M4 a 27 kusů výukových lekcí pro 2 metodická pracoviště - učebny CBT.


Narozdíl od polské modernizace PT-91M se české T-72M4 žádného exportního úspěchu nedočkaly. Cena 27 tanků T-72M4 CZ v základním provedení činila 4,463 miliardy Kč. Spolu s nimi byly nakoupeny 3 návěsná buldozerová zařízení NBZ-90, 3 minové vyorávače KMT-72M4, 3 výbušné odminovače VO-72M4 a další vybavení, které cenu zvýšilo na 4,953 miliardy Kč.


Základem modernizace tanku T-72M4 CZ se staly vozy T-72M. Při konverzi na standard M4 byl tank nejprve rozebrán, přičemž na věži a korbě došlo k zásadním úpravám (výměna zadního čela korby, výměna dna korby pod řidičem, úprava motorpřevodového prostoru pro montáž powerpacku atd.). Přes 90 % dílů, skupin a podskupin je v konstrukci modernizovaného tanku buď nových, nebo upravených. Zástavbou dynamické ochrany a dalších modernizačních prvků došlo k navýšení hmotnosti tanku T-72M4 CZ (oproti nemodernizovaným verzím) zhruba o 6000 kg. Z tohoto důvodu došlo k zesílení podvozku a použití silnějších torzních tyčí. Na všechna pojezdová kola byly navíc přidány pružné dorazy.




Modernizační prvky


Výzbroj
Původní kanón 2A46 (D-81) je vybaven novým termopláštěm, ejektorem a úsťovým rektifikačním systémem. Pro zvýšení palebné síly proti obrněným cílům byla v pardubické Synthesii vyvinuta a do výzbroje armády zavedena podkaliberní střela 125/EPpSv-97, která je schopna probít přes 500 mm homogenního pancíře na vzdálenost větší než 2000 m. Tato střela je využitelná ve všech tancích řady T-72.


Kanón má minimální efektivní dosah střelby ve dne:
- pro podkaliberní šípovou střelu: 2 200 m
- pro tříštivotrhavou střelu: 2 000 m
- pro kumulativní střelu: 1 900 m

Efektivní dosah střelby v noci:
- pro všechny druhy munice: 1 800 m



Systémy vlastní ochrany
Původní pancéřování tanku bylo v oblasti korby a věže zesíleno návěsnou dynamickou ochranou DYNA sestávající ze 124 segmentů, které dohromady obsahují 95 kg plastické trhaviny. DYNA má deklarovanou odolnost i proti tandemovým kumulativním střelám.


Vnější povrch tanku je potažen absorbérem mikrovlnného záření, které zmenšuje radiolokační odraz vozidla. Při zastávkách lze použít termorohož, kterou se zakryje motoropřevodový prostor, čímž se sníží úroven tepelného vyzařování vozidla.


Polský systém detekce a indikace ozáření laserem SSC-1 OBRA zajišťuje detekci a indikaci ozáření tanku laserovým dálkoměrem nebo laserovým ozařovačem. Zároveň umožňuje automatické vystřelení dýmových granátů do směru ozáření. Tank má celkem dvanáct vrhačů VZ 902 pro zadýmovací granáty DGO-1.


Protipožární zařízení je od firmy Kidde Deugra a skládá se ze dvou na sobě nezávislých systémů. První je určen na hašení požáru v motor-převodovém prostoru, druhý pak pro hašení požáru v bojovém prostoru.



Přístrojové vybavení
Systém řízení palby (SŘP) se schopností vyhledávat a ničit cíle v noci a za ztížených povětrnostních podmínek je typu TURMS-T od italské společnosti Officine Galileo. Systém spolupracuje s balistickým počítačem, jenž přijímá a zpracovává informace z čidel ve vozidle. K monitorovaným údajům patří například rychlost vozidla, příčný a podélný náklon tanku, směr a rychlost větru nebo teplota prachové náplně. Počítač dále analyzuje údaje o cíli, jimž jsou především jeho vzdálenost, směr a rychlost pohybu. Doba úplného spuštění SŘP ve dne činí dle teploty vzduchu 30-120 sekund, v noci pak až 480 sekund. Doba k prvnímu výstřelu na pevný cíl je 5 sekund, na pohyblivý 10 sekund.


T-72M4 CZ je vybaven diagnostickou jednotkou DITA 72/97B, která shromažďuje a analyzuje údaje z čidel rozmístěných po celém tanku. V případě závady pak informuje osádku. Diagnostická jednotka je zároveň schopna zasáhnout do výkonových parametrů tanku, v případě hrozící havárie některé podskupiny (motor, převodovka) může vozidlo úplně zastavit.


Tank je opatřen systémem BVIS (bojový vozidlový informační systém), který v sobě zahrnuje navigaci GPS s mapovým podkladem a je schopen zobrazovat informace o poloze ostatních vozidel jednotky. Do BVIS lze vkládat i údaje pozici vozidel protivníka.


Nové jsou rovněž pozorovací a optické přístroje. Střelec má k dispozici pozorovací přístroj stabilizovaný ve dvou rovinách, ve kterém je integrován laserový dálkoměr a termovizní kamera. Velitel tanku využívá panoramatický ve dvou rovinách stabilizovaný pozorovací přístroj s termovizní kamerou.


Spojovací prostředky tanku T-72M4 CZ sestávají z radiostanice RF-1350, jejího příslušenství a tankového hovorového zařízení BCC 600A.



Pohyblivost
Modernizovaný tank je vybaven izraelským powerpackem, který tvoří britský motor Perkins CV-12-1000 TCA Condor a americká automatická převodovka XTG 411-6-N. Motor má kapalinové chlazení, vzduch je do něj přiváděn přes dvě turbodmychadla s mezichladičem stlačeného vzduchu. Rozvod je typu OHV. Zabudování powerpacku do vozidla si vynutilo prodloužení a zvýšení původní korby. Vnitřní zásoba paliva činí 1 145 litrů, na záď tanku lze navíc připevnit palivový sud o objemu 195 litrů. Spotřeba na silnici se pohybuje kolem 350 litrů na 100 km, v terénu až 800 l/100 km.


