Název: Name: | Republic F-105D Thunderchief | |
Originální název: Original Name: | Republic F-105D Thunderchief | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.06.1959-DD.02.1964 Republic Aviation Corp., Farmingdale, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1959-DD.02.1964 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 610 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 09.06.1959 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 12181 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 21954 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 23967 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10.64 m | |
Délka: Length: | 19.58 m | |
Výška: Height: | 5.99 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 35.77 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney J75-P-19W o tahu 76,50 kN / 117,88 kN s přídavným spalováním | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 4391 l 1476 l pomocná nádrž 2x 1703 l přídavná nádrž 1x 2460 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 2208 km/h v 10973 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 939.9 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 163.1 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 14783 m | |
Dolet: Range: | 1252.1 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3553.4 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kanon M61A1 Vulcan se zásobou 1028 kusů munice do pumovnice, na čtyři podkřídlové a jeden podtrupový závěsník bylo možné umístit 7 484 kg výzbroje: - PLŘS AIM-9B - neřízené pumy (M117, Mk.82, zápalné pumy,...) - raketnice pro neřízené rakety (LAU-3/A nebo LAU-18/A) - řízené střely AGM-12 Bullpup - kontejnery pro radioelektronický boj ALQ-71 nebo ALQ-78 | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Kinzey, Bert. F-105 Thunderchief in Detail and Scale. Aero Publishers, Fallbrook 1982. ISBN 0-8168-5020-8. Neubeck, Ken. F-105 Thunderchief in Action, No.185. Squadron/Signal Productions, Carrollton 2002. ISBN 89747-447-3. http://joebaugher.com/usaf_fighters/f105_5.html |
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#469803Verze : 0
Aubi
MOD
Republic F-105D Thunderchief
F-105D je modifikovanou verzí vycházející z F-105B. Hlavním cílem modernizace bylo vytvořit stíhací bombardér schopný působit za každého počasí, čímž varianta B příliš nebyla.
Ke změnám patřila instalace bombardovacího navigačního systému AN/ASG-19 Thunderstick a dalších avionických systémů, které si vynutily prodloužení draku o zhruba 400 mm. Pohon zajišťoval jeden motor J75-P-19W, který měl oproti svému předchůdci u F-105B zvýšený tah. Pumovnice a hlavňová výzbroj zůstaly beze změn, zesíleno bylo ovšem křídlo, takže celková hmotnost podvěsné výzbroje na 5 závěsnících (4 pod křídlem, 1 pod trupem) dosahovala hodnoty 7484 kg.
Původně se plánovala výroba více než 1500 kusů verze D. "Přítrž" tomu udělal tehdejší ministr obrany Robert McNamara, který rozhodl o zavedení stíhacích F-4 Phantom II do výzbroje letectva (na úkor výroby provedení D).
Produkce F-105D probíhala mezi roky 1959 až 1964 a celkem dala 610 exemplářů této verze. Jako první bylo na nové F-105D přezbrojeno 4. TFW, začátek přezbrojování jednotky nastal v roce 1960. Poté následovalo dalších šest křídel dislokovaných v USA i zámoří: 36. TFW - Bitburg (Německo), 49. TFW - Spangdahlem (Německo), 18. TFW - Kadena (Japonsko), 8. TFW - Itazuke (Japonsko), 23. TFW - McConnell AFB (Kansas, USA) a 4520. CCTW - Nellis AFB (USA, Nevada).
F-105D se během své počáteční služby na začátku šedesátých let přílišné obliby nedočkaly. Jejich služba byla provázena řadou nehod, což si vyžádalo minimálně 10 uzemnění celé flotily "Thudů" verze D. Ke standardním problémům patřily závady (či přímo exploze) motorů nebo průsaky paliva. Tyto komplikace se podařilo uspokojivě vyřešit až v roce 1967.
F-105D byly bojově nasazeny během Vietnamské války. Prvních osm F-105D bylo do jihovýchodní Asie přesunuto jako reakce na incident v Tonkinském zálivu v srpnu 1964. Jednalo se o letouny 36. TFS ze sestavy 8. TFW dislokovaného v japonské Jokotě. Zanedlouho tyto stroje provedly v rámci jedné záchranné mise nálet na postavení protiletadlových děl na Planině džbánů v Laosu. V lednu 1965 zničilo šestnáct letadel z výzbroje 44. TFS a 67. TFS za yvužití pum M117 a střel AGM-12 most v Ben Ken v severním Laosu.
