Main Menu
User Menu

Studebaker US-6 (G-630, přehled verzí)

Studebaker US6 / G630

Nákladný automobil Studebaker US6 (SNL G630) bol skonštruovaný ako výsledok súťaže so spoločnosťou GMC (CCKW), resp. spoločnosťou International Harvester (M5H6). Aj keď všetky 3 spoločnosti uspeli v súťaži americkej armády a v roku 1941 sa rozbehla sériová výroba ich modelov (US6 sa začal vyrábať v závode South Bend v Indiane v júni 1941), v konečnom dôsledku väčšina vyrobených Studebakerov skončila v rámci dodávok Lend-Lease u spojencov USA (najmä ZSSR).


V rámci katalógu Standart Nomenclature List obdržalo vozidlo (bez ohľadu na verziu) katalógové číslo G630.



Vozidlá US6 sa vyrábali vo viacerých verziách líšiacich sa kabínou (plátený prekryt, pevná kabína), rozvorom (krátky - SWB - 148in / 3759 mm, dlhý - LWB - 162in / 4115 mm), náhonom (6x6, 6x4), prípadne inštaláciou navijáka a nástavby. Výrobca jednotlivé verzie odlišoval označením od U1 až po U13. US6 používal kabínu civilnej verzie M upravenú pre vojenské použitie, v decembri 1942 sa začala výroba vozidiel aj s otvorenou kabínou s pláteným prekrytom. Pre sťažnosti majoritného užívateľa - vzhľadom na klimatické podmienky ZSSR - bola ale do výroby v marci 1943 vrátená opäť pevná strecha kabíny. Celkom bolo vyrobených okolo 10 000 kusov vozidla s plátenou strechou (z celkom 197 687 vozidiel). Výroba modelového radu US6 bola ukončená v auguste 1945.


V snahe zvýšiť výrobu vozidla bolo v roku 1944 rozhodnuté o začatí licenčnej výroby US6 vo firme Reo Motors. V závode spoločnosti Reo v Lansingu bolo do konca vojny vyrobených celkom 22204 vozidiel reo US6.



Vozidlá s pohonom 6x4 boli určené pre použitie na pevných komunikáciách ako automobily, so stanovenou maximálnou nosnosťou 5 t (4536 kg). Vozidlá s pohonom 6x6 určené do terénu mali maximálnu nosnosť stanovenú na 2,5 tony (2268 kg).




Základné podvozkové modely US6:
US6 U1 - valník s krátkym rovorom bez navijáku
US6 U2 - valník s krátkym rozvorom s navijákom
US6 U3 - valník s dlhým rozvorom bez navijáku
US6 U4 - valník s dlhým rozvorom s navijákom
US6 U5 - cisterna (750 galónov / 3409,5 l) s dlhým rozvorom
US6 U6 - cestný ťahač 6x4 s krátkym rozvorom
US6 U7 - cestný valníkový automobil 6x4 s dlhým rozvorom bez navijáku
US6 U8 - cestný valníkový automobil 6x4 s dlhým rozvorom s navijákom
US6 U9 - podvozok pre nástavbu s dlhým rozvorom bez navijáku
US6 U10 - zadný sklápač s krátkym rozvorom bez navijáku
US6 U11 - zadný sklápač s krátkym rozvorom s navijákom
US6 U12 - bočný sklápač s krátkym rozvorom bez navijáku
US6 U13 - bočný sklápač s krátkym rozvorom s navijákom



Výroba cestných verzií s pohonom 6x4 (U6, U7, U8) bola ukončená v júli 1945.



Zdroj: Doyle, David (2003). Standard catalog of U.S. Military Vehicles. Kraus Publications. ISBN 0-87349-508-X
https://en.wikipedia.org/wiki/Studebaker_US6
URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#558700Verze : 3
MOD
Pro přehled si dovolím vložit rekapitulaci přehledu verzí (modelů) automobilu US 6 a ilustrační fota:
Studebaker US 6-U1 valník (6x6)
Studebaker US 6-U2 (valník s navijákem (6x6)
Studebaker US 6-U3 (valník (6x6)
Studebaker US 6-U4 (valník s navijákem (6x6)
Studebaker US 6-U5 (cisterna)
Studebaker US 6-U6 (tahač návěsů)
Studebaker US 6-U7 (valník (6x4)
Studebaker US 6-U8 (valník s navijákem (6x4)
Studebaker US 6-U9 (podvozek pro speciální nástavby)
Studebaker US 6-U10 (zadní sklápěč)
Studebaker US 6-U11 (zadnísklápěč s navijákem)
Studebaker US 6-U12 (boční skápěč)
Studebaker US 6-U13 (boční sklápěč s navijákem)