Pro sledování zadní polosféry je tank vybaven kamerou, jejíž obraz se promítá řidiči na barevném displeji a umožňuje mu tak samostatně couvat a pozorovat situaci za vozidlem.


Zdroje:
1) Soukup, M: Tanky 4. díl, Praha, 1997
2) Zdobinský, M.: Zbraně a technika z roku 2003, Praha, 2004
3) Kolektiv: Katalog automobilní a pásové techniky používané v AČR, Praha, 2007
4) Foss, Ch.: Jane’s Armour And Artillery 2005-2006
5) Macháček, D.: T-72M3/4 CZ, Moderní tanky, 2002
6) Novák, D.: T-72M4 CZ, KVH 1.rota, 2005
7) Vývoj projektu modernizace tanku T-72M4 CZ
8) Hlavní druhy techniky a zbraní 73. tankového praporu
9) Propagační materiály firem VOP 025 a Nimda

T-72M4 CZ ("bílá 257") z výzbroje 73. smíšeného mechanizovaného praporu z rámce 7. mechanizované brigády zachycený na Bahnech 2004. (fotografie ©Radek Havelka)












URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#45358Verze : 3
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 254") z výzbroje 73. smíšeného mechanizovaného praporu z rámce 7. mechanizované brigády, červen 2004.
CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#129973Verze : 0
T-72M4 CZ ze sestavy 73. tankového praporu v akci ve VVP.
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#131523Verze : 0
Zde sedí velitel tanku. Na fotce jest k vidění systém řízení palby (SŘP) TURMS-T od italské firmy Galileo Avionica. Kvůli tomuto zaměřovači se opozdily dodávky tanků k armádě. Toto je přimo podsystém velitele. Tento velitelský přístroj má hlavici optiky nezávisle otočnou o 360°. Zde je denní binokulární periskop se dvěmi rozchodnými poly (12,5°a 4°)a 12či 4násobným zvětšením. Samozřejmostí je i termovizní sekce tohoto zaměřovače. Další část má již střelec.
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#45803Verze : 0
Tak jeden detail
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#47408Verze : 0
MOD
A ještě jeden
je vidět meteo senzor, hlavice velitelského zaměřovacího přístroje, příklop pro vyhazování nespalitelných den nábojnic a "krabičky" ERA
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#47415Verze : 0
MOD
...
CZE - T-72M4 CZ - (VOP 025)

(VOP 025)
CZE - T-72M4 CZ - (VOP 025)

(VOP 025)
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#58668Verze : 0
MOD
Další fota z Přáslavic
CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#66379Verze : 0
Další fota z Přáslavic
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#66381Verze : 0
Schránka na přídavný zdroj elektrické energie Č-NSD-S-28,5-2V, "válec" slouží k uložení kabelů. Elektrocentrála má možnost připojení dálkového ovládání.



Č-NSD-S-28,5-2V má následující provozní údaje:
- jmenovitý výkon: 3 kW
- jmenovité napětí: 28,5 V
- jmenovitý proud: 105 A
- startování: elektricky / ručně
- motor: vznětový čtyřdobý
- hmotnost: 125 kg
- spotřeba paliva: 1,1 l/hod
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#114205Verze : 0
MOD
takze sem predelal fotky sem na server, a tady jsou...

tady je ta centrala



tady jsou prototypy novych dymovych granatu



zagarazovane kousky



nakladani na podval

URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#114220Verze : 0
jeste fotecka kanonu



prestavka v proudu



a fotka ze streleb...

URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#114221Verze : 0
Foto zletošních Bahen 2006.Vzácná možnost vidět tolik techniky v akci .Bylo to dost zajímavý a snad žádný fanda si nenechal tohle ujít ...


Tam jak ten sloup do nebe ,byl malý rybníček brčálník ....


Beteer
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#166578Verze : 0
Jeden z pohledů typu Crawl through
začneme na stropě věže průhledem do "pracovny velitele"
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173690Verze : 0
MOD
stejný záběr tentokrát více k pravému boku věže
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173696Verze : 0
MOD
pohled tentokrát ze sedadla střelce - červené "železo" visící ze stropu slouží k zajištění kanonu v pochodové poloze (jak uvidíte dále)
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173700Verze : 0
MOD
pohled trochu víc k zadní části věže...
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173704Verze : 0
MOD
Dál už je jen podávací rameno utomatického nabíjecího zařízení...tentokrát opět foceno ze sedadla velitele
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173706Verze : 0
MOD
Pohled ze sedadla velitele na pracoviště střelce
v popředí je vidět třmen na závěru kanonu, sloužící pro jeho fixaci.
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173710Verze : 0
MOD
Střelcovo GVU pro nedostatek místa v tanku foceno zdola nahoru, kulatý "ciferník" pod ovládacím panelem na prvním snímku je ukazatel polohy věže vůči podvozku.


noha je moje vlastní v maskáčích ASR Smile
CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173714Verze : 0
MOD
Ještě jeden záběr z podhledu na jednu T-72M4 CZ s odminovacím pluhem KMT-72M4 při nakládání na podvalník.
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173716Verze : 0
MOD
a pro příznivce akčních snímků...jeden z podhledu
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173721Verze : 0
MOD
série snímků dokumentující účinnost zadýmování vstřikováním nafty do výfuku...aneb jak zmizet po anglicku Laughing v ruském provedení of course


popis pro ty kteří znají tankovou arénu v Lešanech (kdo tam nebyl...alou doplnit mezeru ve znalostech...otevřeno je od začátku června konce září)