1. března 1965 byla zahájena operace Rolling Thunder, což bylo systematické bombardování severního Vietnamu. Stroje F-105D tvořily páteř této ofenzívy, která trvala až do roku 1968. "Thudy" účastnící se bombardování operovaly z Thajska v rámci dvou velkých křídel - 355. TFW (základna Takhli) a 388. TFW (základna Korat).
Během války byly letouny průběžně upravovány (pancéřování, nové radiovýškoměry, záložní systém pro řízení letu, radiolokační výstražný přijímač, upravené vystřelovací sedadlo, přepracované rozvody hydrauliky, atd.).
Po ukončení operace Rolling Thunder byly F-105D, které se Vietnamcům nepodařilo sestřelit, postupně odeslány do USA. V roce 1969 se jich "zbavilo" 388. taktické stíhací křídlo, které bylo v roce 1970 následováno sesterským útvarem z Takhli. Tím se tak uzavřela bojová kariéra verze D. Thuderchiefy během války provedly přes 20 tisíc bojových letů.
Po stažení z vietnamského bojiště byly F-105D ještě nějaký čas provozovány prvoliniovými útvary, mezi něž patřily především 23. TFW na McConnell AFB a 18. TFW na Okinawě. V rozmezí let 1971 až 1972 pak letouny putovaly k Letecké národní gardě a Záloze letectva (Air Force Reserve). F-105D byly z výzbroje vyřazeny v roce 1984.
Článek MiG-17F versus F-105D - Hrdinou snadno a rychle
F-105D je modifikovanou verzí vycházející z F-105B. Hlavním cílem modernizace bylo vytvořit stíhací bombardér schopný působit za každého počasí, čímž varianta B příliš nebyla.
Ke změnám patřila instalace bombardovacího navigačního systému AN/ASG-19 Thunderstick a dalších avionických systémů, které si vynutily prodloužení draku o zhruba 400 mm. Pohon zajišťoval jeden motor J75-P-19W, který měl oproti svému předchůdci u F-105B zvýšený tah. Pumovnice a hlavňová výzbroj zůstaly beze změn, zesíleno bylo ovšem křídlo, takže celková hmotnost podvěsné výzbroje na 5 závěsnících (4 pod křídlem, 1 pod trupem) dosahovala hodnoty 7484 kg.
Původně se plánovala výroba více než 1500 kusů verze D. "Přítrž" tomu udělal tehdejší ministr obrany Robert McNamara, který rozhodl o zavedení stíhacích F-4 Phantom II do výzbroje letectva (na úkor výroby provedení D).
Produkce F-105D probíhala mezi roky 1959 až 1964 a celkem dala 610 exemplářů této verze. Jako první bylo na nové F-105D přezbrojeno 4. TFW, začátek přezbrojování jednotky nastal v roce 1960. Poté následovalo dalších šest křídel dislokovaných v USA i zámoří: 36. TFW - Bitburg (Německo), 49. TFW - Spangdahlem (Německo), 18. TFW - Kadena (Japonsko), 8. TFW - Itazuke (Japonsko), 23. TFW - McConnell AFB (Kansas, USA) a 4520. CCTW - Nellis AFB (USA, Nevada).
F-105D se během své počáteční služby na začátku šedesátých let přílišné obliby nedočkaly. Jejich služba byla provázena řadou nehod, což si vyžádalo minimálně 10 uzemnění celé flotily "Thudů" verze D. Ke standardním problémům patřily závady (či přímo exploze) motorů nebo průsaky paliva. Tyto komplikace se podařilo uspokojivě vyřešit až v roce 1967.
F-105D byly bojově nasazeny během Vietnamské války. Prvních osm F-105D bylo do jihovýchodní Asie přesunuto jako reakce na incident v Tonkinském zálivu v srpnu 1964. Jednalo se o letouny 36. TFS ze sestavy 8. TFW dislokovaného v japonské Jokotě. Zanedlouho tyto stroje provedly v rámci jedné záchranné mise nálet na postavení protiletadlových děl na Planině džbánů v Laosu. V lednu 1965 zničilo šestnáct letadel z výzbroje 44. TFS a 67. TFS za yvužití pum M117 a střel AGM-12 most v Ben Ken v severním Laosu.
