Curtiss BF2C-1 Goshawk

     
Název:
Name:
Curtiss BF2C-1 Goshawk Curtiss BF2C-1 Goshawk
Originální název:
Original Name:
Curtiss BF2C-1 Goshawk
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.11.1934 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.11.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 XF11C-3 (9269)
27 BF2C-1 (9586/9612)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1933
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1510 kg 3329 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2066 kg 4555 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2307 kg 5086 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.6 m 31ft 6in
Délka:
Length:
7.01 m 23ft
Výška:
Height:
3.3 m 10ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
24.34 m2 262 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-1820-04 o výkonu 522 kW
dvoulistá stavitelná vrtule Curtiss
Wright R-1820-04, power 700 hp
two-blade Curtiss variable-pitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
416 l
189 l přídavná nádrž
110 US gal
50 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
362.1 km/h v 2438 m 225 mph in 8000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
252.7 km/h v ? m 157 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9.9 m/s 1950 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
2.6 min do 1524 m 2.6 min to 5000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8230 m 27000 ft
Dolet:
Range:
1282.6 km 797 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1696.2 km 1054 mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,62mm kulomet Browning

1x 227 kg bomba nebo
4x 51kg bomba
2x .30 Browning machine gun

1x 500 lb bomb or
4x 112 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Bowers, P. M. Curtiss Navy Hawks, Aircraft in Profile No.116. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Bowers, Peter. Curtiss Nawy Hawks in Action, In Action No.1156. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1995. ISBN 0-89747-342-6.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
http://www.aerofiles.com/_curt.html
http://www.airwar.ru/enc/fww1/bfc2.html
http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_bf2c.php

Curtiss BF2C-1 Goshawk - Novotou zářící první sériový BFC-1, snad ještě na továrním letišti. Pravděpodobně je již zbarven obvyklou kombinací stříbrné, světle šedé a žlutooranžové.

Novotou zářící první sériový BFC-1, snad ještě na továrním letišti. Pravděpodobně je již zbarven obvyklou kombinací stříbrné, světle šedé a žlutooranžové.
Curtiss BF2C-1 Goshawk - Boule pod přídí, do které byl zatahován podvozek, byly ve skutečnosti boule dvě, oddělené tunelem se závěsy pro pumu.

"Boule" pod přídí, do které byl zatahován podvozek, byly ve skutečnosti boule dvě, oddělené tunelem se závěsy pro pumu.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BF2C-1-Goshawk-t127460#431223 Verze : 0
Pátý sériový F11C-2, BuNo 9269, si ponechali v továrně, a byl upraven na nový Curtissův Model 67. základní rozdíl představoval podvozek, který, inspirován stroji nové konkurenční firmy Grumman, byl nyní ručně zatahovatelný pomocí řetězového převodu. Tato úprava přidala asi 105 kg, horní křídlo kvůli tomu bylo posunuto mírně dopředu. Kola se zatahovala do spodní části přídě těsně před spodní křídlo, která, aby se kola vešla, byla na obou stranách prohloubena, uprostřed byl vytvořen žlab se závěsy pro pumu nebo přídavnou nádrž. Zbytek stroje zůstal v podstatě stejný, stejně jako motor. V této podobě stroj vážil 2004 kg, a ve výšce 2438 metrů dosahoval rychlosti 347,6 km/h.


Námořnictvo stroj pod novým označením XF11C-3 převzalo 27. května 1933, a během zkoušek dostal také novou stavitelnou vrtuli, vyšší hřbet, ukrývající záchranný člun a částečně zakrytou kabinu, jaká byla v té době montována na BFC-2, a nakonec také pilotem ovládané vyvažovací plošky na výškovkách. V březnu 1934 byl přejmenován na XBF2C-1. 24. září 1934 XBF2C-1 při startu z NAS Hampton Roads selhal motor a zřítil se do moře. V únoru 1934 již ale bylo objednáno 27 sériových F11C-3, v době dokončení již přejmenovaných na BF2C-1. Tyto stroje měly vyztužený drak, používaly nové křídlo s kovovou kostrou jako u prototypu XF11C-1, ale s profilem NACA 2212. Konkurentem v této době nebyl Boeing, který po dokončení posledních F4B-4 žádný úspěšný námořní stíhač nepostavil, ale již zmíněná firma Grumman, která zhruba ve stejné době obdržela zakázku na 44 F2F-1.


