Název: Name: | Curtiss XF13C-1 | |
Originální název: Original Name: | Curtiss XF13C-1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1933-DD.MM.1933 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1933-DD.MM.1933 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.12.1933 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1470 1) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1878 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10.67 m | |
Délka: Length: | 7.84 m | |
Výška: Height: | 2.98 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 18.98 2) m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Wright R-1510-94 o výkonu 447 kW, později Wright XR-1510-12 o výkonu 522 kW dvoulistá stavitelná vrtule Hamilton Standard | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 416 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 360.5 3) km/h v 3048 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7254 4) m | |
Dolet: Range: | 1388.9 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný 12,7mm kulomet Browning 1x pevný 7,62mm kulomet Browning | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | dvouplošný XF12C-2 / jednoplošný XF12C-3: 1) 1448 / 1548 kg 2) 26.17 / 18.98 m2 3) 329,9 / 373,4 km/h 4) 7285 / 7346 m Rychlost stoupání XF12C-3: 2,5 min do 1524 m | |
Zdroje: Sources: | Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8. Jones, LLoyd S. U.S. Naval Fighters 1922 to 1980s, Aero Publishers, Fallbrook 1977, ISBN 0-81689-254-7. Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962. Johnson, E. R. United States naval aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9. http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_f13c.php http://www.aero-web.org/specs/curtiss/xf13c-1.htm http://www.aero-web.org/specs/curtiss/xf13c-2.htm http://www.aero-web.org/specs/curtiss/xf13c-3.htm |
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | Curtiss XF13C-1 |
Kamufláž | Prototypová |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 9343 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1934 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jedno letadlo, tři jména. XF13C-1 byl hornoplošník, dvouplošná podoba měla označení XF13C-2.
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | Curtiss XF13C-1 |
Kamufláž | Prototypová |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 9343 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1934 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XF13C-1-t127855#432218Verze : 0
Aubi
MOD
Druhým Curtissovým monoplánem byl XF13C-1, jehož tovární označení Model 70 naznačuje, že práce na něm ve skutečnosti začaly dříve než na XF12C-1. Model 70 byl menší, jednomístný stroj s křídlem posazeným na kabinu, celokovovou konstrukcí, a kromě křídel a ocasních ploch, ktrá byla potažena plátnem, pokrytý plechem. Podvozek byl opět ručně zatahovatelný a odpovídal tomu, použitému na BF2C-1. Od počátku, snad jako pojistka proti nedůvěře námořnictva vůči jednoplošníkům, byl ale koncipován tak, že vzpěry křídla mohly být sejmuty a místo nich upevněna druhá sada křídel, čímž se z něj stal dvouplošník (přesněji sesquiplán, protože spodní křídla měla podstatně menší plochu). Vzhledem k umístění kabiny vypadal výsledný letoun spíše jako některý z dobových obchodních typů. Projektové práce začaly původně ve firemní režii, později, 23. listopadu 1932, vypsalo námořnictvo objednávku na stavu prototypu. Monoplánu bylo přiděleno označení XF13C-1, dvouplošnému uspořádání pak XF13C-2.
K prvnímu vzletu v prosinci 1933 bylo zvoleno konzervativnější a jistější dvouplošné uspořádání, první vzlet v podobě jednoplošníku pak proběhl 7. ledna 1934. Změna z jednoplošníku na dvouplošník samozřejmě neobnášela přebarvování, takže po většinu testovacího období nesl ocas nápis XF13C-1. Paradoxní bylo, že v dvouplošné podobě byl stroj dokonce lehčí, kvůli masivním vzpěrám a jejich uchycení na monoplánu. Měl samozřejmě kratší vletovou dráhu, 153 m oproti 188 m, vyšší dostup a také o 5,2 km/h nižší přistávací rychlost, oproti 98,5 km/h jednoplošníku, který měl ale samozřejmě nižší aerodynamický odpor a tím i vyšší maximální rychlost. Po dokončení firemních testů byl 10. února předán v jednoplošném uspořádání na základnu Anacostia. Zajímavé výsledky zde kazil jen špatný výhled z kabiny a problémy s přistávacími klapkami a stále ještě experimentálním motorem.