1. března 1965 byla zahájena operace Rolling Thunder, což bylo systematické bombardování severního Vietnamu. Stroje F-105D tvořily páteř této ofenzívy, která trvala až do roku 1968. "Thudy" účastnící se bombardování operovaly z Thajska v rámci dvou velkých křídel - 355. TFW (základna Takhli) a 388. TFW (základna Korat).
Během války byly letouny průběžně upravovány (pancéřování, nové radiovýškoměry, záložní systém pro řízení letu, radiolokační výstražný přijímač, upravené vystřelovací sedadlo, přepracované rozvody hydrauliky, atd.).
Po ukončení operace Rolling Thunder byly F-105D, které se Vietnamcům nepodařilo sestřelit, postupně odeslány do USA. V roce 1969 se jich "zbavilo" 388. taktické stíhací křídlo, které bylo v roce 1970 následováno sesterským útvarem z Takhli. Tím se tak uzavřela bojová kariéra verze D. Thuderchiefy během války provedly přes 20 tisíc bojových letů.
Po stažení z vietnamského bojiště byly F-105D ještě nějaký čas provozovány prvoliniovými útvary, mezi něž patřily především 23. TFW na McConnell AFB a 18. TFW na Okinawě. V rozmezí let 1971 až 1972 pak letouny putovaly k Letecké národní gardě a Záloze letectva (Air Force Reserve). F-105D byly z výzbroje vyřazeny v roce 1984.
Článek MiG-17F versus F-105D - Hrdinou snadno a rychle
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#42736Verze : 2
Reklama
Republic F-105D Thunderchief z výzbroje 355. taktického stíhacího křídla, letecká základna Takhli, Thajsko, listopad/prosinec 1965.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Válka ve Vietnamu [1945-1975] |
Výrobce | Republic / Seversky |
Typ letounu | Republic F-105D Thunderchief |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 355. taktické stíhací křídlo [1962-1970] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.12.1965 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#467266Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Republic F-105D-5-RE Thunderchief
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#42737Verze : 0
Foto F-105D
Foto F-105D 62-4365 na základně RAF Lakenheath - 1976
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Foto F-105D 62-4365 na základně RAF Lakenheath - 1976
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#109487Verze : 0
Reklama
Ještě jedno foto
F-105D 61-0115 od 465 TFS
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F-105D 61-0115 od 465 TFS
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#109488Verze : 0
Na obrázku je zachycen válečný veterán z Vietnamské války, Republic F-105D-15-RE Thunderchief sériového čísla 61-0086. Nejčastěji ho "sedlal" Capt. John Hoffman, proto na ústí sacího kanálu nese jméno Big Sal (podle jména pilotovy manželky Sally). Tento letoun sloužil v rámci 44th TFS, která byla součástí 355th TFW dislokovaného na thajské základně Takhli. 355th TFW působil na jihoasijském bojišti od listopadu 1965 do listopadu 1970.



URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#174621Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Republic F-105D-31-RE Thunderchief (sériové číslo 62-4383) byl USAF dodán v dubnu 1963. Z výzbroje byl vyřazen v roce 1984, dnes je vystaven v March Field Museum. Zde nese kamufláž stroje 62-4385 ze sestavy 354th TFS / 355th TFW, který byl ztracen v roce 1968 nad Vietnamem.

URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#196301Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
59-1822 Republic F-105D Thunderchief
muzeum Duxford, archiv autora
muzeum Duxford, archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#310080Verze : 0
karaco
MOD
Republic F-105D-15-RE Thunderchief converted to GF-105D
61-0106 (MSN D301)
vlastni foto, Museum Of Kansas National Guard
Zdroj: http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1961.html
61-0106 (MSN D301)
vlastni foto, Museum Of Kansas National Guard
Zdroj: http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1961.html
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#663773Verze : 0
Admin
MOD
Vlastní foto, Pima Air and Space Museum 2019
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#675480Verze : 0
Admin
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.