Main Menu
User Menu

Kawasaki Ki 61-II KAIa Hien [Tony]

Kawasaki Ki 61-II KAIa Hien / 川崎 キ61-II改「飛燕」・三式战斗机 二型改

     
Název:
Name:
Kawasaki Ki 61-II KAIa
Originální název:
Original Name:
キ61-II改 三式战斗机 二型改“飞燕″
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-19.01.1945 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kakamigahara /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1944-19.01.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
8 prototypů Ki-61-II
129 dokončeno Ki-61-II Kai
+ 275 draků
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2855 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3780 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3825 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m
Délka:
Length:
9,1565 m
Výška:
Height:
3,700 m
Plocha křídla:
Wing Area:
20,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
189,00 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Kawasaki Ha-140 (Ha-60-22) kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 103 kW (1 500 k) a 919 kW (1 250 k) v h= 5 700 m.
Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 100 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
340 + 160 + 95 l a 2x 200 l v přídavných nádržích pod křídly.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
610 km/h v 6000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
450 km/h v 5000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,92 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,0 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11000 m
Dolet:
Range:
1100 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1600 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Ho-5 ráže 20,0 mm nad motorem (po 120 nábojích) a
2x pevný kulomet Ho-103 ráže 12,7 mm v křídlech (po 200 nábojích)

Pumový náklad: do 500 kg (2x 100 - 250 kg)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
三式战斗机 二型改“飞燕″ - Armádní stíhací letoun typ 3 model 2KAI "Hien"
飛燕 - Hien - Vlaštovka
Spojenecké kódové jméno: Tony

Prototypy Ki-61-II byly zkoušeny s větším křídlem (plocha 22 m2), to se neosvědčilo a tak se sériové letouny vrátily k upraveným drakům Ki-61-I KAId, viditelné úpravy jsou v zasklení kabiny.
- 275 vyrobených draků bylo využito k výrobě stíhacího letounu typ 5 nebo také Ki-100-Ia
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
William Green, War Plane sof the Second World War – Fighters, Vol. Three, London Macdonald, sedmé vydání z roku 1973, ISBN: 0-356-01447-9
Famous Airplanes Of The World, Army Type 3 Sighter "Hein", No. 17 1989, 7, BunrinDo Co., Ltd., ISBN4-89319-014-8.
R. Bueschel a M. Kawasaki, Ki.61/Ki.100 Hien in Japanese Army Air Force Service, Aircam Aviation Series No.21. Canterbury, UK, Osprey Publications Ltd, rok 1971, ISBN 0-85045-026-8.
Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko, Olomouc, Votobia, 1996, str. 88, ISBN 80-7198-091-9
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 1.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 1999, ISBN 80-7238-041-9
René J. Francillon Ph.D., Profile Publications, The Kawasaki Ki-61 Hien, No.118, 1969, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, UK, No ISBN.
Tadeusz Januszewski a Adam Jarski, Kawasaki Ki-61 Hien, Monografie Lotnicze 5, Gdańsk, AJ-Press Polsko, rok 1992, ISSN 0867-7867
L+K č. 19/1973, Monografie Kawasaki Ki-61 Hein, Václav Němeček
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/ki61.html
www.j-aircraft.com
www.aviastar.org
www.airpages.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#100116Verze : 0
MOD
Kawasaki Ki-61-II KAIa
飛燕 / Hien / Tony
三式戦闘機, / Sanshiki sentóki / Armádní stíhací letoun typ 3 model 2 KAI A


Historie typu:
V srpnu roku 1943 byl dokončen první prototyp Ki-61-II, ale zůstal bez motoru1, na nový motor Kawasaki
Ha-140 musel tento prototyp počkat až téměř do konce roku. Tento motor vycházel z motoru Ha-40, byl zvýšen stupeň komprese a přidáno zařízení pro vstřik vody a methanolu do válců. Jestliže byly vyhrady k motoru Ha-40 co do spolehlivosti, byl tento motor ještě mnohem poruchovější. Motor byl delší a měl i vyšší hmotnost.
Vzhledově jsou markantní tyto odlišnosti oproti Ki-61-I: delší přídí trupu (celková délka byla nyní 9,16 m), delší sací hrdlo motoru, a upravou krytu pilotního prostoru zejména zadní části. První prototypy byly zkoušeny s křídlem o větší ploše, ale to působilo potíže a tak bylo použito křídlo původní a označení je nyní Ki-61-II KAIa, existovaly dvě varianty již zmíněná Ki-61-II KAIa se dvěma kanony Ho-5 ráže 20 mm nad motorem a dvěma kulomety Ho-103 ráže 12,7 mm a Ki-61-II KAIb se čtyřmi kanony Ho-5 ( a samozřejmě i tady existují prameny, které čtyřkanonovou verzi odmítají).
Tento typ nikdy nenahradil Ki-61-I, zejména nedostatek spolehlivých motorů Ha-140 dal vzniknout typu Ki 100-Ia. Pokud ale motor pracoval, byl tento letoun zdatným soupeřem všem spojeneckým letadlům a to včetně B-29. Po bombardování motorářské továrny ustaly dodávky motorů Ha-40 a Ha-140 zcela. Operačně byl nasazen u 56.Sentai


Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green, Famous fighters of the Second World War, DoubleDay, druhé vydání, rok 1975, ISBN-13: 978-0385123952
William Green a Gordon Swanborough, Japanese Army Fighters, Part 2, Arco Publishing, 1.vydání, rok 1978, ISBN-10: 0668044276
R. Bueschel a M. Kawasaki, Ki.61/Ki.100 Hien in Japanese Army Air Force Service, Aircam Aviation Series No.21. Canterbury, UK, Osprey Publications Ltd, rok 1971, ISBN 0-85045-026-8.
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 1.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 1999, ISBN 80-7238-041-9
Rene J. Francillion, Kawasaki Ki-61 Hien, Aircraft profile No.118, rok 1969.
Tadeusz Januszewski a Adam Jarski, Kawasaki Ki-61 Hien, Monografie Lotnicze 5, Gdańsk, AJ-Press Polsko, rok 1992, ISSN 0867-7867
L+K č. 19/1973, Monografie Kawasaki Ki-61 Hein, Václav Němeček
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/ki61.html
https://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=261
www.aviastar.org
www.airpages.ru
archiv autora




.
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#100138Verze : 1
MOD
Bokorys
Kawasaki Ki 61-II KAIa Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#100139Verze : 0
MOD
Ki-61-II
Kawasaki Ki 61-II KAIa Hien [Tony] -


Kawasaki Ki 61-II KAIa Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#46134Verze : 0
A ještě jedna.
Kawasaki Ki 61-II KAIa Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#46137Verze : 0
Barevné schéma Ki-61-II KAIa 56.Sentai - Osaka červenec 1945
Kawasaki Ki 61-II KAIa Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#100142Verze : 0
MOD
Ki 61-II 17. sentai
Kawasaki Ki 61-II KAIa Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#122342Verze : 0