FM gr 1

Sd.Kfz.9
     
Název:
Name:
FM gr 1 FM gr 1
Originální název:
Original Name:
FM gr 1
Výrobce:
Producer:
DD.01.1939-DD.MM.1945 Fahrzeug- und Motoren-Werke GmbH, Breslau (Wrocław) /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1936
Osádka:
Crew:
2 (?)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
18000 kg 39683 lb
Celková délka:
Overall Length:
7700 mm 25 ft 3 ⅛ in
Celková šířka:
Overall Width:
2600 mm 8 ft 6 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
2770 mm 9 ft 1in
Světlá výška:
Ground Clearance:
440 mm 1 ft 5 ⅜ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
1)Maybach HL 95 (zážihový vodou chladený 12-valec objemu ? cm3) 1)Maybach HL 95 (12 cyl., gasoline, water cooled, ? ccm)
Výkon:
Power:
161.8 kW při ? ot/min 217 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
ZF Aphon (4+R x2) ZF Aphon (4+R x2)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
50 km/h 31 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
260 km 162 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
130 km 81 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
24 ° 53 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
nosnosť v ťahu - 17,5 t Towing capacity - 17,5 t
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
pásy - Zgw 50/440/260 tracks - Zgw 50/440/260
Zdroje:
Sources:
1)Dr. Nicolaus Hettler - Famo's Sd.Kfz. 9 18 ton Zugkraftwagen – armoured and unarmoured variants, Nuts & Bolts vol. 43, rok vydania 2019
2)Walter J. Spielberger - Die Halbkettenfahrzeuge Des Deutschen Heeres 1909-1945, Motorbuch Verlag, Stuttgart, 4.vydanie, rok 1993, ISBN 3-87943-403-4
Dr. Nicolaus Hettler - Schwerer Zugkraftwagen 18 to and Variants FAMO "Bulle" (Sd.Kfz.9), Nuts & Bolts vol.12, rok vydania 1999
URL : https://www.valka.cz/FM-gr-1-t127453#431207 Verze : 0
Vývoj najväčšieho polopásového ťahača hmotnostnej kategórie 18 ton bol zadaný firme Fahrzeug-und Motorenbaum (FAMO) v Breslau v roku 1935. Ťahač mal slúžiť k ťahaniu najťažšej delostreleckej výzbroje. Prvý prototyp 18-tonového ťahača označeného ako FM gr 1 bol vyrobený v roku 1936. Podľa najnovšieho zdroja Nuts & Bolts vol. 43 mali mať dva prototypy vyhradené sériové čísla Fgst.Nr. 45000 a 45001.
Vývojom vznikla verzia F 2 a veľkosériová verzia F 3.

Výrobca
Rok výroby
Fgst.Nr.
Famo?45000 - 45001

Walter J. Spielberger - Die Halbkettenfahrzeuge Des Deutschen Heeres 1909-1945, Motorbuch Verlag, Stuttgart, 4.vydanie, rok 1993, ISBN 3-87943-403-4
Dr. Nicolaus Hettler - Schwerer Zugkraftwagen 18 to and Variants FAMO "Bulle" (Sd.Kfz.9), Nuts & Bolts vol. 12, rok vydania 1999
Dr. Nicolaus Hettler - Famo's Sd.Kfz. 9 18 ton Zugkraftwagen – armoured and unarmoured variants, Nuts & Bolts vol. 43, rok vydania 2019
URL : https://www.valka.cz/FM-gr-1-t127453#431211 Verze : 11
Na fotografii je prototyp FM gr 1. Vozidlo má len prednú radu sedačiek, pojazdové kolesá pásovej časti podvozku majú odľahčovacie otvory iného tvaru (kvapkovitý alebo trojuholníkový tvar podobný kolesám z Sd.Kfz. 8) než aké boli na sériových vozidlách, náboj hnacieho kolesa je mohutného kuželovitého tvaru. Blatníky sú od sériových vozidiel taktiež odlišné, medzi predným blatníkom a blatníkom nad pásovou časťou podvozku je stupačka (schod), podobne to bolo riešené u neskoršej produkcie F 3 avšak u F3 bol plynule integrovaný do predného a zadného blatníka. Za kabínou nie je žiadna nadstavba, je tam len uložené rezervné koleso prednej nápravy. Poznávacia značka je za ťažným zariadením. Značka "IK 0255" patrí k územnému celku Sliezko (IK - Nieder- und Oberschlesien). Vizuálne je oproti veľkosériovej verzii F 3 kratší.

www.kfzderwehrmacht.de
Dr. Nicolaus Hettler - Famo's Sd.Kfz. 9 18 ton Zugkraftwagen – armoured and unarmoured variants, Nuts & Bolts vol. 43, rok vydania 2019

FM gr 1 -


FM gr 1 -


URL : https://www.valka.cz/FM-gr-1-t127453#740465 Verze : 14
Známa a ojedinelá fotografia vozidla s delostreleckou nadstavbou (4 rady sedačiek) je zdá sa postavená na modifikovanej platforme FM gr 1. Má podobné, aj keď nie identické pojazdové kolesá s kvapkovitými otvormi (viac sa podobajú sériovej verzii F 2). Náboj hnacieho kolesa je identického kužeľovitého tvaru. Os napínacieho kolesa je mierne vyššie ako u prvého prototypu. Predná náprava je podobná FM gr 1, nevidieť žiadny tlmič. Rovnako tvar "policajtov" (ukazovatele šírky vozidla - tyč s guličkou na jej konci umiestnené na predných blatníkov vozidla), na ktorom je spätné zrkadlo je identický s prototypovým vozidlom opísanom vyššie.
Vzhľadom na to, že existuje len jediná fotografia tejto delostreleckej verzie, je možné, že ide o druhý prototyp (Fgst.Nr. 45001) ? Hoci sa všeobecne uvádza neurčitý malý počet postavených vozidiel pravdepodobne je toto jediný postavený exemplár. Jednotky ťažkého delostrelectva, ktoré mali využívať tieto ťažké ťahače používali vozidlá štandardnej verzie.

Dr. Nicolaus Hettler - Famo's Sd.Kfz. 9 18 ton Zugkraftwagen – armoured and unarmoured variants, Nuts & Bolts vol. 43, rok vydania 2019
Dr. Nicolaus Hettler - Schwerer Zugkraftwagen 18 to and Variants FAMO "Bulle" (Sd.Kfz.9), Nuts & Bolts vol. 12, rok vydania 1999

FM gr 1 -


FM gr 1 -


URL : https://www.valka.cz/FM-gr-1-t127453#740506 Verze : 8
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více