První nové Curtissy byly dokončeny v říjnu 1934 a byly předány letce VB-5B na palubě nové letadlové lodi USS Ranger o měsíc později. Firemní jméno Goshawk, které sdílely s BFC-2, mimochodem v podstatě okamžitě upadlo v zapomnění a pro námořní piloty byly nadále známé hlavně pod starým rodovým jménem, Hawk. Brzy se ale projevily nečekané problémy, které výrazně omezily dobu, kterou nakonec strávily ve službě. Zatímco se kovové křídlo osvědčilo na armádním prototypu XP-23 i na námořním XF11C-1, harmonické vibrace vytvářené novým motorem způsobovaly, že se při cestovní rychlosti BF2C-1 mohl skoro rozpadnout. Firma stavěla i exportní verzi pod jménem Hawk III, která používala původní dřevěná křídla a která tento problém neměla. Zkoušela se různá závaží na koncích křídel, zkoušely se výztužné dráty utažené tak, že skoro ohýbala křídla, nic z toho ale nepomáhalo. Řešením mohlo být nahrazení křídel dřevěnými z Hawku III, to ale námořnictvo nepovažovalo za finančně únosné.


Druhým problémem byly turbulentní vzdušné proudy, které vznikaly v úžlabině mezi boulemi pod přídí, pokud byla nesena puma nebo přídavná nádrž. To se částečně podařilo vyřešit přidáním polokruhové plochy, která pomáhala uhladit proudění vzduchu. A problém představoval také poměrně slabý podvozek. To vše vedlo k vyřazení Goshawků od VB-5B mezi říjnem 1935 a únorem 1936. Byly nahrazeny Boeingy F4B-4, vytaženými ze skladu, dokud nebudou k dispozici nové Grummany F3F-1. Poslední tečku znamenal incident z počátku roku 1937, kdy se stroji 5-B-13 při rutinním cvičném bombardování poblíž San Diega zhroutila křídla. Curtiss ještě navrhnul odlehčení vyřazených strojů a jejich použití ke stíhacímu výcviku v Pensacole, to ale bylo odmítnuto. V lednu 1937 bylo 19 zbývajících strojů, nepočítaje v to dva stroje používané k testům, uzemněno a sešrotováno. To proběhlo tak, že z nich byly sejmuty motory a všechny ostatní použitelné součásti a draky poté byly u San Diega hozeny do moře. Takto neslavně skončil poslední stíhací typ, který firma Curtiss postavila pro námořnictvo - od F12C a F13C vznikly pouze prototypy, a F14C a F15C, vzniklé v závěru druhé světové války, byly také neúspěšné. Námořnictvo na dalších šedesát let ovládly stíhací stroje firmy Grumman.
Curtiss BF2C-1 Goshawk - BF2C-1 peruti VB-5. Jde o třetí stroj 5. roje, má proto spodní část motorového prstence zelenou, a zelené jsou i ocasní plochy, což značí příslušnost k USS Ranger. Symbolem peruti je Belerofón letící na Pegasovi.

BF2C-1 peruti VB-5. Jde o třetí stroj 5. roje, má proto spodní část motorového prstence zelenou, a zelené jsou i ocasní plochy, což značí příslušnost k USS Ranger. Symbolem peruti je Belerofón letící na Pegasovi.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BF2C-1-Goshawk-t127460#431241 Verze : 1
.
Curtiss BF2C-1 Goshawk - Další stroj VB-5B, cca 1935. Jde o druhý stroj 1. roje, má tedy horní polovinu motorového prstence v červené barvě, zelené ocasní plochy značí příslušnost k USS Ranger. Sériové BF2C se od svých příbuzných s pevným podvozkem lišily také upraveným ocasním kolečkem a zaoblenou spodní částí směrovky.

Další stroj VB-5B, cca 1935. Jde o druhý stroj 1. roje, má tedy horní polovinu motorového prstence v červené barvě, zelené ocasní plochy značí příslušnost k USS Ranger. Sériové BF2C se od svých příbuzných s pevným podvozkem lišily také upraveným ocasním kolečkem a zaoblenou spodní částí směrovky.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-BF2C-1-Goshawk-t127460#431326 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více