...84 tank vyjíždí zatáčku před prostorem VIP, řidič zapíná zadýmovací zařízení
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173730Verze : 0
MOD
...85 tank stojí zádní částí k VIP, diváci vlevo od "VIP tribuny" už toho moc nevidí a začínají se zalykat oblakem nedokonale spálené nafty
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173737Verze : 0
MOD
..86 tank dokončil obrat o 270 stupňů a stojí čelem k VIP...prakticky už není vidět
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173741Verze : 0
MOD
než dokončil obrat o 360 stupňů byl na místě tanku jen oblak dýmu...
další otáčku jsem nefotil protože nebylo nic kromě kouře vidět...
... 87 po pár vteřinách vyjel tank ze stěny dýmu
... 88 a pokračoval v jízdě původním směrem
... ale mohl vyjet nečekaně prakticky kterýmkoli jiným směrem, což má svoje praktické použití


fotky mají jít popořadě podle čísel, ale nechce se mi to už přehazovat
CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#173742Verze : 0
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 025") od 73. tankového praporu, Den NATO 2007
zdroj: vlastní archív, foto Lukáš Herot
CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#279388Verze : 0
73. tankový prapor z Přáslavic vyslal na pražskou vojenskou přehlídku 28.10. 2008 dva své stroje s osádkami od 1. tankové roty. Oba tanky byly opatřeny pásy s gumovými patkami. Na snímcích je zachycen stroj 002 s detaily pásů a reliktu sovětské zákopové mánie - zahlubovacího zařízení.
CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#289219Verze : 1
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 028") z výzbroje 73. tankového praporu, září 2009.
CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#335324Verze : 2
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 027") z výzbroje 73. tankového praporu z rámce 7. mechanizované brigády, dynamická ukázka, Cihelna 2010, 21. 8. 2010.
CZE - T-72M4 CZ - vlastní foto

vlastní foto
CZE - T-72M4 CZ - vlastní foto

vlastní foto
CZE - T-72M4 CZ - vlastní foto

vlastní foto
CZE - T-72M4 CZ - vlastní foto

vlastní foto
CZE - T-72M4 CZ - vlastní foto

vlastní foto
CZE - T-72M4 CZ - vlastní foto

vlastní foto
CZE - T-72M4 CZ - vlastní foto

vlastní foto
CZE - T-72M4 CZ - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#370600Verze : 0
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 029") z výzbroje 73. tankového praporu, červen 2006.
CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#334167Verze : 1
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 024") z výzbroje 73. tankového praporu, Tankový den, Vojenské technické muzeum, Lešany, 1.9.2012.
CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#458485Verze : 0
MOD
Tanky T-72M4 CZ opatřené návěsným buldozerovým zařízením NBZ-90 a odminovacím vyorávačem KMT-72M4 (upravený KMT-6) z výzbroje 73. tankového praporu, cvičení Saber Junction II / Combined Resolve 2013, výcvikový prostor Hohenfels, Německo, 20. listopadu 2012. Mnohonárodní cvičení Saber Junction II se uskutečnilo ve dnech 9. až 22. listopadu 2013 ve Společném mnohonárodním výcvikovém centru v německém Hohenfelsu za účasti 587 českých vojáků se 130 kusy vojenské techniky. Cvičení bylo zaměřeno na vedení konvenčního boje a vojáci procvičili všechny druhy bojové činnosti. Počtem vyslaných vojáků a techniky to bylo pro Armádu ČR bylo jedno z největších a nejvýznamnějších zahraniční cvičení. České úkolové uskupení s označením TF 72 (jádro tvořili příslušníci 72. mechanizovaného praporu z Přáslavic) bylo v tomto cvičení hlavní bojovou silou mnohonárodní brigády řízené velitelem a štábem 173rd Airborne Brigade Combat Team.
CZE - T-72M4 CZ - (US Army / Gertrud Zach)

(US Army / Gertrud Zach)
CZE - T-72M4 CZ - (US Army / Gertrud Zach)

(US Army / Gertrud Zach)
CZE - T-72M4 CZ - (US Army / Gertrud Zach)

(US Army / Gertrud Zach)
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#532570Verze : 1
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 001"), 73. tankový prapor, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


autor: Josef Holek

CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#534630Verze : 2
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 017") z výzbroje 73. tankového praporu, Tankový den, Vojenské technické muzeum, Lešany, 29.8.2015. Je pozoruhodné, že resort obrany si na svoje vlastní akce nedokáže zajistit přepravu vojenské techniky svými vlastními přepravními kapacitami. Tento tank tak byl na Tankový den přepraven ze své mateřské posádky a poté zpátky s využitím přepravní techniky civilní společnosti za částku 74 052 Kč s DPH.
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#538312Verze : 1
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 021") z výzbroje 3. tankové roty 73. tankového praporu z rámce 7. mechanizované brigády
Dny NATO 2015, Ostrava-Mošnov 19.9.2015
CZE - T-72M4 CZ -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

CZE - T-72M4 CZ -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

CZE - T-72M4 CZ -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

CZE - T-72M4 CZ -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#543983Verze : 1
MOD
T-72M4 CZ ("bílá 029") z výzbroje 73. tankového praporu, nehoda na dálnici D35 poblíž Dolního Újezdu (zúžení na 294. kilometru), 3. srpna 2017. Před sedmou hodinou ranní došlo při převozu T-72M4 CZ do VOP CZ na trase PřáslaviceNový Jičín k částečnému sesunutí tanku z podvalníku P-50N (VPZ 811 58-45) a následnému zablokování komunikace. Nikdo nebyl zraněn a nedošlo k poškození komunikace ani ostatních vozidel.

Fotografie:
www.hzscr.cz

CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#580415Verze : 3
MOD
Diskuse
Vážení,
podle nedatovaného údaje zveřejněného na internetové stránce Global Security byly předpokládány náklady ve výši 4 miliónů dolarů na jeden tank T-72M4.


