Main Menu
User Menu

Light Tank Mk IA

     
Název:
Name:
Light Tank Mk IA
Originální název:
Original Name:
Light Tank Mk IA
Kategorie:
Category:
lehký tank
Výrobce:
Producer:
Vickers-Armstrongs Ltd., Elswick
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR (sériová výroba nezahájena / serial production not started)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5 (A4E6, A4E7, A4E8, A4E9, A4E10)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1930
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
4877 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
3658 mm
Délka korby:
Hull Length:
3658 mm
Celková šířka:
Overall Width:
1829 mm
Celková výška:
Overall Height:
1803 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm
Šířka pásu:
Track Width:
? mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa
Pancéřování:
Armour:
4 - 14 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Meadows
- benzínový, kapalinou chlazený
- počet válců: 6
Výkon:
Power:
43.3 kW při 2400 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
- manuální převodovka
- počet stupňů: 4+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
48 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
45 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kulomet Vickers
- ráže: 7,7 mm
- zásoba munice: ? nábojů
Vedlejší:
Secondary:
-
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
https://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
https://www.lemairesoft.happyhost.org/
https://www.czolgiem.com/
Christopher Chant: Encyklopedie tanků
URL : https://www.valka.cz/Light-Tank-Mk-IA-t128438#141765Verze : 0
Light Tank Mk IA
A4E6, A4E7, A4E8, A4E9, A4E10



Historie vzniku
Další experimentální fáze vývoje typu Light Tank Mk I. Celkem bylo vyrobeno pět vozidel označených A4E6 až A4E10. První kus byl dán k testování u RTC již v říjnu 1930. Zcela zřetelnou změnou byla zvýšená nástavba podvozku s čelem z jediného ocelového plátu tloušťky 9 mm. Tím se výrazně zvětšil prostor pro dvoučlennou osádku a tím i její pohodlí.
India projevila zájem o vozidla tohoto typu a později zadala výrobu vozidel podle stejné specifikace.



Charakteristika a konstrukce
Pancéřové pláty byly přišroubovány na úhlové nosníky z měkké oceli.
Jakkoliv to tak na fotografiích nevypadá, zůstalo při původním rozdělení vnitřního prostoru, na levý bojový, a pravý motorový.
V bojovém prostoru se v přední části nacházel řidič, velitel/střelec se nacházel za ním ve věži. Motor Meadows používaný u většiny tanků řady Mk I byl na pravé straně, odtud poháněl obě přední pohonná ozubená kola přes jednoduchou suchou jednoplátovou spojku, samotný výkon motoru se přenášel pomocí 5-ti stupňové ozubené převodovky Meadows (4 stupně vpřed a 1 vzad), řízení se provádělo za pomoci diferenciálních spojek a brzd. Jiné zdroje uvádějí převodovku v provedení 2 plus 2. Chladič byl umístěn na konci motoru a chladicí vzduch byl nasáván skrz žaluzie na horních zadních plátech pancéřování.


Všechna čtyři pojezdová kola měla průměr 508 mm, gumové bandáže a šest výřezů dávající kolu paprskovitý tvar. Napnutí pásů zajišťovaly zadní odpružená ozubená kola připojené na napínací zařízení. Tři gumou bandážovaná pomocná kolečka pomáhaly udržet pás napnutý při návratu.
Na nově vyrobených tancích bylo zpočátku použito odpružení podvozku pomocí listových per, u minimálně čtyř tanků později nahrazených Horstmannovým systémem.



Výzbroj
U prvních čtyř strojů bylo použito stejných věží jako u Light Tank Mk I. Ale poslední kus dostal novou zvětšenou věž vyzbrojenou dvěma kulomety nad sebou. Jednalo se o vodou chlazené kulomety Vickers, dolní byl v ráži 12,7 mm (0,5 inch) a horní 7,7 mm (0.303 British). Jejich montáž byla uzpůsobena k velkému rozsahu náměru a oba kulomety byly vzájemně spřaženy. Tím bylo dosaženo výrazného zvýšení účinnosti tanku jak proti pozemním, tak vzdušným cílům a to vše v relativně malé věži.



Motor
Dieselový čtyřválcový motor Ricardo (u A4E7) měl vrtání válců o průměru 121 mm a zdvihu 140 mm což dávalo objem 6 412 ccm, s výkonnostním výstupem 70 HP při 1900 RPM. S tímto motorem bývala vyměněna i převodovka a to za typ Dorman se třemi rychlostmi dopředu a jednou dozadu. Vizuálně je možné rozlišit tanky s motorem Ricardo podle větších tlumičů výfuku.



Bojová služba
Pokusný a experimentální tank nejspíše se podílel i na výcviku a některých cvičeních.



Další vývoj typu
A4E6 ML9652– k testům byl dodán v září 1930 v období mezi únorem a srpnem 1934 byl dosavadní motor Meadows nahrazen dieselovým motorem Ricardo S65/4. Vozidlo bylo zrušeno v dubnu 1935. Na vozidle bylo použito kamufláže za pomoci nepravidelných skvrn v pískové, šedé a zelené barvě, rozdělených černou linkou.


A4E7 ML9653 – ke zkouškám dodán v říjnu 1930, v březnu 1931 bylo dosavadní odpružení podvozku nahrazeno jednoduchým pružinovým typu Horstmann, v únoru 1932 byl motor Meadows vyměněn za diesel Ricardo. V roce 1934 bylo vozidlo vyřazeno.


A4E8 ML9654 – dodán v říjnu 1930 s tlumiči Horstmann, v lednu 1934 odeslán do Egypta.


A4E9 ML9655 - dodán v říjnu 1930 a v únoru 1934 odeslán do Egypta.


A4E10 ML9656 – dodán v listopadu 1930 s věží vyzbrojenou dvěma kulomety. V únoru 1932 dostal nové tlumiče (jaký typ ?). Byl zničen při demoličních testech v lednu 1935.
Light Tank Mk IA - No nevím, tohle je na polském serveru označeno jako Mk 1A, ale to sériové číslo nesedí. Jestli někdo víte něco víc dejte mi vědět.

No nevím, tohle je na polském serveru označeno jako Mk 1A, ale to sériové číslo nesedí. Jestli někdo víte něco víc dejte mi vědět.
Light Tank Mk IA - A4E10

A4E10
Light Tank Mk IA - A4E8

A4E8
Light Tank Mk IA - A4E6

A4E6
URL : https://www.valka.cz/Light-Tank-Mk-IA-t128438#143924Verze : 0