Od srpna do října 1934 byl XF13C testován v provozu na USS Saratoga, a poté byl zapůjčen armádě na Patterson Field. Zde také chválili letové vlastnosti, byl nicméně považován za nevhodný pro roli bojového letounu, natožpak stíhače. Po návratu do Anacostie byl v únoru 1935 přesunut do továrny, kde podstoupil několik úprav navržených na základě získaných zkušeností. Obnášelo to hlavně úpravu směrovky, která byly kritizována jako příliš vysoká a ztěžovala by uskladnění na lodi, výměnu motoru za silnější variantu, a několik dalších, menších úprav. Konečná podoba dostala v květnu 1935 nové označení, XF13C-3. Zatímco maximální rychlost se zvýšila, stejně tak se na skoro 105 km/h zvýšila i přistávací rychlost a také dráha potřebná pro vzlet. Rok předtím se sériová výroba zdála na dosah, stále se ale nepodařilo vyřešit problémy s klapkami a nový motor byl stejně poruchový jako starý, a v říjnu bylo rozhodnuto ukončit testy. XF13C byl předán NACA na Langley Field, kde několik let sloužil k testům stavitelných vrtulí, motorových krytů a klapek. V listopadu 1937 se přesunul do Quantica, kde byl používán víceúčelovou letkou námořní pěchoty VMJ-1 jako spojovací, a o rok později se nakonec vrátil na Anacostii, kde byl rozebrán a uskladněn. Jeho další osud není znám. Na dlouhou dobu šlo o poslední pokus o palubní stíhač, další, XF14C-1, Curtiss-Wright postavil až v roce 1943.
XF13C-2 aneb dvouplošný XF13C-1
XF13C-3 - konečná podoba s upravenou směrovkou a novým motorem
K prvnímu vzletu v prosinci 1933 bylo zvoleno konzervativnější a jistější dvouplošné uspořádání, první vzlet v podobě jednoplošníku pak proběhl 7. ledna 1934. Změna z jednoplošníku na dvouplošník samozřejmě neobnášela přebarvování, takže po většinu testovacího období nesl ocas nápis XF13C-1. Paradoxní bylo, že v dvouplošné podobě byl stroj dokonce lehčí, kvůli masivním vzpěrám a jejich uchycení na monoplánu. Měl samozřejmě kratší vletovou dráhu, 153 m oproti 188 m, vyšší dostup a také o 5,2 km/h nižší přistávací rychlost, oproti 98,5 km/h jednoplošníku, který měl ale samozřejmě nižší aerodynamický odpor a tím i vyšší maximální rychlost. Po dokončení firemních testů byl 10. února předán v jednoplošném uspořádání na základnu Anacostia. Zajímavé výsledky zde kazil jen špatný výhled z kabiny a problémy s přistávacími klapkami a stále ještě experimentálním motorem.
Od srpna do října 1934 byl XF13C testován v provozu na USS Saratoga, a poté byl zapůjčen armádě na Patterson Field. Zde také chválili letové vlastnosti, byl nicméně považován za nevhodný pro roli bojového letounu, natožpak stíhače. Po návratu do Anacostie byl v únoru 1935 přesunut do továrny, kde podstoupil několik úprav navržených na základě získaných zkušeností. Obnášelo to hlavně úpravu směrovky, která byly kritizována jako příliš vysoká a ztěžovala by uskladnění na lodi, výměnu motoru za silnější variantu, a několik dalších, menších úprav. Konečná podoba dostala v květnu 1935 nové označení, XF13C-3. Zatímco maximální rychlost se zvýšila, stejně tak se na skoro 105 km/h zvýšila i přistávací rychlost a také dráha potřebná pro vzlet. Rok předtím se sériová výroba zdála na dosah, stále se ale nepodařilo vyřešit problémy s klapkami a nový motor byl stejně poruchový jako starý, a v říjnu bylo rozhodnuto ukončit testy. XF13C byl předán NACA na Langley Field, kde několik let sloužil k testům stavitelných vrtulí, motorových krytů a klapek. V listopadu 1937 se přesunul do Quantica, kde byl používán víceúčelovou letkou námořní pěchoty VMJ-1 jako spojovací, a o rok později se nakonec vrátil na Anacostii, kde byl rozebrán a uskladněn. Jeho další osud není znám. Na dlouhou dobu šlo o poslední pokus o palubní stíhač, další, XF14C-1, Curtiss-Wright postavil až v roce 1943.
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | Curtiss XF13C-1 |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 9343 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1934 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
XF13C-2 aneb dvouplošný XF13C-1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Curtiss XF13C-1 |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 9343 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1935 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
XF13C-3 - konečná podoba s upravenou směrovkou a novým motorem
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XF13C-1-t127855#432221Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.