Na i-stránkách Main Battle Tanks byl v roce 2002 zveřejněn údaj o 3 miliónech dolarů za kus.


Za závazné považují údaje zveřejněné v níže uvedených brožurách AVISu, dostupných v listinné i elektronické podobě


Ročenka AČR 2004
Na straně 5 uvádí:
"Celkové náklady na dodávku představují částku ve výši cca 6,8 mld. Kč (cena jednoho kusu T-72M4CZ činí v průměru cca 140 mil Kč). Dodávky tanků jsou plněny v souladu s uzavřenou smlouvou. Do konce roku 2004 bylo předáno celkem 20 kusů modernizovaných tanků T-72M4CZ z celkového počtu 30 kusů (do roku 2006, poslední 3 kusy s velitelskou výbavou). Součástí dodávek je i komplexní řešení dodávek učební-výcvikové základny a logistického zabezpečení."


Modernizovaný T-72 do výzbroje
Z textu strany 3 lze odvodit:
- pro prvních deset strojů je cena za jeden kus ve výši 150 miliónů Kč,
- pro zbývajících dvacet strojů je cena za jeden kus ve výši 120 miliónů Kč.
- na dodávku 30 strojů bude vynaloženo 3,9 miliardy Kč.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#125575Verze : 0
MOD
Pro T-72M4CZ byla vyvinuta podkaliberní šípová střela z wolframovým jádrem, velmi účinná proti obrněné technice s reaktivním pancéřováním. Modernizace bohužel (z finančních důvodů) pominula nabíjecí automat, uložení munice, akční členy stabilizačního zařízení a hlavní výzbroj.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#68865Verze : 0
Koukal jsem, že místo krátkých "rajčáků" jsou na M4CZ "řídítka" - jaký je rozdíl v pohodlnosti ovládání, máš skušenost? Jinak to těm, co mají možnost alespoň občas řídit tyhle stroje tak trochu závidím (je to skutečně dost dlouho, co jsem naposled zavřel nad sebou příklop "řidičáku" BVP, BPzV nebo téčka), ale na to, abych se k nim přidal jsem dost zaneprázdněný...
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#68924Verze : 0
Zkušenosti s CeZetou nemám. Teď jsme dodělali řidičáky na T-72 a původně jsme měli být přeškoleni na CeZety. To bylo v době kdy jedna rota měla být profíků (10 tanků), druhá rota záložáků (10 tanků), a dalších 10 tanků v eNZetech. Teď se ale situace změnila. Budou dvě roty profíků (2x10 tanků) a 10 tanků v eNZetech (to ale až bude všech 30 ks). Naše rota zůstane nejspíš na T-72 M2 či M1. Měli by jsme dostat 10 kusů a jeden vyprošťovák. Myslím, že je to tak lepší, ale samozřejmě bych se rád svezl i s CeZetou. To už se mi ale asi nesplní. Situace v armádě se stále mění.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#68982Verze : 0
sorry, ze vytahuju takhle starej thread... ale v Praskach jsou uz 2 tankove roty profi, a do konce roku 05 se stavi treti rota... Zatim ja naplnena AZD, kteri pouzivaji M1... nicmene 3.tr uz prebira M4ky.
Jizda s CeZetou je o stupen lepsi, nez jizda s jinou obrnenou technikou, ale ridic se musi naucit s tim automatem zachazet, protoze ma trochu prodlevy, takze musi pridavat plyn uz tehdy, kdyz zajizdi do diry, aby z ni rychle a dynamicky vyjel atd...
Pokud jsou otazky na CZtu, tak se ptejte Smile
mimochodem, CZta NEMA kakon 2A46M jak se vsude uvadi... ma 2A46
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#114204Verze : 0

Citace - sagittarius :

Pekne fotky Smile. Muzu se zeptat, jak to vypada s ucinnosti noveho systemu rizeni palby za jizdy v terenu ?



mno, ad fotky... dekuji Smile
a s tou otazkou... zkus ji polozit konkretneji. takhle v rychlosti musim jen rict, ze vyrobce udava pravdepodobnost 95% zasahu prvni ranou na vzd 2000m. Za jizdy do 90%. Nezalezi na tom, jestli je cil staticky, nebo pohybujici se.
Jinak samozrejme, ze system ma svy limity. Hlavne stabik neni delanej na palbu pri plne rychlosti v terenu, ono totiz neni problem do laufu nabrat hlinu... coz se pak pri vystrelu negativne projevi...
Takze na co presne se ptas? Smile


Btw, nevim, jestli to tu uz bylo, nicmene k vycviku strelby se pouziva vlozna hlaven vzor 85. Raze 14,5mm stejne jako u klasiky.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#114278Verze : 0
cozpak o to, svezenicko v tom je super Smile hlavne odpada neustale koukani na teploty a tlaky v motoru... vse hlida diagnostika... a pripadne chyby hlasi ridici i veliteli na DDU a CDU i kdyz velitelovo CDU se meni na BVIS...
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#114443Verze : 0
Tak s těma zkratkama jsem trochu vedle. Mohl bys to i pro ostatní trochu vysvětlit? My méně zkušení, kteří měli jenom hromadu budíků ke sledování a velitel se střelcem odhadovali kde mají věž podle kolečka u motoru věže vůbec nevíme, o čem je řeč. Taky fotky by šikly pokud to jde. Jinak ti docela závidim.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#114596Verze : 0
DDU - driver displaying unit - ridicova zobrazovaci jednotka - ukazuje vyvody z diagnostiky motoru, navigaci a tratovy body, tj. smer a orientaci v terenu.
CDU - commander displaying unit - velitelova zobrazovaci jednotka - ukazuje to stejny +-
BVIS - vojenskej informacni system... to je nejzajimavejsi cast, nicmene zatim utajovana...
fotky dodam.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#114619Verze : 0

Citace - MedWed :

DDU - driver displaying unit - ridicova zobrazovaci jednotka - ukazuje vyvody z diagnostiky motoru, navigaci a tratovy body, tj. smer a orientaci v terenu.
CDU - commander displaying unit - velitelova zobrazovaci jednotka - ukazuje to stejny +-
BVIS - vojenskej informacni system... to je nejzajimavejsi cast, nicmene zatim utajovana...
fotky dodam.