Zdroj: www.valka.cz




URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#620318Verze : 1
kabina


URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#43638Verze : 0
MOD
Studebaker US-6


hmotnost: 4,5 t (9 875 lb) / naložený 7t (15 485 lb)
délka: 3,97 m (250 5/8 in.)
šířka: 2,24 m (88 in.)
výška: 2,2 m (87 in.) kabina / 2,7 m (106 1/16 in.)
motor: vodou chlazený 4-taktní šestiválec Hercules JXD
výkon motoru: 94 kp (při 2 500 ot./min)
max. rychlost: 72 km/h (45 mph) / při pohonu všech kol 32 km/h (20 mph)


Vyráběn od roku 1941
Vzhledem ke standartizaci byl určen pro zásobování Spojenců, protože pro US Army byly určeny vozy GMC CCKW 353 a pro US Navy International M-5-6. Nejvíce vozů Studebacker bylo použito v rámci dodávek lend-lease pro Rudou armádu. Sovětskými řidiči byl velmi oblíben a nazýván "Král silnic". Na jejich podvozku byly stavěny také slavné Kaťuše.


Mnoho z nich se také, hlavně v rámci Rudé armády, objevilo i na území Čech.






URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#43636Verze : 0
MOD
Vzácny záber automobilu STUDEBAKER US-6 zo služby v povojnovej Československej armáde. Vozidlo môže pochádzať z vojnových prebytkov U.S. Army alebo z dodávok v rámci programu " leand-lease " zo ZSSR.


Zdroj : Naše vojsko 1949 č. 39

Údržba nákladného automobilu US-6. Záber z konca 40. rokov.
URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#259797Verze : 0
Diskuse

Citace - na začátku jsem :

Mnoho z nich se také, hlavně v rámci Rudé armády, objevilo i na území Čech.

Tak tady je jedna fotka přímo od nás z Přelouče roku 1945, kde je v záběru vidět Studebacker RA, pravděpodobně v provedení pojízdné polní dílny nebo velitelského stanoviště.


URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#72901Verze : 0
MOD
tím posledním obrázkem si nejsem jist, na Studebackera mi to sklo připadá mélo šikmé a i kapota je divná (blatník naopak vypadá správně) , pro srovnání připojuju fotku z téže strany,další na celé auto a jednu na prostor pod volantem který na tvé fotce není vidět.






URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#72908Verze : 0
Foto ze stejného dne a na stejném místě (náměstí) se nachází v jednom z HPM a na ní je tento Studebacker focen z jiné strany a větší část. Chtěl jsem sem toto foto s patřičným komentářem doplnit, až najdu konkrétní číslo onoho časopisu. Prosím tedy o trochu trpělivosti Smile .
URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#73077Verze : 0
MOD
Tak tady je slíbené foto z HPM, včetně původního komentáře.

oskenováno z časopisu HPM
URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#73754Verze : 0
MOD
No řekl bych že Studebakery se do naší armády dostaly spíše s naší brigádou ze SSSR, kde jich dost sloužilo jako tahače kanonu. Něco možná přišlo i v rámci akce UNRRA, ale to bych musel dohledat, jestli i Studebakery. Jinak existuje i filmový záznam z pohřbu presidenta Beneše, kdy kanon s rakví táhne Studebaker s africkou kabinou, tedy s plátěnou střechou.
URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#263925Verze : 0
Je známým faktem,že jednotky 1.Československého armádního sboru používaly ve větším množství automobily Studebaker US6 různých verzí. Existuje řada záběrů těchto automobilů nesoucích označení tohoto "našeho" armádního tělesa.


Při studiu podkladů k této famózní dvouapůltunce(pro stavbu modelu Studebaker US od ICM)jsem narazil na následující zajímavost: Jedním ze známých Studebakerů je stroj ev.č. ČS-01-597 nesoucí na obou bocích nápis PRAVDA VÍTĚZÍ!
Fotografie totoho stroje byla použita v článku Zdeňka Procházky, v HPM 6/93. fotografie stejného stroje byla použita také v článku o Studebakerech, který napsal Pavel Holý v r. 2004 v časopisu ATM. Ve stejném článku byla otištěna kresba stejného vozidla.
Nedávno vyšla velice zajímavá (dle mého názoru) publikace "Studebaker US6" od nakladatelství Capricorn Publications. Také v ní je na straně 1 otištěna fotografie Studebakeru "PRAVDA VÍTĚZÍ!", ale vůz má identifikační číslo ČS-01-665.


Fotografie pocházejí ze stejného období - května 1945, proto se domnívám, že jde o dva rozdílné automobily. Při bližším zkoumání fotografií je možné rozlišit také rozdílnou velikost písma.
Je tedy pravděpodobné, že Studebakery s nápisem "PRAVDA VÍTĚZÍ!" byly dva.

známá fotografie stroje, který byl podkladem i pro obtiskovou verzi modelu od ICM

návod k modelu ICM
URL : https://www.valka.cz/Studebaker-US-6-G-630-prehled-verzi-t12731#326087Verze : 0