Curtiss XF13C-1

     
Název:
Name:
Curtiss XF13C-1 Curtiss XF13C-1
Originální název:
Original Name:
Curtiss XF13C-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.MM.1933 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.MM.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1933
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1470 1) kg 32411) lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1878 kg 4141 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.67 m 35ft
Délka:
Length:
7.84 m 25ft 8,5in
Výška:
Height:
2.98 m 9ft 9,5in
Plocha křídla:
Wing Area:
18.98 2) m2 204.32) ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-1510-94 o výkonu 447 kW, později
Wright XR-1510-12 o výkonu 522 kW
dvoulistá stavitelná vrtule Hamilton Standard
Wright R-1510-94, power 600 hp, later
Wright XR-1510-12, power 700 hp
two-blade Hamilton Standard variable-pitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
416 l 110 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
360.5 3) km/h v 3048 m 2243) mph in 10000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7254 4) m 238004) ft
Dolet:
Range:
1388.9 km 863 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 12,7mm kulomet Browning
1x pevný 7,62mm kulomet Browning
1x fixed .50 Browning machine gun
1x fixed .30 Browning machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
dvouplošný XF12C-2 / jednoplošný XF12C-3:
1) 1448 / 1548 kg
2) 26.17 / 18.98 m2
3) 329,9 / 373,4 km/h
4) 7285 / 7346 m

Rychlost stoupání XF12C-3: 2,5 min do 1524 m
XF12C-2 biplane / XF12C-3 monoplane:
1) 3192 / 3412 lb
2) 281.7 / 204.3 sq ft
3) 205 / 232 mph
4) 23900 / 24100 ft

XF12C-3 climb: 2.5 min to 5000 ft
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Jones, LLoyd S. U.S. Naval Fighters 1922 to 1980s, Aero Publishers, Fallbrook 1977, ISBN 0-81689-254-7.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
Johnson, E. R. United States naval aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_f13c.php
http://www.aero-web.org/specs/curtiss/xf13c-1.htm
http://www.aero-web.org/specs/curtiss/xf13c-2.htm
http://www.aero-web.org/specs/curtiss/xf13c-3.htm

Curtiss XF13C-1 - Jedno letadlo, tři jména. XF13C-1 byl hornoplošník, dvouplošná podoba měla označení XF13C-2.

Jedno letadlo, tři jména. XF13C-1 byl hornoplošník, dvouplošná podoba měla označení XF13C-2.
Curtiss XF13C-1 -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XF13C-1-t127855#432218 Verze : 0
Druhým Curtissovým monoplánem byl XF13C-1, jehož tovární označení Model 70 naznačuje, že práce na něm ve skutečnosti začaly dříve než na XF12C-1. Model 70 byl menší, jednomístný stroj s křídlem posazeným na kabinu, celokovovou konstrukcí, a kromě křídel a ocasních ploch, ktrá byla potažena plátnem, pokrytý plechem. Podvozek byl opět ručně zatahovatelný a odpovídal tomu, použitému na BF2C-1. Od počátku, snad jako pojistka proti nedůvěře námořnictva vůči jednoplošníkům, byl ale koncipován tak, že vzpěry křídla mohly být sejmuty a místo nich upevněna druhá sada křídel, čímž se z něj stal dvouplošník (přesněji sesquiplán, protože spodní křídla měla podstatně menší plochu). Vzhledem k umístění kabiny vypadal výsledný letoun spíše jako některý z dobových obchodních typů. Projektové práce začaly původně ve firemní režii, později, 23. listopadu 1932, vypsalo námořnictvo objednávku na stavu prototypu. Monoplánu bylo přiděleno označení XF13C-1, dvouplošnému uspořádání pak XF13C-2.


K prvnímu vzletu v prosinci 1933 bylo zvoleno konzervativnější a jistější dvouplošné uspořádání, první vzlet v podobě jednoplošníku pak proběhl 7. ledna 1934. Změna z jednoplošníku na dvouplošník samozřejmě neobnášela přebarvování, takže po většinu testovacího období nesl ocas nápis XF13C-1. Paradoxní bylo, že v dvouplošné podobě byl stroj dokonce lehčí, kvůli masivním vzpěrám a jejich uchycení na monoplánu. Měl samozřejmě kratší vletovou dráhu, 153 m oproti 188 m, vyšší dostup a také o 5,2 km/h nižší přistávací rychlost, oproti 98,5 km/h jednoplošníku, který měl ale samozřejmě nižší aerodynamický odpor a tím i vyšší maximální rychlost. Po dokončení firemních testů byl 10. února předán v jednoplošném uspořádání na základnu Anacostia. Zajímavé výsledky zde kazil jen špatný výhled z kabiny a problémy s přistávacími klapkami a stále ještě experimentálním motorem.


Od srpna do října 1934 byl XF13C testován v provozu na USS Saratoga, a poté byl zapůjčen armádě na Patterson Field. Zde také chválili letové vlastnosti, byl nicméně považován za nevhodný pro roli bojového letounu, natožpak stíhače. Po návratu do Anacostie byl v únoru 1935 přesunut do továrny, kde podstoupil několik úprav navržených na základě získaných zkušeností. Obnášelo to hlavně úpravu směrovky, která byly kritizována jako příliš vysoká a ztěžovala by uskladnění na lodi, výměnu motoru za silnější variantu, a několik dalších, menších úprav. Konečná podoba dostala v květnu 1935 nové označení, XF13C-3. Zatímco maximální rychlost se zvýšila, stejně tak se na skoro 105 km/h zvýšila i přistávací rychlost a také dráha potřebná pro vzlet. Rok předtím se sériová výroba zdála na dosah, stále se ale nepodařilo vyřešit problémy s klapkami a nový motor byl stejně poruchový jako starý, a v říjnu bylo rozhodnuto ukončit testy. XF13C byl předán NACA na Langley Field, kde několik let sloužil k testům stavitelných vrtulí, motorových krytů a klapek. V listopadu 1937 se přesunul do Quantica, kde byl používán víceúčelovou letkou námořní pěchoty VMJ-1 jako spojovací, a o rok později se nakonec vrátil na Anacostii, kde byl rozebrán a uskladněn. Jeho další osud není znám. Na dlouhou dobu šlo o poslední pokus o palubní stíhač, další, XF14C-1, Curtiss-Wright postavil až v roce 1943.
Curtiss XF13C-1 - XF13C-2 aneb dvouplošný XF13C-1

XF13C-2 aneb dvouplošný XF13C-1
Curtiss XF13C-1 - XF13C-3 - konečná podoba s upravenou směrovkou a novým motorem

XF13C-3 - konečná podoba s upravenou směrovkou a novým motorem
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XF13C-1-t127855#432221 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více