BVIS = Bojový velitelský informační systém
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116050Verze : 0

Citace - MedWed :

Citace - sagittarius :

Pekne fotky Smile. Muzu se zeptat, jak to vypada s ucinnosti noveho systemu rizeni palby za jizdy v terenu ?



mno, ad fotky... dekuji Smile
a s tou otazkou... zkus ji polozit konkretneji. takhle v rychlosti musim jen rict, ze vyrobce udava pravdepodobnost 95% zasahu prvni ranou na vzd 2000m. Za jizdy do 90%. Nezalezi na tom, jestli je cil staticky, nebo pohybujici se.
Jinak samozrejme, ze system ma svy limity. Hlavne stabik neni delanej na palbu pri plne rychlosti v terenu, ono totiz neni problem do laufu nabrat hlinu... coz se pak pri vystrelu negativne projevi...
Takze na co presne se ptas? Smile


Btw, nevim, jestli to tu uz bylo, nicmene k vycviku strelby se pouziva vlozna hlaven vzor 85. Raze 14,5mm stejne jako u klasiky.



Pravděpodobnost zásahu je samozřejmě utajovaná a výrobce ji tudíž nemůže zveřejnit. 2000 m je tzv. efektivní dosah střelby pro tříštivo-trhavou střelu, tzv. OF (oskulačno-fugasnyj). Pro podkaliberní střelu BM je 2200 m a pro kumulativní střelu BK je 1900 m. Pro tyto druhy munice a vzdálenosti jsou definovány různé pravděpodobnosti zásahu pro různé druhy střeleckých úloh. Uváděná procenta nejsou správná, ale jako reklama je to dobrý.


Občas se při výcviku používá i ostrá munice, ale pouze omezeně, i když logiku to myslím nemá, protože armáda nadbytečnou munici likviduje.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116051Verze : 0

Citace - Cichy :

T-72M4


údaje VOP 25 Štenberk


Tank je určen k ničení tanků a ostatních obrněných cílů, popř. i živé síly protivníka a proti nízkoletícím cílům.Je vyzbrojen 125 mm kanónem s hladkou hlavní, stabilizovaným ve dvou naváděcích rovinách s rychlostí střelby do 8 ran/min a automatickým nabíjecím zařízením. Dále je vyzbrojen kulometem 7,62 mm PKT spřaženým s kanónem a 12,7 mm protiletadlovým kulometem NSV. Je možné použít i kulomet 7,62 mm vz. 95/98 s původním střelivem i se střelivem NATO. Tank je vybaven zařízením chránícím tříčlennou osádku a vnitřní výstroj vozidla proti tlakové vlně, radiaci a chemickým látkám. Tank má zařízení pro překonávání vodních toků jízdou pod vodou, zadýmovací zařízení k vytvoření dýmových clon pro maskování a hasící zařízení pro hašení požáru uvnitř vozidla. Tank T-72M4 CZ je komplexní modernizace tanku T-72 na úroveň srovnatelnou s tanky 3.generace.


Technicko-taktická data
Posádka: 3
Rozměry:
Celková délka: (mm) 9 800
Maximální šířka: (mm) 3 755
Výška po věž : (mm) 2 180
Hmotnost bojová (kg): 48 000
Výzbroj:
Kanón: 2A46M ráže 125mm
- Počet nábojů 37
- Účinný dostřel (m) 2000 - 2500
Kulomety: PKT12,7mm 7,62mm
Počet nábojů: 7,62 mm - 2000, 12,7 mm - 720
Zadýmovací granátomety 2x6 DGO-1
Pohon a výkony:
Motor - Typ Perkins Condor V12-1000 (V-46 TC u verze M3)
- Výkon (kW) 736 při 2300 ot/min (625? u verze M3)
Převodovka - Typ
automatická Allison XTG 411-6 (upravená mechanická převodovka tanku T-72M1 u verze M3)
Počet stupňů 4/2 - 7/1 u verze M3
Palivo: Nafta
Měrný hmotný výkon (kW/t): 15,3
Měrný tlak na povrch (kg/cm.E2): 0,96
Rychlost - maximální (km/h): 61
- maximální v terénu (km/h): 44
- maximální dozadu : 14
Zrychlení z 0 na 32 km/h : 8,5s
Dojezd - na komunikaci (km) min. 600
- v terénu min. 400
Maximální stoupání (%): přes 58
Maximální náklon (%): 47
Překročitelnost - zákopu (m): 2,80
Kolmé stěny (m): 0,85
Hluboké brodění (m) 5
Ochrana:
Pancéřování:
Korba - Čelo typ/max. tloušťka (mm) ocel + kompozitní + DYNA
Boky typ/max. tloušťka (mm) ocel/kolem 30 + gumové ochranné kryty pásů (kolem 1 cm)
Dno typ/max. tloušťka (mm) ocel/kolem 50
Věž - Čelo typ/max. tloušťka (mm) ocel + kompozitní vrstvený + DYNA
Boky typ/max. tloušťka (mm) ocel + kompozitní vrstvený + DYNA/ekv. 800+ proti HEAT, asi 300 proti KE
Záď typ/max. tloušťka (mm) ocel/kolem 60
Strop typ/max. tloušťka (mm) ocel + DYNA/proměnné kolem 50 - 70 + DYNA
Systémy řízení palby: Officine Galileo TURMS-T
Balistický počítač ano
Zaměřovač Elektrooptický 2gen. střelce a velitele, oba stabilizované
Dálkoměr laserový Nd:YAG




Šternberk je VOP 026, VOP 025 je Nový Jičín a to je taky výrobce


Přesné označení motoru je: CV12 1000 TCA


Perkins byl před časem koupen firmou Caterpillar.


