Main Menu
User Menu

Jokosuka R2Y1 Keiun

Yokosuka R2Y1 Keiun / 陆上侦察机「景云」

     
Název:
Name:
Jokosuka R2Y1
Originální název:
Original Name:
陆上侦察机「景云」
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.04.1945 1. Naval Technical Workshop, Yokosuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1943-DD.04.1945 projektové práce-dokončení stavby
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
08.05.1945
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6015 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
8100 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9400 kg
Rozpětí:
Wingspan:
14,000 m
Délka:
Length:
13,050 m
Výška:
Height:
4,240 m
Plocha křídla:
Wing Area:
34,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
238,24 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Aiči YE2H Ha-70-01, kapalinou chlazený invertní čtyřiadvacetiválec o vzletovém výkonu 2 501 kW (3 400 k), 2 280 kW (3 100 k) v h= 3 000 m.
Vrtule šestilistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 800 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 556 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
783 km/h v 10000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
465 km/h v 4000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
21,0 min do 10000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11700 m
Dolet:
Range:
3300 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3610 km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
陆上侦察机「景云」 - Námořní experimentální průzkumný letoun dlouhého doletu Keiun.
景云 - Keiun - Překrásný oblak (jap.)
Spojenecké kódové jméno nebylo přiděleno.


Motor Ajči YE2H vznikl spojením dvou motorů Ajči Acuta 30.
Letová vytrvalost: 4,0 h


Historie letounu v dalším příspěvku.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45, pp. 254 and 255, ISBN4-7663-3292-X
Václav Němeček, Vojenská letadla 3.,; Naše vojsko, Praha, rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
L+K 7/1977, Letadla 1939-45, str. 267, Yokosuka R2Y1 Keiun, Václav Němeček
koapp.narod.ru
www.combatsim.com
https://www.samoloty.ow.pl/str056.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#413738Verze : 0
MOD
Yokosuka R2Y1
景雲 / Keiun


Historie:
Počátkem roku 1943 Kaigun Koku Hombu (Velení námořního letectva) sestavilo nové požadavky na strategický průzkumný letoun, který měl operovat na pozemních základnách. Tyto specifikace, které obsahovaly zmíněné technické požadavky byly označeny 18-Shi (18-Ši). Na toto zadání odpověděl 11. námořní zbrojní arzenál v Jokosuce a jeho konstruktéři vyprojektovali letoun, který byl silně ovlivněn prototypem německého Heinkelu He 119, ten byl Japonci zakoupen a podrobně prozkoumán.
V roce 1944 stratégové z Kaigun Koku Hombu došli k poznání, že Japonsko takový letoun již nepotřebuje, protože přešlo k obraně mateřských ostrovů, průzkumné úkoly plní bezezbytku skvělý Saiun a tak vývoj letounu ztrácí prioritu.


Letoun byl dokončen na jaře 19444 a k prvnímu vzletu došlo 5. května 1945 (někdy je uváděn 8. květen), záhy bylo zjištěno, že dochází k velkému přehřívání motoru, letoun byl testován dále a někdy v druhé polovině května byl prototyp uzemněn, opět díky poškození motoru v důsledku přehřátí možná i požáru. Motor byl demontován a již nedošlo k jeho zpětné montáži - drak letounu byl zničen během amerického náletu.


Vraťme se k motoru, byl to velice zajímavý konstrukční celek. Uvnitř trupu nad křídlem jsou umístněny vedle sebe dva řadové dvanáctiválce Atsuta 30, které byly spojeny a označení takto vzniklé pohonné jednotky je Aichi Ha-70-10. Vzletový výkon je 3 400 k a výkon 3 100 k je dosahován ve výšce 3 000 m. Tento mohutný výkon byl přenášen dlouhou hřídelí na šestilistou vrtuli. Gyroskopický moment této vrtule musel být velký, ale jiné řešení nebylo reálné. Protiběžné vrtule nefungovaly spolehlivě (E15K a N1K), prosté zvětšení průměru vrtule by vedlo k tomu, že by se konce vrtulových listů dostaly do oblasti nadzvukové rychlosti a hrozilo poškození od vibrací, takové problémy měl např. (J2M).


Existoval ještě projekt, u kterého bylo plánováno použítí jako rychlého bombardéru, později měl být poháněn proudovými motory o tahu 13 kN, tento letoun měl být označen R2Y2.
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#97504Verze : 0
MOD
Motor Aichi 10 (zdvojený motor Aichi Atsuta 30) kapalinou chlazený 24 válec o výkonu 3100 koní. Byl uložen v těžišti letounu a skze prodlouženou hřídel, která procházela kabinou, poháněl 6-ti listou kovovou vrtuli.


V roce 1945 byl dokončen pouze jeden kus v 1. Námořním technickém arzenálu v Jokosuce.
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#26399Verze : 0
Existuje jen několik fotek.
Jokosuka R2Y1 Keiun -


Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#43406Verze : 1
Ještě fotografii verze R2Y1 ze zkoušek
Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#108401Verze : 0
MOD
Přidám ještě dvě fotografie tohoto zajímavého letounu.
Jokosuka R2Y1 Keiun -


Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#108861Verze : 0
MOD
Keiun v představě malíře krabičky kitu fy Fine Molds.
Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#120012Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek Keiunu R2Y1
Jokosuka R2Y1 Keiun -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-R2Y1-Keiun-t1259#101400Verze : 0
MOD