Main Menu
User Menu

Curtiss XF12C-1

Curtiss XSBC-1

     
Název:
Name:
Curtiss XF12C-1
Originální název:
Original Name:
Curtiss XF12C-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.MM.1933 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.MM.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1933
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1762 1) kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2488 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.65 m
Délka:
Length:
8.86 2) m
Výška:
Height:
3.16 m
Plocha křídla:
Wing Area:
25.27 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright GR-1510-92 o výkonu 466 kW, později
Wright SR-1820-80 o výkonu 556 kW
dvoulistá na zemi stavitelná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
416 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
349.2 3) km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
297.7 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8.1 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6858 4) m
Dolet:
Range:
1187.7 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný 7,62mm kulomet Browning
1x pohyblivý 7,62mm kulomet Browning
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
S motorem SR-1820-80:
1) 1900 kg
2) 9,09 m
3) 342,8 km/h
4) 7315 m
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Jones, LLoyd S. U.S. Naval Fighters 1922 to 1980s, Aero Publishers, Fallbrook 1977, ISBN 0-81689-254-7.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
Johnson, E. R. United States naval aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
https://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft30410.htm
https://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_f12c.php
https://www.aero-web.org/specs/curtiss/xf12c-1.htm
https://www.aero-web.org/specs/curtiss/xsbc-1.htm

Curtiss XF12C-1 - XF12C-1 v původní podobě.

XF12C-1 v původní podobě.
Curtiss XF12C-1 -


Curtiss XF12C-1 - Podoba z října 1933, kdy krátce létal s motorem Wright R-1670.

Podoba z října 1933, kdy krátce létal s motorem Wright R-1670.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XF12C-1-t127850#432198Verze : 0
MOD
Specifikace č. 113, vydané námořnictvem na počátku roku 1932, se zabývaly dvoumístným palubním stíhačem - kategorie, se kterou námořnictvo zatím příliš úspěch nemělo. Podle těchto specifikací vznikly typy Douglas XFD-1 a Vought XF3U-1, kromě těchto dvouplošníků ale námořnictvo současně objednalo u firmy Curtiss-Wright stavbu parasolu XF12C-1. Tento stroj, objednaný 20. června 1932, z velké míry vycházel z pozorovacího typu O-40 Raven, jehož zkušební série byla právě předávána armádnímu letectvu. Křídlo bylo až na rozpěry skoro stejné, s klapkami Handley-Page po celé náběžné hraně a klasickými klapkami na odtokové hraně, a poprvé v historii námořnictva, kvůli rozpětí příliš velkému pro stísněné prostory letadlových lodí, bylo možno vnější panely křídla manuálně sklopit vzad, i s hlavními vzpěrami. Trup, stále ještě nesoucí podobu s O-40, obsahoval dvoumístnou plně zakrytou kabinu, a nový podvozek, zatahovatelný do trupu a v podstatě shodný s podvozkem použitým na BF2C-1. Konstrukce byla celokovová, potažená plechem, plátno bylo použito pouze na ovládacích plochách. Vyboulené "břicho", ukrývající zatažený podvozek, v kombinaci s dvouhvězdicovým motorem R-1510 o malém průměru dávalo letadlu dost podivné vzezření.


XF12C-1, továrním označením Model 73, poprvé vzlétl v červenci 1933. Výkony byly poměrně uspokojivé, stroj byl rychlý, přistávací rychlost byla díky klapkám pouhých 103 km/h, stoupavost byla ale špatná a také nebyl zrovna obratný. Nespolehlivý motor R-1510-92 byl na podzim zaměněn za podstatně výkonnější, ale stejně nový a nevyzkoušený 578kW motor R-1670, který byl ale také brzy vyměněn. V prosinci 1933 se námořnictvo rozhodlo, že se typ hodí lépe pro pozorování, a byl přejmenován na XS4C-1. Nový motor, podstatně větší osvědčený jednohvězdicový Wright Cyclone, pomohl zlepšit jeho letové vlastnosti (nehledě na jeho vizáž), námořnictvo, experimentující s novou kategorií lehkých palubních bombardérů, ale mezitím opět změnilo názor. V lednu 1934 byl tedy opět přejmenován, na průzkumný bombardovací XSBC-1. V červnu 1934 XSBC-1 havaroval, ale byl brzy opraven a vrácen námořnictvu. Nové požadavky ale počítaly i se schopností střemhlavého bombardování, a to byl problém. Během jednoho z testů v září 1934 při střemhlavém letu selhala křídla a stroj se zapíchl do země, pilotovi se ale podařilo včas vyskočit na padáku. Námořnictvo ale vycítilo potenciál, který stroj měl, ovšem již nevěřilo jeho hornokřídlé koncepci, a povolilo stavbu nového nyní dvouplošného prototypu XSBC-2. Ten, od počátku zamýšlený jako průzkumný bombardér, se stal prototypem vcelku úspěšného SBC-3/SBC-4 Helldiver. Prototyp prvního jednoplošníku pro námořnictvo se tak stal prototypem jeho služebně posledního dvouplošníku...
Curtiss XF12C-1 - XSBC-1 s motorem Cyclone.

XSBC-1 s motorem Cyclone.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XF12C-1-t127850#432205Verze : 0
MOD