U zaměřovačů je důležité, že jsou stabilizované v obou rovinách nezávisle, tj. optická osa zaměřovače je tzv. "master" a kanón je "slave". U T-72M1 to v odměru (v horizontální rovině) neplatilo, tam byl "master" kanón, takže obraz byl v zaměřovači za jízdy "roztřesený".
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116057Verze : 0

Citace - MedWed :

sorry, ze vytahuju takhle starej thread... ale v Praskach jsou uz 2 tankove roty profi, a do konce roku 05 se stavi treti rota... Zatim ja naplnena AZD, kteri pouzivaji M1... nicmene 3.tr uz prebira M4ky.
Jizda s CeZetou je o stupen lepsi, nez jizda s jinou obrnenou technikou, ale ridic se musi naucit s tim automatem zachazet, protoze ma trochu prodlevy, takze musi pridavat plyn uz tehdy, kdyz zajizdi do diry, aby z ni rychle a dynamicky vyjel atd...
Pokud jsou otazky na CZtu, tak se ptejte Smile
mimochodem, CZta NEMA kakon 2A46M jak se vsude uvadi... ma 2A46



Prodlevy po přidání plynu jsou dány typem motoru - je to turbodiesel, takže turba potřebují chvíli na roztočení a zvýšení tlaku vzduchu na sání (z mezichladiče vzduchu), pak dojde k nárůstu kroutícího momentu a zvýšení tahu.


Druhý faktor je hydrodynamický měnič (prakticky kapalinová spojka s násobičem kroutícího momentu) mezi motorem a převodovkou. V měniči je mařeno 20 až 30 % výkonu (při velkém rozdílu otáček motoru a převodovky, tj. při velkém zatížení), který se mění na teplo. Výhodou měniče ale je, že snižuje rázy při řazení a šetří tak převodovku.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116114Verze : 0
takze bod po bodu.
presnost zasahu utajovana neni. resp ja ji vim (i oficialne), a nemusel sem podepisovat nic o utajenych zkutecnostech... odkud mate informaci, ze jde o utajovanou zkutecnost?


ano, nenapsal jsem cely oficialni nazev BVISu Smile


co presne znamena veta Občas se při výcviku používá i ostrá munice, ale pouze omezeně, i když logiku to myslím nemá, protože armáda nadbytečnou munici likviduje. je tim snad mysleno, ze se strili jen vlozkou?


a k tomu motoru - nejsem skolen na motor, takze tuto oblast znam pouze ramcove... nicmene, nevite od jakych otacek se roztaci turbo?
ad hydrodynamicky menic... ten je snad soucasti kazde automaticke prevodovky... kazdopadne radsi bych ozelel razy do prevodovky, ale zvyseni rychlosti v terenu ( presneji receno alepseni akcelerace )
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116118Verze : 0
Turbo se roztáčí v závislosti na charakteristice dané výrobcem. Není jednoznačně řečeno, že se rozjede přesně na 1000 ot/min, ale podle výkonového zatížení se tyto otáčky mění. Taky se sem projeví mechanické složení daného turba. Některé jede v ložiscích trochu lépe a jiné trochu hůř, tak se ty otáčky zase liší. Ale všeobecně je to zruba těch 1000 ot/min.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116157Verze : 0

Citace - léťa :

Turbo se roztáčí v závislosti na charakteristice dané výrobcem. Není jednoznačně řečeno, že se rozjede přesně na 1000 ot/min, ale podle výkonového zatížení se tyto otáčky mění. Taky se sem projeví mechanické složení daného turba. Některé jede v ložiscích trochu lépe a jiné trochu hůř, tak se ty otáčky zase liší. Ale všeobecně je to zruba těch 1000 ot/min.



ja samosebou vim, jak funguje turbo, i v jakych otackach se spina u beznych motoru... ale zajima me prave okamzik roztaceni turba u tohodle Perkinse....


tak moment, ted sem si tu tvoji odpoved precet poradne... takze asi nevim, jak funguje turbo... ja mel zato, ze spina od konstantne danych otacek... ne od promennych... tak ted nevim...
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116159Verze : 0

Citace - MedWed :

takze bod po bodu.
presnost zasahu utajovana neni. resp ja ji vim ( i oficialne ), a nemusel sem podepisovat nic o utajenych zkutecnostech... odkud mate informaci, ze jde o utajovanou zkutecnost?


ano, nenapsal jsem cely oficialni nazev BVISu Smile


co presne znamena veta Občas se při výcviku používá i ostrá munice, ale pouze omezeně, i když logiku to myslím nemá, protože armáda nadbytečnou munici likviduje. je tim snad mysleno, ze se strili jen vlozkou?


a k tomu motoru - nejsem skolen na motor, takze tuto oblast znam pouze ramcove... nicmene, nevite od jakych otacek se roztaci turbo?
ad hydrodynamicky menic.. ten je snad soucasti kazde automaticke prevodovky... kazdopadne radsi bych ozelel razy do prevodovky, ale zvyseni rychlosti v terenu ( presneji receno alepseni akcelerace )




K pravděpodobnosti zásahu:
Čísla, která uvádíš nejsou správná. Žádná armáda na světě skutečnou pravděpodobnost zásahu nezveřejňuje, je to vždy překvapení pro protivníka. Pokud Ti někdo tato čísla řekne nebo si je někde přečteš je to jenom jedna paní povídala. Ostatně jestli mám pravdu se můžeš přesvědčit sám. Podle zákona o svobodném přístupu k informacím se můžeš dotázat na ministerstvu obrany na cokoliv, zkus se zeptat na pravděpodobnost zásahu - uvidíš co Ti odpoví.


Munice:
Ostrou municí jsem měl na mysli plnou ráži (125 mm), ne vložku. Vložná hlaveň je dobrá pro získání základních návyků při střelbě, tj. správné sledování cíle, správné míření, obsluhy zařízení pro střelbu v tanku atd. Skutečnou střelbu, ale plně nenahradí.


Motor:
Turbodmychadla se točí nepřetržitě, protože jsou poháněna výfukovými plyny. Čím rychleji se točí, tím je větší tlak vzduchu v motoru, což příznivě ovlivňuje kvalitu spalování a tedy i výkon. Znatelněji se na kroutícím momentu projeví jejich vliv od 1100 ot/min (motoru). Max. kroutící moment je u tohoto motoru dosahován mezi 1500 až 1700 ot/min.


Měnič:
HDM není součástí každé automatické převodovky. Existuje řešení pro modernizované T-72, které jej nemá.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116229Verze : 0

Citace - FearFac :

Citace - MedWed :

takze bod po bodu.
presnost zasahu utajovana neni. resp ja ji vim ( i oficialne ), a nemusel sem podepisovat nic o utajenych zkutecnostech... odkud mate informaci, ze jde o utajovanou zkutecnost?


ano, nenapsal jsem cely oficialni nazev BVISu Smile


co presne znamena veta Občas se při výcviku používá i ostrá munice, ale pouze omezeně, i když logiku to myslím nemá, protože armáda nadbytečnou munici likviduje. je tim snad mysleno, ze se strili jen vlozkou?


a k tomu motoru - nejsem skolen na motor, takze tuto oblast znam pouze ramcove... nicmene, nevite od jakych otacek se roztaci turbo?
ad hydrodynamicky menic.. ten je snad soucasti kazde automaticke prevodovky... kazdopadne radsi bych ozelel razy do prevodovky, ale zvyseni rychlosti v terenu ( presneji receno alepseni akcelerace )




K pravděpodobnosti zásahu:
Čísla, která uvádíš nejsou správná. Žádná armáda na světě skutečnou pravděpodobnost zásahu nezveřejňuje, je to vždy překvapení pro protivníka. Pokud Ti někdo tato čísla řekne nebo si je někde přečteš je to jenom jedna paní povídala. Ostatně jestli mám pravdu se můžeš přesvědčit sám. Podle zákona o svobodném přístupu k informacím se můžeš dotázat na ministerstvu obrany na cokoliv, zkus se zeptat na pravděpodobnost zásahu - uvidíš co Ti odpoví.


Munice:
Ostrou municí jsem měl na mysli plnou ráži (125 mm), ne vložku. Vložná hlaveň je dobrá pro získání základních návyků při střelbě, tj. správné sledování cíle, správné míření, obsluhy zařízení pro střelbu v tanku atd. Skutečnou střelbu, ale plně nenahradí.


Motor:
Turbodmychadla se točí nepřetržitě, protože jsou poháněna výfukovými plyny. Čím rychleji se točí, tím je větší tlak vzduchu v motoru, což příznivě ovlivňuje kvalitu spalování a tedy i výkon. Znatelněji se na kroutícím momentu projeví jejich vliv od 1100 ot/min (motoru). Max. kroutící moment je u tohoto motoru dosahován mezi 1500 až 1700 ot/min.


Měnič:
HDM není součástí každé automatické převodovky. Existuje řešení pro modernizované T-72, které jej nemá.



mno, v dnesni dobe neco takovyho utajovat? kdyz vyrobce propaguje svuj tank kde muze? a my jsme soucasti jeho propagace? Jak rikam, mam na tento problem jiny nazor, vychazejici z jinych informaci...


stejne tak by me zajimal na zaklade ceho jste pronesl vetu, ze se k vycviku pouziva ostre munice ( tedy plne raze ) pouze omezene... muzete mi tedy prosim rici z jakeho zdroje mate toto info?


ad motor - dekuji.


ad HDM - muzete byt konkretnejsi ohledne te modifikace bez HDM?
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116239Verze : 0
Pokud vím, mají tanky odstříleno něco kolem 70 ran. Některé víc, některé míň a je v tom i výrobní nástřel cca. 20 ran, takže odstříleno mají cca. 50 ran za rok a to myslím není moc.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116524Verze : 0

Citace - FearFac :

Pokud vím, mají tanky odstříleno něco kolem 70 ran. Některé víc, některé míň a je v tom i výrobní nástřel cca. 20 ran, takže odstříleno mají cca. 50 ran za rok a to myslím není moc.



muzu se zeptat ja primy zdroj teto informace?
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#116525Verze : 0
Some of you has images or information about the battlefield managment system (BMS) installed on the T-72-M4 CZ? ......... TACTIS?


cheers
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#177871Verze : 0
Nemá prosím pěkně někdo ze zdejších členů ve svém fotoarchivu něco jako referenční snímky T72M4? Nebo popřípadě nějaké přesnější schema vč. rozměrových informací?
Nikde se totiž nedají žádné kvalitnější fotografie zejména horní části korby, věže atd. dohledat. Se schématem podle něhož by se dalo jakžtakž modelovat je to podobné. Proto prosím ochotného človíčka o pomoc.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#183433Verze : 0
Zdravím
Na stránkách 73. tankové praporu (Přáslavice) - www.73tankovyprapor.army.cz - je uvedeno následující o modernizovaných tancích T-72M4CZ:


"Byly zmodernizovány tanky verze M, v porovnání s typem M1 tedy nemají o keramická jádra zesílený čelní pancíř korby a věže."


Procházel jsem fotky T-72M4CZ na internetu abych potvrdil či vyvrátil toto tvrzení. Naneštěstí dostupné fotografie mi nejsou dostatečné abych byl schopen identifikovat verzi z níž byl tank modernizován - dynamické pancéřování stíní, až na jednu jedinou vyjímku se fotografové nezaměřují na ty části tanku, u kterých by byla možná identifikace.


Ale ta jedna vyjímka je zde na serveru valka. cz u T-72M3CZ - u detailní fotky čela korby je jasně identifikovatelná přídavná deska pancéřování charakteristická pro verzi T-72M1 (T-72M v čs. armádě ji neměly). Bohužel zda-li i věž odpovídá verzi T-72M1 již nejsem schopen určit.


Pokud někdo má příležitost dostat se k modernizované T-72 zkuste vyfotit (možná potřeba s bleskem) spodní část čela prstence věže - zhruba tu část, která se nachází přesně pod těžkým dynamickým pancéřováním. Nejlépe vzít více fotek té spodní části věže - T-72M1 má totiž charakteristické vykousnutí pancíře (což je v podstatě jeden ze základních rozlišovacích prvků). Také je možné ještě vyfotit detail čela korby s průzorem řidiče.


S pozdravem
Pavel Novák
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#316748Verze : 0
Tak, tady máš tu korbu. Wink Věž na fotkách nemám.
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#316810Verze : 0
MOD
Zkoušel jsem ještě hledat, ale nic lepšího už nemám.
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#316813Verze : 0
MOD
Díky
Na té první fotce korby je jasně rozpoznatelné zesílené pancéřování T-72M1 (16 mm deska navíc oproti T-72M). Bohužel foto věže bych potřeboval ze spodu toho dynamického pancéřování (ne zeshora).


Jinak přikládám zpět foto korby s popiskem.
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#316827Verze : 0
...
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#316944Verze : 0
MOD
Martine díky, ale měl jsem na mysli vykousnutí na čele věže - tedy vyfotit to zepředu věže (kousek od kanonu) přímo pod těmi bloky dynamické ochrany.


Pro ujasnění co konkrétně mám na mysli přikládám dvě ilustrační fotky (obě původem ze stránek www.army.cz). Na první je T-72M1 s krásně viditelným vykousnutím, které hledáme, na druhé fotce je pro porovnání základní T-72 (má stejnou věž jako T-72M, akorát bez zadýmovacích granátometů).


Akorát se děsím toho jestli v té modernizované sérii nejsou jak T-72M1 tak T-72M (ostatně tanková rota AZ AČR používá tři varianty T-72). Jinak opravdu nerozumím, proč se to původní tvrzení objevilo na těch stránkách.
CZE - T-72M4 CZ - T-72M1

T-72M1
CZE - T-72M4 CZ - T-72

T-72
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#316965Verze : 0
Pokiaľ sa na modernizáciu vyberali tanky na základe zostávajúcej životnosti, tak sa kľudne mohlo stať že modernizovali obe verzie.... (aj keď výmena dielcov pri modernizácii naznačuje že až na niektoré prvky by tam malo byť všetko vymenené).
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#316972Verze : 0
MOD
Tak doufám, že tohle snad na bezpečné určení už bude stačit. Smile
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#316979Verze : 0
MOD
Tak pokuď mě nešálí zrak tak na té poslední fotce je věž tanku T-72M. Což mě vede k další otázce (já vím už jsem s tím otravnej) zda-li korba tohoto konkrétního tanku je zesílená či ne. Mimochodem ve východním Německu byla zavedena přechodná varianta - korba T-72M1 s věží T-72M, ale u nás se ji nikdy neviděl a bylo tvrzeno, že je to skutečně jen německá rarita objednaná a vyrobená v Polsku (a ani Poláci ji nezavedli).


Také je možné, že buko má pravdu a byly modernizovány obě varianty - třeba ty velitelské modernizované jsou z T-72MK, ale to už jen střílím od boku.


Každopádně díky za prezentované fotky.
S pozdravem
Pavel Novák
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#317008Verze : 0
Tady je fotka čela věže ze včerejška, pomůže?


EDIT: Jak jsem byl v třídění fotek, zcela mi uniklo, že foto není z tankového dne 2010 ale 2009 Smile
CZE - T-72M4 CZ - Čelo věže T-72M4

Čelo věže T-72M4
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#370850Verze : 0
Zdar
Díky. Je to klasická M-ková věž (tedy základní odlévaná věž bez jakékoli "keramiky"). Mimochodem je tu rozpoznatelná korba z verze M1. Viděl jsem už i jiné M4CZ a všude je korba z M1 a věž od M. Ještě doplním, že z toho co jsem viděl se zřejmě jedná o odlévané věže druhého typu, tedy ty kulatější a u nás nejrozšířenější (hranatější varianta základní lité věže se u nás zřejmě vůbec nevyráběla a jen několik takových věží bylo zpočátku dovezeno).
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#370889Verze : 0
Základní data BVIS a další výrobky fy Letecké přístroje Praha vyvinuté do T72M4CZ jsou na následující adrese
https://www.lp-praha.cz/pages/MMCDU_2.htm
CZE - T-72M4 CZ -


URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#403911Verze : 0
Velmi pěkný a informativní článek! Nicméně bych se chtěl zeptat na jednu věc ohledně tanku T-72. Můj dotaz se týká startovacího systému motoru tanku. Na stránce LiveLeak.com jsem našel toto video https://www.liveleak.com/view?i=4c1_1377519180 - (nejsem autorem tohoto videa, veškerá autorská práva náleží jeho autorům). Na videu je popsána procedura startování motoru tanku T-72. Byl bych rád kdyby někdo dokázal přesně popsat kroky, které se odehrávají ve videu. Například čím přesně se tank startuje. Z videa to není zcela jasné. Jelikož jsem velký fanda vojenské techniky tyto věci mě velice zajímají. Předpokládám že starter by mohl být někde na obrázku s názvem cz3.jpg na straně 1 nebo někde vedle toho panelu protože tam je i páčka elektrického generátoru, který je pro start motoru zásadní. Předem děkuji za odpověď.
URL : https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882#527621Verze : 0